۰۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۹

تاجرنیا: از اینکه گروهی خود را معادل اعتدال جلوه دهد نگرانم/رای جریان اصولگرا روحانی نبود

من حتی فکر می‌کنم که اگر اجماع مجموعه اصلاح‌طلبان روی یک کاندیدا نبود و حتی آقای عارف در صحنه انتخابات می‌ماندند، میزان مشارکت مردم کمتر از این‌که بود، می‌شد. وقتی این اتفاق افتاد و حمایت جریان‌های اصلاح‌طلب و شخصیت‌های میانه از آقای روحانی وجود داشت، این موضوع باعث شد حتی بخش‌هایی که برای حضور در انتخابات تردید داشتند با در نظر گرفتن کورسوی امیدی برای تغییر در عرصه انتخابات حضور پیدا کنند.

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):یک عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران از اینکه “به اسم اعتدال‌گرایی یک جبهه سیاسی یا حزب و گروهی تشکیل شود و به نوعی خودش را معادل اعتدال جلوه دهد و سایرینی را که از این حزب و جبهه خارج هستند، به عنوان کسانی که خارج از اعتدال هستند معرفی کند”، ابراز نگرانی کرد

 

علی تاجرنیا تاکید کرد که اگر در چنین شرایطی گروهی خودش را معادل اعتدال جلوه دهد، این یک شکست خواهد بود و در مرحله‌ای دیگر نیز شاهد بی‌اعتمادی مردم خواهیم بود.

 

 

در بیان تعریف اعتدال‌گرایی ابتدا باید دو سر طیف افراط و تفریط مشخص شود

 

این فعال سیاسی در بیان ضرورت تبیین گفتمان اعتدال‌گرایی از سوی رییس‌جمهور منتخب اظهار کرد: شایسته است در وهله اول خود آقای روحانی به عنوان کسی که موضوع اعتدال را مطرح کردند و منتخب مردم هستند، تعریف دقیق‌تری از این بحث داشته باشند.

 

وی با تاکید بر این‌که بین اعتدال‌گرایی و اعتدال‌طلبی مرزهای جدایی وجود ندارد، افزود: از نظر من اصلاح‌طلبی که با دوم خرداد آغاز شد و آقای خاتمی پرچمدار آن بودند، یک نوع سیاست‌ورزی در حوزه قانون اساسی و در چارچوب نظام جمهوری اسلامی بود و اگر بحثی به عنوان اعتدال‌گرایی مطرح می‌شود این بحث به معنای محترم شمردن قانون و جدا بودن از افراط‌ ها و تفریط‌ هاست.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه خاطرنشان کرد: اگر ما بخواهیم اعتدال‌گرایی را تعریف کنیم، در وهله اول باید دو سر طیف افراط و تفریط را مشخص کنیم تا بر مبنای آن اعتدال و جایگاه آن تعریف شود، در همین راستا از نظر من عدم تمکین به قانون چه از سوی کسانی که جمهوریت نظام را برنتابند و شرایطی را در کشور به وجود بیاورند که به نوعی به دیکتاتوری بینجامد و چه از سوی کسانی که چارچوب‌های مورد احترام قانون و مردم را در باب در نظر گرفتن مسائل اسلامی مورد توجه قرار ندهند، می‌توانند دو سر این طیف باشند و در میان آن کسانی که معتقد به قانون هستند و چارچوب قانون را می‌خواهند و برای حفظ نظام و اعتلای کشور تلاش می‌کنند طبیعتا معتدل محسوب می‌شوند.

 

تاجرنیا درباره شاخص‌های اعتدال‌گرایی نیز گفت: کسی که به نظام جمهوری اسلامی باور داشته باشد و به قانون اساسی ملتزم باشد و سعی کند در این چارچوب حرکت‌های خودش را تنظیم کند و اگر اصلاح و تغییری به نظرش می‌رسد با روش‌های مسالمت‌آمیز و غیربراندازانه حرکت کند و همچنین مخالفین و جریان‌های دیگرغیر خود را که آنها هم برای نظام تلاش می‌کنند و دلسوز هستند مدنظر قرار دهد معتدل قلمداد می شود.

