۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲

صف‌بندی مخالفان و موافقان کابینه در بهارستان

کلیات برنامه‌ای که دولت ارایه کرده با استقبال خوب نمایندگان مواجه شده و نشانه آن اعلام آمادگی 148 نماینده برای موافقت و درخواست 18 نماینده برای مخالفت است. یکی از همکاران در مخالفت با کابینه فحش داد، در صورتی‌که اگر قرار است مخالفتی صورت گیرد، باید با برنامه و مشی مخالفت شود نه اینکه فحش بدهیم، زیرا تخریب دولت و کسانی که کارشان را شروع نکرده‌اند، دور از انصاف است و مردم در این‌باره قضاوت خواهند کرد.

majlesمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): صف‌بندی مخالفان و موافقان کابینه در بهارستان:
موافقینعلی مطهری
راهپیمایی مسالمت‌آمیز آزاد است

پیروزی گفتمان اعتدال نعمتی است که خداوند به انقلاب اسلامی ارزانی داشته است تا آن را از افراط و تفریط‌ها مصون بدارد تا خون شهدا پایمال نگردد؛ محل بحث این است که در یک انتخابات اگر اعتراضی داریم، آنگاه که مرجع و داور قانونی که شورای نگهبان است، رای خود را صادر کرد، به این رای تمکین کنیم، حتی اگر قانع نشده باشیم و تاکید رهبر انقلاب بر همین نکته است و اشکالی که ما به رفتار آقای مهندس موسوی وارد می‌کنیم، همین است که چرا به قانون تمکین نکرده‌. اگر آقای مهندس موسوی می‌گفت که من به قانون تمکین می‌کنم، اما کماکان بر نتیجه انتخابات اعتراض دارم هیچ اشکالی به رفتار او وارد نبود و احیانا ایشان امروز رییس‌جمهور این کشور بود. پس محل بحث اینجا نیست که آیا کسی حق اعتراض به نتیجه انتخابات را دارد یا خیر. همچنین محل نزاع اینجا نیست که اگر کسی اعتراض داشت، می‌تواند راهپیمایی آرام داشته باشد یا خیر، زیرا تکلیف این مسایل را قانون اساسی معلوم کرده و طبق اصل ۲۷ قانون اساسی، تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها بدون حمل سلاح، به شرط آنکه مخل مبانی نظام نباشد، آزاد است. پس به گونه‌ای سخن نگوییم که گویی اختناق بر کشور واقف است و با مرتبط‌کردن این موضوع با سخنان رهبری چنین جلوه دهیم که اصل ولایت فقیه با دموکراسی مخالف است. در حالی که ولایت فقیه ولایت ضداستبداد است. در مبانی و اصول دولت مواردی ذکر شده است که نشان می‌دهد رییس‌جمهور درک درستی از جایگاه خود در نظام سیاسی کشور دارد و اینطور فکر نمی‌کند که چون مردم به من رای داده‌اند، پس نظریات شخص من در حوزه اقتصاد، سیاست خارجی و فرهنگ باید اجرا شود، بلکه رییس‌جمهور می‌داند که در درجه اول مجری قانون اساسی، سیاست‌های نظام و مصوبات مجلس است. اگر کسانی از انتخاب مردم ناراحتند و از اینکه بعد از چهار سال تخریب جناب آقای هاشمی و ندادن فرصت به ایشان مردم به کاندیدای موردنظر او رای دادند، عصبانی هستند بهتر است به جای توهین، به آسیب‌شناسی رفتار خود بپردازند.کاظم جلالی
رای دادن فتنه‌گری نیست
برخی در مجلس فضاسازی‌های غیرحرفه‌ای انجام دادند که من در اینجا صریحا به دوستان عرض می‌کنم این فضاسازی‌ها به نفع کشور نیست و بی‌تردید در بحث فتنه معیار و ملاک ما بیانات مقام‌معظم‌رهبری است و هرکس بخواهد در جریان فتنه باشد نمی‌تواند در کابینه حضور یابد اما ما باید طبق بیانات رهبری عمل کنیم و به درک واحدی از مساله فتنه بپردازیم آیا به صرف رای‌دادن برخی از این افراد به افراد دیگر می‌توان آنها را فتنه‌گر محسوب کرد؟ این درحالی است که حدود ۱۵میلیون‌نفر از مردم در سال ۸۸ به گرایش‌های دیگری رای دادند، قاعدتا اینها فتنه‌گر نیستند. برخی نگرش‌ها در همین مجلس است که ۹۵ درصد ملت ایران را فتنه‌گر می‌داند و ما روی هر کس دست می‌گذاریم می‌گویند او فتنه‌گر است. برخی ساکت فتنه بودند و برخی سوار بر موج فتنه شدند و با فتنه کاسبی و تجارت کردند و اتفاقا بیشتر به فتنه پرداختند که آنها نیز باید سهم خود را بدانند و طبعا محکوم هستند.

