۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱

رای اعتماد به کابینه روحانی ، روزهای داغی در پارلمان رقم خواهد زد

آخرین صف‌بندی فراکسیون‌های اقلیت و اکثریت/معاون نظارت مجلس: وزرای پیشنهادی در حوادث 88 نقشی نداشتند/حسن اعتماد به رییس‌جمهور همراهی با آرای مردم است/نایب‌رییس‌کمیسیون برنامه و بودجه: هرچه به زمان رای اعتماد نزدیک می‌شویم مخالفان کمتر می‌شوند/فراکسیون اکثریت مجلس بامداد امروز و پیش از شنیدن سخنان رییس‌جمهور درباره کابینه پیشنهادی تصمیم‌گیری می‌کند

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

مهدی قدیمی نوشت:

گمانه‌زنی‌ها و شایعات ضد و نقیضی که درباره نظر مجلس نسبت به وزرای پیشنهادی رییس‌جمهور در یک هفته گذشته منتشر شده بود، از امروز مورد راستی‌آزمایی قرار خواهد گرفت و در نهایت تا پایان این هفته مشخص خواهد شد که نمایندگان مجلس، با کابینه پیشنهادی رییس‌جمهور منتخب مردم، چه برخوردی خواهند داشت. مجلسی که به گفته کمال الدین پیرموذن، صدای مردم را در روز ۲۴ خرداد شنیده و با توجه به میل مردم به تغییر، نظر مردم را در رای خود مورد توجه قرار خواهد داد. آخرین روز رایزنی‌های وزرای پیشنهادی روحانی و نمایندگان مجلس نهم، درحالی پشت سر گذاشته شد که اقلیت مخالف خوان مجلس تمام توان خود را برای به چالش کشیدن وزرایی که نامطلوب می‌دانست بسیج کرد تا هر آنچه را که در کمیسیون‌های تخصصی مجلس درباره سوابق و برنامه‌های وزرا می‌شنوند، در رسانه‌های نزدیک به خود، پاسخ دهند. اما پاسخ‌هایی که نه از جنس کارشناسی است و نه از نوع تخصصی؛ بلکه آمیخته‌یی است از انتقادات اقلیت مجلس نسبت به مشی سیاسی برخی وزرا که نقطه تمرکز آن هم انتخابات سال ۸۸ است. اما در مقابل، همچنان اکثریت نمایندگان مجلس، روی بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی اصرار دارند و معتقدند که نباید با کابینه روحانی، برخورد سیاسی کرد این صف‌‌کشی نیروهای معتدل و نیروهای تندروی مجلس، آخرین صف‌بندی پارلمان قبل از آغاز بررسی رای اعتماد به وزرای روحانی را شکل داده است. صف‌بندی نمایندگانی که البته هنوز نمی‌توان گفت رای نهایی آنها درباره چند گزینه مورد انتقاد اقلیت، چیست، چرا که از فضای مجلس بوی اطمینان به مشام نمی‌رسد و آن‌طور که نمایندگانی چون سنایی و جهانگیرزاده می‌گویند، سخنان روحانی در صحن مجلس به اضافه نوع سخن گفتن وزرا در جلسه دفاع، تاثیر زیادی روی رای نهایی مجلس خواهد داشت. اما آنچه دیروز و پس از آخرین مرحله رفت و آمد وزرا به مجلس، توسط نمایندگان بیان شد، حاکی از عزم جزم طیف اقلیت برای حذف گزینه پیشنهادی وزارت علوم، از کابینه است. آنها به جز میلی منفرد، نسبت به محمدعلی نجفی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نیز انتقاداتی از جنس مسائل سال ۸۸ دارند و در ردیف‌های بعدی نیز نسبت به نام‌هایی همچون زنگنه، آخوندی، ربیعی و حتی نعمت‌زاده هم مطالبی از این دست را مطرح می‌کنند. نکته قابل توجه در این مخالفت‌ها هم این است که همه وزرای مورد انتقاد اقلیت، سوابق قابل اعتنا در حوزه کاری خود دارند و به اعتقاد نمایندگان معتدل عضو کمیسیون‌های تخصصی، برنامه‌های مطلوبی نیز در این حوزه‌ها دارند. وجه اشتراک همه این چهره‌ها نیز انتساب‌شان به گفتمان اصلاح‌طلبی است. مخالفت اقلیت مجلس با وزرای با سابقه و اصلاح‌طلب در شرایطی است که این نمایندگان، با برخی از وزرای کم سابقه‌تر در حوزه‌های کاری خود، که دارای ریشه‌های نزدیک به اصولگرایی هستند، مخالفتی ابراز نمی‌کنند. طیف اقلیت مجلس، برای سازماندهی مخالفت‌های خود با وزرای مورد انتقادشان، اقدام به تشکیل کمیته‌یی هم کرده‌اند که با مدیریت علیرضا زاکانی، اقدام به چینش نمایندگانی که قرار است در مخالفت با وزرا نطق کنند، کرده است.

