۱۶:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰

زنگنه: اولین کارم بازگرداندن تولید به سطح سال ۸۴ است

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام)

zangeneمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

وزیر پیشنهادی نفت می‌گوید: در صورت اخذ رای اعتماد از مجلس در اولین روزهای حضورم در صنعت نفت با کمک همه مجموعه نفت، مطالعه برای تغییر و اصلاح ساختار قرار دادهای نفتی با استفاده از نخبگان و کارشناسان داخلی و خارجی را در دستور کار قرار خواهم داد.

بیژن نامدار زنگنه درباره برنامه‌های خود درصورت کسب رای اعتماد از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: باید این قرار دادها جاذبه کافی برای پیمانکاران و شرکت ملی نفت داشته باشد؛ استفاده از قرار دادهای نفتی اصلاح شده برای ایران که میدانهای با عمر بالا دارد ضروری است.

وزیر پیشنهادی نفت به مجلس شورای اسلامی در مورد اجرای پروژه های جدید در صنعت نفت گفت: بخشی از این پروژه ها در میدان های اصلی ایران که عمر بالایی دارند با تمرکز بر افزایش ضریب بازیافت نفت و گاز اجرا خواهد شد و تصمیم دارم با اصلاح قرار دادهای نفتی بیش از ١٠ پروژه از این دست را در اولویت کاری خود قرار دهم.

زنگنه تاکید کرد: وظیفه من به عنوان یک ایرانی و مدیر ارشد صنعت نفت این خواهد بود که منافع ملی کشور را حداکثر سازی کرده و پتانسیل کاری برای نیروها و شرکت های ایرانی فراهم کنم، اما این موضوع نباید منافاتی با ایجاد ارتباط و تعامل با شرکت های خارجی داشته باشد، هرچند استفاده از توانمندی داخلی و فناوری خارجی در صنعت نفت مغایر یکدیگر نیست و نبوده است، زیرا ما قبلا این کار را در کشور انجام داده ایم.

 

اولین کارم بازگرداندن تولید به سطح سال ۸۴ است

 

وی با با تاکید بر این که ایران باید از دیپلماسی نفتی برای عبور موفق از شرایط ویژه ای که در آن به سر می برد استفاده کند، گفت: اولین کار من برگرداندن ظرفیت تولید نفت کشور به سال ٨۴ است و از هر گونه تلاش و تخصیص منابع برای این کار دریغ نخواهم کرد. البته نمی گویم که بلافاصله تولید باید به میزان گذشته باز گردد بلکه شاید به دلیل تحریم این امر امکان پذیر نباشد اما ظرفیت پایدار تولید باید ایجاد شود تا ما در هر شرایطی بتوانیم از نفت برای تامین نیازهای داخلی بهره بگیریم.

وزیر پیشنهادی نفت به مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همزمان با تامین نیاز انرژی داخلی باید به سرعت طرح هایی که قابل بهره برداری است به خصوص در حوزه میدان های مشترک را به نتیجه برسانیم و همچنین در تولید گاز از میدان پارس جنوبی باید متمرکز شد.

وی تصریح کرد: این روزها وقتی می بینم که همه مجلس، رسانه ها، نخبگان و حتی در میان مردم عادی کشور مدعی هستند که باید میدان گازی پارس جنوبی به سرعت توسعه یابد بسیار خوشحال می شوم و به عنوان یک ایرانی احساس غرور می کنم.

 

تمرکز برای نتیجه دادن طرح‌های پالایشی

زنگنه که پیشتر انتقاداتی به طرح‌های ساخت پالایشگاه در کشور وارد می‌کرد، در باره افزایش تولید فرآورده های نفتی اظهار داشت: در این زمینه حتما باید برنامه ریزی قوی صورت گیرد تا قبل از پایان امسال حداقل تولید بنزین کشور ٧ میلیون لیتر افزایش یابد، ضمن آن که از روش های سریع مدیریتی و تمرکزی برای به نتیجه رساندن طرح های پالایشی نباید به آسانی گذشت. به عنوان مثال پالایشگاه ستاره خلیج فارس که جزء طرح های عظیم در این حوزه است باید نهایتا تا پایان سال ٩٣ به بهره برداری برسد.

