۱۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱

فیلم: واکنش های منفی به نطق رسایی/ دفاع مهدی هاشمی از خود/ دفاع نماینده اصلاح طلب مجلس از موسوی/ اظهارات علی مطهری درباره کابینه

کاش مخالفان، برنامه‌های آقای روحانی را نقد می‌کردند. آنها که به روحانی رای دادند احساس کردند میتواند شغل ایجاد کند. آنها کسانی بودند که از معیشت بدشان در رنج بودند. مخالفین باید بحث میکردند که آیا برنامه آقای روحانی میتواند این بدی معیشتی را اصلاح کند یا خیر؟ امروز میلیون‌ها ایرانی مجلس را تماشا میکند و قضاوت میکند که کدامیک از ما صدای ملت را منعکس می‌کنیم.

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

جلسه علنی نوبت بعدازظهر امروز (دوشنبه) برای ادامه رسیدگی به اصول کلی و خط مشی دولت یازدهم آغاز شد.

در جلسه علنی صبح امروز نمایندگان مجلس پس از استماع بخشی از دفاعیات حسن روحانی در مورد برنامه دولت وی و همچنین ۱۸ وزیر پیشنهادی، صحبت‌های نمایندگان خود را در موافقت و مخالفت با برنامه دولت یازدهم شنیدند.

در جلسه نوبت عصر امروز سایر مخالفان و موافقان برنامه دولت سخنرانی می‌کنند و بعد از آن موافقان و مخالفان هر یک از وزرای پیشنهادی به تفکیک صبحت خواهند کرد.

محمد رضا تابش نماینده اردکان؛ موافق کابینه

قرآن کریم ما را در این راه از غیبت و کنجکاوی و گمانه‌زنی درباره افراد بازمی‌دارد و این گناهان را مستجب سخت‌ترین عقوبت‌ها می‌داند. اکثریت مردم ایران در ۲۴ خرداد به تغییر و اصلاح وضع موجود در کشور رای دادند و به اعتدال ثبات و عقلانیت امید بستند، دولت تدبیر و امید حاصل همین گفتمانی است که در طول این انتخابات شکل گرفت.

باید از یاد نبرد مردم در این انتخابات به افراط و افراطی‌گری “نه” و به اعتدال و عقلانیت “آری” گفتند. اکنون نوبت ماست که به انتخاب آن روز مردم و کابینه امروز منتخب مردم آری بگوییم و به انتخاب، امید و اعتماد مردم رای مثبت بدهیم.

حدود ۳۴ قطعنامه توسط اتحادیه اروپا، آمریکا و سازمان ملل بر علیه ایران موجب شدت گرفتن تحریم‌ها، وضعیت بد اقتصادی، تورم و نرخ بیکاری دورقمی و رشد اقتصادی صفر شده است.

این در حالی است که دولت‌های نهم و دهم ۶۳ درصد درآمدی نفتی ایران طی هشت سال گذشته معادل ۷۰۰ میلیارد دلار را هزینه کرده‌اند که اگر مبتنی بر برنامه‌ریزی‌های علمی و واقع‌بینانه بود، ما امروز به یک قدرت منطقه‌ای تبدیل شده بودیم.

برای ما به عنوان ام‌القرای جهان اسلام مایه سرافکندگی است که کشورمان از نظر فساد مالی، جزو ۱۰ کشور اول جهان و از نظر رواج طلاق در رتبه چهارم دنیا باشد و تعداد معتادان ما بنا به اعلام مقامات رسمی از چهار میلیون نفر متجاوز گردد که کمکی واقعی مجلس در این شرایط دادن رای بالا به وزیران منتخب است.

وزرای مجرب و توانمندی که معرفی شده‌اند مسلما خواهند توانست با بهبود شاخص‌های اقتصادی و رونق تولید عمران و آبادانی کشور و رفاه مردم را رقم بزنند.

حمید رسایی نماینده تهران؛ مخالف کابینه  
ما این پیروزی را به شما (روحانی) تبریک می گوییم هر یک از شما که رای خانه ملت را کسب کند بر اساس اصول و قانون به او کمک خواهیم کرد تا برابر دشمنان بایستد و مشکلات روزمره و بنیادی مردم را حل کند.

