۰۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴ در حاشیه معرفی حجج اسلام علوی و جنتی به عنوان وزرای اطلاعات و ارشاد:

تلنگرهای کابینه پیشنهادی به ردصلاحیت های شورای نگهبان

حسن روحانی از یک سو با معرفی علی جنتی به عنوان وزیر ارشاد تلنگری به آیت الله جنتی می زند(چرا که پسر دبیر شورای نگهبان را در کابینه ای معرفی کرده که نزدیک به هاشمی است) و از سوی دیگر با معرفی حجت الاسلام سید محمود علوی به عنوان وزیر اطلاعات کسی را به مجلس معرفی می کند که پیشتر در انتخابات مجلس نهم توسط شورای نگهبان ردصلاحیت شده بود.

mahmood-alavi-bمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): کابینه پیشنهادی حسن روحانی، دو تلنگر ویزه به شورای نگهبان دارد: حجت الاسلام علوی و علی جنتی. دو سیاستمدار حوزه رفته ای که یکی لباس فقاهت و خبرگان رهبری بر تن دارد و دیگری لباس دیپلماسی، اما هردو چهره های خبرساز دولت آینده اند.

لازم به گفتن نیست که حسن روحانی به عنوان یکی از نزدیکترین چهره ها به هاشمی رفسنجانی و کاندیدای مورد تأیید او پا به انتخابات گذاشت و سپس با انصراف دکتر عارف به عنوان کاندیدای اصلاحطلبان در آخرین روزها مطرح شده، توانست در همان دور اول رأی اعتماد ملت را جلب کند. اینک اما همین حسن روحانی از یک سو با معرفی علی جنتی به عنوان وزیر ارشاد تلنگری به آیت الله جنتی می زند(چرا که پسر دبیر شورای نگهبان را در کابینه ای معرفی کرده که نزدیک به هاشمی است، همان هاشمی که در انتخابات ریاست جمهوری اخیر توسط اعضای شورای نگهبان رد صلاحیت شد) و از سوی دیگر با معرفی حجت الاسلام سید محمود علوی به عنوان وزیر اطلاعات کسی را به مجلس معرفی می کند که پیشتر در انتخابات مجلس نهم توسط شورای نگهبان ردصلاحیت شده بود. آنهم در حالی که هم اکنون عضو مجلس خبرگان است!

وزیر اطلاعات ردصلاحیت شده

یک سال قبل که نتایج احراز صلاحیت های کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی منتشر شد، حجت الاسلام علوی در مصاحبه ای با ایلنا درباره ردصلاحیت خود در انتخابات مجلس، گفته بود: «به استناد بند ۱ ماده ۲۸ قانون اساسی مبنی بر «عدم التزام عملی به اسلام و نظام» رد صلاحیت شدم.»

نماینده مجلس خبرگان رهبری و نماینده سابق ولی فقیه در ارتش ضمن تایید خبر رد صلاحیت خود، خاطر نشان کرد: «در نامه‌ای که به دست من رسیده است به استناد بند ۱ ماده ۲۸ قانون اساسی مبنی بر «عدم التزام عملی به اسلام و نظام» رد صلاحیت شدم. از شورای نگهبان درخواست کردم که طبق قانون موارد و مصادیق عدم التزام به اسلام و نظام را بیان کنند درحالیکه متاسفانه هنوز خبری دریافت نکردم.»

وی با بیان اینکه طبق قانون همه می‌توانند از فرصت اعتراض و دفاع از خود برخوردار باشند، تصریح کرد: «اگرچه این وقت به من داده نشد ولی من خود را همچنان سرباز نظام می‌دانم. بنابراین تنها در صورتی که اجازه داشته باشیم در عرصه حضور پیدا می‌کنیم. مساله رد صلاحیت خود را به عنوان یک امتحان الهی و نه تعارض با نظام و رهبری قلمداد می‌کنم و از هیچ خدمتی برای انقلاب دریغ نخواهم کرد.»

وی در پایان با اشاره به وضعیت جبهه ایستادگی پس از رد صلاحیت خود تاکید کرد: «اگر چه در این مرحله رد صلاحیت شدم ولی همچنان در دیگر عرصه‌ها احساس تکلیف می‌کنم و از نظام جدا نخواهم شد. ضمن اینکه هم اکنون با خیال آسوده در جبهه ایستادگی حضور خواهم داشت.» (۰۲ اسفند ۱۳۹۰)

فرزند آیت الله ردصلاحیت کننده

اما چهره خبرساز اصلی، فرزند آیت الله احمد جنتی است. علی جنتی متولد سال ۱۳۲۸، از طلاب مدرسه علمیه منتظریه (حقانی) بوده که بنیانگذاران آن شهید آیت‌ا… دکتر بهشتی، شهید قدوسی و جمعی از استادان حوزه علمیه قم بودند. وی به مدت ۱۰ سال از محضر استادان بزرگ حوزه در زمینه ادبیات عرب، منطق، ‌فلسفه، اقتصاد اسلامی و فقه و اصول بهره گرفت و پس از پایان سطح، دروس خارج فقه و اصول را نزد حضرات آیات شبیری زنجانی، یوسف صانعی و آذری قمی‌گذراند. در سال ۱۳۵۴ پس از یک دوره دشوار جنگ و گریز با ساواک با مشورت شهید بهشتی و آیت‌ا…‌هاشمی رفسنجانی به خارج از کشور عزیمت و در کشورهای سوریه و لبنان اقامت گزید.

جنتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در آغاز سال ۱۳۵۹ به عنوان مدیر صدا و سیمای جمهوری اسلامی مرکز اهواز منصوب شد و شاهد آغاز جنگ تحمیلی و روزهای تلخ و اندوهبار آن خطه بود. معاونت امور بین‌الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌، سفیر ایران در کویت و معاونت سیاسی وزارت کشور از دیگر مسئولیت‌های وی در سال‌های گذشته است. جنتی در حال حاضر در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام مشغول به کار است و قرارست یک هفته دیگر با رأی نمایندگان ملت به مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برسد.

وی در مصاحبه با روزنامه قانون درباره روابطش با هاشمی رفسنجانی و نیز تفاوت دیدگاه با آیت الله جنتی می گوید: «به هر حال هر کسی نظرات و تفکرات مستقلی دارد. آشنایی من با آقای هاشمی به ۱۰ سالگی من بازمی‌گردد و این ارتباط تا به امروز ادامه دارد. در صحنه‌های مختلفی از قبل از انقلاب با ایشان ارتباط داشتم و بهره بردم. حتی در دوران مبارزاتی که ما از خارج کشور علیه رژیم پهلوی داشتیم، ایشان کمک‌های مالی و معنوی و فکری می‌کردند. بعد از انقلاب هم همین بوده است. علاقه و ارادت من به آقای ‌هاشمی شخصی نیست، بلکه فکری است. من آقای ‌هاشمی را شخصیتی می‌دانم که در جناح‌ها و گروه‌ها نمی‌گنجند. از افراط و تفریط به دور هستند. مصلحت نظام را از همه چیز بالاتر می‌دانند. در برخورد با افراد و جریان‌ها و مشکلات و ناملایمات سعه صدر دارند. مجموعه خصوصیات و ویژگی‌هایی که در ایشان دیدم من را به آقای هاشمی نزدیک کرد.»

او می گوید که در ماحرای رد صلاحیت هاشمی با پدرش رایزنی نکرده چون «بنده نمی‌توانستم نقشی در این ماجرا داشته باشم»، می گوید برای پذیرش مسئولیت وزارت ارشاد هم با پدر مشورت نکرده و فقط اطلاع داده است: «ایشان هم نظرشان این بود که وزارت ارشاد مشکلات فراوانی دارد و اگر به وزارتخانه دیگری می‌رفتم، بهتر بود.» و البته می افزاید که جنتیِ پدر در مورد اصل حضور پسر در دولت روحانی اصلا مشکلی نداشته است. اما چه بسا که خطیب موقت نماز جمعه تهران در خطبه‌های نماز جمعه لب به انتقاد از او و وزارتخانه مطبوعش باز کند: «… به هر حال ایشان اگر تشخیص بدهند که جایی مشکلی وجود دارد، چه وزارت ارشاد و چه جای دیگر، بسیار صریح بیان می‌کنند. ممکن است قبل از تذکر علنی به خودم خصوصی بگویند؛ اما اگر احساس کنند که تذکر خصوصی مؤثر نبوده، علنی هم می‌گویند.»

و ظاهرا علی جنتی برخلاف پدر دیدگاه های بازی در زمینه فرهنگ دارد: «مقوله فرهنگ را باید از مسائل سیاسی و امنیتی جدا کرد. متأسفانه در این سال‌ها از نگاه سیاسی و امنیتی به حوزه فرهنگ هنر زیان‌های بسیاری دیدیم. نگاه به فرهنگ به هیچ عنوان نباید سیاسی و امنیتی باشد. ما باید این حوزه‌ها را از هم تفکیک کنیم. نباید فضای فرهنگی را سیاسی و امنیتی کنیم.»

چهره های خبرساز

بنابراین امروز کسی به عنوان وزیر ارشاد معرفی می شود که برخلاف پدرسرشناسش مدعی نگاه باز در عرصه فرهنگ است، دیدگاه‌های خود را همراستا با دیدگاه‌های پدرش نمی‌داند و اظهار کرده: «مسائل فکری، موروثی نیست». وی وعده داده در صورت انتخاب شدن به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم ایران به وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی جامه عمل بپوشاند و وضعیت این وزارتخانه را متفاوت با آنچه در دولت احمدی‌نژاد بود، گرداند و در جهت تلطیف فضای فرهنگی ایران و ارتباط نزدیک با هنرمندان گام بردارد.

همچنین کسی در مقام وزیر اطلاعات کشور قرار می گیرد که دیدگاه انتقادی نسبت به فضای امنیتی موجود دارد. باید دید یک هفته دیگر که کار بررسی وزرای پیشنهادی در مجلس آغاز می شود، آیا این دو روحانی منتقد فرصت پوشیدن ردای وزارت را خواهند داشت یا نه. علی الحساب که کیهان به جنگ سه تن از وزرای پیشنهادی رفته و بی آنکه نامی ببرد، تلویحا علوی، زنگنه و نعمت زاده را شایسته تأیید توسط نمایندکان ندانسته است. حال باید دید نمایندگان به سخنان رادیکال «سردار قلم» وقعی می نهند یا نه؟

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

+ 29 = 31