احمد توکلی 
همه به دولت کمک کنند
همه باید به دولت روحانی برای حل مشکلات کشور کمک کنیم در شرایط کنونی اگر رفتاری از دولت و مجلس به معنای تقابل جلوه داده شود سرمایه اجتماعی امید به آینده از بین می‌رود. اکثریت جریان اصولگرا طی سال‌های گذشته هرچه رییس‌جمهور وقت کرد یا از او حمایت کردند یا با سکوت مهر تایید زدند یا اینکه لااقل نقدی درخور کارهای انجام‌شده مطرح نکردند. در چنین شرایطی اگر همه دست به دست هم بدهیم و برای نجات مردم و کشور پشت هم باشیم امید غلبه بر مشکلات و دفع دشمنی وجود دارد. دقت در سابقه تحصیلی و تخصصی وزرای پیشنهادی، این موضوع را نشان می‌دهد که عمدتا افراد معرفی‌شده از تحصیلات مرتبط برخوردار هستند و اکثریت آنها از تجربه کاری بهره‌مندند. قضاوت بنده و بسیاری از دوستان که با یکدیگر مشورت جمعی داشتیم مثبت و بر پایه حمایت از دولت است. مخالفت و رای‌ندادن به معدود کسانی که صالح و اهل نمی‌دانیم اثری در این حمایت در این دفاع ندارد.

محمدرضا تابش
«نه» به افراطی‌گری
وظیفه خویش می‌دانم که به خاطر این حضور و مشارکت و خلق حماسه سیاسی، از برنامه‌های دولت منتخب دفاع کنم و از نمایندگان محترم بخواهم که همراه با رای معنادار ملت، به کابینه پیشنهادی دکتر روحانی رای اعتماد بدهند. اکنون نوبت مجلس است که به انتخاب مردم و کابینه امروز منتخب مردم آری بگوید و به انتخاب، امید و اعتماد مردم رای مثبت بدهد. قرآن کریم ما را در این راه از غیبت و کنجکاوی و گمانه‌زنی درباره افراد بازمی‌دارد و این گناهان را مستوجب سخت‌ترین عقوبت‌ها می‌داند. دولت تدبیر و امید حاصل همین گفتمانی است که در طول این انتخابات شکل گرفت. باید از یاد نبرد مردم در این انتخابات به افراط و افراطی‌گری «نه» و به اعتدال و عقلانیت «آری» گفتند. اکنون نوبت ماست که به انتخاب آن روز مردم و کابینه امروز منتخب مردم، آری بگوییم و به انتخاب، امید و اعتماد مردم رای مثبت بدهیم.

 احمدرضا دستغیب
پرهیز از آزمون و خطا

برنامه ارایه‌شده توسط رییس‌جمهور دارای یکپارچکی استراتژیک در فصول مختلف است. همه باید برای دست‌یافتن به آرمان‌های بزرگی که رییس‌جمهور و همکاران وی در دولت متعهد و مسوول تحقق آنند به آنها کمک و با آنها همکاری صمیمانه داشته باشند. اعتدالگرایی و دوری از افراط و تفریط بر جامعه تسلط یافت، اعتدالی که بر اجماع ملی، قانونگرایی و بردباری در تعاملات سیاسی تاکید دارد. فارغ از ضرورت حفظ وحدت ملی و مدارا که پشتوانه امنیت کشور و خنثی‌کننده ترفندهای دشمنان است، ضرورت عبور از شرایط امروز و غنیمت‌شمردن فرصت‌ها در برابر دشمنان و بهره‌گیری از نیروهای کارآمد و کارآزموده است. انتخاب وزرای مجرب و البته مسن جهت پرهیز از آزمون و خطا در شرایط کنونی قابل قبول است، اما فراموش نکنیم گردش نخبگان و ضرورت استفاده از جوانان، مساله بسیار مهمی است.

