۱۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷

مطهری: مجبورکردن وزرا به موضع‌گیری درباره وقایع ۸۸ منطقی نیست

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام)

ali motahari 2مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

طاهره ریاحی نوشت:

نگاه پاستورنشینان و مردم، این روزها به ساختمان هرمی‌شکل بهارستان است؛ تا کابینه پیشنهادی رییس‌جمهوری جدید، هفته آینده در معرض رای نمایندگان قرار ‌گیرد و در صورت کسب رای اعتماد، هرکدام از گزینه‌های پیشنهادی به طور رسمی فعالیت خود را به عنوان «وزیر» در دولت یازدهم آغاز کنند. به همین جهت است که راهروهای بهارستان شلوغ‌تر شده و وزرای پیشنهادی در حال رفت‌وآمد به کمیسیون‌ها هستند و هرازچندگاهی هم اخباری از این کمیسیون‌ها به گوش می‌رسد و تا دوشنبه آینده باید منتظر بود و دید کدام‌یک از وزرای پیشنهادی بلیت ورود به پاستور را از بهارستان دریافت خواهند کرد. ۱۸ ژنرال روحانی از روز دوشنبه برای کسب رای اعتماد به مجلس خواهند آمد اما هنوز نیامده واکنش‌ها به درج نامشان در فهرست وزرای پیشنهادی آغاز شده است؛ واکنش‌هایی که همه آنها هم مثبت نیستند. تا پیش از برگزاری نخستین نشست خبری حسن روحانی، برخی معتقد بودند او نام افرادی را به واسطه رودربایستی در فهرست وزرای پیشنهادی قرار داده و مجلس باید با ردصلاحیت این افراد به رییس‌جمهوری کمک کند اما روز سه‌شنبه روحانی گفت: مبنای انتخاب کابینه، سهم‌خواهی و فشار گروه‌ها و احزاب نبوده و با قاطعیت از تمام وزرا دفاع می‌کنم. این اظهارت از سوی رییس‌جمهور منتخب سبب شد تا منتقدان کابینه، شیوه دیگری برگزینند و این‌بار جدایی از فتنه و موضع‌گیری در برابر اعتراضات سال ۸۸ را مبنای رای سپید به وزرای پیشنهادی اعلام کنند؛ بخشی از پارلمان‌نشینان این موضع را اتخاذ کرده‌اند بدون اینکه به سوابق کاری و اجرایی وزرا دقت کنند. به نظر می‌رسد آموزه‌های رهبری را فراموش کرده‌اند چراکه مقام‌معظم‌رهبری در پیام تبریک خود به حسن روحانی تاکید کردند:«رییس‌جمهور منتخب، رییس‌جمهور همه‌ ملت است. همه باید برای دست‌یافتن به آرمان‌های بزرگی که رییس‌جمهور و همکاران وی در دولت، متعهد و مسوول تحقق آنند، به آنان کمک و با آنان همکاری صمیمانه کنند.»
علی مطهری، نماینده تهرانی مجلس، «اجبار وزرای پیشنهادی به موضع‌گیری درخصوص اعتراض‌های سال ۸۸ و سوال‌کردن از آنان در این زمینه را غیرمنطقی، ناشی از کینه‌ورزی و در چارچوب تعصبات گروهی دانسته و می‌گوید: «اعتراض‌های پس از انتخابات سال ۸۸کاملا براساس اصل ۲۷ قانون اساسی ایران بوده است.»مطهری دیروز در این‌باره به ایلنا گفت: «اعتراض یا اعتقاد به تقلب در انتخابات یا حتی شرکت در راهپیمایی ۲۵خرداد سال ۸۸ هیچ منعی نداشته و این کاملا براساس اصل ۲۷ قانون اساسی ایران بوده است ولی در صورتی که کسی در آن آشوب‌های خیابانی سطل زباله را آتش زده، صلاحیت ندارد.»
تنها علی مطهری نیست که مخالف این نحوه برخورد با وزرای پیشنهادی است. علی لاریجانی، رییس مجلس و رییس بزرگ‌ترین فراکسیون اصولگرایان در مجلس با نام رهروان ولایت که بیش از ۱۷۰ عضو هم دارد از نمایندگان خواسته تا برای تشکیل سریع کابینه، با دولت همکاری کنند. آنطور که اسماعیل جلیلی از اعضای این فراکسیون به ایسنا گفته در جلسه روز گذشته شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت با حضور رییس مجلس، ظهر، نظرات اعضا در مورد وزرای پیشنهادی، رای به کابینه و هماهنگ عمل‌کردن اعضای فراکسیون در رای اعتماد به وزرا مطرح شد و مقرر شد تا اعضای این فراکسیون به صورت هماهنگ و منسجم در رای اعتماد به وزرای پیشنهادی عمل کنند. به گفته جلیلی، علی لاریجانی، رییس مجلس، در جمع اعضای شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت، رعایت فرمایشات رهبری و تلاش برای همکاری با دولت در تشکیل سریع کابینه و هرچه‌زودتر سامان‌یافتن وضع نابسامان فعلی را مورد تاکید قرار داده است.