کمیته‌یی که با توجه به پایگاه ضعیف برخی از مخالفان در بین نمایندگان مجلس، به نظر می‌رسد اصلی‌ترین وظیفه زاکانی و دوستانش، انتخاب نمایندگان مخالفی است که نه نامی از آنها در گزارش حوادث قم آمده باشد و نه منتسب به گروه‌های عامل حوادث قم و حوادثی از این دست باشند، چرا که بیشتر مخالفت‌ها با وزرای کابینه روحانی، از جانب همین طیف کم تعداد و پر سر و صدا به گوش می‌رسد؛ طیفی که حتی در میان اقلیت اصولگرایان مجلس هم مخالفانی دارند و از جمله حسین مظفر، چهره کلیدی فراکسیون اصولگرایان مجلس، روز گذشته بر خلاف نظر دوستانش گفته که هیچ یک از وزرای پیشنهادی در حوادث پس از انتخابات نقشی نداشته‌اند. نمایندگان مورد حمایت جبهه پایداری، در مجلس تحت لوای فراکسیونی فعالیت می‌کنند که ریاست آن بر عهده حداد عادل است. حداد عادل که در آخرین گفت‌وگوی خود گفته درباره وزرای پیشنهادی فقط در صحن مجلس اظهارنظر می‌کند، درباره کلیت کابینه گفته است: «به نظر من کمی تا قسمتی اعتدال در معرفی کابینه دولت یازدهم رعایت شد.» اما اعضای فراکسیون او که چهره‌های نزدیک به جبهه پایداری هستند، نظرات خود را واضح‌تر بیان کرده‌اند. زهره طبیب‌‌زاده از نماینده‌های مورد حمایت جبهه پایداری روز گذشته با اشاره به نشست کمیسیون آموزش و تحقیقات با تعدادی از وزرای پیشنهادی رییس‌جمهور، گفت: در این جلسه بیژن زنگنه وزیر پیشنهادی نفت، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر پیشنهادی‌کشور، محمود واعظی وزیر پیشنهادی ارتباطات، حمید چیت چیان وزیر پیشنهادی نیرو و محمدرضا نعمت‌زاده وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت حضور داشتند. وی افزود: بیژن زنگنه درباره مواضعش در فتنه ۸۸ اعلام کرد‌ که تا روز ۲۹ خرداد و جلسه‌یی که با مقام معظم رهبری بود، در حمایت از یک‌کاندیدا حضور داشتم و از او دفاع می‌کردم اما بعد از ۲۹ خرداد خود را کنار‌ کشیدم. این مجموعه اظهاراتی بود که آقای زنگنه در رابطه با فتنه ۸۸ بیان کرد.

