۱۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷

پس‌لرزه‌های گزارش قم در بهارستان: مجادله رسایی با لاریجانی

لاریجانی خطاب به رسایی و البته نمایندگان دیگری که نامشان در گزارش حادثه 22 بهمن قم آمده، می‌گوید: «برخی از دوستان همیشه باید خلاف مسیر شنا کنند. مجلس مسوولیت خود را در قبال این غایله انجام داد، این اتفاق فقط در قم نبود در مشهد هم شب قدر، به آقای ناطق بطری آب پرتاب کردند. در تهران در مرقد امام هم این اتفاق افتاد... متاسفانه بسیاری از غایله‌های رخ‌داده در کشور از سوی این گروه‌های افراطی مدیریت می‌شود، اگر پرونده متخلفان حادثه 22 بهمن قم از سوی مراجع ذی‌صلاح رسیدگی شود تمام مطالب به‌طور کامل روشن می‌شود.»

rasayiمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): روز گذشته، روز تلخ «حمیدرسایی» در بهارستان بود، با وجود آنکه او و فراکسیون متبوعش «جبهه پایداری» این‌روزها برای رای نیاوردن برخی اعضای کابینه «حسن روحانی» و انتصاب آنها به حوادث پس از انتخابات ۸۸ سنگ‌تمام گذاشته‌اند و نطق‌های آتشین و احسنت‌های بلندبالا سر داده‌اند، اما چه بخواهند و چه نخواهند دوران افول «جبهه پایداری» فرا رسیده. برخی با‌ هزار مماشات و از سر مصلحت نخواستند نامی از «حمید رسایی» در صحن علنی بیاید، اما گویا رسایی مساله را رها نمی‌کند تا جایی که سرانجام «منصور حقیقت‌پور» به‌طور مستقیم در صحن علنی به نقش او در حادثه ۲۲ بهمن قم اشاره دارد و رییس مجلس نیز تاکید می‌کند که اگر نام برخی از همکاران ما در گزارش قرائت می‌شد، تکلیف مردم با آنها مشخص بود.
فریادهای «توبه کن»، «توبه کن» مهدی دواتگری از گوشه غربی بهارستان به گوش می‌رسد، یک ردیف مانده به حمید رسایی نشسته و دیگر خونش از تکه‌پراکنی‌ها و تذکرهای عجیب‌وغریب این نماینده سر آمده. در توانایی «حمید رسایی» و دوستان هم‌مسلکش همین بس که آرام‌ترین نمایندگان را هم به جوش‌وخروش آورده‌اند. حمید رسایی رییس مجلس را مورد خطاب قرار داده و بلندتر از همیشه فریاد می‌زند: «همه‌اش به نوچه‌های خودت فرصت می‌دهی، همه‌اش نوچه‌های خودت…»
جلسه علنی روز گذشته بهارستان، فرصتی برای خروش جبهه پایداری‌ها بود، آنها هنوز در شوک قرائت گزارش قم مانده‌اند و کماکان بنا دارند، گزارش را زیر سوال برده و حاشیه‌سازی کنند.
برخی از دوستان همیشه باید خلاف مسیر شنا کنند
آنها آنقدر بر این وضعیت پافشاری دارند که صدای «علی لاریجانی» هم درآمده. او خطاب به رسایی و البته نمایندگان دیگری که نامشان در گزارش حادثه ۲۲ بهمن قم آمده، می‌گوید: «برخی از دوستان همیشه باید خلاف مسیر شنا کنند. مجلس مسوولیت خود را در قبال این غایله انجام داد، این اتفاق فقط در قم نبود در مشهد هم شب قدر، به آقای ناطق بطری آب پرتاب کردند. در تهران در مرقد امام هم این اتفاق افتاد. اگر اسامی عوامل حادثه ۲۲ بهمن قم قرائت می‌شد، همه مردم متوجه می‌شدند. معلوم نیست چرا وقتی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره موضوعاتی مانند فتنه و تخلف مالی سه‌هزار‌میلیاردی به مجلس گزارش می‌داد، هیچ‌کسی به این موضوع انتقاد نمی‌کرد، حال وقتی که به مقدسات و آرمان‌های نظام توهین شده و مجلس بر اساس وظیفه ذاتی خود گزارشی را تدوین کرده، به این گزارش انتقاد می‌کنند. متاسفانه بسیاری از غایله‌های رخ‌داده در کشور از سوی این گروه‌های افراطی مدیریت می‌شود، اگر پرونده متخلفان حادثه ۲۲ بهمن قم از سوی مراجع ذی‌صلاح رسیدگی شود تمام مطالب به‌طور کامل روشن می‌شود.»
