۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴

وزیر علوم مطرح کرد: بزرگترین چالش وزیر علوم با احمدی‌نژاد

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام)

daneshjooمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

وزیر علوم بزرگترین چالش و زیباترین خاطره خود را با رییس جمهور سابق محمود احمدی نژاد در طول دولت دهم بیان کرد.

دکتر کامران دانشجو در ضیافت افطاری با خبرنگاران با بیان اینکه پایان دولت دهم انتهای فعالیت وزرای این دولت نیست، اظهارکرد: فعالیت ما ادامه خواهد داشت اما مسئولیتمان به عنوان وزیر به پایان می‌رسد، من پس از این مسئولیت به دانشگاه بر می‌گردم و مسئولیت کلاس درسم را بر عهده خواهم داشت.

 

وی با بیان اینکه تمامی برنامه‌هایی که اجرا کردم در چارچوب برنامه تقدیمی به مجلس، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و برنامه پنجم توسعه بود، تصریح کرد: بزرگترین چالشی که در طی این سال‌ها با رییس جمهور داشتم دوستی و رفاقتم با آقای احمدی‌نژاد و حجب و حیایی بود که مجبور بودیم به دلیل این دوستی رعایت کنیم.

 

دانشجو افزود: در عین حال زیباترین خاطره ما نیز همان دوستی و رفاقت و صفا و صمیمیت‌ها بود.

 

 

اگر کسی را به سخره گرفتم عذرخواهی می‌کنم

 

وزیر علوم با بیان اینکه در طول دوران مسئولیتم هیچ کس را به سخره نگرفتم، تاکید کرد: من چنین جراتی به خودم نمی‌دهم شاید به چند رسانه کنایه زده باشم، اما هیچ کس را به سخره نگرفتم اگر هم گرفتم از آنها عذرخواهی می‌کنم.

 

 

سبقه سیاسی من به هیچ عنوان به سبقه علمی چربش ندارد

 

وی با بیان اینکه من سعی می‌کنم چه در پوشش، چه گفتار و چه ادب مرتب باشم، اظهارکرد: سبقه سیاسی من به هیچ عنوان به سبقه علمی چربش ندارد، در دو هفته گذشته سعی کردم این موضوع را تبیین کنم، اما از ابتدای دولت این کار را نمی‌کردم چرا که می‌گفتم باید با عملم این موضوع ثابت شود و پیشرفتهایی نیز که انجام گرفته نشان از این دارد که من در حوزه دانشگاه و علمی موفق تر هستم.

 

دانشجو در عین حال با بیان اینکه من یک آدم سیاسی هستم، تصریح کرد: من سیاست را می‌فهمم و سعی می‌کنم به موقع و خوب آنرا فهمیده و اجرا کنم چون فکر می‌کنم سیاست ما مثل دیانت ماست، اما اهل سیاسی بازی نیستم.

 

وزیر علوم درباره انتشار نامه رییس جمهور مبنی بر برکناری دو رییس دانشگاه در روزهای پایانی سال ۹۱ و عدم پاسخگویی وی به این موضوع، گفت: در آن زمان تصمیم گرفتم که در دسترس نباشم چون فکر می‌کردم صلاح مملکت در این است. گاهی اوقات باید بگذاریم مطلبی خودش را نشان دهد و بعد در مورد آن اعلام موضع کنیم، چرا که همیشه سریع ترین حرف بهترین حرف نیست.

 

 

دانشگاه احمدی‌نژاد، دانشگاه ایرانیان نیست

 

وزیر علوم تاکید کرد که دانشگاهی که احمدی‌نژاد قرار است تاسیس کند، دانشگاه جامع بین‌المللی است و بحث دانشگاه ایرانیان نیست.

 

دانشجو با بیان اینکه دانشگاه احمدی‌نژاد را شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کرده، اظهارکرد: تصویب این دانشگاه به وزارت علوم ربطی ندارد و من نیز در آن روز در شورا نبودم، اما طبق آن چیزی که در ابلاغیه به وزارت علوم آمده است، نام این دانشگاه، دانشگاه جامع بین‌المللی است و پرونده دانشگاه ایرانیان بسته شده است.

 

وی با بیان اینکه در ابلاغیه این دانشگاه به وزارت علوم گفته شده بود که اساسنامه این دانشگاه باید به تایید وزرای علوم و بهداشت برسد، تصریح کرد: ما اساسنامه را خواندیم، ایراداتی نیز از نظر من و مجموعه معاونت آموزشی به آن وارد بود که طی دو رفت و برگشت با دکتر احمدی‌نژاد به عنوان رییس هیات موسس این دانشگاه ایرادات را برطرف کردیم و اساسنامه تنظیم شده را یک نسخه به انقلاب شورای فرهنگی و یک نسخه رییس هیات موسس دانشگاه ارسال کردیم.

 

 

در دانشگاه احمدی‌نژاد، سمتی ندارم

 

دانشجو با بیان اینکه در این دانشگاه هیچ سمتی ندارم، گفت: البته به من گفته شد که در این دانشگاه فعالیت کنم اما صلاح ندانستم زمانی که در وزارت علوم هستم، خودم در آنجا باشم. اگر هم بخواهند در این دانشگاه تدریس کنم، اگر احساس کنم می‌توانم مفید باشم، این کار را خواهم کرد. این موضوع بستگی به آینده دانشگاه دارد، چراکه این دانشگاه در حال حاضر فقط یک اسم است و هنوز تشکیل نشده است.