وزیر نفت پیشنهادی دولت یازدهم به مجلس شورای اسلامی خاطر نشان ساخت: در کنار پیگیری مستمر برای به نتیجه رساندن طرح های نیمه تمام باید به فکر اجرای طرح های جدید در بخش های مختلف بود، برای تحقق این امر وزرات نفت با پیمانکاران و شرکت های ایرانی فعال در این پروژه ها به خصوص میدان های مشترک همراهی و همکاری داشته تا آنها نیز دلگرم باشند و حرفه ای کار کنند.

توانمندی مدیریتی راه عبور از تحریم است

زنگنه با بیان این که هم اکنون ایران با تحریم های بزرگی روبرو است که عمده ترین هدف این تحریم ها طی ٣٠ سال گذشته جلوگیری از توسعه و ایجاد مشکل در تولید و صادرات نفت بوده است، اظهار داشت: باید مجموعه کارهایی در این صنعت صورت گیرد که توانمندی مدیریتی افزایش یابد و به دشمنان نشان دهیم که استعمارگران نمی توانند با زبان تحریم با ایران صحبت کنند؛ فکر می کنم با جلب اعتماد و همکاری بیشتر بدنه کارشناسی و مدیریت در صنعت نفت و نیز ثبات بیشتر در این صنعت این کار تا حدود زیادی شدنی و امکان پذیر باشد.

 

به دنبال رابطه حداکثری با اعضای اوپک هستیم

وزیر پیشنهادی نفت با بیان این که ایران قصد دارد رابطه حداکثری با کشورهای عضو اوپک داشته باشد؛ زیر این سازمان بالاترین نهاد جهان سومی است که رقبا برای تامین منافع مشترکشان در کنار هم نشسته اند، تاکید کرد: در شرایط فعلی کشور، از دوستان و کشورهای عضو اوپک که همسایه ما نیز هستند نسبت به قبل توقعات بیشتری داریم.

وی درباره احتمال گرفتن پست دبیر کلی اوپک از سوی ایران نیز تصریح کرد: دبیر کلی اوپک اول و آخر دنیا نیست و تنها یک پست اداری بوده و نمی توان با آن در اهداف و قیمت نفت اوپک تاثیر داشت، ضمن آن که ما همیشه به این موضوع اعتراض داشته ایم که چرا به حق ایران احترام گذاشته نمی شود.

زنگنه گفت: رویه ایران از این پس در سازمان اوپک همان رویه ای است که از سال ها پیش آغاز کرده و سیاستی که پیگیری شده عملا سیاست نظام جمهوری اسلامی ایران بوده؛ اساس کار ما بر تعامل، همکاری و حداکثر کردن قدرت این سازمان در بازار های جهانی است.

 

ضرورت تولید و صادرات فراورده به‌جای خام‌فروشی

وزیر پیشنهادی نفت به مجلس شورای اسلامی در مورد عدم خام فروشی در صنعت نفت گفت: در اولین سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در سال ١٣٧٧ در بخش نفت و گاز بر این سیاست تاکید شده بود و در آن جا ایشان فرموده بودند، ایران باید همزمان با حفظ سهم خود در بازارهای جهانی نفت نه تنها به دلیل مسائل اقتصادی بلکه به دلیل مسائل امنیتی و کلان کشور به سمت تولید و صادرات فرآورده های نفتی باشد.

وی افزود: زمانی که من وارد صنعت نفت شدم ارزش تولیدات پتروشیمی کشور یک میلیارد دلار بود، در آن زمان برای اولین بار همزمان با برنامه تولید نفت و گاز توسعه بخش های پایین دستی نیز شروع شد، به عنوان مثال میدان گازی پارس جنوبی هنوز به تولید نرسیده بود که طرح های پتروشیمی در عسلویه آغاز به کار کرد و در ادامه آن، با فعالیت دوستان دیگر هم اکنون ما شاهد آن هستیم که ارزش محصولات صادراتی پتروشیمی کشور از مرز ٢٠ میلیارد دلار در سال گذشته رسیده و تصمیم جدی داریم با اجرای پروژه های دیگر آن را به بیش از ۴٠ میلیارد دلار برسانیم.