نماینده‌ای در مسجد «اهل بیت» گفته، لاریجانی منافق است
لاریجانی در روزهایی که اعضای کمیته تشکیل شده‌اند، خارج از کشور بوده: «هیات تحقیق و تفحص از حادثه قم تفحصی نبوده، این هیات زمانی تشکیل شد که بنده ۲۳ بهمن‌ماه خارج از کشور بودم. چرا حرف خلافی می‌گویید که ذهن‌ها به سمت غلطی برود و تندروی به وجود ‌آید. یکی از همکاران در همین مسجد گفته، لاریجانی منافق است. بعد به برخی نقل‌قول‌های نادرست و حرف‌های غلط برای اثبات ادعای دروغ خود استناد کردند. ما در کشور از این صدمات کم ندیدیم. عده‌ای شهید «مطهری» را منافق خواندند و بعد فردی رفت ایشان را با تیر زد. همیشه همین‌طور بوده یک عده «فکر» تولید می‌کنند و عده‌ای عمل می‌کنند. این روش غلط است، اساس این کار نادرست است.»لاریجانی می‌افزاید: «عده‌ای اصرار داشتند که این کار سازمان‌یافته نبوده اما وزیر اطلاعات و معاونشان به بنده گفتند که غایله قم سازمان‌یافته بوده، اگر کسی شم اطلاعاتی داشته باشد، می‌فهمد که این اقدامات بدون سازمان‌یافتگی شکل نمی‌گیرد. حرمی که مجرم در آن بسط می‌نشست و به احترام حرم بازداشتش نمی‌کردند، دوبار مورد تعدی قرار گرفت؛ یک‌بار زمان رضاشاه و یک‌بار هم اتفاق اخیر که با کفش و کلاه ریختند، حرمت حرم را نگه نداشتند. این رفتارها در شأن جمهوری اسلامی نیست. کمیسیون در گزارش خود رعایت کرده و اسامی را نخوانده جاهای دیگر باید اسامی بررسی شود.»حمید رسایی درخواست تذکر دارد و علی لاریجانی با اعلام تذکر از سوی او موافقت دارد. میکروفن رسایی روشن می‌شود و او هم به کنایه می‌گوید، تشکر می‌کنم، برخلاف رویه‌تان اجازه حرف زدن دادید، علی لاریجانی هم از ابتدا بنا را بر پاسخگویی می‌گذارد و می‌گوید: «این حرف شما خوب نیست.»
طلبکار هم هستید
عصبانیت در لحن صدای رسایی هویداست: «شما یک نفر را فرستادید که برود مشروح مذاکرات را بیاورد در حالی‌که همه سایت‌ها و خبرگزاری‌ها حرف یک نماینده در مورد من را کار کرده‌اند.»لاریجانی خطاب به رسایی تاکید می‌کند: «خیلی متاسفم که شما عادت کرده‌اید که حرف‌هایتان را با تعریض انجام دهید. شما گفتید آقای قاضی‌پور به شما توهین کرده، من گفتم اجازه دهید متن را بیاورند اصرار زیاد کردید که صحبت کنید هنوز متن نیامده اصرار زیاد کردید گفتم بگویید اما طلبکار هم هستید.»
یک‌بار جلو احمدی‌نژاد می‌ایستادید، اینطور نمی‌شد
رسایی تلاش دارد تا حرف‌هایش را ادامه دهد، اما لاریجانی مانع ادامه صحبت‌های او می‌شود. رییس مجلس می‌گوید: «اشکال ما دقیقا همین است، یک عده‌ای وقتی به مجلس توهین می‌کنند، هیچ مشکلی ندارند و از مجلس دفاع نمی‌کنند، فقط رییس مجلس است که باید دفاع کند، خب شما هم نماینده مجلس هستید، دفاع کنید.» در این زمان میکروفن رسایی قطع می‌شود و او با صدای بلند و با صدایی که دیگر به‌وضوح به گوش خبرنگاران نمی‌رسد، جملاتی را زمزمه می‌کند. لاریجانی خطاب به رسایی می‌گوید: «شما به مجلس توهین می‌کنید، یک‌بار اگر در هشت سال دوره آقای احمدی‌نژاد جلوی کارهایش می‌ایستادید این وضع پیش نمی‌آمد.»