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه آیا این دانشگاه پولی است، تصریح کرد: در اساسنامه این دانشگاه کاملا نوشته شده که منابع مالی آن چگونه است که یکی از موارد آن نیز پرداخت شهریه است، اما لفظ پولی با پرداخت شهریه متفاوت است، چراکه کلمه پولی بار منفی دارد، اما پرداخت شهریه اینطور نیست و در دنیا نیز دانشجوی شهریه‌ای مرسوم است و هیچ‌گاه نمی‌گویند دانشجوی پولی، مگر اینکه بخواهند بار منفی به آن بدهند.

 

دانشجو تاکید کرد: این دانشگاه دولتی نیست چراکه اگر بود، باید در شورای گسترش وزارت علوم تصویب می‌شد.

 

وی با بیان اینکه در طی این سال‌ها برخی سیاست‌ها برای اولین بار بود که در وزارت علوم انجام می‌شد، اظهارکرد: به همین دلیل اجرای این سیاست‌ها نیاز به فضاسازی داشت که این کار را باید رسانه‌ها انجام می‌دادند، از جمله نیمه متمرکز شدن جذب اعضای هیات علمی که با وجود تمام حاشیه سازی‌هایی که در روزهای اخیر شد، از نظر علمی برای جذب یک هیات علمی دانشگاه تصمیم می‌گیرد و مصاحبه علمی توسط دانشگاه انجام می‌شود.

 

وی افزود: همچنین برگزاری آزمون نیمه متمرکز دکتری که باعث شد به عدالت آموزشی نزدیک‌تر شویم از دیگر سیاست‌های وزارت علوم بود که برای اولین بار اجرا شد، البته می‌توان به دکتری پژوهش محور، ساماندهی و تسهیل نقل و انتقال مهمانی دانشجویان، بازگشت به داخل کشور دانشجویان خارج از کشور و اسلامی شدن دانشگاه‌ها نیز اشاره کرد.

 

 

رسانه‌های غربی با ماهیت اسلامی شدن دانشگاه‌ها مخالف بودند

 

دانشجو با بیان اینکه رسانه‌های غربی با ماهیت اسلامی شدن دانشگاه‌ها مخالفت می‌کردند، تصریح کرد: دلیل این موضوع این است که این طرح دانشگاه را از مدار سیطره و تمدن غربی خارج می‌کرد، اما همه رسانه‌های داخلی با اصل اسلامی شدن دانشگاه‌ها موافق بودند و فقط در روش اجرای آن نقد داشتند که ما نیز با همین نقد رسانه‌ها سیاستهایمان را پیش می‌بردیم چرا که انتقادهای سازنده به روند اسلامی شدن دانشگاه‌ها کمک می‌کرد.

 

 

در پایان دولت چرخش ۱۸۰ درجه‌ای نداشتم

 

وزیر علوم خاطرنشان کرد: من همواره دغدغه دین داشتم، ‌دارم و خواهم داشت و در پایان دولت چرخش ۱۸۰ درجه‌ای نداشتم. سیاست‌های دینی خود را نیز از مراجع تقلید می‌گیرم نه هر کسی چرا که در دین هم تخصص لازمه کار است نه تحلیل هر کس و ناکسی که منظورم از ناکس غربی‌ها هستند.

 

وی با بیان اینکه با تلاش‌های رسانه‌های داخلی و همراهی مسئولان دانشگاهی توانستیم آرامش روحی را بر دانشگاه‌ها حاکم کنیم، تصریح کرد: موفق شدیم بر مبنای آرامش روحی پیشرفت علمی کنیم و نقش آموزش عالی را در پیشرفت اقتدار خود تبیین کرده که به تبع آن دانشگاه‌ها به جایگاه اصلی خود برگشتند.

 

دانشجو گفت: در مورد دانشگاه تهران و دانشگاه تربیت مدرس که می گویند امنیتی شده است باید بگویم که دانشگاه تهران در علم مواد جزو یک درصد دانشگاه‌های برتر جهان و دانشگاه تربیت مدرس نیز در شیمی جزو یک درصد دانشگاه‌های برتر جهان هستند، این پیشرفتها در فضای امنیتی حاصل نمی‌شود.

 

وزیر علوم با تاکید بر اینکه جشنواره خبرنگاران برتر وزارت علوم باید در سال‌های بعدی نیز ادامه پیدا کند، اظهارکرد: برگزاری این جشنواره باعث ایجاد صمیمیت شده، چرا که ارتباط خوب رسانه‌ها با وزارت علوم به کشور کمک می‌کند تا بدانیم که هر کسی در مسئولیت آموزش عالی قرار می‌گیرد به او کمک کنیم.

 

 

باید از ژورنالیسم پلیسی جلوگیری کنیم

 

وی در پایان با تاکید بر گسترش ژورنالیسم علمی در حوزه آموزش عالی، گفت: در این حوزه گسترش ژورنالیسم علمی است که برای کشور مفید و ثمره خواهد داشت، بنابراین باید از ژورنالیسم پلیسی جلوگیری کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

41 - 38 =