 

 

فرد معتقد به اعتدال‌گرایی نمی‌تواند خود را معادل نظام قرار دهد و دیگران را در نظر نگیرد

 

وی با تاکید بر این‌که فرد معتقد به اعتدال‌گرایی نمی‌تواند خود را معادل نظام قرار دهد و دیگران را در نظر نگیرد، خاطرنشان کرد:من فکر می‌کنم نقص بزرگی در کشور ما وجود دارد و آن این است که متاسفانه به جای این‌که احزاب و گروه‌ها و جریان‌های فکری محور یک حرکت شوند، افراد و اشخاص هستند که باعث حرکت‌ها می‌شوند و همین امر هم باعث می‌شود که برخی مفاهیم به خوبی تبیین نشود.

 

تاجرنیا افزود: البته تا آنجا که خاطرم است آقای خاتمی و بنیاد باران مواردی را مکتوب کردند و آنها را به عنوان اصول حرکت‌های اصلاح‌طلبی نوشتند یا در حزبی مثل جبهه مشارکت ۱۲ محور را به عنوان محور حرکت‌های خود در یک حزب پیش‌رو اصلاح‌طلب مدنظر قرار دادند و تبیین و مطرح کردند ضمن این‌که اصولگرایان هم حتما یکسری چارچوب‌هایی دارند و اصلا من فکر می‌کنم مهم نیست که ما با الفاظ بازی کنیم. مشکلی که در کشور ما وجود دارد این است که از آنجا که جای احزاب سیاسی و مجموعه‌های شناسنامه‌دار برای پاسخگویی خالی است، هر از چند گاهی یکسری تعابیر به ادبیات سیاسی کشور ما وارد می‌شود و آن ملاک یک نوع عمل قرار می‌گیرد در حالی که به نظر من خاستگاه جریان‌های سیاسی مشخص و چارچوب‌های فکری آن معلوم است.

 

این عضو انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران افزود: با نگاهی به کشورهای توسعه یافته در می‌یابیم که یک حزب سیاسی ۲۰۰ سال است که وجود دارد که یکسری چارچوب‌ها و مواضعی دارند که آن را دنبال می‌کنند ولی از آنجا که در کشور ما چنین شفافیتی وجود ندارد و احزاب به معنی واقعی به رسمیت شناخته نمی‌شوند این موضوع باعث شده است که هر از چند گاهی فردی با یک ادبیات جدید ورود پیدا کند.درهمین راستا شاهد بودیم که آقای احمدی‌نژاد به عنوان یک اصولگرا وارد عرصه انتخابات نشد.

 

 

علی تاجرنیا

 

وی اظهار کرد: من فکر می‌کنم مقداری از این بحث‌ها بحث‌های گفتمانی و محصول شرایط خاص جامعه است و هم این‌که چون حافظه درازمدت در مردم ایران مقداری ضعیف است، باعث می‌شود که با تغییر اسامی جلب نظری از سوی مردم صورت بگیرد، بنابراین از نظر من گفتمان اصولگرایی، اعتدال‌گرایی و اصلاح‌طلبی می‌تواند همگی مبانی یکسانی داشته باشد. از این جهت که معتقد به قانون اساسی و ملتزم باشند ضمن این‌که لازم است تا ریز مسائل و مباحث مختلف ازجمله سیاست خارجی، اقتصادی، داخلی وغیره هم چنین نوع نگاه‌شان به آزادی احزاب و مطبوعات را تبیین کنند.