هر چند این برتری با حداقل ۰٫۷ بیش از ۵۰ درصد بود. برخی امروز درحالی برای دولت لب مرزی یقه پاره می کنند که تا دیروز در تریبون های خود کمک با دولتی ۶۵ درصد آراء مردم را وکیل الدولگی می دانستند. برای ما ۶۵ درصد یا ۵۰٫۷ درصد فرقی ندارد. آقای روحانی اگر طبق اصول حرکت کنید با تمام وجود از شما حمایت می کنیم حتی اگر به ما وکیل الدوله بگویند.

از برخی سخنان حسن روحانی بخصوص در عرصه سیاست خارجی تشکر می کنیم.

کشور ما تاکنون کابینه به این مسنی نداشته است. معدل سن دولت ۶۰ سال است.برخی وزرا مشکل قلبی دارند و چند بار سکته قلبی داشتند. نسل سوم چه گناهی کرده که از مدیران نسل اول که تورم ۵۰ درصدی و آشوب خیابانی را رقم زدند، استفاده شود؟

برای نقد برخی وزرای شما کافی است به نشریه گل‌آقا رجوع شود. این کابینه میدان دار عملیات های بزرگ اجرایی نخواهدبود. کابینه شما  کابینه پشت کارتابل‌ها خواهد بود.

آقای روحانی شعار اعتدال می دهد اما برخی وزرای پیشنهادی سابقه افراطی گری و حمایت از فتنه که شبه کودتا بود، و تعطیلی کلاس‌ها در فتنه و همراهی با فتنه‌گران دارند.

آقای روحانی، شما محمدرضا صادق را به عنوان نماینده‌تان در شورای نگهبان معرفی کردید که بسیار منطقی عمل کرد و جلوی برخی فتنه‌گری ها را گرفت.

یکی از چهره های شاخص در کابینه شما حضور در فتنه را هماهنگ با نهادهای امنیتی می‌دانند که قابل قبول نیست. آقایی که پشت تریبون مجلس به ما می‌گویی کاسب فتنه! آیا رهبر شما که بارها از فتنه‌گران سوال کرده و گفته چرا عذرخواهی نمی‌کنند، کاسب فتنه است؟

درباره حادثه سال ۷۸ هم حرف زیادی داریم. خداراشکر  که امروز صف‌بندی‌های داخل شفاف‌تر شد. مردمی که مذاکرات را دنبال می‌کنند از خود می پرسند که آیا رهبری هم کاسب فتنه بود که فرمودند صدبار از آنها پرسیدم ولی جواب نمی‌دهند؟ برخی با واژه‌سازی و گفتن کاسب فتنه به دنبال به فراموشی سپردن فتنه هستند.

به برخی گفتم چرا علیه فتنه موضع گرفتید، گفتند ما بعد از جلسه با رهبر معظم انقلاب به بعد موضع نگرفتیم. گفتم این اول دعوا بود، رهبری فرمودند موضع بگیرید ولی نگرفتید.

تعداد قابل توجهی از وزرای پیشنهاد شده سابقه امنیتی دارند ولی برای وزارت خانه امنیتی، یعنی اطلاعات وزیری معرفی شده که سابقه امنیتی ندارد. آیا قرار است این وزارت خانه با مدیر در سایه اداره شود؟

مگر آقای روحانی شما نبودید که گفتید نمی‌خواهم حکومت پادگانی درست کنم؟

بسیاری از وزرای پیشنهادی تحصیل کرده غرب هستند. یکی از وزرای پیشنهادی در نوروز امسال برای اخذ گرین‌کارت مصاحبه داده است.

روی حساس‌ترین وزارت خانه اقتصادی کشور چطور است که تحریم‌کنندگان ما از وزیر پیشنهادی نفت استقبال می‌کنند؟ چرا از وزیر پیشنهادی خارجه استقبال می‌کنند؟

برخی وزرای پیشنهادی سابقه رد صلاحیت دارند. آیا معرفی آنها به معنای به چالش کشیدن  مجلس نیست؟

درباره وزیر پیشنهادی نفت، آقای روحانی نامه خودشان درباره کرسنت به رئیس جمهور وقت را از یاد برده‌اند؟ در این نامه ۴ تذکر دادید.

