۱۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰

مطهری: حرف‌های شریعتمداری را جدی نگیرید

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام)

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):shariat

سعید سیف نوشت:

«هدیه مجلس به روحانی و ملت» عنوان سر مقاله دیروز کیهان بود، در این سرمقاله تصریح شده بود که روحانی تحت فشار کارگزاران و اصلاح طلبان کابینه خود را انتخاب کرده است. بنابراین از نمایندگان مجلس خواسته شده بود تا تحت عنوان هدیه مجلس به روحانی، وزرای پیشنهادی او را رد صلاحیت کنند! در بخشی از سرمقاله تحلیلی منتشر شده که گویای فاصله فکری نویسنده از شخصیت دکتر روحانی در عرصه سیاسی ایران است، آمده: «احساس می‌شود رئیس جمهور منتخب در انتخاب اعضای کابینه خود با مجموعه‌ای از «فشارها»، «انتظارها» و «رودربایستی‌ها» روبرو بوده است و برای خروج از این چنبره دست کمک به سوی مجلس شورای اسلامی و نمایندگان ملت دراز کرده است.» برخی در پاسخ به نویسنده این سرمقاله آورده‌اند که اولا شخصیت دکتر روحانی شخصیتی نیست که تحت تاثیر جناح‌هایی سیاسی و رودربایستی قرار بگیرد و نویسندگان این روزنامه هنوز شناخت چندانی از دکتر روحانی ندارند که این چنین برای او خط مشی تعیین و این چنین تحلیل منتشر می‌کند. در ثانی سردار قلم که لقب عسگراولادی به شریعتمداری است، یادشان رفته که قبل از انتخابات چطور راجع به آقای روحانی قضاوت می‌کردند و سرمقاله می‌نوشتند، ضمنا ایشان جایگاه مجلس را هم اشتباه گرفتند. برای اینکه نظر نمایندگان مجلس را در مورد گفته های ایشان جویا شویم؛ گفت وگویی را با علی مطهری نماینده اصولگرای مجلس انجام دادیم. علی مطهری در گفت وگو با آرمان درباره «هدیه مجلس به روحانی وملت» سخن گفت.

جناب مطهری روزنامه کیهان در یادداشت روز چهارشنبه خود تحت عنوان «هدیه مجلس به روحانی و ملت» از مجلس خواسته است به کابینه روحانی رای اعتماد ندهند تا از این طریق، روحانی خوشحال شود! شما به عنوان یکی از نمایندگان شاخص مجلس چقدر معتقدید حرف‌های روزنامه کیهان در بین نمایندگان اثرگذار است؟ آیا اصلا تحلیلی که در این یادداشت آمده است را قبول دارید؟

در این سرمقاله در واقع آقای شریعتمداری در جایگاه سخنگوی آقای روحانی ظاهر شده و گفته است نظر آقای روحانی نسبت به برخی از وزرای معرفی شده؛ نظر واقعی ایشان نیست و مجبور شده آنها را معرفی کند. در واقع صفت تظاهر وریا کاری و ملاحظه کاری و عدم قدرت در تصمیم‌گیری می‌تواند توهین تلقی شود. البته حرف‌های آقای شریعتمداری را نباید جدی گرفت. ایشان با همان افکار خودشان خو گرفته و نمی‌خواهد از آن خارج شود. با توجه به سن وسال ایشان، احتمال تغییر رویکرد در رفتارها و عملکردهای ایشان دور از انتظار است یعنی خصلت‌هایی در روح ایشان رسوخ پیدا کرده است که قابل تغییر نیست. جالب است که امثال آقای شریعتمداری، دکتر روحانی را ساکت فتنه می‌نامیدند. پس مردم به یک ساکت فتنه رای دادند. در واقع مشکل آنها با مردم است و باید با آن بسازد. مردم با وجود تخریب‌های فراوان درباره منادیان گفتمان اعتدال و در راس آنها آقایان هاشمی و خاتمی با مراجعه به فطرت حق جوی خود به کاندیداهای مورد نظر وحمایت اینها رای دادند. درواقع این آن چیزی است که آنها را عصبانی کرده است.