یونس اسدی
مخالفت کنید، فحش ندهید
کلیات برنامه‌ای که دولت ارایه کرده با استقبال خوب نمایندگان مواجه شده و نشانه آن اعلام آمادگی ۱۴۸ نماینده برای موافقت و درخواست ۱۸ نماینده برای مخالفت است. یکی از همکاران در مخالفت با کابینه فحش داد، در صورتی‌که اگر قرار است مخالفتی صورت گیرد، باید با برنامه و مشی مخالفت شود نه اینکه فحش بدهیم، زیرا تخریب دولت و کسانی که کارشان را شروع نکرده‌اند، دور از انصاف است و مردم در این‌باره قضاوت خواهند کرد. با حضور آقای روحانی همه پیش‌بینی می‌کردند انتخابات به دور دوم کشیده شود اما ملت با شرایط سختی که تحریم‌ها ایجاد کرده بود، از شخصی که با قیافه روشن، چشمان باز و لبان خندان به میدان آمده بود، استقبال کردند زیرا امید را در دل مردم زنده کرد. امیدواریم با دلگرمی خاصی که مجلس در انتخاب اعضای کابینه به آقای روحانی می‌دهد، ایشان بتواند اولویت‌های خود را پیگیری کند.

جلیل جعفری
تدبیر و امید با بهترین برنامه

با توجه به برنامه‌های تک‌تک وزرا و کلیت دولت فکر می‌کنم دولت تدبیر و امید یکی از بابرنامه‌ترین دولت‌های تاریخ انقلاب اسلامی خواهد بود و من نمی‌خواهم نشاط و شادابی ایجادشده در جامعه را با برخی از صحبت‌ها تلخ کنم. متاسفانه برخی از مخالفان، دولت را متهم به نداشتن برنامه می‌کنند اما این سوال مطرح می‌شود که با رعایت انصاف آیا می‌شود با خواندن و مطالعه برنامه‌های وزرا و دولت که در روزهای گذشته به مجلس ارایه شده است باز هم این ادعا را داشت. برنامه‌های قوی و کارشناسی برای توجه به اقتصاد کشور و ساماندهی آن با محور قراردادن توسعه پایدار و همه‌جانبه بسیار باارزش و مهم در سیاست خارجی است. دولت تدبیر و امید بهترین برنامه‌ها را و به منظور تکریم و احترام به ملت ایران ارایه کرده و در حال پیاده‌سازی آنهاست.

————————————————————————–
مخالفینحمید رسایی
برخی وزرا حامی فتنه بودند
امروز در تاریخ انقلاب اسلامی به عنوان یکی از برگ‌های زرین و قابل دفاع ثبت خواهد شد، چراکه کابینه یازدهم به ریاست آقای روحانی در حالی در مجلس شورای اسلامی با آرامش برای اخذ رای اعتماد نشسته است که خیابان‌ها و بانک‌های تهران توسط کاندیداها و هوادارانی که رای اکثریت را به دست نیاوردند به آتش کشیده نشده است، هیچ مسجدی در آتش نمی‌سوزد، چادر از سر هیچ زنی کشیده نشده است، هیچ‌یک از نیروهای بسیجی و انتظامی در دفاع از فرد پیروز کتک نخوردند و به شهادت نرسیده‌اند، در خطبه‌های هیچ نماز جمعه‌ای نظام اسلامی زیر سوال نرفته است و حاضران در نماز به جای نماز، کف و سوت نزدند. روز قدس امسال، اسراییل سیلی خورد و کسی شعار نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران سر نداد، هیچ‌کس شعار مرگ بر اصول مسلم قانون اساسی سر نداد و کسانی زیر پل کالج ساندویچ نخوردند تا از آنان حمایت کنند. برخی امروز در حالی برای دولت لب‌مرزی یقه پاره می‌کنند که تا دیروز در تریبون‌های خود کمک به دولتی با ۶۵درصد آرای مردم را وکیل‌الدولگی می‌دانستند، ۶۵درصد یا ۵۰/۷ درصد برایمان فرقی ندارد، آقای روحانی اگر طبق اصول حرکت کنید با تمام وجود از شما حمایت می‌کنیم حتی اگر به ما وکیل‌الدوله بگویند. در کابینه شما کسی است که نماینده آقای موسوی در انتخابات سال ۸۸ در شورای نگهبان بود و عامل ایجاد توهم پیروزی موسوی در انتخابات همین فرد بود که از بعدازظهر روز جمعه به شهادت برادرمان آقای زارعی که آنجا حضور داشتند، البته برخی از وزرای پیشنهادی شما می‌گویند که حضورشان در کنار فتنه‌گران در حقیقت با هماهنگی نهادهای امنیتی انجام شد از جمله یکی از چهره‌های شاخص در کابینه شما این ادعا را زیاد تکرار می‌کند و اصرار دارد که علنی نباشد، جل‌الخالق یعنی رهبر ما از یک طرف فریاد می‌زند سکوت نکنید، موضع بگیرید و از طرف دیگر نهادهای امنیتی افرادی را می‌فرستند تا رئوس فتنه را تحریک کرده و بر موضع‌گیری‌شان اصرار بورزند؟
مهرداد بذرپاش
کابینه شرکت سهامی است