 

 

رییس‌جمهور همه بودن به این معنا نیست که از همه گرایش‌ها در مسئولیت اجرایی استفاده شود

 

وی در ادامه اظهار کرد: گرچه آقای روحانی به عنوان کسی که گفتمان اعتدال‌گرایی را مطرح کردند در صحبت‌های خودشان یکسری مباحث را در این راستا مورد توجه قرار دادند، اما به هر حال به نظر من تفاوت زیادی بین گفتمان اعتدال‌گرایی و اصلاح‌طلبی وجود ندارد، اما از این جهت که به خاطر فشار تبلیغات در کشور بخشی از اصلاح‌طلبان به عنوان نیروهای افراطی معرفی شدند، یا این‌که شرایط در کشور به گونه‌ای شده که بخشی از آنها امکان حضور در قدرت را پیدا نکردند، بنابراین می‌بینیم که نرم جدیدی به عنوان اعتدال‌گرایی مطرح می‌شود اما به هر ترتیب ما وقتی به شعارها نگاه می‌کنیم درمی یابیم که در واقع این شعارها، همان شعارهای اصلاح‌طلبانه است چنانچه وقتی بحث دفاع از حقوق مردم، تمکین کردن به قانون و حرکت کردن در چارچوب آن، گردش نخبگان و مسائلی از این قبیل مطرح می‌شود به نظر من این مباحث تفاوت ماهوی با بحث اصلاح‌طلبی ندارد.

 

تاجرنیا در پاسخ به این سوال که با وجود طرح این بحث از سوی آقای روحانی مبنی براین‌که من رییس‌جمهور همه هستم چه باید کرد تا گفتمان وی از سوی جریان خاصی مصادره نشود؟ گفت: این‌که فردی مثل آقای روحانی یا هر کس دیگر رییس‌جمهور همه مردم ایران باشد؛ اما یکسری نقطه نظرات و ایده‌هایی داشته باشد که ممکن است همه آن را نپسندند مغایر با هم نیست. به هر حال رییس‌جمهور و کاندیداهای دیگر ریاست‌جمهوری نیز دارای نوع تفکراتی هستند، اما درنهایت یک نوع گرایش و تفکر از بیشترین اقبال برخوردار شده و آن تفکر رییس‌جمهور منتخب خود را انتخاب کرده است.

 

وی با تاکید بر این‌که ما در حال حاضر شیوه و روشی بهتر از دموکراسی برای حاکمیت و اعمال نظر یک جریان سیاسی خاص نمی‌شناسیم، اظهار کرد: طبیعتا این رییس‌جمهور با علم به این‌که رییس‌جمهور همه است یک نوع ایده‌هایی را مطرح کرده که در واقع این ایده‌ها برنده شده است. بایستی ضمنا این اجازه را به او بدهیم که بتواند نقطه نظرات مربوط به خود را پیاده کند از آن طرف مهم نیست که چه حزب و گروه و چه افرادی بخواهند، در آن بگنجند. تمام کسانی که این چارچوب‌های مطرح شده و تعاریفی که بیان شده را مورد توجه دارند باید بتوانند در این فضا تنفس کنند و فعالیت کنند.

 

این عضو انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران تصریح کرد: الزاما رییس‌جمهور همه بودن به این معنا نیست که از همه گرایش‌ها در مسئولیت اجرایی کشور استفاده شود، اما مهم این است که همه این گرایش‌ها محترم شمرده شوند و دیده شوند و متناسب با آنها حرکت شود در واقع باید این موضوع را مورد توجه قرار داد که اگر یک دیدگاه در جامعه ما ۱۰ درصد رای داشته باشد ممکن است رای آن هیچ وقت برای اجرا حاکم نشود، اما ما نمی‌توانیم نسبت به این ۱۰ درصد بی‌توجه باشیم بنابراین به نظر من اصل پیاده شدن این گفتمان این است که ما اجازه دهیم اولا خود این گفتمان بتواند کار خود را به پیش ببرد و ثانیا گرایش‌های دیگر نیز محترم و به رسمیت شمرده شوند و مصداقش صرفا افراد خاص نباشد. هر کسی این اندیشه و این نگرش را باور دارد می‌تواند در این چارچوب حضور پیدا کند.