طبیب‌زاده با اشاره به حضور محمدرضا نعمت‌زاده در این نشست اظهار‌داشت: معتقدم نظام جمهوری اسلامی بعد از ۳۴ سال در دهه چهارم انقلاب به مصلحتش نیست‌که وزیر ۶۸ ساله معرفی‌کند. وی خاطرنشان کرد: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اسنادی را درباره عملکرد و سوابق گذشته جعفر میلی منفرد وزیر پیشنهادی علوم و تحقیقات‌ و محمد علی نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش جمع‌آوری کرده است. او همچنین تاکید کرد: محمد علی نجفی در نشست گذشته‌کمیسیون آموزش، فتنه را انکار کرد و می‌گفت تعریف ما از فتنه با تعریف او متفاوت است و به نوعی وجود فتنه را انکار می‌کرد و ظاهرا آنچه نمایندگان به نقل از مقام معظم رهبری درباره فتنه ۸۸ مطرح می‌کردند، مورد قبول آقای نجفی نبود و ظاهرا از نظر آقای نجفی فتنه‌یی وجود نداشته است. طبیب‌زاده درباره سوابق جعفر میلی منفرد نیز گفت: اسنادی نیز درباره وی جمع‌آوری کرده‌ایم و از دوستان و مطلعین گرفته‌ایم، اما اگر دانشگاهیان اسنادی بیشتری در این زمینه دارند می‌توانند به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارسال کنند. وی در پایان گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، تاکید کرد: ما این اسناد را از دوستانی که همراه آقای میلی منفرد بوده‌اند، جمع‌آوری کرده‌ایم؛ البته ممکن است دیگر اعضای کمیسیون آموزش از نهادهای امنیتی و اطلاعاتی استعلامی انجام داده باشند، اما بنده خبری ندارم.

سوال درباره قتل‌های زنجیره‌یی در صحن علنی

حسین طلا دیگر عضو این فراکسیون که نام او هم در لیست مورد حمایت جبهه پایداری قرار داشت، درباره وزرای پیشنهادی کابینه گفته است: «وزیران پیشنهادی نفت، مسکن، آموزش و پرورش، آموزش عالی، کار و تا حدودی وزارت صنعت و معدن برای گرفتن رای اعتماد از مجلس کار سختی در پیش دارند.» او البته گفته که برخی مسائل درباره این افراد وجود داشته که با توضیحات ارائه شده در کمیسیون‌ها، نمایندگان اقناع شده‌اند. اما درباره وزرای نفت و کار، گفته است: «ابهاماتی درباره عملکرد زنگنه در مدت تصدی‌اش بر وزرات نفت همچون قرارداد کرسنت و موضوعات دیگر مطرح است که اگر بتوانند پاسخ دهند قابل اقناع است و اگر نتوانند کارشان با مشکل مواجه می‌شود.» او همچنین درباره وزارت ربیعی گفته است: «در ارتباط با موضوع کمیته سه نفره منصوب از طرف آقای خاتمی برای بازجویی‌ها در زمان قتل‌های زنجیره‌یی موضوعاتی درباره ربیعی مطرح است و توضیحاتی را هم در این مورد در جلسات خصوصی مطرح کرده است؛ ولی این موضوع از آن دست موضوعاتی است که در صحن مجلس حداقل برای اطلاع افکار عمومی قطعا از سوی نمایندگان مطرح خواهد شد و بهتر است از زبان خودشان توضیحاتی در این خصوص مطرح شود.»