کابینه معرفی‌شده شبیه شرکت سهامی است. کلیت کابینه مشابه یک سیستم یکپارچه است. اگر بنده به‌عنوان مخالف صحبت می‌کنم، به این معنا نیست که دو قوه باید روبه‌روی هم قرار بگیرند، در حالی‌که با رای اعضای کابینه دولت رسما کار خود را آغاز خواهد کرد. مهم‌ترین کمکی که می‌توانیم به روحانی داشته باشیم، این است که ملاحظات و مصلحت‌اندیشی‌ها را به حداقل برسانیم تا کابینه‌ای هماهنگ تشکیل دهد. در حال حاضر چندنفر از چهره‌های مرتبط با اتفاق‌های سال ۸۸ که برخی از نمایندگان لفظ فتنه را در مواجهه با آنها به کار می‌برند، در کابینه حضور دارند و خود این مساله جای سوال است و معرفی این افراد، محصول فشارها و سهم‌خواهی‌های خیلی‌هاست. شعار دولت استفاده از نیروهای شایسته است. آیا این انتخاب با استفاده از شاخص‌های شایستگی انجام شده است؟ آیا در دولت سابق هیچ‌یک از وزرا شایستگی نداشتند؟ آقای روحانی شما گفتید کلید دارید نه داس.کریمی‌قدوسی
ردپای فتنه در کابینه نباشد
روحانی، اگر ما به وزیری رای ندادیم چوب لای چرخ دولت گذاشتن نیست، بلکه از شما می‌خواهیم وزیر بهتری انتخاب شود تا به شما کمک کنیم. ریشه و پایه مخالفت من همین اصول است که آقای روحانی هم گفته که از آنها حمایت می‌کند، ایشان گفته است سیاست و مشی رفتاری ما اعتدال است و دولت، دولت راستگویان است، بنا داریم از افراط و تفریط پرهیز کنیم دین وسط نیز اسلام است اعتدال به معنای عبور از اصول نیست و اگر منصفانه قضاوت کنیم همدلی همراه خواهد شد. بیشتر تاکید مخالفان روی فتنه است زیرا فتنه بزرگ‌ترین تهدید و خطری بود که از اول انقلاب، نظام و اسلام را در معرض خطر گذاشته است، رهبری به صراحت فرمود، تهدید فتنه از هشت سال دفاع مقدس بیشتر بود، تاکید مخالفان بر اینکه اثر و ردپای فتنه در کابینه آینده نباشد جلوگیری از حوادث تلخ و پرداختن به مسایل فرعی به جای مسایل اصلی است که این مساله جای نگرانی دارد.
احمد بخشایش
سهم جوانان کجاست؟
ما به این مساله می‌رسیم که آقای رییس‌جمهور فرمودند حقوقدان هستند، کابینه ایشان به یک شرکت سهامی عام بیشتر شبیه است، هریک از افراد در کابینه ایشان سهمی گرفته‌اند مثلا آقای آخوندی سهم آقای ناطق نوری، آقای پورمحمدی سهم آیت‌الله آملی‌لاریجانی، آقای حجتی هم سهم عبدالله نوری است. این چه پیوند و سیمانی است که در آینده می‌خواهد دولت را مستحکم نگه دارد، دولتی که باید شفاف و شیشه‌ای باشد، دولتی که باید از پشت آن همه‌چیز را دید. در دولت‌های هاشمی و خاتمی ۵۰۰ نخبه داشتیم، شما هم از همان نخبه‌ها استفاده کردید پس این چه استفاده‌ای از نسل‌های بعدی و چرخش نخبگان است؟ آیا جوانگرایی نباید در کابینه شما سهم داشته باشد؟ سهم جوانان کجاست؟ سن این دولت به‌طور متوسط ۶۲ سال است، دولت شما دولت سالمندان است.
حسینعلی حاجی‌دلیگانی
غفلت از حماسه اقتصادی
