۱۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳

تذکرات حضرت امام به روسای جمهوری در روز تنفیذ

حضرت امام خمینی(س) در روز پانزدهم بهمن ماه سال 58 حکم ریاست جمهوری آقای بنی صدر را امضا نمودند، بعد از این تنفیذ حضرت امام در سخنانی فرمودند: من یک کلمه به آقای بنی صدر تذکر می‏دهم، که آن یک کلمه تذکر برای همه است: حبّ‏ الدنیا رأس کلّ خطیئة هر مقامی که برای بشر حاصل می‏شود، چه مقامهای معنوی و چه مقامهای مادی روزی گرفته خواهد شد و آن روز هم نامعلوم است.

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):  آنچه می خوانید گزارشی است از تذکرات حضرت امام به روسای جمهوری در روز تنفیذ:

*تذکر حضرت امام خمینی(س) به بنی صدر:
تفاوت [قبل و بعد از مقام] دلیل بر ضعف نفس است

حضرت امام خمینی(س) در روز پانزدهم بهمن ماه سال ۵۸ حکم ریاست جمهوری آقای بنی صدر را امضا نمودند، بعد از این تنفیذ حضرت امام در سخنانی فرمودند: من یک کلمه به آقای بنی صدر تذکر می‏دهم، که آن یک کلمه تذکر برای همه است: حبّ‏ الدنیا رأس کلّ خطیئة هر مقامی که برای بشر حاصل می‏شود، چه مقامهای معنوی و چه مقامهای مادی روزی گرفته خواهد شد و آن روز هم نامعلوم است.
توجه داشته باشند همۀ کسانی که برای بشر خدمت می‏ کنند، کسانی که دارای مقامی هستند، دارای پستی هستند، که مقامْ آنها را مغرور نکند. مقام رفتنی است و انسان در حضور خدای تبارک و تعالی ماندنی است.
من از آقای بنی‏ صدر می‏ خواهم که مابین قبل از ریاست جمهور و بعد از ریاست جمهور در اخلاق روحی‏شان تفاوتی نباشد. تفاوت بودن دلیل بر ضعف نفس است.
و من از همۀ کسانی که در مقامی هستند، چه مقامهای کشوری و چه مقامهای لشکری می‏ خواهم که به مقامات خودشان مغرور نباشند، و در راه اعتلای اسلام و اعتلای ملت مسلمان و اعتلای کشور ایران کوشا باشند. و اینطور نباشد که به واسطۀ تقدم و تأخر یک نفر یا چند نفر موقتاً اسباب این بشود که کناره‏گیری کنند و یا خدای نخواسته، مخالفت و کارشکنی.(صحیفه حضرت امام، جلد۱۲، صفحه ۱۴۱)

* تذکر امام به محمد علی رجایی:
و شرافت همۀ ما به این است که خدمت به خلق خدا بکنیم
در روز یازدهم مرداد سال ۱۳۶۰ حضرت امام خمینی(س) بعد از تنفیذ حکم ریاست جمهوری جناب آقای محمد علی رجایی در سخنانی فرمودند: قانع نشوید به اینکه بعضی جاها کار شده است، می‏دانم شده است، خیلی هم شده است، اما نباید قانع شد، باید همه دست به دست هم بدهید که ان‏ شاءاللّه‏، برای اینها یک زندگی مرفهی، یک وضع صحیحی پیش بیاید، درست بشود. اینها حق دارند به ما و به شما، خیلی حق دارند. سیزده میلیون رأی به شما داده اند، اینها حق دارند به شما، باقی هم حق دارند به شما و همین طور وقتی دولتی پیش می‏ آید، آن هم دولتی است که مردم به آن حق دارند. اگر نبودند این مردم، شما هم شاید حالا در حبس بودید و آن زجرها را می‏ کشیدید و دیگران هم که متعهد بودند، آنها هم در حبس بودند یا در جاهای دیگر. این ملت حق دارد، دست شما را گرفته آورده این بالا نشانده، شما باید خدمت کنید به این مردم؛ شما، ما، همه باید خدمتگزار اینها باشیم. و شرافت همۀ ما به این است که خدمت به خلق خدا بکنیم. اینها بندگان خدا هستند، خدای تبارک و تعالی، علاقه دارد به این بندگان و ما مسئولیم، باید خدمت بکنیم و من امیدوارم که شما به حسب آن روحیه‏ای که دارید، آقای رجایی به حسب آن روحیه‏ای که دارند، این مقام ایشان را بازی ندهد شما سوار مقام بشو، مقام سوار شما نشود، این دو تا مثل راکب و مرکوبند.(صحیفه حضرت امام، جلد ۱۵، صفحه۷۶

