۱۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳

دانشجویان دانشگاه شهید عباسپور به ادغام این دانشگاه اعتراض کردند

جمعی از تشکل‌های دانشجویی دانشگاه شهید عباسپور با صدور بیانیه‌ای مشترک نسبت به ادغام دانشگاه شهید عباسپور با دانشگاه شهید بهشتی اعتراض کردند.

abasporمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

جمعی از تشکل‌های دانشجویی دانشگاه صنعت آب و برق ( شهید عباسپور)‌؛ انجمن علمی عمران ، انجمن علمی برق و کامپیوتر، انجمن علمی مکانیک و  بسیج دانشجویی دانشجویی این دانشگاه با صدور بیانیه‌ای مشترک نسبت به ادغام دانشگاه شهید عباسپور با دانشگاه شهید بهشتی اعتراض کردند.

متن این بیانیه به شرح ذیل است:

بسمه تعالی

بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با جمعى از نخبگان و برگزیدگان علمى

«صنایع ما اگر بخواهند از رقابتهاى بازار عقب نمانند، به پیشرفت علمى و نوآورى احتیاج دارند. این نوآورى، زمینه‌اش در دانشگاه‌هاى ما، پژوهشکده‌هاى ما، پژوهشگاه‌هاى ما کاملاً فراهم است. این پژوهشگاه‌هائى که چند بار توصیه شد که در کنار دانشگاه‌ها و وابسته‌ به دانشگاه‌ها به وجود بیاید، می‌تواند یک بخشى را در اختیار صنایع بگذارد که آنها در این پژوهشگاه‌ها شرکت کنند و از ناحیه‌ آنها نیازهاى خودشان را برطرف کنند. این کارى است که هماهنگى‌اش در همین بخش دولتى میسر است. باید بنشینند براى این کار برنامه‌ریزى کنند؛ هم براى صنعت خوب است، هم براى دانشگاه خوب است.»

تعالی و افتخار کنونی ایران اسلامی بی‌شک ثمره خون هزاران شهید راه آزادگی و جهاد علمی است که با خون خود آغازگر راهی بودند که اکنون رهروانی می‌طلبد که ادامه دهنده راه شهیدان  بزرگواری هچون دکتر عباسپور باشند.اما پس از ۳۲ سال پس از شهادت آن شهید بزرگوار  شاهد هستیم که تدبیرایشان با بی‌تدبیری عده‌ای رو به نابودی است.

دکتر عباسپور با سازماندهی مجموعه‌ای که امروز از آن به عنوان دانشگاه صنعت آب و برق یاد می‌گردد زمینه ساز حرکتی شدند که امروز پس از تحریم‌های ظالمانه کشورهای بیگانه علیه ملت ایران پیش از پیش اهمیت وارزش آن نمایان می‌گردد و آن حرکت هدفش خودکفایی ایران اسلامی در صنعت آب و برق بود. ولی حال که تجربه جهانی این موضوع را روشن و بدیهی ساخته که دیگر آموزش صرف بدون تکیه بر صنعت امری بی‌فایده است ودر کشور ما نیز همواره بر ارتباط صنعت و دانشگاه تاکید گشته، ولی متاسفانه در فروردین ماه امسال شورای گسترش وزارت علوم بر خلاف تمام توافقات قبلی با وزارت نیرو رای به ادغام دانشگاه صنعت آب و برق و دانشگاه شهید بهشتی داد.

تصمیمی که در عمل منجر به انحلال تنها مجموعه تخصصی صنعت آب و برق کشور که با ارتباط مستمر خود با صنعت به تربیت متخصصانی اهتمام می‌ورزید که وابستگی علمی به خارج ازکشور را به صفر رسانده بود. متخصصانی که امروز در سراسر کشور در حال خدمت‌رسانی به کشوری هستند که سرمایه تحصیل آنها را پرداخته و اکنون با دلی خون می‌نگرند به انتهای راهی که در فروردین ماه امسال آغاز شده راهی که انتهای آن چیزی نیست جز اینکه همکاران آینده آنها در خوشبینانه‌ترین حالت کسانی هستند که باید سالیان دراز در کنار آنان تجربه بیاموزند تا از فضای تئوریک دانشگاه هایشان وارد فضای حاکم بر صنعت آب و برق گردند.