اولین نکته‌ای که در برنامه رییس‌جمهور به آن توجه نشده، خلق حماسه اقتصادی است. ما باید از مردم برای خلق حماسه سیاسی تشکر کنیم اما باید بدانیم آنها منتظر خلق حماسه اقتصادی در سال‌جاری هستند اما در برنامه آقای روحانی در این راستا نکته مهم و شاخصی ندیدیم. در سال ۹۲ یکی از مهم‌ترین مسایل، نحوه ادامه‌دادن هدفمندی یارانه‌هاست. ما ۴۲‌هزارمیلیاردتومان پرداختی یارانه داریم که از این میزان ۲۸‌هزارمیلیارد تومان از محل‌ گران‌شدن نفت و حامل‌های انرژی تامین می‌شود اما برای مابقی آن چه برنامه‌ای دارید، آیا قرار است حامل‌های انرژی ‌گران شود که اگر این‌طور باشد نحوه تامین زندگی مردم به چه صورت است و کسری این مقدار از کجا تامین می‌شود. برای بهبود وضعیت مردم در دولت تدبیر و امید چه تدبیری اندیشیده‌اید؟ چگونه می‌خواهید جلو ویژه‌خواری افراد خاص را در بخش دولتی و خصوصی بگیرید، افرادی که بدون زحمت زیاد خود، نسل‌های آینده‌شان را تامین می‌کنند.
سید علی بزرگواری
با «چماق لری» برخورد می‌کنم
بنده به ۶۵ تا ۷۰ درصد کابینه رای مثبت خواهم داد، اما اکنون به‌عنوان مخالف، حرف‌های خود را مطرح می‌کنم. هر وزیری که بخواهد به منطقه من نگاه ویژه‌ای نداشته باشد، با چماق لری با وی برخورد می‌کنم. من سید هستم و لرتبار، آقای روحانی عزیز؛ در رأس این نظام که مقام‌معظم‌رهبری حضور دارند، در طی چهار سال از فتنه ۸۸ تاکنون، تکیه‌کلام ایشان مسایلی بود که رخ داد و عقبه فتنه که مملکت ما را به سقوط می‌بردند و سعی داشتند نظام ما را متقلب معرفی کنند. کسانی که در جلسه رهبری از طرف فتنه‌گران حضور پیدا کردند، آنهایی بودند که در خیابان‌ها برای بسیجی‌های سوخته کف زدند. اینها در اعتدال هستند و ما اینها را خوب می‌شناسیم. اگر زنگنه بیاید، باز آن آقازاده دله‌دزد، مهدی هاشمی، میداندار می‌شود. این آقازاده‌های دله‌دزد به مملکت و نظام ما و روحانیت خیلی ضربه زده‌اند.
عطاءاله حکیمی
تایید صلاحیت روحانی با تخفیف بود

متاسفانه افرادی انتخاب شده‌اند که هیچ‌کجا در قبل از انتخابات همراه ستادها نبوده‌اند و از تئوریسین‌های فتنه ۸۸ بوده‌اند. زمانی که طرح عدم صلاحیت شما مطرح شد، شما مدام مساله را از طرف اصولگرایان پیگیری می‌کردید و به درخواست اصولگرایان بود که با تخفیف، صلاحیت شما تایید شد و تمام‌شدن انتخابات در یک مرحله را هم مدیون رهبری و اصولگرایان هستید. شما فضا را برای اصحاب فتنه و اصحاب شمسه باز کردید، اما فرزندان امام هوشیار و بیدار هستند و اجازه نمی‌دهند دشمنان از طریق عوامل فتنه، بار دیگر حاکم شوند. ترکیب کابینه از اصلاح‌طلبان و حزب اعتدال و توسعه است، تعداد بی‌شماری از اعضای فتنه هم هستند که در سمت‌های معاون و مشاور کار خواهند کرد، در این میان آقای ظریف یک استثناست که صددرصد غربی فکر می‌کند و در آمریکا تحصیل کرده است.
منبع: شرق
:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

6 + 3 =