مجلس را در بزنگاه‌ها قضاوت می‌کنند. الان بزنگاه است.  از معدودی همکاران  گلایه می کنم که برخی جلسات را در رستوران ها و مجامع عمومی گرفتند بخصوص روسای یکی از کمیسیون های نظارتی. در اعتراض به اینکاربنده از کمیسیون اصل ۹۰ استعفا می دهم و به کمیسیون دیگری می روم. من این موضوع را به ایشان گفتم که پشت تریبون خواهم گفت.

تذکر به حمید رسایی 
عثمانی نماینده بوکان در تذکر آئین‌نامه ای به نطق رسایی: وی رای مردم را تمسخر گرفته و دولت را دولت لب مرزی یاد کرده. ناطق باید درباره موضوع صحبت کند. وی روحانی را محاکمه کرد. درباره کلیات صحبت کرد؟ آقای لاریجانی شما باید جلویش را می‌گرفتید. لاریجانی: خب ایشان مخالف بود دیگر. عثمانی: باید درباره کلیات صحبت می کرد. لاریجانی: وی می‌توانست درباره برنامه و ترکیب کابینه اظهارنظر کند و اشکالی ندارد.

ثنایی در تذکر آئین‌نامه‌ای دیگر: تذکر من مستند به ماده ۲۴ و ۱۱۳ آئین نامه است. باید تفاوت قائل شویم بین مخالفت با خط مشی دولت با خط کشیدن روی منافع ملی کشور و برگزاری یک انتخابات که حماسه سیاسی نام گرفته است. یکی از صحبت های ناطقین صبح امروز و صحبت یک ناطق الان، به معنای نادیده گرفتن رای مردم است. لاریجانی: نه این به معنای نادیده گرفتن رای مردم نبود. شما حرفتان شبیه به آقای عثمانی است. و اقدام رسایی اشکال آئین‌نامه‌ای ندارد.

قاضی‌پور در تذکر آئین‌نامه‌ای: من تذکر ۷۹ دارم.  راجع به جلسه چهارشنبه هفته قبل. من این بار به احترام شما از رسایی گذشت میکنم دفعه بعد گذشت نخواهم  کرد. لاریجانی: نکته هفتادونهی نشنیدیما.

پیرموذن: من شنیدم. آنها که برای موسوی کار کردند، برای نخست وزیر امام کار کردند تا موقع اعلام نتیجه. رسایی زد به رئیس جمهور که تبلور اراده ملت است. لاریجانی: شما هم تمام کنید که تمام شود. جنس هفتادونهی نیافتیم. این بحث ها وقت ما را دارد می‌گیرد.

کولیوند در تذکر ماده ۷۹: یکی از ناطقین صبح بحثی را در تریبون مجلس مطرح کرد که در کشور پخش شد و این توهینی است به خطه بزرگ لر و قوم بزرگ لر. خیلی جالب نبود که مطرح کند اگر وزرایی معرفی شوند که مورد وثوق این فرد نباشند ما با چماق لری می زنیم. این منطق ندارد. قوم لر و ترک ها کسانی بودند که مقابل دشمنان بزرگ کشور ایستادند. لاریجانی: ایشان توضیح داد و گفت مقصودش توهین نبوده و یک اصطلاح بوده. اینها اقوام شریفی هستند و بزرگواری قصد توهین نداشته.