 

شهرک‌های پتروشیمی احداث می‌شوند

زنگنه با اشاره به مزیت های ایران برای توسعه و تولید محصولات پتروشیمی و پالایش گفت: هم اکنون باید جهشی دیگر برای توسعه در این صنایع صورت گیرد، در این راستا فقط نباید به تولید محصولات اولیه پتروشیمی بسنده کنیم بلکه باید به سراغ احداث شهرک های پتروشیمی (کیمیا شهر) برویم که هر کدام به طور مستقیم ١٠ تا ١۵ هزار اشتغال ایجاد کنند چون اشتغال در این دوره برای دولت فوق العاده مهم است.

وی در باره تامین منابع مالی در بخش پایین دستی صنعت نفت نیز افزود: بخشی از تامین منابع مالی طرح ها در صنعت نفت باید از طریق صندوق توسعه ملی صورت گیرد و بخشی دیگر از طریق سرمایه گذاران بخش خصوصی؛ البته منظور من از سرمایه گذاران بخش خصوصی کلان نیست بلکه باید شکل جدید از تعاونی ها تشکیل شود، به این معنی که شرکت های سهامی عامی تشکیل شود برای سرمایه گذاری که هیچ یک از اعضای آن از حد مشخصی نمی توانند سهم داشته باشند؛ باید فضا را برای سرمایه گذاری های کوچک فراهم کرد تا همه مردم بتوانند از منافع این طرح ها سود ببرند.

وزیر نفت پیشنهادی دولت یازدهم به مجلس شورای اسلامی گفت: به نظر من نقش دولت باید در زمینه سرمایه گذاری در بخش های پایین دستی صنعت نفت کم رنگ شود تا جا برای بخش خصوصی بیشتر باز شود.

وزیر ایران هستم، نه یک گروه خاص

وزیر نفت پیشنهادی دولت یازدهم هدف دولت تدیبر و امید را استفاده از ظرفیت های موجود و افزایش آنها دانست و گفت: من آمده ام با به کار گیری بیشتر مجموعه های مدیریتی، مالی و فناوری روز دنیا صنعت نفت را برای سر بلندی ایران بسازم و دست همکاری خود را به سوی همه دراز کنم نه این که باب انتقام جویی و دعوا را به راه اندازم.

زنگنه در باره جلسات مشترک با نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کمیسیون ها و فراکسیون های مختلف، گفت: ٣٠ سال از نزدیک با صنعت نفت کشور و مجلس آشنا هستم اما تا کنون هیچ وقت چنین انسجام و همدلی در بین مدیران، کارکنان صنعت نفت و نمایندگان برای برون رفت از مشکلات ندیده بودم.

زنگنه گفت: من و سایر وزرای دولت تدبیر و امید وزیر ایران هستیم نه وزیر یک گروه خاص و عده ای محدود، بار سنگین افتاده بر زمین صنعت نفت را به تنهایی نمی توان بلند کرد و من نیاز به کمک همه صاحب نظران و کارشناسان دارم.

وزیر نفت پیشنهادی با تاکید بر اجرای آموزش های آکادمیک و حین کار برای نیروی انسانی صنعت نفت، گفت: در سال های گذشته به اندازه کافی احترام نیروی انسانی در برخی موارد نگه داشته نشده و حتما درسطح بالا برای تکریم و جلب نظر آنها تلاش خواهم کرد.

به نیروهای صنعت نفت جفا شده است

وی با بیان این که در گذشته و در این سالهای اخیر به همکارانم در صنعت نفت در مواردی جفا شده است، گفت: هم اکنون آنها با توجه به شرایط کنونی کشور حاضرند که همه چیز را به فراموشی بسپارند تا ایرانی مفتدر و عزیز را بسازند.