 

 

از اینکه فردا به اسم اعتدال‌گرایی یک گروه خودش را معادل اعتدال جلوه دهد نگرانم

 

تاجرنیا گفت: من هم نگران این موضوع هستم که فردا به اسم اعتدال‌گرایی یک جبهه سیاسی یا حزب و گروهی تشکیل شود و به نوعی خودش را معادل اعتدال جلوه دهد و سایرینی را که از این حزب و جبهه خارج هستند را به عنوان کسانی که خارج از اعتدال هستند معرفی کند، در حالی‌که اگر چنین اتفاقی رخ دهد این خود یک شکست دیگر خواهد بود و ما در مرحله‌ای دیگر نیز شاهد بی اعتمادی مردم خواهیم بود.

 

وی در ادامه در باره گمانه زنی‌ها درباره کابینه دولت آینده و مشخصات افرادی که باید در چنین کابینه‌ای جای بگیرند، اظهار کرد: اولا این‌که جناح اصولگرا که شاید آقای روحانی عضوی از تشکل‌های آن است، ایشان را مورد حمایت قرار ندادند. از آن طرف جریانات اصلاح‌طلب این مساله را مطرح کردند که حمایت‌شان از آقای روحانی یک نگاه کاملا در راستای منافع ملی است و هیچ چشم‌داشتی نسبت به کابینه ایشان ندارند، ولی من فکر می‌کنم آقای روحانی از این حیث کاملا دست بازی دارند برای این‌که همکاران خودشان را انتخاب کنند.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ضمن این‌که هماهنگی وزرای کابینه با رییس جمهور را یک امر لازم دانست، گفت: کابینه یا سیستم اجرایی کشور در عین حال شرکت سهامی نیست که بخواهند هر بخشی از آن را به یک جریان سیاسی واگذار کنند، تا طی آن در چهار سال آینده به جای این‌که بخواهند حرکتی به سمت رشد و توسعه کشور کنند، عمدتا وقت خود را صرف این کنند که چالش‌هایی را که بین جریانات سیاسی وجود دارد حل کنند، بنابراین آقای روحانی با همان مشی و روشی که خودشان مطرح کرده‌اند، بایستی همکارانی را انتخاب کنند که اعتقاد به مسیر ایشان دارند.

 

تاجرنیا گفت: من این موضوع را که مثلا قرار است یکی از کاندیداها با یکسری باورهای جدا معاون اول آقای روحانی شوند و یا مسوولیت فلان وزارتخانه را به عهده بگیرند را نمی‌فهمم .به هرحال اگر افرادی فکر می‌کردند باور و نگاه یکسان دارند، باید یکی از آنها به نفع دیگری کنار می‌رفت ولی اگر تا آخرین لحظه هر دو در عرصه حضور داشتند، این موضوع به معنی اختلاف‌نظر در تفکرات این افراد است ضمن این‌که این انتظار که آقای روحانی از رقبای خود در زمان انتخابات استفاده کند، به هیچ عنوان با هیچ اصول عقلی جور در نمی‌آید. به نظر من ایشان باید کسانی را انتخاب کند که به آن مسیری که خودشان تبیین کرده اند اعتقاد داشته باشند.

 

 

وی با بیان این‌که یکی از مشکلات ما مخصوصا در دوره آقای احمدی‌نژاد تغییر در وزرا و تفاوت دیدگاه‌هایی بود که به لحاظ نوع رویکرد ۱۸۰درجه در آن اختلاف وجود داشت ، اظهارکرد: مجلس محترم هم در عین اینک‌ه حق دارد نسبت به وزرای آقای روحانی اعلام نظر کند، باید این مطلب را مدنظر قرار دهد که وزیر و مجموعه کابینه دولت باید با شخص رییس جمهور از یک هماهنگی لازم برخوردار باشد و این مهم‌ترین فاکتور در بین افراد است.