کاظم جلالی: بر اساس ماده ۷۹ من ۵ دقیقه اجازه پاسخگویی دارم. رسایی صریحا به نطق من اشاره کرد. تعجب می کنم آقای لاریجانی می گوید که ۷۹ نیست. من از عبارت مشمئز کننده رسایی درباره رهبری انقلاب عذرخواهی میکنم و متاسفم که وی این عبارت را به ساحت مقدس رهبری وارد میکند و برای اهداف سیاسی خود حاضر است حتی از رهبری اینگونه خرج کند که نماینده و همکارش را تضعیف کند. در ایام فتنه من برای یک سخنرانی دعوت شدم به دانشگاه رشت. شب که در هواپیما نشستم دیدم عزیزی کنار من نشسته و گفت من فرمانده ناحیه اجتماعی رشت هستم. برادرزاده رسایی در فتنه دستگیر شد و رسایی پدر نیروی انتظامی را درآورد برای آزادکردنش. برادر عزیز اگر ما نجابت میکنیم و از روزنامه رنگی ۷ صفحه ای تو حرف نمیزنیم و از پولهایی که به روزنامه تو کمک می شود حرف نمی زنیم. اگر بخواهیم مانند تو صحبت کنیم ادبیاتش را بلدیم. من ۱۴ سال جبهه بودم الان اتوکشیده هستیم و در مجلسیم. شما با بیان و قلمتان و اجازاتی که دارید به همه بتازید … اینکار را نکنید. به مصلحت نیست. امروز به دنبال اینیم که اگر اندک شکافی در بین حاکمیت و ملت بود با این رای پوشانده شود. من صبح گفتم فتنه و فتنه گر محکوم است. اما باید مر کلام رهبری را عمل کنیم. شما چه قدر افراد را به خاطر ساکتین فتنه زدید. شما چقدر آقای لاریجانی را زدید. خوب شد؟ شما خودزنی کردید و دیدید نتیجه انتخابات چه شد؟ مردم تفکر شما را برنمی‌تابند. لاریجانی: خوب است که این بحث فیصله یابد.

رسایی: خداراشکر که امروز مشروح مذاکرات حتی از تلویزیون هم پخش می شود. تعجب میکنم جلالی نطقی شیوا می کند و کسی مانعش نمی‌کند. و حتی لاریجانی به وی نمیگوید موضوع برادرزاده بنده چه ربطی به بنده دارد؟ آقای جلالی در موافقت صحبت کرد، خب مخالف باید در نقدش صحبت کند. طبیعی است که مخالف صحبت های موافق را نقد میکند. نکته دیگر اینکه طبیعتا حق پاسخگویی از تریبون مجلس برای برادر بنده که بسیار محترم و سالم است. با اینکه از مدیران اصلاحات بود اما فشارهای زیادی از مجلس ششم به ایشان آوردند که باج بدهد ولی باج نداد و از مدیرکلی سیاسی قزوین برداشتند. البته ما نظرات هم را نقد می کنیم. من هیچ فشاری در آن زمینه به نیروی انتظامی نیاوردم. آقای احمدی مقدم خوب است که گزارش آن حادثه را بدهند. فردی که آن برخورد را کرده بود با برادرزاده من، از ضوابط خارج شده بود و من آن را پیگیری کردم وگرنه فشاری درکار نبود. خوشحالم صف بندی ها امروز مشخص تر شد و شما ربط و بی ربط فرصت تذکر را به همه دادید. لاریجانی: اگرمنصفانه قضاوت کنید، برخی وقتی تذکر دادند من گفتم رسایی می تواند این حرفها را بزند. اما اگر صریحا یا تلویحا درباره کسی صحبت کنید، میتواند قانونا صحبت کند.

کریمی قدوسی نماینده مشهد؛ مخالف 
اگر فردای رأی‌گیری به وزیری رأی ندادیم، معنایش چوب لای چرخ دولت گذاشتن نیست. اگر درخواست می‌کنیم وزیر بهتری معرفی شود، برای کمک به شماست. قانون رأی اعتماد را وظیفه مجلس دانسته است.

اینکه  گفتید ۱۰۰ روزه مشکلات مردم را حل میکنیم، باعث امید مردم شد. چرا از صبح بیشتر مخالفان تاکیدشان روی فتنه است؟ چراکه فتنه بزرگترین خطر و تهدیدی بوده که از اول انقلاب اسلامی تا الان نظام و کیان اسلامی را در معرض تهدید قرار داده است.

کریمی قدوسی در ادامه سخنان خود، فرازهایی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره فتنه و فتنه‌گران را بازخوانی کرد.

امروز مقام معظم رهبری همچون امام می‌گویند که آنها که فتنه کردند باید عذرخواهی کنند.

فتنه هزینه سنگینی به نظام تحمیل کرد. آقای روحانی! برخی وزرای پیشنهادی شما، وقت شما را خواهند گرفت و کابینه شما را به سمت تقابل با مجلس و ملت پیش می‌برند. بعضی وزرای پیشنهادی، دقیقاً‌ در مسائل مربوط به فتنه نقش بسیار فعالی داشتند. ما از دولت راستگویان حمایت میکنیم ولی این وزرای پیشنهادی تطابق ندارد با ادعاها. دانشگاه، دانشگاه، دانشگاه، محل تولید علم و قدرت، در فتنه‌ها سراغ مراکز پژوهشی و … رفتند و طرحهای با ارزش را تخریب کردند. دانشگاه را به دست چه کسی می خواهید بسپارید دوباره؟ آنها که آن وضعیت مشخص را در گذشته داشتند؟

۱۰۵ صفحه اسناد فتنه است که وزیر پیشنهادی اطلاعات انشاءالله بپردازند و نگویند من جلوی گزارش نویسی ها را میدهم.

