۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳

سخنان معنادار؛ تفاوت دو رئیس جمهور

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): علی جوادی فر نوشت: هشت سال پیش وقتی محمود احمدی نژاد در ابتدای دوران ریاست جمهوری عنوان کرد که “اسرائیل باید از نقشه جهان محو شد” امپراطوری رسانه ای غرب با حدت و شدت دو چندان این جمله رابه سر تیتر خبرهای خود تبدیل کرده و در بازه [...]

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

علی جوادی فر نوشت:

هشت سال پیش وقتی محمود احمدی نژاد در ابتدای دوران ریاست جمهوری عنوان کرد که “اسرائیل باید از نقشه جهان محو شد” امپراطوری رسانه ای غرب با حدت و شدت دو چندان این جمله رابه سر تیتر خبرهای خود تبدیل کرده و در بازه زمانی چند ماهه پروپاگاندای بی سابقه ای براه انداخت تا افکار عمومی جهان را زیر رگبار تحلیل ها و گفتارهای خود ایزوله کرده و چهره ای جنگ طلبانه از ایران به جهانیان معرفی کند.

اقدامی که بی گمان هدفمند پی گرفته شده و به موازات این جنجال رسانه ای فشار بر روی پرونده هسته ای ایران نیز با این بهانه جویی رندانه رسانه ای زمینه مساعدتری برای بسط و توسعه یافت. سیاست اصولی نظام جمهوری اسلامی ایران مخالفت با هرگونه سلطبی و زیاده خواهی بوده و از همان بدو انقلاب رهبر ایران اعلام داشت که موجودیتی با نام اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد. رهبر فقید جمهوری اسلامی در همان برهه به صراحت گفته بود که “اسرائیل باید از  صحنه روزگار محو شود” با این اوصاف همه جهانیان بخوبی از این سیاست راهبردی نظام جمهوری اسلامی مطلع بودند اما چرا این سخنان احمدی نژاد چنین انعکاسی یافت و دستاویزی برای فشارهای بیشتر علیه ایران شد؟

در عرف دیپلماتیک رئیس جمهوربعنوان رئیس دولت بالاترین مقام رسمی یک کشوربحساب می آید (هر چند وفق قوانین داخلی ما رهبر نظام بالاترین مقام کشور است) و با توجه به این نکته سخنان وی نیز ابعاد و جایگاه مختص به خود را دارد و وقتی وی با توجه به این سمت رسمی اش به شکل مستقیم از محو شدن اسرائیل می گوید این بهانه بدست دشمنان ایران می افتد که تبلیغات پر حجمی را علیه کشورمان براه بیاندازند به خصوص آنکه آنان در اقدامی ناجوانمردانه و بدون هیچ مدرک و ادله مشهودی ایران را متهم به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای می کنند و با بولد این گفتار چنین مطرح کردند که ایران چگونه می خواهد اسرائیل را محو کند؟ سئوالی که بلافصله پاسخ آن را نیز خود مبذول داشته و چنین عنوان میدارند”بمب هسته ای”

این جمله ناسنجیده از سوی احمدی نژاد که ماهیت آن با سیاست های اصولی نظام همخوانی داشت اما فاش گویی آن در این برهه آنهم از سوی رئیس جمهور یک اشتباه استراتژیک و درواقع فاقد دور اندیشی ودرایت بود باعث گردید که در طول هشت سال دستاویزی برای هجمه دو چندان به کشورمان فراهم شود و به قول عامیانه گزگی به دست سردمداران رژیم صهیونیستی بیافتد تا پروپاگاندای سیاه خود علیه ایران را بسط و گسترش مضاعف دهند.

حال با آمدن روحانی به عنوان یازدهمین رئیس جمهور؛ این هجمه و وارونه نمایی دچار خدشه ای جدی شده و تبلیغات پردامنه هشت ساله کارایی خود را از دست داده است. روحانی در افواه عمومی جهانیان سیاستمداری میانه رو به شمار می آید که اهل مدارا و گفتگو است و برچسب زنی به وی به این راحتی ها ممکن نبود. واکنش نتانیاهو خود بهترین گواه بر این مدعاست. او تنها چند ساعت پس از انتخابات واکنش پرخاشگرانه خود را به منصه ظهور رساند و تاکید کرد که با آمدن روحانی چیزی تغییری نکرده است. وی در طول یکماه و اندی گذشته یگانه سیاستمداری بوده که به شکل مکرر در خصوص روحانی سخن گفته و تاکید ویژه ای دارد که برداشت عمومی نسبت به روحانی را دچار خدشه کند.

