۱۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۳

حمایت از کودکان کار و زنان سالخورده و بی سرپرست

این که قانون اساسی تأکید دارد حقوق مادی و معنوی زنان را باید احیاء کرد تا از این طریق شئونات و شخصیت زن محفوظ بماند، و به واسطه این مهم، فرزندان آنان هم پرورش بایسته‌ای را تجربه کنند، عمدتاً به همین مسأله مهم و نگرانی‌های پیرامون آن برمی‌گردد.

516_869«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام)

دکتر حسن سبحانی (اقتصاددان و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری)

مادران و به خصوص آن‌هایی که شرایط حاکم بر زندگیشان اجازه تأمین مایحتاج و امکانات زندگی را به اندازه‌ی مکفی به آن‌ها نمی‌دهد، در دوران بارداری از تنگناهای بیشتری از حیث تأمین نیازهای خود و فرزند شان برخوردارند. تنگناهایی که به احتمال زیاد، می‌تواند بر سلامتی آن‌ها و نوزادشان پس از تولد، تأثیرات منفی داشته باشد. هم‌چنین زنانی هستند که متأسفانه به دلایل مختلف، از جمله شوهران معتاد و یا بزهکار و یا زندانی و یا از دست دادن شوهرانشان و … ناگزیرند سرپرستی خانواده را خود به عهده گرفته، و مخارج زندگی افراد تحت تکفل خویش را تأمین نمایند. می‌توان به این مجموعه، زنان سالخورده‌ای را اضافه کرد که در دوران پیری یا فاقد سرپرست هستند و یا شرایطی را تجربه می‌کنند، که باید از آ‌ن‌ها در منازل و یا مراکز سالمندان نگهداری شود. متأسفانه تعداد مجموعه این نوع از افراد، کم هم نیست و لذا بدون تردید باید به آن‌ها رسیدگی و مسایل و مشکلاتشان را رفع و یا لااقل در حد امکانات دولت کاهش داد. در کنار این مجموعه، کودکان بی‌سرپرستی هم هستند که یا در فقر مزمن به سر می‌برند و دچار سوء تغذیه و مبتلا به عوارض مختلف جسمی و روحی هستند و یا ناگزیرند برای کمک به اقتصاد خانواده‌شان، در سنین پائین تن به کارهای مختلف بدهند و به اصطلاح کودکان کار را تشکیل دهند. مقوله‌ای که متأسفانه در بسیاری از موارد، بهداشت روحی و روانی آنان را مورد تهدید و آسیب جدی قرار می‌دهد، آسیب‌هایی که بعضاً تا پایان عمر همراه آنان می‌ماند.

این که قانون اساسی تأکید دارد حقوق مادی و معنوی زنان را باید احیاء کرد تا از این طریق شئونات و شخصیت زن محفوظ بماند، و به واسطه این مهم، فرزندان آنان هم پرورش بایسته‌ای را تجربه کنند، عمدتاً به همین مسأله مهم و نگرانی‌های پیرامون آن برمی‌گردد. البته در کشور، در این خصوص اقداماتی انجام گرفته است لیکن ابعاد و اهمیت موضع آن قدر عمیق است که جا دارد در راستای حمایتی قابل دفاع از مادران و هم‌چنین کودکان و زنان سالخورده و بی‌سرپرست، فعالیت‌ها و سازوکارهای مؤثرتری اتخاذ و ان شاءا… عملاً زمینه‌ی اعتلای حقوق مادی و معنوی آنان فراهم آید.

منبع: پایگاه شخصی دکتر حسن سبحانی

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

- 1 = 1