کریمی قدوسی با نشان دادن برخی اسناد گفت، اینها ۱۰۵ صفحه اسناد فتنه است. هدف آنها ایجاد بی ثباتی در کشور بود. اینها تاکتیک های بعد از فتنه شان است که دنبال کردند. نمایندگان باید به اینها توجه کنند. و انشاءالله آن چند نفری که همه روی آنها متفقند رای اعتماد نگیرند.

نماینده اصلاح طلب مجلس: حمایت از موسوی در انتخابات ریاست جمهوری گذشته، حمایت از نخست وزیر امام بود

نورالدین پیرموذن نماینده اردبیل در تذکری خطاب به کسانی که از صبح امروز در مخالفت با کابینه حسن روحانی از «فتنه» سخن می​گویند، گفت که آنهایی که برای میرحسین موسوی کار کردند، برای نخست وزیر امام تا مقطع اعلام نتیجه کار کرده بودند.

    ساعت ۱۵:۳۱ منصوری آرانی نماینده کاشان، به عنوان موافق کلیات  کابینه پشت تریبون قرار گرفت.

وی گفت: مشی مجلس نهم اعتدالی است و رئیس مجلس هم بر اساس این مشی عمل کرده. طبیعی است که افراطیون موافق اعتدال نباشند و بحثهایشان برمبنای افراط باشد.

کاش مخالفان، برنامه‌های آقای روحانی را نقد می‌کردند. آنها که به روحانی رای دادند احساس کردند میتواند شغل ایجاد کند. آنها کسانی بودند که از معیشت بدشان در رنج بودند. مخالفین باید بحث میکردند که آیا برنامه آقای روحانی میتواند این بدی معیشتی را اصلاح کند یا خیر؟

امروز میلیون‌ها ایرانی مجلس را تماشا میکند و قضاوت میکند که کدامیک از ما صدای ملت را منعکس می‌کنیم.

به یک رنگی و صفا و تخصص کابینه رای دهیم. نه اینکه وارد ادبیاتی شویم و وارد کشمکش های سیاسی شویم. متاسفم برخی دوستان با بیان ادبیات و واژه‌هایی صحن مجلس را در وضعیت خوبی قرار ندادند.

انشاءالله با رای بالا و قاطع به کابینه روحانی، نشان خواهیم داد برنامه دولت، برنامه درستی است. ما با اکثر وزرا جلسه داشتیم و برنامه هایشان را دیدم و برنامه کلی روحانی در کمیسیون امنیت ملی بررسی کردم. وزرایی که تعیین کردند برخلاف گفته یکی از دوستان که فرمودند وزیر اطلاعات، اطلاعاتی نیست. من سالها با وی کار کردم. مجتهدی تیزهوش است. کارهای شبیه به اطلاعاتی انجام داده و برنامه هایش فوق العاده است.

دکتر دهقان وزیر پیشنهادی دفاع از بهترین وزرای پیشنهادی است و برنامه اش جامع است و خداروشکر مخالفی نداشت. ظریف هوشمندانه در مذاکرات وارد می شود. و برنامه هایش خوب است.

اگر رایمان بالا باشد و با ۲۵۰- ۲۶۰،‌رای، رای اعتماد بیاورند، وزرا در عرصه بین المللی بهتر می توانند عمل کنند.

دستغیب نماینده شیراز؛ موافق کابینه 
دلایل مخالفان در مخالفت باید قوی باشد ولی اینگونه نبود. استفاده از وزیران مجرب برای پرهیز از آزمون و خطا قابل قبول است اما فراموش نکنیم گردش نخبگان را. شایسته است هیئت دولت کار با جوانان و آینده‌سازان میهن اسلامیمان را نیز در دستور کار قرار دهد تا دغدغه همکاران ما نیز مرتفع شود.