تلاش برای رای ندادن به زنگنه

اما دیگر چهره عضو فراکسیون اقلیت مجلس که روز گذشته علیه برخی از وزرای کابینه موضع‌گیری کرد، الیاس نادران بود؛ نماینده‌یی که مانند بسیاری دیگر از اعضای فراکسیون حداد عادل، نسبتی با دولت احمدی‌نژاد و جبهه پایداری ندارد، اما به دلیل فاصله گفتمانی با طیف لاریجانی و معتدل‌های مجلس، در طیف حداد عادل جای گرفته است. او درباره وزرای پیشنهادی روحانی به انتخابات سال ۸۸ اشاره کرده و گفته است: «برخی از آقایان وزرای پیشنهادی در آن دوران رسما نمایندگی آقای موسوی و کروبی را عهده‌دار بودند؛ در مجلس نیز شنیده‌ام برخی از این افراد گفته‌اند، بدون عذرخواهی رای اعتماد گرفته و به دولت خواهند رفت که البته این افراد اشتباه می‌کنند، زیرا عذرخواهی آنها از رهبری و از مجلس نیست بلکه از مردم است.» وی با بیان اینکه وزرای پیشنهادی باید به صراحت موضع خود را در قبال فتنه ۸۸ روشن کنند، خاطرنشان کرد: «افراد باید به ادعای تقلب، اصل فتنه و اتفاقاتی که در آن سال‌ها افتاد، واکنش نشان داده و مواضع خود را صریحا اعلام کنند.»

نادران همچنین درباره بیژن زنگنه وزیر پیشنهادی نفت هم گفته است: «رای من به زنگنه منفی است و این رای منفی دارای دلایلی است.» این عضو فراکسیون حدادعادل ادامه داد: دو وزیری که در دولت آقای احمدی‌نژاد حضور داشتند و یکی از آنها در اعتراض به نفر دوم در جلسه تودیع و معارفه گفت، چون می‌خواهند نفت را شخم بزنند مرا برداشته و وزیر بعدی را آوردند، امروز هر دونفرشان حامی زنگنه شده و در دفاع از وی در جلسات کمیسیون‌ها حضور می‌یابند. طی هشت سال گذشته ساختار قدرت در حوزه نفت فرو ریخته و برخی مناسبات تغییر کرده است. زنگنه به عنوان سمبل برگشت به نظام مدیریتی قبل از این هشت سال شناخته می‌شود و برخی اطراف وی هستند که به اصطلاح خودشان می‌خواهند نفتی‌ها را از این حوزه خارج کنند که این اتفاق قابل تامل و عجیب است.» وی با بیان اینکه دلایل قوی برای رای ندادن به زنگنه وجود دارد، اظهار داشت: «من تلاش خود را برای رای ندادن نمایندگان به وزیر پیشنهادی نفت انجام می‌دهم.»


تکلیف‌مداری یا افراط؟

درحالی که این مواضع اقلیت مجلس، از سوی برخی دیگر از نمایندگان مصداق تندروی و افراط معرفی شده، چهره‌های نزدیک به جبهه پایداری، نسبت به افراطی خوانده شدن هم واهمه‌یی ندارند و مواضع خود را ادای تکلیف می‌دانند.

روز گذشته مهرداد بذرپاش، یکی از نمایندگان مورد حمایت جبهه پایداری، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفته: «اخیرا عده‌یی با استفاده از واژه افراطی سعی دارند مانع از استیفای حقوق ملت شوند و به نوعی جلوی حرف‌های اساسی این مردم را بگیرند.» خبرگزاری فارس که این روزها در خط مقدم تخریب برخی از وزرای پیشنهادی قرار گرفته، در ادامه این گفت‌وگوهای زنجیره‌یی خود هم از قول میرکاظمی که لیدر مخالفان زنگنه است، آورده: «نباید از ترس انگ زدن‌های برخی به عنوان افراطی و تندرو یا ترس از منفور شدن از انجام تکالیف دینی و علمی خود دست‌ برداریم.»