نمایندگان مجلس در قبال حرف های ایشان چه کار خواهند کرد؟ وچه تصمیمی در قبال کابینه خواهند گرفت؟

نمایندگان مجلس وظیفه خود را می‌دانند و نیازی به رهنمود آقای شریعتمداری ندارند و در همه حال از حقوق ملت دفاع می‌کنند.

غلامعلی جعفرزاده در گفت‌وگو با آرمان:

نمی‌گذاریم شأن مجلس پایین بیاید

همچنین غلامعلی جعفرزاده، نماینده مجلس گفت‌وگو با آرمان عنوان کرد که این دست هشدارها برای نمایندگان چندان مهم نیست، چرا که لیست وزرای کابینه یازدهم با همفکری همین نمایندگان تهیه شده است.

توصیه‌های روز چهارشنبه روزنامه کیهان به نمایندگان مجلس برای ندادن رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت آقای روحانی چقدر می‌تواند در نظر نهایی مجلس تاثیرگذار باشد؟ به عبارتی بازخورد مواضعی از قبیل مواضع روزنامه کیهان در مجلس چیست؟

من بعید می‌دانم که این دست هشدارها بتواند نهایتا نظر عمومی نمایندگان را تغییر دهد. در مناسبات خرد ممکن است این دست موضع‌گیری‌ها در رای نهایی برخی از نمایندگان تاثیر گذار باشد اما این مساله کلیت رای مجلس را تحت تاثیر قرار نخواهد داد یا حداقل می‌توانم بگویم تا الان اینگونه نبوده. طیف‌های تندرو و از جمله روزنامه کیهان از منظر خودشان موارد را می‌بینند و لزوما این یک منظر واقعی و عینی نیست. مثلا آقای شریعتمداری گفته‌اند که نمایندگان به این لیست رای نمی‌دهند و تعجب‌برانگیزتر اینکه گفته‌اند رای عدم اعتماد به لیست یاد شده باعث خوشحالی خود آقای روحانی می‌شود. در صورتی که قضیه برعکس است. یعنی لیست نهایی آقای روحانی هر چه باشد با همفکری و مشورت مجلس تهیه می‌شود، یعنی لیستی خواهد بود که هم آقای روحانی آن را قبول دارد و هم اکثریت نمایندگان. برای چیدن کابینه یازدهم یک هیات مرکب از نمایندگان آقای روحانی و نمایندگان مجلس هم ماموریت یافتند که برای این ترکیب همفکری کنند. حالا چطور می‌شود نتیجه این همفکری‌ها به لیستی منتهی می‌شود که نه مورد تائید نمایندگان است و نه مورد تائید آقای روحانی؟ جواب این سوال را فکر کنم فقط خود آقای شریعتمداری بدانند.

آقای شریعتمداری گفته‌اند که فشار نیروهایی باعث شده تا لیست نهایی با این ترکیب معرفی شود.

من البته از لیست نهایی خبر ندارم و واقعا هم نمی‌دانم این لیست‌های منتشر شده چقدر نزدیک به واقعیت باشند. اما واقعا کدام فتنه‌گر؟ افراطیون در کشور یک واژه را به بازی گرفته‌اند و آن را تبدیل به بهانه‌ای برای انتقاد از هر آن که جز آنها می‌اندیشد کرده‌اند. اول اصلاح‌طلبان را بیرون کردند و حالا هم ظاهرا نوبت به اصولگرایان معتدل و میانه‌رو رسیده است. اگر دلیل دارند باید مستند حرف بزنند، باید مدرک محکمه پسند بیاورند. آخر کدام دادگاه یا نهاد نظارتی اطرافیان فعلی آقای روحانی را غیرموجه دانسته و کجا محکوم شده‌اند که به آنها انگ می‌زنند؟ مگر بر اساس سیاست‌های این آقایان چقدر کشور پیشرفت کرد که حالا هنوز هم از مقام مدعی حرف می‌زنند؟ کابینه آقای روحانی کابینه‌ای است که با تعامل مجلس و رئیس جمهور منتخب بسته خواهد شد و اکثر نمایندگان هم از آن پشتیبانی خواهند کرد.