باقری، نماینده مردم بناب؛ موافق 
ما از اصولگرای واقعی کشور هستیم و کابینه روحانی را اصولگرای واقعی همراه با اصلاح طلبان واقعی می‌دانیم.

انسان  نباید تصمیمات خود را برمبنای توهم و تخیل قرار دهد. تصمیمات انسان باید از روی علم و آگاهی و شناخت باشد نه توهم و حدسیات و مطالب غیرواقعی.

در انتخابات ۲۴ خرداد، مردم همانطور که به افراطیون دوم خرداد یعنی جبهه مشارکت رای منفی دادند به افراطیون اصولگرا یعنی طالبانیزم هم رای منفی دادند و خط بطلان کشیدند. این خط تفکر فقط ۱۰ درصد از رای را داشتند.

اشکالاتی به کابینه گفتند که سنش بالاست. باید دید کشور در کدام مرحله و شرایط است. اگر اینها آمدند سکانداری کنند به خدا قسم ایثار کردند.

اما درباره فتنه: اولا فتنه را بنده محکوم میکنم. اما کدام فتنه؟ چرا بعد از ۴ سال فتنه و فتنه‌گران را مشخص نمی کنند؟ الان هر کسی را در تعارض با منافع خود می بینند به او انگ فتنه می‌زنند. بله کاسب فتنه بلکه دلال فتنه هستید. چرا که بدون علم حرکت می‌کنید.

مشخص کنیم در این کشور بعد از ۴ سال چند نفر فتنه گر هستند تا وارد بحث های سیاسی نشود و کاندیدا نشود. نمیخواهیم دادگاهی شود ولی وزارت اطلاعات و دستگاه ها اعلام کنند که شما وارد فعالیت های سیاسی نشوید.

تا کی جریان‌های سیاسی باید از فتنه نان بخورند و به مطامع خود برسند؟

بعد از فرمایشات رهبر انقلاب بعد از ۲۹ خرداد، هرکسی آمده در خیابانها و اعتراض کرده و کشت و کشتار راه انداخته، فتنه‌گرند. ولی قبل از آن برخی در ستادها فعالیت داشتند نمی شود گفت فتنه‌گرند. شورای نگهبان صلاحیت آن کاندیداها را تایید کرده بود.

اگر دستگاه های امنیتی اسناد محکمه پسند دارند درباره برخی افراد، چرا به ما ارائه نمی‌کنند؟ مگر ما نامحرمیم؟ مردم بدانند تا الان هیچ مدرکی مبنی بر مجرم بودن کل کابینه ارائه نکردند و فقط بر اساس توهم خود قضاوت کردند و میخواهند ما را در توهم خود همراه کنند.

ای کاش همه افرادی که منتسب به جریان اصلاح طلبان هستند مانند افراد معرفی شده و مانند تابش ها و پزشکیان ها و نوبخت ها و زنگنه ها بودند. و برخی از ما اصولگرایان هم مانند اینها بودیم.

قرائت جوابیه مهدی هاشمی در جلسه علنی مجلس
علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی بعدازظهر امروز (دوشنبه) گفت: در نطق یکی از آقایان از مهدی هاشمی نامی برده شد و حرف نادرستی زده شد که ایشان جوابیه‌ای دادند و من گفتم که مطابق آیین‌نامه دو برابر وقت می‌توانند مطلب ایشان را بخوانند.

در ادامه ضرغام صادقی، عضو هیات رییسه مجلس، جوابیه مهدی هاشمی را به شرح زیر قرائت کرد:

«بسم الله الرحمن الرحیم

امروز یکی از نمایندگان مخالف دولت تدبیر و امید در سخنانی که رگه‌هایی از عقلانیت، اعتدال و قانون در آن مشاهده نمی‌شد به تکرار اتهامات علیه بنده پرداختند که پیشتر و طی چهار سال گذشته بارها از تریبون‌های مختلف از جمله رسانه ملی و خانه ملت بیان شد اما شاید لازم باشد که شما را دعوت کنم به مطالعه دوباره حقوق ملت در فصل سوم قانون اساسی، آنجا که می‌گوید همه افراد ملت اعم از زن و مرد یکسان در برابر قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند. در پایان مقابل جنابعالی و سایر وکلای ملت که در احقاق حقوق شهروندی جمهوری اسلامی کوشا هستند سر تعظیم فرود می‌آورم و از خداوند متعال می‌خواهم که حق رفیق راهتان باشد.