حال آنکه به تایید تمام کارشناسان، دانشجویان دانشگاه صنعت آب وبرق پس از سپری کردن تحصیل خود دیگر نیازی به این امر نداشتند که با تحمیل هزینه‌ای گزاف با گذراندن دروره‌های کوتاه مدت و بلند مدت  پس از سپری شدن چندین سال به نیرویی کارآمد در صنعت آب وبرق تبدیل گردند.

سوالی که اکنون ذهن دانشجویان دانشگاه صنعت آب وبرق که نقش آنان در فعل وانفعالات فعلی هیچ انگاشته شده است این است که چگونه ادعا می‌گردد که انحلال دانشگاه صنعت آب و برق حاصل چندین سال کار کارشناسی است. در صورتیکه در سال ۹۰ مجموعه دانشگاه طی تصمیمی نادرست از وزارت نیرو به وزارت علوم منتقل گشت و درسال ۹۱ زمزمه ادغام دانشگاه صنعت آب و برق با دانشگاه خواجه نصیر مطرح گردید.و ناگهان در سال ۹۲ دانشگاه با حرکتی شتابزده به سمتی می‌رود که در نهایت منجر به انحلال دانشگاه صنعت آب وبرق می‌گردد.گویی هدف تنها انحلال دانشگاه شهید عباسپور است و چگونگی رسیدن به این هدف اهمیتی نداشته و ندارد.

در این میان ذکر چند نکته حائز اهمیت است:

۱- اصولا زمانی از ادغام دو مجموعه صحبت به میان می آید که مجموعه جدید تامین کننده اهدافی جدید به انضمام اهداف هر دو مجموعه سابق باشد حال اما مجموعه جدیدی اصلا شکل نگرفته است و تنها دانشگاه صنعت آب و برق به دانشگاه شهید بهشتی الحاق گشته و در این میان بدیهی است که اهداف تاسیس دانشگاه صنعت آب و برق هیچ انگاشته شود.

۲- اگر به راستی الحاق دانشگاه صنعت آب و برق حاصل مطالعات کارشناسی است چه نیازی بود که در واپسین روزهای دولت دهم و به صورت شتابزده در تعطیلات میان دو ترم که دانشجویان در دانشگاه حضور ندارند این حرکت به وقوع بپوندد. آیا این امر نشانه  این نیست که مسئولین می خواهند از زیر بار پاسخ گویی به دل نگرانی‌های به حق دانشجویان شانه خالی کنند.

۳- در این میانه آنچه که از زمان شروع این قضایا از زبان مسئولین شنیده می‌شود این است که خیر و صلاح دانشگاه و دانشجویان دانشگاه صنعت آب وبرق در الحاق دانشگاه شهید عباسپور است.حال باید از مسئولین امر پرسید که آیا بهتر نبود با تامین بودجه ای برای توسعه دانشگاه صنعت آب و برق خیر و صلاح دانشجویان این دانشگاه تامین می‌گردید نه با انحلال دانشگاهشان. آیا این امر پاک کردن صورت مساله نیست؟! مساله‌ای که شامل مشکلات آموزشی،صنفی و تشکیلاتی دانشجویان دانشگاه صنعت آب و برق است که طی چندین سال اخیر با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند.

بخش اعظم این مشکلات به دلیل مدیریت ضعیف مسئولین وقت دانشگاه بوده که در آخرین حرکت خود ماهیت دانشگاه را هم قربانی بی تدبیری خویش کردند.در پایان از تمامی دلسوزان به خصوص مقام معظم رهبری که بارها بر لزوم جلوگیری از حرکت های شتابزده تاکید نموده‌اند و همچنین نمایندگان محترم مجلس و رئیس جمهور منتخب تقاضا داریم تا با ورود به موضوع الحاق دانشگاه صنعت آب وبرق مانع به وقوع پیوستن اقدامی شوند که مضرات آن چندین سال آینده خود را نمایان خواهد ساخت.

والسلام علی من التبع الهدی

منبع: خبرگزاری تسنیم

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

71 - = 70