شایسته نیست که به بقیه توهین کنید
سخنان لاریجانی هنوز تمام نشده، صدای احسنت نمایندگان بلند می‌شود، اما رسایی همچنان تلاش دارد تا صحبت‌هایش را ادامه دهد، او تا پای تریبون می‌آید و در نزدیک‌ترین فاصله انگشتش را به سمت لاریجانی می‌برد و با چهره‌ای خشمگین او را مخاطب قرار می‌دهد. سخنان رسایی مفهوم نیست، اما لاریجانی خطاب به او می‌گوید: «شایسته نیست که به بقیه توهین کنید.» «سیدشریف حسینی»، در پی او می‌دود و هرطور شده رسایی را از پای میکروفن و آن وضعیت پایین می‌آورد. اما فریادهای «حمید رسایی» ادامه دارد.
روز‌های دشوار «جبهه پایداری»
«مهدی کوچک‌زاده» که کنار «محمود نبویان» نشسته، یکباره از کوره در می‌رود و با صدای بلند؛ نام «علی لاریجانی» را صدا می‌زند؛ هنوز کتابچه را بر نداشته و درخواست تذکر نداده؛ که نبویان کتش را می‌گیرد و او را در جای خود می‌نشاند، جبهه پایداری گویا بنا ندارد بیش از این از «آب‌روی» فراکسیونی خود در صحن علنی مجلس هزینه کند، نمایندگان کیف‌هایشان را  برداشته‌اند و دقایقی است که سرپا مانده‌اند تا ببینند پایان غایله چه می‌شود، خوش‌شانسی رسایی است که هیچ عکاسی در بهارستان صحنه هجوم او به میکروفن و تهدید علی لاریجانی از سوی او و آن انگشت اشاره عصبانی را ثبت نمی‌کند. عکاسان صحن علنی را ترک گفته‌اند و تصویر داغ خط‌ونشان رسایی برای علی لاریجانی، شکار هیچ دوربینی نمی‌شود.
بزرگان از حلقه پرتو اعلام برائت کنند
«حلقه پرتو» یکی از مقصران اصلی حمله به سخنرانی علی لاریجانی است، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه قوه‌قضاییه حتما حلقه پرتو را احضار و به جرم آن رسیدگی می‌کند، می‌گوید: «بزرگانی که» حلقه پرتو، خود را به آنها منتسب می‌کند از این حلقه اعلام برائت کنند. پیشنهادهای زیادی در گزارش کمیته درباره نوع عملکرد نیروهای امنیتی مطرح شده چون امنیت این نوع مراسم به‌طور مستقیم برعهده نهادهای امنیتی بوده و پیشگیری از اقدامات تنش‌زا بسیار آسان است. انتظار ما این است که با توجه به گزارش حادثه قم، کم‌وکاستی که در فعالیت نهادهای امنیتی وجود داشت برطرف شود تا شاهد تکرار این نوع تنش‌آفرینی‌ها نباشیم. مهدی دواتگری باز هم پشت‌سر رسایی قرار می‌گیرد و فریادزنان از او می‌خواهد که «توبه» کند، دوباره یکسری از نمایندگان برای همدلی با رییس فراکسیون «رهروان ولایت» روی سکوی هیات‌رییسه می‌روند و رسایی، تنهاتر از همیشه صحن علنی را ترک می‌کند. آن سوتر، «اسماعیل کوثری» مشغول گپ‌وگفت با «محمود نبویان» و «مهدی کوچک‌زاده» است و محتوای مذاکره سری «جبهه پایداری» به گوش خبرنگاران نمی‌رسد. نطق‌های غرای «جبهه پایداری» در روزهای منتهی به رای اعتماد بهارستان به کابینه حسن روحانی تمامی ندارد، اما واقعیت این است که رفتارهای تندروانه این فراکسیون در عمر مجلس نهم، تصویر ناخوشی از رفتار گروهی را به نمایش گذاشته و جایگاه این فراکسیون در همین فرصت کوتاه، بیش از هر زمان دیگری‌ رو به افول گذاشته. چنانچه نام برخی از نمایندگان عضو در این کمیسیون این‌روزها به دستگاه قضایی رفته تا از سوی مراجع قضایی مورد بررسی قرار گیرد.

دواتگری: رفتار «رسایی» در صحن علنی «خودکشی سیاسی» بود
نگران ظهور «طالبانیسم» حجتیه‏ ای
«مهدی دواتگری»، از اعضای کمیته حادثه ۲۲بهمن قم است و از قرائت گزارش در صحن علنی رضایت دارد. دقایقی پس از بگومگو با حمید رسایی، با «شرق» گفت‌وگو می‌کند و رفتار ناپخته رسایی در صحن علنی را نوعی «خودکشی سیاسی»، می‌داند. معتقد است که اگر نیروهای خودسر به‌خوبی مهار نشوند؛ شاهد ظهور نیروهای «طالبانیسم» خواهیم بود، طالبانیسمی در پوشش نیروهای «حجتیه سابق». تاکید دارد که برخی نیروهای تندرو منتسب به جبهه پایداری در یک اقلیت هستند و روزبه‌روز تعدادشان کمتر می‌شود. او همچنین برخی نمایندگان مجلس را «نماینده‌نما» توصیف می‌کند:

  اسامی برخی نمایندگان مجلس از جمله کریمی قدوسی و رسایی در گزارش آمده، فکر می‌کنید که دستگاه قضایی چه برخوردی با آنها داشته باشند؟
اجازه بدهید تنبیه را دستگاه قضایی انجام دهد.