 

 

تاجرنیا افزود: همچنین باور به شعارها و اصولی که آقای روحانی در طول مدت تبلیغات مطرح کرده‌اند و بعد از آن این مسیر را ادامه خواهند داد، مهم‌ترین شاخصه است و در کنار این موضوع، یکسری شاخصه‌های عمومی برای افراد وجود دارد، مثلا اینکه افراد کابینه افرادی باشند که تجربه لازم را داشته باشند، از پویایی و روحیه اجرایی مناسب برای حرکت برخوردار باشند، با توجه به اینکه کشور ما در شرایط کنونی نیاز به یک تحرک جدی دارد.

 

 

برای پیشبرد اقدامات اصلاح‌گرایانه باید حوصله کرد

 

 

تاجرنیا در بیان پیش بینی خود از فضای سیاسی آینده اظهار کرد: من فکر می‌کنم ما بایستی بپذیریم که ساختار قدرت در کشور ما به گونه‌ای است که نمی‌توان از رییس جمهور توقع تغییرات بنیادین داشته باشیم. من فکر می‌کنم اگر ما معتقد هستیم که در این انتخابات هم احزاب و گروه‌های سیاسی که کاندیدا معرفی کرده‌اند و هم مردم که آمدند و نقطه نظر خود را مطرح کردند و هم رهبری نظام که بعد از چند سال پرتنش انتخابات موفقی را برگزار کرد و توانستند فضا و تابلوی سیاسی کشور را ترمیم کنند برنده شدند مهم این است که این همراهی و مشارکت ادامه پیدا کند.

 

 

 

این عضو انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران گفت: از سویی مردم بایستی برای این‌که اقدامات اصلاح‌گرایانه با طمانینه و با آرامش و در یک بستر مناسب جلو بروند حوصله کنند از سویی دیگر نیز آقای روحانی نباید،بدنه اجتماعی و نقطه‌نظرات و شعارهایی که در زمان انتخابات مطرح کرده است را فراموش کنند .نظرات و شعارهایی که از جمله آن استیفای حقوق مردم، عمل به قانون اساسی و مباحثی از این دست بود . همچنین نهادهایی که به نوعی انتخابی نیستند و تحت نظر رهبری هستند از جمله مراجع نظامی، امنیتی و اطلاعاتی که در چهار سال گذشته دیدیم که بعضا نوعی رویارویی بین خواسته‌های آنها و مردم وجود داشته است، باید به سمتی بروند که هم راستایی و اصلاحشان دیده شود.

 

 

وی با تاکید بر این‌که همکاری کردن با آقای روحانی فقط با ملاقات کردن و بیانیه دادن مورد توجه نیست، اظهار کرد : همکاری با آقای روحانی باید این باشد که نگرش‌ها هم عوض شود. اگر مردم امروز در بین کاندیداهای موجود آمدند و فردی را انتخاب کردند به این دلیل که احساس‌شان این بود که این فرد از بدنه اصولگرایی مقداری دورتر است، همه باید این واقعیت را که خواست مردم است بپذیرند و بدانند نگاه مردم، نگاهی نیست که امروز بیشتر در جامعه تبلیغ می شود باید دانست آنچه که امروز در صداوسیما و نهادهای نظامی، امنیتی و اطلاعاتی و فرهنگی ما تبیین می‌شود، الزاما معدل خواست مردم نیست.