وزرای پیشنهادی هیچ نقشی در حوادث ۸۸ نداشتند

اما در مقابل این طیف از اقلیت مجلس، برخی دیگر از اعضای فراکسیون حداد عادل، نظراتی نزدیک به طیف اکثریت و معتدل مجلس دارند، چنانکه حسین مظفر از نمایندگان شاخص فراکسیون اصولگرایان در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به کابینه پیشنهادی دولت یازدهم از سوی روحانی، گفت: حضور و مشارکت گسترده مردم در انتخابات ۲۴ خردادماه، حماسه سیاسی شگرفی را آفرید و مردم سالاری دینی را برای چندمین بار در کشور به نمایش گذاشت و منجر به انتخاب دکتر روحانی به عنوان رییس‌جمهور شد. نمایندگان مجلس نیز به دنبال خلق حماسه سیاسی از سوی مردم و لزوم شکل‌گیری سریع دولت با توجه به شرایط خاص کشور به دنبال همکاری و تعامل سازنده با دولت یازدهم هستند. وی ادامه داد: ابهاماتی درباره موضع‌گیری وزرای پیشنهادی در قبال فتنه ۸۸ در میان نمایندگان مجلس وجود داشت، اما با توضیحاتی که از سوی آنها درجلسات کمیسیون‌های تخصصی مجلس و مجامع مختلف ارائه شد، مشخص شد که آنها هیچ نقشی در این جریان نداشتند و فتنه گران را یاری نکرده‌اند.


توجه اصولگرایان معقول به رای اعتماد

وی با اشاره به کارآمدی اعضای کابینه دولت یازدهم، افزود: سوابق مدیریتی و تجربی وزرای پیشنهادی نشان می‌دهد آنها افراد کار آمدی هستند که می‌توانند با برنامه‌ریزی حکیمانه چالش‌های کشور را مدیریت کنند، حسن اعتماد به رییس‌جمهور منتخب در این شرایط برای رای مثبت به کابینه معرفی شده نوعی همراهی با آرای مردم است و باعث تحکیم رابطه ملت با مجلس و همکاری بیشتر دوقوه می‌شود. معاون نظارت مجلس با بیان اینکه بیژن نامدار زنگه از توانمندترین مدیران بعد از انقلاب است، تصریح کرد: با توجه به تجربیات و پاکدستی زنگنه، او می‌تواند در شرایط تحریم‌های سخت که کشور نیاز به تولید ثروت از طریق احیای صنعت نفت دارد، کارنامه موفق مدیریتی خود را در ۳۴ سال گذشته بیش از گذشته تکرار کند. وی تصریح کرد: دیپلماسی نفتی در شرایط کنونی برای عبور دادن کشور از شرایط سخت تحریم باید از مدیریتی توانمند و معقول برخوردار باشد تا بتواند در برون رفت کشور از چالش‌های موجود موثر واقع شود. معاون نظارت مجلس، ادامه داد: اقتضای اصولگرایی در رای اعتماد به کابینه یازدهم، باید متوجه به مصالح نظام و مطالبات مردم باشد که اصولگرایان معقول به این امر توجه دارند.


هرچه به زمان رای اعتماد نزدیک می‌شویم، مخالفان کمتر می‌شوند

اما در مقابل صدای بلند مخالفان سیاسی کابینه روحانی، نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس، فضای کلی پارلمان را مطلوب ارزیابی می‌کنند. غلامرضا تاجگردون معاون سازمان برنامه و بودجه دولت خاتمی و نایب‌رییس فعلی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، درباره رویکرد مجلس برای رای اعتماد به کابینه یازدهم اظهار داشت: «کلیت نگاه مجلس نسبت به کابینه معرفی شده مثبت است هرچند برخی نمایندگان از یک جریان خاص در مجلس نسبت به یکی، دو نفری که معرفی شده‌اند حرف‌هایی دارند. اما برداشت کلی این است که مجلس با کلیت کابینه مشکلی نداشته باشد.» تاجگردون در گفت‌وگو با مهر، درباره اظهارنظرها درباره بالا بودن میانگین سنی کابینه نیز گفت: «این موضوع در بین نمایندگان مطرح نیست، چون سن خیلی تعیین‌کننده نیست. به نظرم در میان افرادی که معرفی شده‌اند خیلی افراد مسن نداریم اما در هر صورت این افراد با تجربه هستند، حتی جناح مخالف کابینه هم می‌گویند که ترکیب کابینه خوب است و صرفا براساس نگرش سیاسی مخالفت‌هایی وجود دارد.» نماینده گچساران خاطرنشان کرد: «پیش از این حرف از این بود که مجلس نسبت به ۵-۴ نفر معرفی شده نظر منفی دارد اما هر چه به زمان رای اعتماد نزدیک می‌شویم این تعداد کاهش پیدا کرده و هم‌اکنون به یکی، دو نفر رسیده و البته باز این نشانه این نیست که آنها رای اعتماد کسب نخواهند کرد بلکه در زمان فعلی نظر منفی نسبت به آنها در مجلس وجود دارد.»