  به‌هرشکل اسامی این افراد در صحن علنی مجلس قرائت نشد و آقای لاریجانی هم امروز گفتند اگر اسامی خوانده می‌شد، مردم تکلیفشان با این افراد مشخص می‌شد.
به‌نظر من تا زمانی که جرم کسی در مرجع قضایی ثابت نشده، اسم‌بردن از او درست نیست، گزارش در چارچوب حقوقی تنظیم شده بود. مشکلی از این جهت نبود و به‌نظرمن ضرورتی هم به خواندن اسامی افراد نیست. اما انتظار داریم مرجع قضایی به‌خوبی به موضوع رسیدگی کند.
  شما و آقای حقیقت‌پور گفته بودید که کمیسیون امنیت با انتشار گزارش محرمانه ۲۲بهمن قم ازسوی رسایی در هفته‌نامه «۹ دی» برخورد خواهد کرد، در این زمینه چه اقداماتی انجام داده‌اید؟
بله پیگیری شروع شده و کمیسیون امنیت به موضوع رسیدگی خواهد کرد.
  تحلیلتان از ادبیات و رفتارهای امروز (چهارشنبه ۱۶مرداد) «حمید رسایی» چیست؟
به باور من کار رسایی، نوعی خودکشی سیاسی بود.
  آقای لاریجانی گفتند که اغتشاش‏ها ازسوی همین گروه (جبهه پایداری) بوده. فعالیت فراکسیون «جبهه پایداری» راه به کجا می‌برد؟
اینها در یک اقلیت روزبه‌روز تعدادشان کم می‌شود و در همین حال هم تعدادشان چندنفر بیشتر نیست. مردم خوب می‌توانند درمورد اینها قضاوت کند. به‌هرحال موکلان ما رفتار ما را می‌سنجند و در تصمیم‌گیری‌شان همین رفتارها را مورد سنجش قرار می‌دهند. مردم دوست دارند نمایندگانشان نماینده واقعی باشد نه «نماینده‌نما». به‌نظرمن بعضی‌ها فقط عنوان نماینده را دارند ولی به‌هر‌حال واقعیت نمایندگی را ندارند و بیشتر ظاهر نمایندگی را حفظ کرده و می‌خواهند ویترین نماینده‌بودن را نشان دهند.
  اسم «حلقه پرتو» در گزارش آمده و انتصاب این حلقه به یک روحانی متنفذ در قم بر هیچ‌کس پوشیده نیست، فکر می‌کنید وجود چنین نهادهای آموزشی و تربیت طلبه‌ها با چنین رویکردی چه تبعاتی برای وضعیت سیاسی جامعه و دامن‌زدن به برخی تندروی‌ها به دنبال داشته باشد؟
آنچه نگران‌کننده است، به‌قول آقای حقیقت‌پور ظهور یک طالبانیسم در جامعه است، که به‌نوعی همان حجتیه‌های سابق هستند، اینها خودشان دین را تفسیر، تعبیر و نیت‌خوانی ‌کرده و هرجا که منافع آنها اجازه دهد، بر اساس منافع خودشان از این ابزار استفاده می‌کنند.
  فکر می‌کنید که برای جلوگیری از رشد جریان‌های تندرو باید چه برنامه‌ای در دستور کار نهادها و دستگاه‌ها قرار گیرد؟
معتقدم اگر دستگاه قضایی با عوامل غایله قم برخورد مناسبی داشته باشد، بدون‌شک می‌تواند عامل بازدارنده‏ای است،  بعداز‌اینکه مقام‌معظم‌رهبری درباره مسایل قم و حمله به سخنرانی علی لاریجانی در آذربایجان صحبت کردند، برخی از جوانان معصوم توبه کردند؛ همان جوان‌هایی که پیش‌تر گروهی از معصومیت آنها سوءاستفاده کرده بودند اما محرکان اصلی نه‌تنها توبه نمی‌کنند بلکه نسبت به عمل وقیح خود اصرار دارند. مردم می‌توانند همین رفتارها را تشخیص دهند و همین رفتارها می‌تواند عاملی برای انزوای اینها باشد.
منبع: شرق
:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

52 - = 49