 

 

این عضو انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران تصریح کرد: اگر این اتفاقات نیفتد، این فرصت‌ها برای اصلاح و پیوند هرچه بیشتر مردم با حاکمیت و پر شدن شکاف بین دولت و ملت هر روز کمتر خواهد شد و ما برای هر تغییری که بخواهیم در آینده ایجاد کنیم، هزینه‌های بیشتری خواهیم داد. بنابراین من فکر می‌کنم آقای روحانی هم به جهت این‌که خودشان در مجلس حضور داشته اند و هم به لحاظ این‌که در یک نهاد امنیتی مثل شورای عالی امنیت حضور داشتند و تعامل‌هایی را با این مجموعه داشتند ، ظرافت‌های لازم برای این‌که به نوعی حرکت کنند تا بتوانند خواسته‌هایشان را محقق کنند و هم در عین حال ایجاد تنش نکنند، را دارند.

 

 

وی در عین حال تاکید کرد: چنین روندی وقتی به موفقیت می‌رسد که این درک هم از طرف مردم و هم از سوی نهادهای حاکمیت شکل بگیرد.

 

 

قطعا رای اصولگرایی به آقای روحانی نبود

 

 

وی در ادامه با بیان این‌که من به حرکت آینده امیدوارم، اما فکر نمی‌کنم این اتفاقات خیلی زود ایجاد شود و طبیعتا ما نیاز به زمان، فرهنگسازی و ظرفیت‌سازی در کشورمان داریم، گفت: من امیدوارم حداقل در دوره آقای روحانی بتوانیم در جهت آشتی هرچه بیشتر ملت با حاکمیت گام برداریم و روند بی‌اعتمادی گذشته را ترمیم کنیم.

 

 

تاجرنیا در ادامه این گفت‌وگو درباره پایگاه رای رییس جمهور منتخب نیز اظهار کرد: بدون شک اگر حمایت‌های دو شخصیت بزرگوار یعنی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و جناب آقای حجت‌الاسلام والمسلمین خاتمی و گروه‌های اصلاح‌طلب نبود، قطعا انتخابات به این شکلی که رقم خورد، رقم نمی‌خورد. من حتی فکر می‌کنم که اگر اجماع مجموعه اصلاح‌طلبان روی یک کاندیدا نبود و حتی آقای عارف در صحنه انتخابات می‌ماندند، میزان مشارکت مردم کمتر از این‌که بود، می‌شد. وقتی این اتفاق افتاد و حمایت جریان‌های اصلاح‌طلب و شخصیت‌های میانه از آقای روحانی وجود داشت، این موضوع باعث شد حتی بخش‌هایی که برای حضور در انتخابات تردید داشتند با در نظر گرفتن کورسوی امیدی برای تغییر در عرصه انتخابات حضور پیدا کنند.

 

 

وی با تاکید بر این‌که آقای روحانی نبایستی چنین سرمایه اجتماعی را فراموش کند اظهار کرد: قطعا رای اصولگرایی به آقای روحانی نبود. جدا از یکی، دو شخصیت خاص که در بین اصولگرایان از آقای روحانی حمایت کردند، بدنه اصولگرایی چه احزاب و گروه‌های سیاسی و چه شخصیت‌های آن از کاندیداهای دیگر حمایت کردند و رای آنها، رای به جریان اصولگرایی بود، بنابراین من معتقدم قطعا نزدیک به صد درصد رای آقای روحانی رای بدنه جریان اصلاح‌طلبی و عمدتا با حمایت‌های گروه‌های اصلاح‌طلب و حمایت‌های آقای هاشمی و خاتمی به دست آمد و آقای روحانی و یا هر مجموعه دیگر نمی‌تواند چنین موضوعی را نادیده بگیرد در حالی که هم اکنون من فکر می‌کنم یکی از شیطنت‌هایی که امروز در حال صورت گرفتن است، این است که آدرس غلط بدهند و بخواهند آقای روحانی را از این بدنه‌ای که همراهش بوده جدا کند که در آن صورت آقای روحانی مهم‌ترین پشتوانه خود را که افکار عمومی و بدنه اجتماعی است را از دست خواهد داد.

