۰۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۴ موضع تشکلها درباره سوال از وزیر علوم:

جزئیات کارشکنی های دولتی در مسیر فعالیت انجمن های اسلامی از زبان دانشجویان

دبیر انجمن اسلامی دانشگاه فسا با اشاره به اینکه کاملا مشخص است که یک حرکت جمعی در کشور نمی خواهد اجازه فعالیت به انجمن اسلامی بدهند ادامه داد: ممانعت از فعالیت انجمن در حالی است که ما برای انتخاب اعضا در حضور هیات نظارت انتخابات برگزار کرده ایم.

tashskol«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): در شرایطی که نمایندگان مجلس وزیر علوم را برای پاسخگویی درباره علت عدم صدور مجوز تاسیس انجمنهای اسلامی به مجلس فراخوانده اند، اظهارات دانشجویان دانشگاه های مختلف درباره سرنوشت درخواست های خود در مسیر اخذ این مجوز حکایت از کارشکنی های غیر قانونی دارد.
طی روزهای گذشته خبر سوال چند تن از نمایندگان مجلس از وزیر علوم به علت نادیده گرفته شدن آئین نامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر تشکیل انجمن اسلامی دانشجویان در برخی دانشگاه های کشور منتشر و مقرر شد وزیر علوم برای پاسخگویی در این رابطه به مجلس فرا خوانده شود.

در همین زمینه احمد توکلی، این اقدام را زیر پا گذاشتن قانون و باعث بسته نگه داشتن فضای سیاسی جامعه دانسته و گفته که این سوال ابتدا در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مطرح خواهد شد و در صورت قانع نشدن نمایندگان سوال کننده، سوال از وزیر در صحن علنی مجلس مطرح می شود.

به گفته توکلی، دانشگاههای علم و صنعت تهران، صنعتی اصفهان، اراک ، دانشگاه های جندی شاپور و چمران اهواز و دانشگاه های بجنورد و فسا از جمله مراکز آموزشی هستند که طی دوسال گذشته با مشکلاتی در جهت اخذ مجوز برای تشکیل انجمن یا لغو بدون توضیح مواجه شده اند.

در همین رابطه سیده خدیجه احمدی عضو هیات موسس انجمن دانشگاه علم و صنعت در گفتگو با خبرنگار مهر از ارائه درخواست تشکیل انجمن در دی ماه سال ۹۱ خبر داد و گفت: پس از آن دانشگاه سه ماه فرصت داشت که موافقت یا عدم موافقت خود را با این درخواست اعلام کند که متاسفانه جوابی از آنها به اعضا نرسیده است.

وی با اشاره به اینکه پس از آن ما درخواست خود را به هیات نظارت مرکزی که متشکل از نهاد نمایندگی و وزارت علوم است ارائه کردیم ادامه داد: به دلیل عدم دریافت پاسخی روشن اقدام به صدور بیانیه ای کردیم که در پی آن به کمیته انضباطی احضار شدیم و آنها نیز ما را به لغو ادامه تحصیل تهدید کردند.

احمدی اظهارداشت: به ما گفته شد که مجوز انجمن تنها با پسوند مستقل صادر می شود چراکه دانشگاه به دلیل مخالفت تشکل های دانشجویی دیگر، با صدور مجوز انجمن اسلامی مخالفت است.

وی با بیان اینکه ما شنیدیم که خواجه سروی معاون وزیر علوم در صحبتی با رئیس دانشگاه گفته که مجوز تشکیل انجمن را به اعضای هیات موسس بدهید گفت: نکته قابل توجه این است که خواجه سروی برای دادن مجوز استقلال عمل دارد اما این اقدام را انجام نمی دهد.

فاطمه عرفان، از اعضای هیات موسس انجمن دانشگاه صنعتی اصفهان به درخواست های مکرر دانشجویان علاقمند به تشکیل انجمن اسلامی از سال ۸۸ تاکنون اشاره کرد و گفت: این مساله ادامه داشت تا اینکه در اردیبهشت سال گذشته درخواست مجددی ارائه و موافقت اولیه صورت گرفت.

وی با بیان اینکه پس از آن مهلتی برای ارائه لیست اعضا و تدوین اساسنامه به دانشجویان داده شد افزود: اما دانشگاه علیرغم طی همه مراحل قانونی با تشکیل انجمن موافقت نکرد.

عرفان با بیان اینکه حتی در این خصوص خواجه سروی معاون وزیر علوم نیز پیگیری هایی را داشته است اظهارداشت: اما تا کنون با وجود نامه نگاری های صورت گرفته مجوز تشکیل انجمن به دلایل نامشخص صادر نشده است.

دانشگاه شهید چمران اهواز نیز از جمله دانشگاه هایی است که با درخواست صدور مجوز تشکیل انجمن توسط  اعضای هیات موسس آن موافقت نشده است؛ صادق بهاری نماینده هیات موسس انجمن این دانشگاه در این باره گفت: درخواست اولیه در اسفندماه سال ۹۰ ارائه شد، اما جوابی در عرض سه ماه مهلت مقرر به اعضا داده نشد تا اینکه نامه موافقت اصولی به صورت محرمانه در آبان سال ۹۱ از طرف وزارتخانه به حراست دانشگاه تحویل شد.

بهاری با اشاره به اینکه صحبت های مکرر با رئیس دانشگاه در ابلاغ مجوز به نتیجه نرسید اظهارداشت: مسئولین اعلام کردند که نامه ای به دستشان نرسیده است.

وی به تعویض حراست دانشگاه نیز اشاره کرد و گفت: به نظر می رسد که نامه موافقت اصولی تنها برای رفع موانع قانونی عدم صدور مجوز داده شده است.

اما در این میان دانشگاه هایی هم بودند که مجوز فعالیت خود را از مدت ها قبل گرفته بودند اما این مجوزها از نیمه دوم سال گذشته به دلایل مختلف لغو شد که دانشگاه فسا از آن جمله است.

در همین زمینه محسن فروردین دبیر انجمن اسلامی دانشگاه فسا با اشاره به اینکه مجوز تشکیل انجمن با مهر و امضای هیات نظارت از ابتدای سال ۹۰ صادر شده بود گفت: ما از آن پس فعالیت و برنامه های مختلفی داشتیم اما بعد از یکسال فعالیت انجمن هیات نظارت مدعی شد که مجوز معتبر نیست.

فروردین به ممانعت از فعالیت انجمن از مهرماه سال گذشته اشاره کرد و اظهارداشت: در همین رابطه ۱۰ انجمن اسلامی به وزیر علوم نامه نوشتند و قرار شد که خواجه سروی در یک برنامه تلویزیونی نیز حاضر شود اما وی حاضر به پاسخگویی نشد.

دبیر انجمن اسلامی دانشگاه فسا با اشاره به اینکه کاملا مشخص است که یک حرکت جمعی در کشور نمی خواهد اجازه فعالیت به انجمن اسلامی بدهند ادامه داد: ممانعت از فعالیت انجمن در حالی است که ما برای انتخاب اعضا در حضور هیات نظارت انتخابات برگزار کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی کرمان و دانشگاه اشراق خراسان شمالی نیز شرایط مشابه ما را دارند خاطرنشان کرد: برای لغو مجوز فعالیت انجمن آنها نیز دلایل مختلفی مطرح شده است.

 منبع: خبرگزاری مهر

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

42 - 41 =