مهدی هاشمی بهرامانی».

علی لاریجانی رییس مجلس همچنین گفت: مطلب ایشان مفصل‌تر بود اما چون ما باید قانونا دو برابر زمان را اختصاص می‌دادیم بخشی از مطلب را قرائت کردیم.

مطهری: اگر موسوی می گفت اعتراض دارم و به رای شورای نگهبان تمکین می‌کرد احیانا امروز رییس جمهور بود
علی مطهری نماینده تهران در موافقت با کابینه روحانی و در وقت دولت در اظهاراتی به بیان دیدگاه‌های خود در موافقت با کابینه پیشنهادی پرداخت.

وی با بیان اینکه پیروزی گفتمان اعتدال در انتخابات اخیر نعمتی است که خداوند به انقلاب ارزانی داشته که از آن را افراط و تفریط ها مصون بدارد، گفت: این نعمت را قدر بشناسیم و با تعصبات گروهی و کینه های شخصی کفران نعمت نکنیم و اکنون که به ارزیابی وزرای پیشنهادی می پردازیم از جاده انصاف و عدالت خارج نشویم و صرفا مصالح اسلام و ملت را ملاک قرار دهیم و به رای و انتخاب مردم احترام بگذاریم.

مطهری تصریح کرد: برخی نمایندگان موضع‌گیری صریح وزاری پیشنهادی در خصوص فتنه ۸۸ و محکوم کردن آن را شرط رای اعتماد به آنها دانسته‌اند، گرچه با اعتماد به رییس جمهور و اطلاعاتی که مراجع ذی صلاح اعم از قوه قضاییه و وزارت اطلاعات در اینباره در اختیار ایشان قرار داده‌اند، چنین اعلام موضعی ضروری به نظر نمی‌رسد و ممکن است این شرط گذاری ناشی از رقابت‌های سیاسی و هواهای نفسانی و تحمیل گزینه مورد نظر خود به رییس جمهور منتخب تصور شود اما این درخواست اعلام موضع به خودی خود و قطع نظر از این احتمالات حق نمایندگان است تا از این جهت آسوده خاطر شوند.

اهم اظهارات نماینده مردم تهران در ادامه می آید:
*محل بحث این است که اگر در یک انتخابات اگر اعتراضی داریم آنگاه که مرجع و داور قانونی که شورای نگهبان است رای خود را صادر کرد به این رای تمکین کنیم حتی اگر قانع نشده باشیم، تاکید رهبری هم بر این نکته است و اشکال ما به رفتار موسوی هم این است که چرا به قانون تمکین نکردید که وی می گفت من همچنان اعتراض دارم اما به داوری شورای نگهبان تمکین می کنم هیچ اشکالی بر رفتار او وارد نبود و احیانا امروز رییس جمهور کشور بود. پس محل بحث این نیست که کسی حق اعتراض به نتیحه انتخابات را دارد یا ندارد، محل نزاع این نیست که اگر کسی اعتراض داشت می تواند راهپیمایی آرام داشته باشد یا نه، زیرا تکلیف این مسائل را قانون اساسی ما معلوم کرده است.

*ما نباید به گونه‌ای سخن بگوییم که برداشت مردم خودمان و ملل دیگر این باشد که در ایران حق اعتراض وجود ندارد و معترض و مخالف به رسمیت شناخته نمی شود و فردی خارج از نظام شمرده می شوند، نباید به گونه‌ای سخن بگوییم که بوی تفتیش عقاید به مشام ببرسد. به گونه ای سخن نگوییم که گویی اختناق بر کشور حاکم است. و گاهی با مرتبط کردن این موضوع با سخنان رهبری چنین جلوه می دهند که اصل ولایت فقیه با دموکراسی و آزادی بیان سازگار نیست در حالیکه ولایت فقیه ولایت ایدئولوژیک و ضد استبداد است.
*پس مقصود برخی نمایندگان که می گویند موضع وزرای پیشنهادی در مورد حوادث ۸۸ باید روشن باشد این است که اگر آنها جزو معترضین بودند نباید بعد از اعلام نظر شورای نگهبان همچنان به اعتراض خود ادامه داده و احیانا به آشوب های خیابانی دامن زده باشند.والامقصود این نیست که حق اعتراض یا راهپیمایی نداشته اند.