اما با همه این شلتاق ها تیر نتانیاهو به سنگ خورده و واکنش سناتورهای آمریکایی و نخبگان سیاسی این کشور که آمدن روحانی را فرصت بزرگ خواندند؛ نشان داد که این زیاده گویی های تندروانه دیگر مجالی از وقع حتی در قلب ایالات متحده هم نخواهد داشت. با این اوصاف اسرائیلی ها در کمین بودند که این فضای همپوشانی را دچار خدشه کنند و وجه روحانی در افکار عمومی دنیای غرب را دچار خدشه!

ماجرا از آنجایی آغاز شد که حسن روحانی با حضور درراهپیمایی روز قدس در جمع خبرنگاران به تنی چند از سئوالات پاسخ گفت و یک جواب وی با وارونه نمایی و نوعی بی مبالاتی از سوی رسانه های داخلی انعکاس یافت و بهانه ای شد برای براه انداختن جو منفی علیه ایران؛ همان نکته ای که سدرمداران رژیم صهیونیستی دربدر به دنبال آن بودند و معلوم نیست چرا در این برهه و درست در روز آغاز به کار دولت اینگونه از سوی رسانه های داخلی انعکاس می یابد و بهانه ای بدست آنان می دهد که از موضع تدافعی به رویکرد تهاجمی نیل بیابند.

حسن روحانی در راهپیمایی روز قدس با آن هوشمندی دیپلماتیک خود از زخم کهنه اسرائیل بر پیکره خاورمیانه و جهان اسلام می گوید اما سخن را به نحوی نمی آراید که بهانه ای برای تبلیغات صهیونیست ها فراهم آید. او حرف را آنگونه که بایسته و شایسته است بیان می کند و مفهوم احسن را می رساند و می گوید: در منطقه ما در سایه اشغال سرزمین فلسطین و قدس عزیز، زخمی بر بدن دنیای اسلام نشسته و این یادآور آن است که مردم مسلمان این حق تاریخی خود را فراموش نخواهند کرد و در برابر ظلم و تجاوز ایستادگی خواهند کرد. وی از مقاومت؛ از عدم فراموشی؛ از ایستادگی داد سخن می دهد و بر این راهبردها تاکید می کند بدون آنکه هزینه ای بر کشور متحمل کند، در واقع او از سیاست های اصولی نظام دفاع تمام قامت می کند بدون آنکه جملات رابه نحوی بیارآید که دستمایه ای برای پروپاگاندی ناخیر خواهان به آنها بدهد. وی با اشاره ای موزون توپ را به زمین رژیم صهیونیستی انداخته و با اشاره به زیاده خواهی آنان رویه های تهاجمی و خصمانه رژیم غاصب را مورد تاکید قرار داده و به جهانیان می گوید: در شرایطی که دنیای اسلام در منطقه دچار مشکل است صهیونیست‌ها فکر می‌کنند فرصت مناسبی است برای اینکه به ظاهر چهره صلح‌طلبی از خود نشان دهند و در واقع به تجاوزات و تعرضات خود به سرزمین فلسطین ادامه می‌دهند. او ماهیت این رژیم را بخوبی هویدا کرده و بازتاب سخنانش در رسانه های جهانی واجد این بعد است که این صهیونیست ها هستند که بدنبال زیاده خواهی و جنگ طلبی هستند.

اما مع الاسف برخی رسانه های داخلی در اقدامی نا موجه این سخنان حساب شده و موزون را به نحوی بازتاب می دهند که به جای ظرفیت پیش برنده بهانه ای برای موج سواری تبلیغاتی دشمنان بدست می دهد. آنان یک جمله را از سوی خود تفسیر من عندی کرده و به نقل از رئیس جمهور می نویسند: “روحانی با توصیف اسرائیل به زخم گفته است که اسرائیل باید از بین برود” جمله ای که شباهت های بسیاری با گفتار احمدی نژاد در هشت سال پیش داشت و بلافاصله با ذوق زدگی رسانه های جهانی بازتاب فراوان یافت و خوشبختانه در کمتر از چند ساعت با ارائه اصل گفتار رئیس جمهور آنان خلع سلاح شده و از ادامه پرونده سازی خود باز می مانند

اما نکته ای که نباید در این میانه به فراموشی سپرد حساسیت عملکرد رسانه ها و توجه به این نکته است که در شرایط حساس فعلی دشمنان به دنبال بهانه جویی هستند و باید با هوشیاری هر چه تمامتر در این عرصه به پیش رفت تا گره های سیاست خارجی با اقتدار و تدبیر و وجه مناسبی که اکنون فراهم شده باز شود و تندروها و بدخواهان به حاشیه بروند.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی خرداد

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

99 - = 90