وی ادامه داد: نه تنها بنده بلکه صنعت نفت نیز از ابتدای حیات خود تاکنون در شرایط سخت و بحرانی فعالیت کرده است، به عنوان مثال مردان نفتی ایران زیر بمباران و آتش دشمن بعثی اجازه ندادند که حتی یک روز صادرات نفت خام متوقف شود. نفتی ها کار خود را بلد هستند و در هر شرایطی کار خود را با خلاقیت و زیرکی ادامه می دهند، ضمن آن که قبول دارم که مجموعه دیپلماسی ما باید تلاش کند که از زبان تحریم و تهدید در برابر ایران دست بردارند.

وزیر نفت پیشنهادی دولت یازدهم به مجلس شورای اسلامی با بیان این که هم اکنون تعداد زیادی از فرزندان ما در بسیاری از دانشگاه های کشور مشغول تحصیل در رشته های مرتبط با صنعت نفت هستند، گفت: این امر یکی حرکت بزرگی است و باید برای این جوانان، با گسترش صنعت نفت اشتغال زایی کنیم تا صنعت کشور نیز احیا شود.

وی با تاکید بر ارتباط میان دانشگاه و صنعت نفت گفت: اعتقاد دارم برای هر یک از میدان های نفتی بایستی یک دانشگاه اختصاص داده شود تا فعالیت های مطالعاتی و تحقیقاتی مستمر برای تولید صیانتی انجام شود.

از بخش خصوصی واقعی، توانمند و خلاق حمایت می‌کنیم

زنگنه با تاکید بر این که نباید کالایی در کشور تولید شود که جز خودمان خریدار و مصرف کننده ای نداشته باشد، اظهار داشت: کالای ایرانی بایستی با نگاه رقابتی، بین المللی و منطقه ای تولید شود؛ چون ایران در هاب انرژی جهان قرار دارد. به نظرم اگر حتی ما نفت و گاز نیز نداشته باشیم باید از امکان ژئواکونومیک کشور بیشتر بهره گیری کنیم.

وزیر نفت پیشنهادی با اشاره به این که برای کالای با کیفیت ساخت داخل مشتری خارجی نیز وجود دارد، گفت: برای من قیمت در درجه دوم قرار دارد و اصل را بر کیفیت می دانم، زیرا با جان کارکنان و امنیت تاسیسات نفت و گاز نمی تون بازی کرد.

زنگنه گفت: از بخش های خصوصی واقعی توانمند و خلاق برای ساخت کالا و تجهیزات به صورت طرح های جداگانه حمایت خواهد شد.

وزیر پیشنهادی نفت به مجلس شورای اسلامی کار در شرایط تحریم و بحرانی را نوعی مدیریت دانست و گفت: بنده از جوانی در دوران جنگ، سازندگی و بعد از آن در وزارت خانه های جهاد، نیرو و نفت در شرایط سخت کار کرده ام، به عنوان مثال در سال ١٣۶٧ زمانی که بنده وزارت نیرو را تحویل گرفتم به دلیل جنگ و بمباران بیش از ٩ ساعت در کشور خاموشی داشتیم.

وزیر پیشنهادی نفت درباره فعال سازی و پویایی هر چه بیشتر بورس انرژی در کشور نیز اظهار داشت: همیشه طرفدار بورس بوده ام، زیرا عمیقا معتقد به شفاف سازی و رقابتی بودن معاملات هستم؛ تاکنون در این زمینه فعالیت های کمی صورت گرفته و بنده نیز از این پس برای اعتلای آن تلاش و کمک خواهم کرد، حتی در شرایط کنونی برای عرضه نفت خام در بورس نیز از هر گونه تلاشی دریغ ندارم، اما باید این عرضه از سوی بخش خصوصی شفاف و منجر به تولید ثروت در کشور شود نه این که نفت را یک تا دو دلار از دولت بخرد و با ایجاد نقش یک دلال در بازار به قیمت بالاتر بفروشد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

73 - 65 =