۱۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴

آغاز حصر امام خمینی و صدور اعلامیه مشترک علما در تأیید مرجعیت ایشان

یازدهم مردادماه سالروز انتقال امام از بازداشتگاه عشرت آباد به منزلی محصور در داودیه و سپس باغ روغنی در قیطیریه است. پس از دستگیری حضرت امام خمینی‌(س) و رویداد واقعه 15 خرداد 1342، تعدادی از علما و مراجع، از قم، مشهد و دیگر شهرها راهی تهران شده و ضمن تهیه نامه‌ای مبنی بر تأیید مرجعیت ایشان خواستار آزادی حضرت امام گردیدند.

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): یازدهم مردادماه سالروز انتقال امام از بازداشتگاه عشرت آباد به منزلی محصور در داودیه و سپس باغ روغنی در قیطیریه بود.

پس از دستگیری حضرت امام خمینی‌(س) و رویداد واقعه ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، تعدادی از علما و مراجع، از قم، مشهد و دیگر شهرها راهی تهران شده و ضمن تهیه نامه‌ای مبنی بر تأیید مرجعیت ایشان خواستار آزادی حضرت امام گردیدند.

تعدادی از مراجع عالیقدر تقلید و علمای اعلام که در این حرکت شرکت داشتند عبارتند از: سید شهاب‌الدین مرعشی نجفی، مرتضی حائری یزدی، سیدمحمدهادی میلانی، سیدعلی بهبهانی، خادمی، جزائری، خسروشاهی، روح‌الله کمالوند، محمد صدوقی، سیدروح‌اللَّه خاتمی، سیدمرتضی پسندیده، اکبر هاشمی رفسنجانی، صدرالدین حائری شیرازی، ابراهیم امینی و…. این حرکت و نیز ادامه اعتراضات مردمی در پی دستگیری حضرت امام، رژیم را به در پیش گرفتن سیاست آرام سازی و تشنج زدایی وادار کرد و با حرکتی نمایشی در صدد برآمد با آزاد نمایی رهبر نهضت اسلامی ایران، خشم‌ها را فرو نشاند.

دستگیری و زندانی کردن حضرت امام خمینی(س) در سحرگاه ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ و وقایع و حوادث حاصل از آن و بازتاب های داخلی و خارجی آن نقشه های رژیم شاه را نقش بر آب کرد؛ تا آنجا که مجبور شد برای رهایی از این مخمصه دست به ترفند جدیدی بزند و به دنبال آن در ۱۱ مرداد ۱۳۴۲ امام را از زندان آزاد و به خانه ای در داوودیه منتقل کرد.

استقبال غیر قابل باور مردم از این آزادی ظاهری و هجوم برای دیدار حضرت امام بار دیگر باعث عکس العمل رژیم شاه شد و از تاریخ ۱۵ مرداد ۱۳۴۲ حضرت امام به منزل آقای روغنی در قیطریه نقل مکان داده شد و تا روز آزادی(۱۶ فروردین ۱۳۴۳) در ابن خانه تقریبا در حصر به سر می بردند.

منبع: جماران

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

- 1 = 3