* تذکر حضرت امام به آیت الله خامنه ای:
حکومتهای اسلامی باید بیت‏ المال مسلمین را برای جلال و جبروت خودشان صرف نکنند
حضرت امام در دور اول ریاست جمهوری آیت الله خامنه ای در سخنانی فرمودند: ما مرهون این زحمات و این خدمات هستیم. همۀ ما و همۀ آقایانی که حاضر هستند، چه کشوری و چه لشکری، همۀ ما مرهون زحمات این ملت هستیم. این ملت، ما را از انزوا بیرون آورد و این ملت دست همۀ شما را گرفت و از حبسها بیرون کشید و دست جور ستمکاران را از سر این کشور قطع کرد. خداوند ان‏شاءاللّه‏، این ملت را پایدار و این اشخاصی[را]که برای اسلام در جبهه‏ ها و پشت جبهه ‏ها زحمت می‏کشند سعادتمند و پیروز فرماید. تمام این مسائل برای این است، که اولاً، اسلام ایدۀ ما و شما و ملت است و ثانیاً، ملت همراه است با دولت، با ارتش، با مجلس، با قوۀ قضائیه و سایر ارگانهایی که هست؛ ملت در صحنه است. همان طوری که پیروزی برای حضور ملت در صحنه بود، ادامۀ پیروزی هم همین معنا را دارد.(صحیفه حضرت امام، جلد۱۵، صفحه ۲۸۲)

حضرت امام خمینی در دور دوم ریاست جمهوری آیت الله خامنه ای در تاریخ سیزدهم شهریور سال ۶۴ در سخنرانی که بعد از مراسم تنفیذ صورت گرفت فرمودند: ما چه کنیم با بیت‏ المال مسلمین؟ وظیفۀ حکومتها چیست با بیت‏ المال مسلمین؟ این مسئله، مسئلۀ این نیست که در آن وقت و در حکومت حضرت امیر باشد؛ این دستور است در طول تاریخ برای کسانی که متکفل حکومت هستند که تا اندازۀ ممکن در بیت‏المال تصرف نکنند، یک دِرهَمش در آن طرف حساب دارد. باید حساب بدهیم، باید در پیشگاه خدای تبارک و تعالی، در کارهایی که می‏کنیم، تصرفهایی که در بیت‏المال می‏کنیم، باید بعد حساب بدهیم چرا؟ زیاده‏روی شده باشد، مجازات دارد؛ عدالت شده باشد، مجازات خیر دارد. بیت‏المال مسلمین را بزرگ بشمارید. حکومتهای اسلامی باید بیت‏ المال مسلمین را برای جلال و جبروت خودشان صرف نکنند، بیت‏المال مسلمین صرف آن چیزی بشود که برای مسلمین است. وزارتخانه‏ها باید وقتی که می‏بینند که کارمند بیت‏ المال مسلمین هستند و مسلمین هستند و از آنجا حقوق می‏گیرند و ارتزاق می‏کنند و اداره، ادارۀ بیت‏المال مسلمین است، حتی در آن مسائلی که حضرت امیر گفته ملاحظه کنند، کوچک نشمرند مسئله را، مسئلۀ بیت‏المال مسلمین است و دستور، دستور اسلام است به حد ضرورت.(صحیفه حضرت امام، جلد۱۹، صفحه ۳۷۴)

منبع: جماران

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

75 - = 73