یعنی فکر می‌کنید وزرای آقای روحانی بتوانند به راحتی رای اعتماد لازم را از مجلس بگیرند؟

پیش بینی من این است که اینگونه خواهد شد. به هر حال ۸ سال گذشته هم برای اصلاح‌طلبان و هم اصولگرایان تجربه‌ای بود که به آنها ثابت کرد باید روش خود را عوض کنند. همانگونه هم که عرض کردم برای چینش کابینه مجلس و رئیس جمهور منتخب هم در حال تعامل مستمر هستند که همین قضیه باعث می‌شود به رای آوردن کابینه امیدواری‌های زیادی وجود داشته باشد.

به هر حال در این میان با مواضع و اقدامات طیف‌های تندرو که اعتقاد دیگری دارند و می‌خواهند از روش دیگری در قبال دولت آینده استفاده کنند، چگونه نسبت‌بندی خواهید کرد؟

ببینید همانطور که هر چه از آسیب‌های ۸ سال اخیر بگوییم باز هم کم گفته‌ایم، هر چه هم از تجربیات این ۸ سال بگوییم باز هم کم است. در این مدت نمایندگان تجربه‌های خوبی دارند. نمایندگان نمی‌گذارند این اتفاق بیفتد و کسی بخواهد برای ما خط و مشی تعیین کند و بگوید چه کنیم و نکنیم. اگر فکر می‌کنند صاحب نظرند باید بداند در مجلس هم ۲۹۰ نماینده صاحب نظر حضور دارند، مملکت هم برای خودش قانون دارد. نمایندگان طفل صغیر نیستند که یک نفر برای آنها خارج از همه چارچوب‌های قانونی خط و مشی تعیین کند.

برآورد نمایندگان طیف شما که در فراکسیون رهروان ولایت جمع شده‌اند از لیست وزرای دولت یازدهم چگونه است؟

این لیست هنوز قطعی نشده اما می‌توان حدس زد که چارچوب دولت آینده چگونه خواهد بود. ما معتقدیم که افراد یاد شده برای دولت یازدهم کسانی بودند که قبلا هم با تخصصی که داشتند توانستند مشکلات بزرگی از کشور را حل کنند و اتفاقا اراده ملت هم در انتخابات ۲۴‌خرداد به طور مشخص بازگشت همین نیروها بود و البته نفی افراطی‌گری. آقای روحانی بعد از خلأ دولت آقای احمدی‌نژاد باز هم می‌خواهند سرمایه‌های انسانی کشور را به عرصه مدیریتی باز گردانند و این گره‌هایی که ایجاد شده را باز کنند. این از نظر اصولگرایان میانه‌رو مجلس بسیار تلاش پسندیده‌ای است و ما هم از آن استقبال می‌کنیم و طبق فرمایش مقام معظم رهبری آماده‌ایم تا هر کمکی را در این راستا به دولت یازدهم انجام دهیم. به هر حال این روزها در مجلس خیلی زیاد در خصوص ترکیب کابینه بحث می‌شود و آنطور که من می‌توانم پیش‌بینی کنم، وزرای دولت یازدهم با رای قابل قبولی از سوی نمایندگان مواجه می‌شوند و ان شا‌ءا… کار خود را شروع می‌کنند. انتخابات ۲۴ خرداد نشان داد که مردم می‌خواهند دوران افراطی‌گری سریع‌تر تمام شود و قطعا نمایندگان هم شرعا و هم قانونا موظف هستند به این خواست مردم توجه و در جهت تحقق آن تلاش کنند. آنها هم طبیعی است که باید نگران باشند و هشدار دهند، چون این مطالبه عمومی یک «نه» بزرگ به آنهاست.

منبع: روزنامه آرمان

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

- 1 = 3