*با این نگاه روشن است که هیچ یک از وزاری پیشنهادی چنین رفتاری در سال ۸۸ نداشته اند و آنها از هرگونه فتنه گری بری هستند، و نباید این مساله را بهانه ای برای حذف آنها قرار داد. اگر کسانی مدعی هستند که در بین وزرای پیشنهادی چنین افرادی وجود دارد دلیل بیاورند.
* یکی از دلایل موافقت من با کابینه پیشنهادی تخصص و تجربه اکثریت آنها است، به نحوی که برخی از آنها چون آقای نعمت زاده و زنگنه در حوزه کاری خود یگانه باشند، در جلساتی که نمایندگان با وزار داشتند به وضوح احساس می شد که وزرای پیشنهادی در سطح بالاتری از وزرای دولت های نهم ودهم هستند گرچه یکی دو تا از وزرای پیشنهادی پایین تر از تراز این کابینه قرار دارند.

*برخی مخالفان از جاده انصاف خارج شده و به جای نقد علمی و کارشناسی به تخریب این و آن پرداختند اکر کسانی از انتخاب مردم ناراحتندو اینکه بعد از ۴ سال تخریب آقای هاشمی و ندادن فرصت دفاع به ایشان به کاندیدای مورد نظر او رای دادند عصبانی هستند بهتر است به جای توهین به ایشان به اسیب شناسی رفتار و افکار خود بپردازند.

* دلیل موافقت من با خط مشی و برنامه های دولت این است که آرمان های انقلاب اسلامی که عبارتند عدالت اجتماعی، استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، آزادی، اخلاق و معنویت و ارتقای جایگاه زن و امام با بیان های مختلف آمده است در برنامه های دولت ظهور و بروز دارد. گرچه ابهاماتی وجود دارد مسائل از تساهل فرهنگی سخن آمده که می تواند قابل تاویل باشد.

*در برنامه های دولت به مسائلی اشاره شده است که نشان می دهد رییس جمهور درک درستی از نظام سیاسی کشور دارد و فکر نمی کند چون مردم به من رای دادند پس نظرات شخص من در حوزه اقتصاد ساسیت خارجی و فرهنگ باید اجرا شود.

*رییس جمهور در درجه اول مجری قانون اساسی، سیاست های کلی نظام و مصوبات مجلس است. رعایت حقوق شهروندی، تعامل با قوا، تکیه بر مردم، حمایت نسل جوان و تعامل سازنده در حوزه خارجی از جمله این مبانی قانونی است.

* در حوزه اقتصادی بر به کارگیری از همه امکانات دیپلماسی کشور برای پیشبرد مقاصد اقتصادی و توسعه بخش خصوصی رفته است، در حوزه اجتماعی بر حداکثر مشارکت مردم در برنامه ریزی و، تامین منابع و اجرای برنامه‌ها و طرح‌های توسعه تاکید شده است. در حوزه فرهنگی پایبندی به ارزش‌های اسلامی چون رونق بخشیدن به اقتصاد و فرهنگی، تعامل فرهنگی در جهان و تعمیق دیپلکاسی فرهنگی و صیانت از باورها و …از اهداف راهبردی این حوزه است.

*در حوزه سیاست خارجی آمده ارتقای روابط و کاهش خصومت ها و تنش ها، توسعه پایدار و هدفمند کشور با منبا قرار دادن اقتصاد محوری در وزارت خارجه، و در اهداف سیاسی داخلی نیز مشارکت و قانون گرایی و تضمیمن آزادی های مصرح در قانون اساسی و حققو شهروندی تاکید شده است.

* در راهبردها هم به افزایش اختیارات مدیران محلی، حمیات از احزاب قانونی و افزایش تعامل دولت با اقوام و نژادها، ممانعت از امنیتی شدن عرصه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و … تقویت قانونگرایی و … اشاره شده است.

فیلم/ صحبت‌های جنجالی رسایی درباره لابی نمایندگان/ پاسخ جلالی به رسایی

منبع: جامعه خبری تحلیلی الف

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

9 + 1 =