 

 

 

این فعال سیاسی همچنین خاطرنشان کرد: به هر ترتیب بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ شرایط جدیدی در کشور به وجود آمد حال اگر قرار باشد که همه ما از اتفاقاتی که بعد از انتخابات سال ۸۸ رخ داد، عبرت بگیریم، لازمه آن این است که بخواهیم با رفتار خود به نوعی سعی کنیم که خسارت‌های گذشته را جبران کنیم در همین راستا یکی از مهم‌ترین مباحث این است که در باره حصر آقای مهندس موسوی و کروبی به عنوان کسانی که در دوره گذشته کاندیدای مورد پذیرش و قبول نظام بوده‌اند، تجدیدنظری انجام شود.

 

وی ادامه داد: در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲ خیلی از احزاب و گروه‌های سیاسی نسبت به حضور در انتخابات مساله داشتند و خیلی از بدنه اجتماعی، سوالات جدی برای حضور در این عرصه داشتند د رهمین شرایط به نظر من اوج ایثار گروه‌های اصلاح‌طلب و شخصیت‌هایی مثل آقای خاتمی و هاشمی که یا امکان حضور پیدا نکردند و یا رد صلاحیت شدند این بود که مردم را به حضور در انتخابات تشویق کردند و امروز اگر ما پز دموکراسی و حمایت از مردم می‌دهیم، بخش عمده‌ای از این موضوع وابسته به این نوع حرکت‌های ایثارگرانه است.

 

 

دولت روحانی وامدار یک نوع انهدام سرمایه‌های این کشور است

 

تاجرنیا در بخش پایانی این گفت‌وگو، با بیان این‌که دولت آقای روحانی وامدار یک نوع انهدام سرمایه‌های این کشور اعم از سرمایه‌های اقتصادی، انسانی و اجتماعی است افزود: متاسفانه علی‌رغم درآمدهای بسیار زیادی که در کشور در طی ۸ سال گذشته به وجود آمد، مسیر توسعه و پیشرفت کشور متناسب با این درآمدها نبود. بعضی آدرس غلط می‌دهند و می‌گویند ما اینقدر این کارها را انجام داده‌ایم در حالی که مهم این است که آیا این کارها متناسب با ظرفیت‌ها و درآمدهای ما در کشور بوده است.

 

وی معتقد است: ما در حوزه صنعت و کشاورزی دچار مشکلات جدی شدیم و بسیاری از پروژه‌های سنگین و صنعتی در کشور ما به حالت نیمه تعطیل درآمد. کشاورزی ما نیزبا افت بسیار زیادی مواجه شده است. نوعی تجارت دلال‌صفت که همراه با رانت بوده در کشور شرایط خاصی را ایجاد می‌کند. از آن طرف کنار زدن بسیاری از نیروهایی که در کشور ما در طول این سی‌وچند سال صاحب تجربه بوده اند و به سرمایه‌های بزرگ انسانی در کشور تبدیل شده‌اند مد نظر است و متاسفانه این افراد در یک نگاه فراموش شده‌اند و تمامی اندوخته‌های آنها به هیچ انگاشته شده و مجددا یکسری تجارب جدید شکل گرفته است که این انهدام سرمایه انسانی است.

 

تاجرنیا با تاکید بر سرمایه‌های اجتماعی گفت: مردم، نخبگان و کسانی که می‌خواهند در آینده قضاوت کنند، بایستی بدانند دولت آقای روحانی، شروع کننده دولتی است که بسیاری از انباشته‌هایش را این دولت، خرج و هزینه کرده و بنابراین باید متناسب با آن از آن انتظار داشته باشیم و لازم است تا این موضوع هم برای مردم، سیاسیون و هم برای اصحاب رسانه و آنهایی که تحلیل‌گر هستند، مورد توجه قرار بگیرد تا بتوانیم با توجه به شناخت وضعیت موجود آنچه که در آینده انجام می‌شود را متناسب با این ظرفیت‌ها ببینیم و ارزیابی کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

85 + = 86