آخرین جلسه اکثریت، قبل از بررسی رای اعتماد

در این شرایط و درحالی که نمایندگان طیف اکثریت مجلس بیشتر مشغول بررسی مسائل تخصصی و کارشناسی مرتبط با وزرای پیشنهادی هستند و طیف خاص اقلیت مشغول پمپاژ نظرات خود به رسانه‌های همسو، در جهت القای بی‌صلاحیتی برخی از وزرای پیشنهادی را دارند، شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت به عنوان طیف اکثریت اصولگرایان مجلس، قرار است صبح امروز و قبل از آغاز جلسه علنی مجلس، جلسه‌یی برای هماهنگی‌های نهایی خود برگزار کنند. جلسه‌یی که قرار است ساعت ۷ صبح امروز برگزار شود و با توجه به قرابت فکری این طیف با علی لاریجانی و معتدل‌های مجلس، می‌تواند در تعیین سرنوشت وزرای پیشنهادی تاثیرگذار باشد. پس از این نشست، سرانجام موعد بررسی رای اعتماد به وزرای پیشنهادی روحانی فرا می‌رسد و بر اساس برنامه‌یی که عبدالرضا مصری، سخنگوی هیات رییسه اعلام کرده، ابتدا رییس‌جمهور برنامه دولت را تشریح و از کلیات برنامه‌های وزیران دفاع خواهد کرد. پس از آن هم بررسى کلیات ترکیب هیات وزیران را با اظهارات پنج نفر از نمایندگان مخالف و پنج نفر از نمایندگان موافق با حفظ ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق و هر کدام براى مدت پانزده دقیقه انجام و بعد از این درباره کلیات هیات وزیران از سوی نمایندگان رای‌گیری می‌شود. به گفته مصری بعد از دفاعیات رییس‌جمهور، مجلس بررسی برنامه‌ها و صلاحیت هریک از وزیران را به صورت جداگانه آغاز خواهد کرد، از این‌رو در این رابطه دو نفر از نمایندگان به عنوان موافق و دو نفر به عنوان مخالف با حفظ ترتیب به مدت پانزده دقیقه در دفاع یا مخالف با هر وزیر صحبت می‌کنند، پس از آن وزیر و در صورت تایید رییس‌جمهور به مدت ۳۰ دقیقه براى دفاع از برنامه‌های خود صحبت می‌کند. مصری با تاکید بر اینکه بررسى هر یک از وزیران به ترتیب حروف الفباى وزارتخانه انجام مى‌شود، افزود: ‌رییس‌جمهور می‌تواند

بخشی از زمان نطق وزرا را نگه داشته و در پایان توضیحات خود را ارائه کند. سخنگوی هیات رییسه مجلس، با بیان اینکه پایان هفته جاری رای‌گیری برای تمام وزیران پیشنهادی یکجا صورت خواهد گرفت، گفت: در روز رای‌گیری برای هر وزیر صندوقی جداگانه تعبیه شده و بعد از دفاع رییس‌جمهور از کابینه خود، نمایندگان آرای خود را درون صندوق‌هایی به نام وزرا می‌اندازند.

 منبع: روزنامه اعتماد

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

+ 8 = 14