دامادی، نماینده ساری به «شرق» می‌گوید: «امروز ما درباره برنامه وزرا در کمیسیون‌ها حرف می‌زنیم، متاسفانه برخی هستند که حتی یک‌بار از برنامه وزیر نقدی ندارند و موضوع نقد آنها گذشته وزراست آقای ربیعی چه گذشته بدی دارد؟ اینکه برای نظام زحمت کشید بد است؟ ‌اینکه جلو مفسده یک نهاد را گرفت کار نادرستی است؟ من تعجب می‌کنم این افراد نماینده مردم هستند یا نماینده جریان و گروه‌های سیاسی؟ تمایل به گروه‌های سیاسی و طیف‌های سیاسی امری ناپسند نیست اما نباید فراموش کرد ما در مجلس شورای اسلامی، منتخبان و نماینده مردم هستیم فارغ از دیدگاه‌های سیاسی و صنفی. به‌کار‌گیری این ادبیات و روش، کار ناپسندی به نظر می‌رسد اکنون در شرایطی هستیم که باید تلاش کنیم تا حرمت ریاست مجلس را حفظ کنیم و به نصایح ایشان عمل کنیم و مسایل ۸۸ را فراموش کرده و نگاهی رو به‌جلو داشته باشیم بر این اساس باید برنامه وزرا را مورد بررسی قرار دهیم.
آنها که امروز برای کمک به روحانی گام برمی‌دارند تنها در میان پارلمان‌نشینان نیستند بلکه رییس ستاد کل نیروهای مسلح، حمایت مجلس از تشکیل دولت را انتظار مردم از قوه مقننه دانسته و با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در رابطه با آغاز تشکیل دولت تدبیر و امید در مراسم تنفیذ حکم دکتر حسن روحانی گفت: ایشان در این مراسم یک استراتژی بزرگ مطرح فرمودند. این استراتژی بزرگ عبارت از این است که همه نخبگان ایران اسلامی‌، علاقمندان به ایران اسلامی‌، مراجع‌، روحانیت‌، دانشگاهیان، هنرمندان‌، خدمتگزاران به مردم شریف امروز باید به استحکام ساختارهای درونی قدرت جمهوری اسلامی ایران بیفزایند. ساختارهای درونی قدرت تولیدشده از اسلام ناب فرهنگ انقلابی امام بزرگوار‌ است.
فیروزآبادی در بخش دیگر سخنانش با اشاره به شخصیت دکتر حسن روحانی گفت: امروز رییس‌جمهوری پا به عرصه خدمت نهاده است که ما او را همیشه به عنوان عالم پرورش‌یافته به‌دست شهیدان مطهری و بهشتی شناخته‌ایم. او عاشق امام و مرید رهبری بوده است. آقای روحانی در همه اقدامات جهادی و انقلابی نظام در کنار او بوده است.
وی با اشاره به فعالیت‌های مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امروز وزرای پیشنهادی دولت به مجلس شورای اسلامی معرفی شده‌اند. این مجلس جایگاه مقدس، مرکز ثقل و تعادل این نظام است چون مرکز قانونگذاری است. مجلس شورای اسلامی در الگوی مدرس حرکت می‌کند. نمایندگان مجلس امروز در این لحظات حساس باید رسالت سنگین سیدحسن مدرس را برای دولت آقای حسن روحانی به‌کار ببرند و به مصالح روز ملت، امام، شهیدان‌، اسلام ناب‌ و گفته رهبر عزیز توجه کنند.  باید دید روز دوشنبه نمایندگان مجلس به برنامه‌های وزرا رای خواهند داد یا گرایش‌های جناحی را بر خواست مردم و منافع ملی ارجح خواهند دانست. طبق روال مرسوم تاکنون برنامه‌های وزرا مدنظر بوده است حالا باید منتظر بود و دید نمایندگان، همسو با رییس مجلس نگاهشان به برنامه‌های وزراست یا گرایش‌های جناحی. از بین۱۸ ژنرال حسن روحانی در صحن سبز مجلس کدام یک بلیت ورود به پاستور را دریافت خواهند کرد؟«این سوالی است که پاسخ آن روز دوشنبه مشخص خواهد شد.
منبع: روزنامه شرق
:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

- 4 = 4