۱۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰

خرازی: کلید حل مسئله هسته ای در دستان خودمان است

در هشت سال اخیر مذاکره به طور جدی انجام نمی گرفت. مذاکرات اصلا جدی دنبال نشده و مذاکرات برای به نتیجه رسیدن پی گرفته نشده است. طبیعتا مذاکرات پیش نیازها و مواردی دارد که باید رعایت شود و مورد نظر قرار گیرد. در این هشت سال به باور من اصلا مذاکره ای صورت نگرفته است

kharaziمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

سعید جعفری پویا نوشت:

از سال ۸۴ به بعد کمتر صحبت کرده و حضور چندانی در فضای رسانه ای نداشته است. وزیر خارجه هشت ساله دولت خاتمی حال پس از پیروزی دکتر روحانی تغییر در سیاست خارجی و بهبود اوضاع روابط خارجی کشور را امری محتمل می­پندارد. کمال خرازی بر این باور است که در هشت ساله اخیر هیچ مذاکره جدی برای حل مسئله هسته ای صورت نگرفته، اما با روی کار آمدن دولت جدید و فضای مثبتی که حول گفتمان اعتدال ایجاد شده است، می­توان به ثمربخش بودن مذاکرات هسته­ای امیدوار بود. با کمال خرازی پیرامون سیاست خارجی کشور در دولت جدید به گفتگویی نشستیم که مشروح آن در پی می­آید.

دولت آقای خاتمی با روی کار آمدن نئومحافظه کاران رادیکال در آمریکا کار سختی برای به نتیجه رسیدن با ایالات متحده پیش رو داشت، اما امروز برخی بر این باورند با حضور دموکرات­ها در قدرت در آمریکا دولت آقای روحانی کار ساده تری برای مذاکره با این کشور در پیش خواهد داشت، نظر شما در این زمینه چیست؟

به نظر من نباید اینگونه نگاه کرد که یک دولتی از دولت دیگر بهتر است. هرکدام از آنها علایق خاص خود را دارند، تنها شیوه­هایشان متفاوت با یکدیگر است. دموکرات ها یک شیوه عمل دارند و جمهوری خواهان یک روش اما در واقع هدف هر دو گروه در سیاست خارجی آمریکا یکیست. آنچه که مهم است این است که هر دو گروه برای برآورده سازی منافع کلی آمریکا قدم بر می­دارند. ما باید فهم دقیقی از مسائل بین­المللی و سیاست خارجی در خود ایجاد نماییم و استفاده از ابزارها و وسایل ارتباط و مذاکره و همچنین استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل هایی که در کشور وجود دارد برای پیشبرد سیاست خارجی قدم برداریم تا بتوانیم منافع کشور را تامین نماییم. بنابراین نباید تصور کرد که با تغییر دولت در یک کشور، سیاست کلی آن کشور نسبت به ما تغییر خواهد کرد. قطعا آنها به دنبال منافع خود هستند و تضاد منافع میان ما و آنها به دلیل تضاد ریشه ای که بین انقلاب اسلامی و آنها وجود دارد، امری ممتد است. حال اینکه ما در خلال این تضادها و اختلاف ها چگونه بتوانیم به دنبال بیشینه سازی منافع خود باشیم به دستگاه دیپلماسی ما و چگونگی رفتار ما باز می­گردد.

 

به زعم شما، کلید حل مسئله هسته ای ما در گرو مذاکره مستقیم با آمریکاست؟

آمریکا هم یکی از اعضای ۵+۱ است و یکی از کشورهایی است که باید با آن در آن چارچوب مذاکره کنیم. به باور من کلید حل مسئله هسته ای در دستان خودمان است. باید در نظر داشته باشیم که منافع کلی خود را دنبال کنیم و به دنبال توسعه دانش و فن آوری صلح آمیز هسته ای خودمان باشیم. همچنان که تا امروز هم همین سیاست بوده است. به باور من، نگاه دیگران هم به مرور زمان تغییر خواهد کرد و به نقطه ای خواهیم رسید که آنها هم دیگر چاره ای نخواهند داشت جز اینکه این توانایی ایران را بپذیرند و استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را که حق ایران است به رسمیت بشناسند. چون دانش هسته ای را نمی توان از دانشمندان هسته ای ایران گرفت. بنابراین کلید قضیه در دست خود ماست. ما باید بایستیم و در عین حال اهل مذاکره باشیم. ضمن اینکه استقلال داشته باشیم به مذاکره هم اهمیت بدهیم. من فکر می کنم مسیری که پیموده شده به رسیدن نزدیک است و می­توانیم به نتیجه مطلوب دست یابیم.

