۱۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۷

بالاخره گزارش واقعه قم قرائت نشد

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام)

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

اگرچه بر اساس دستورکار از پیش اعلام شده صحن علنی مجلس، انتظار میرفت که امروز گزارش اهانت به رئیس مجلس در ۲۲ بهمن سال گذشته در قم، قرائت شود اما چنین نشد.

جلسه علنی امروز مجلس صرف بررسی طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور شد و با وجودی که قرار بود گزارش واقعه اهانت به رئیس‌مجلس در قم خوانده شود، این اتفاق نیفتاد. تنها دو تذکر نمایندگان بود که به این موضوع اشاره داشت. واقعه قم به تنهایی از زمان وقوع آن تا به امروز، ‏‏خبرساز بوده، اما مراحل تهیه و تنظیم، انتشار اخبار آن و این روزها نحوه قرائت آن در مجلس نیز بحث‌‌های زیادی را پدید آورد.

خبرهایی که اعضای کمیته بررسی‌کننده این واقعه از حضور و نقش برخی نهاد‌ها، اشخاص و جریانات در قم ارائه کردند، قرائت این گزارش را مهمتر و توجه به آن را بیشتر کرد. بعد از اینکه مشخص شد این گزارش به اتمام رسیده و نام برخی نهادها از جمله «موسسه پرتو»، وابسته به آیت‌الله مصباح یزدی در آن درج شده، مخالفت‌هایی برای جلوگیری ار قرائت این گزارش صورت گرفت.

برخی نمایندگان حتی جایگاه حقوقی این کمیته را غیرقانونی دانستند و آن را انتصابی معرفی کردند و به این استناد قصد داشتند تا جلوی انتشار این گزارش گرفته شود. اما مجلس اعلام کرد که قرائت این گزارش در دستور کار روز دوشنبه ٧ مردادماه قرار دارد. همزمان هفته گذشته خلاصه‌ای از این گزارش در اختیار نمایندگان قرار گرفت و بخش‌هایی از آن در مطبوعات درج شد. مجلس قول داد که حتما این گزارش خوانده شود. منصور حقیقت‌پور  نایب‌رئیس کمیسیون امنیت‌ملی هم صبح امروز خبر داده بود که حتما این گزارش خوانده خواهد شد. به این ترتیب انتظار می‌رفت در روزی که خود لاریجانی ریاست‌جلسه را برعهده نداشت، این گزارش قرائت شود.

نمایندگانی که عموماً از نزدیکان فکری و جناحی گروه پایداری و آیت‌الله مصباح هستند تلاش کردند تا این گزارش قرائت نشود. با این وجود تنها در دو تذکر نمایندگان به این موضوع اشاره شد. نخست تذکر کمال الدین پیرمؤذن نماینده مردم اردبیل در ابتدای جلسه علنی امروز که قرائت گزارش حادثه ۲۲ بهمن قم را حق مجلس و یک ضرورت خواند و گفت: این چه داستان دل آزار و مسخره‌ای است که مجلس و نمایندگان آن به خاطر اجرای وظیفه قانونی خود قبل از اینکه از ناحیه دیگران و مشکل‌داران سرکوب شوند، توسط همکاران بسیار محدود مجلسی خود تخریب می‌شوند.

نماینده مردم اردبیل خطاب به محمد حسن ابوترابی که در غیاب لاریجانی ریاست جلسه امروز را بر عهده داشت، گفت: خواهشاً برای دفاع از حفظ شأن و اقتدار مجلس به جایگاه و حقوق نمایندگان بها دهید و به عزیزی که در نشریه‌اش همه مجلس را زیر سوال برده تذکر دهید. اشاره او به حمید رسایی و سرمقاله‌ای بود که تحت عنوان: «گزارشی به نام مجلس نهم با ادبیات مجلس ششم» در نشریه ٩ دی منتشر شده بود.

او در این مقاله با انتشار بخش‌هایی از این گزارش آن را متناقض دانسته و خواسته بود که به ریشه‌های این اعتراض توجه شود. همچنین نوشته بود که این گزارش « علاوه بر متهم ساختن آیت الله مصباح، موسسه امام خمینی و برخی از شاگردان وی، اتهاماتی به سپاه پاسداران، نیروی انتظامی، اداره اطلاعات و شورای تأمین استان قم متوجه شده است.»

ادامه اداره جلسه‏ علنی را باهنر برعهده داشت و نمایندهای که نشریه‌ا‌‌ش مورد تذکر واقع شده بود هم در پایان جلسه علنی و در دوره ریاست محمدرضا باهنر در تذکر دیگری به این موضوع پرداخت و نایب رئیس مجلس در پاسخ به وی گفت: انشالله این گزارش به موقع در صحن علنی قرائت میشود که می‌توان به ان پاسخهایی داشت چه در صحن و چه در رسانه‌ها.

باهنر با بیان اینکه «پیشاپیش حرف زدن و قضاوت کردن صحیح نیست»، ادامه داد: بهتر است همکاران محترم درباره این گزارش قضاوت نکنند.» او البته گفت که به خاطر مشکلات آیین‌نامه‌ای و بررسی دستور کار مجلس فرصت برای قرائت این گزارش ایجاد نشد و با وجودی که خودش علاقه زیادی به خواندن شدن این گزارش داشته، اما متاسفانه راهی برای آن پیدا نکرده‌ است.

در آخرین دقایق جلسه علنی حسین نقوی حسینی نماینده ورامین در واکنش به تذکر دوم که هویت کمیته بررسی حادثه قم را زیر سوال برده و آن را انتصابی خوانده بود نیز گفت: یکی از همکاران محترم در بیاناتشان هیات تحقیق حادثه قم را انتصابی خواندند که به عنوان سخنگوی کمیسیون امنیت ملی برای تنویر افکار عمومی لازم است توضیح دهم که وقتی مسئولیتی بر اساس درخواست صحن علنی به کمیسیون سپرده می‌شود، رئیس کمیسیون ماموریت کمیته را در جلسهای رسمی اعلام می‌کند و افرادی برای این ماموریت‌های ویژه انتخاب میشود.

وی از مسئولیتهای سنگین این کمیته‌های ویژه سخن گفت که برخی مایل به عضویت در آن نیستند. به گفته وی پس از حادثه قم، این موضوع در کمیسیون امنیت ملی مطرح شد و اعضای کمیته بررسی برای ختم قائله تشکیل شد. از این رو این کمیته رسمی بوده و نه انتصابی.

همچنین باهنر اعلام نکرد که این گزارش چه زمانی در مجلس قرائت می‌شود. جلسه آینده مجلس در روز ١٣ مردادماه ساعت ٣:۳۰ عصر تشکیل می‌شود که اختصاص به مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب دارد. به این ترتیب لااقل تا اواخر هفته‌ آینده نبایست منتظر قرائت این گزارش بود. در عین حال باید منتظر بود و دید که آیا متن خلاصه شده این گزارش دستخوش تغییبر خواهد شد یا نه؟‌

منبه: جامعه خبری تحلیلی الف

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

+ 5 = 14