 

شما می­فرمایید کلید در دستان خودمان است. در هشت سال اخیر این کلید در دستمان نبوده است؟ چرا نتوانستیم از این کلید استفاده کنیم؟

در هشت سال اخیر مذاکره به طور جدی انجام نمی گرفت. مذاکرات اصلا جدی دنبال نشده و مذاکرات برای به نتیجه رسیدن پی گرفته نشده است. طبیعتا مذاکرات پیش نیازها و مواردی دارد که باید رعایت شود و مورد نظر قرار گیرد. در این هشت سال به باور من اصلا مذاکره ای صورت نگرفته است. وقتی عزمی جزم در مذاکرات وجود نداشته باشد طبیعی است که نتیجه ای هم حاصل نشود با تغییر دستور کار مذاکرات و ملحوظ قرار دادن امور جدی و کاربردی، می­توان به نتیجه بخش بودن مذاکرات امیدوار بود.

 

در هشت سال اخیر روابط خارجی ما به مشکل برخورده است. در منطقه تقریبا دوستی برایمان باقی نمانده، با اتحادیه اروپا هم تقریبا رابطه ای نداریم. دلیل این اتفاق چه بوده است؟

در واقع روابط خارجی ما در حال حاضر روابط عادی نیست و بررسی دلایل این اتفاق هم خود بسیار حائز اهمیت است. اینکه چرا روابط خارجی ما تا این حد تضعیف شده است. اگر بخواهیم این امر را تحلیل و واکاوی نماییم، باید اشاره کرد که  بخشی از آن به میزان توانایی دولت ها در مذاکره و دیپلماسی بر می گردد. بخش دیگر آن به در پیش نگرفتن سیاست های عملگرایانه باز میگردد. تصور من اینست که به رغم واقعیت هایی که در منطقه وجود دارد و اختلاف نظرهایی که میان ما و برخی دیگر از کشورها وجود دارد دولت جدید می تواند با نوعی سیاست عقلایی و اعتماد بخش روابط با کشورهای منطقه را بهبود بخشد. از طرف دیگر موقعیت ژئوپلتیکی و تحولاتی که در منطقه رخ داده است در مجموع شرایط را به سود ایران در حال تغییر دادن است و جایگاه موقعیت جمهوری اسلامی در حال ارتقا است و انشاالله خواهید دید که دولت جدید با دیپلماسی قوی خواهد توانست این اصول را تثبیت کرده و مذاکرات جدی با کشورهای همسایه و منطقه و همچنین خارج از منطقه را در پی بگیرد. بدیهی است که این امر با ادبیاتی منطقی و عقلایی حاصل خواهد شد و این نیازمند تغییراتی در نوع اجرای دیپلماسی ما در مراودات خارجی ما است که من به رخ دادن این اتفاق امیدوار هستم.

روی کار آمدن  دولت جدید، تغییر فضایی در رابطه با مسئله ایران ایجاد کرده است و تغییرات مثبتی و تحولاتی نیک در رابطه با روابط خارجی ایران ایجاد شده و به باور من این روند ادامه دار هم خواهد بود. بر این اساس چه در منطقه و چه در خارج از منطقه با ملحوظ قرار دادن ظرافت ها و مواردی که باید در مذاکره و دیپلماسی مد نظر قرار گیرد، می­توان شرایط سیاست خارجی کشور را بهبود داد و آنرا به سمت مثبت سوق داد.

 

 به عنوان آخرین سوال، نظرتان در رابطه با معرفی دکتر محمد جواد ظریف به عنوان وزیر امور خارجه دولت آینده چیست؟

آقای ظریف یکی از دیپلمات­های برجسته کشور هستند که کارنامه کاملا مشخص و روشنی دارند و در توانایی ایشان هیچ شکی نیست و از حیث حضور در مذاکرات و ارتباطات بین­المللی نیز، جزء افراد بسیار برجسته و توانمند کشور محسوب می­شوند. ضمن اینکه ایشان به ساختار وزارت خارجه آشنا هستند و سالها سابقه حضور در این مجموعه را در کارنامه خود داشته­اند. امیدواریم که انشالله که این توفیق را داشته باشند و دوران موفقی را در این وزارت خانه رقم بزنند. ضمن اینکه باید به این نکته هم توجه کرد آقای دکتر ظریف استاد فرهیخته و باسوادی در عرصه روابط بین الملل به شمار می­روند که تجربیات گرانقدری هم در این حوزه دارند و حضور در فضای سطح اول آکادمیک باعث شده تا تجربه دیپلماتیک بالای ایشان با مباحث تئوریک و دانشگاهی ترکیب گردد و ایشان را به فردی مناسب و شایسته در این حوزه بدل نموده است. امیدوارم با عنایت به این توانمندی­ها و تجارب، آقای دکتر ظریف بتوانند زمینه ساز اعتلای نام ایران در فضای بین­الملل شوند و  مجددا شرایط عادی در سیاست خارجی ما حکمفرما شود.

 منبع: پایگاه خبری تحلیلی خرداد

 :::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

+ 43 = 48