۱۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲

جزییات بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی امور خارجه در مجلس

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): پنجمین وزیر پیشنهادی که پرونده بررسی‌اش روی میز نمایندگان قرار گرفت محمدجواد ظریف، وزیر پیشنهادی امور خارجه بود. نادر قاضی‌پور و پژمان‌فر در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور خارجه سخن گفته و کاشانی و احمدرضا دستغیب با تقسیم وقت میان خود، سپس سبحانی‌نیا و جهانگیرزاده نیز در موافقت [...]

Rouhollah Vahdati-39-2.JPGمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): پنجمین وزیر پیشنهادی که پرونده بررسی‌اش روی میز نمایندگان قرار گرفت محمدجواد ظریف، وزیر پیشنهادی امور خارجه بود.

نادر قاضی‌پور و پژمان‌فر در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور خارجه سخن گفته و کاشانی و احمدرضا دستغیب با تقسیم وقت میان خود، سپس سبحانی‌نیا و جهانگیرزاده نیز در موافقت با او نطق کردند.

 

قاضی‌پور خطاب به ظریف: مراقب باشید کیف حاوی اسناد محرمانه‌تان را ندزدند!

یک عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت، خطاب به ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت که شائبه‌ای وجود دارد که شما توان نگهداری کیف حاوی اسناد محرمانه را ندارید، مراقب باشید که کیف‌تان را ندزدند!

 

نادر قاضی‌پور در جلسه علنی نوبت عصر امروز (سه‌شنبه) به عنوان وزیر پیشنهادی امور خارجه اظهار کرد: طبق قانون اصول سیاست خارجی براساس حفظ استقلال، تمامیت‌ ارضی، دفاع از تمامی حقوق مسلمانان، ایستادگی در برابر قدرت‌های سلطه‌گر و استکبار پایه‌گذاری شده است که در این اصول ما در مقابل تمامی مسلمانان و حمایت بی‌دریغ از مستضعفان متعهد هستیم. سوال این است که آقای ظریف آیا شما به این اصول اعتقاد دارید؟

 

وی افزود: از طرف دیگر شما در نیویورک بودید و به نظر می‌رسد شناختی به خاورمیانه، کشورهای همسایه و شرق آسیا ندارید این در حالی است که اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی در پی فرامین امام(ره) و مقام معظم رهبری در منطقه خاورمیانه نمود پیدا کرده است. حال سوال این است که شما اتفاقات رخ داده در سطح جهان اسلام را به معنای بیداری اسلامی قبول دارید یا لفظ اسلامی آن را نمی‌پذیرید؟

 

این نماینده اصولگرای مجلس با اشاره به برنامه ارائه شده وزیر پیشنهادی امور خارجه از این موضوع انتقاد کرد که در این برنامه نامی از عمل به جزییات برنامه پنج ساله در بحث سیاست خارجی آورده نشده است.

 

قاضی‌پور با طرح این پرسش که نظر شما راجع به موضوع هسته‌یی ایران چیست، گفت: انرژی هسته‌یی ما حق مسلم ماست. ولی سوال این است که آیا شما چنین موضوعی را قبول دارید یا حاضرید که بر سر منافع ملی معامله کنید؟آیا همانطور که در گذشته با دفتر مقام معظم رهبری در امور مختلف هماهنگی‌های لازم را می‌کردید این رویه را ادامه می‌دهید؟

 

وی همچنین با این سوال از ظریف در مورد روند حمایت از کارمندان وزارت امور خارجه گفت: آیا شما همچون برخی از افراد هستید که افراد غیرکارشناس را با تریلی، راه‌آهن و اتوبوس به وزارت خارجه می‌آورید؟

 

نماینده مردم ارومیه در ادامه با بیان اینکه یکی از مشکلات فعلی کشور تحریم است، از ظریف پرسید که برنامه‌هایش در خصوص دیپلماسی اقتصادی در جهت رفع تحریم‌ها، چیست؟ و تاکید کرد که بیشتر مباحثش حول پرسیدن سوال‌هایی از وزیر پیشنهادی است که لازم می‌داند وزیر به آنها پاسخ بدهد.

 

قاضی‌پور همچنین اظهار کرد: یک شائبه وجود دارد که شما توان نگهداری کیف حاوی اسناد محرمانه را ندارید و این کیف را از شما دزدیده‌اند. مراقب باشید و نگذارید کیف‌تان دزدیده شود و اسناد را ببرند.

 

وی در ادامه با بیان اینکه در بین دولت‌های دنیا آمریکا شیطان بزرگ و حامی اسرائیل است، گفت: این در حالی است که پیروزی نهایی ازآن اسلام و ایران است، ولی شما در کارنامه‌تان بحث کلانی از مواضع و برنامه‌هایتان در مورد فلسطین، لبنان و حزب‌الله همیشه پیروز و کشور ستم‌دیده سوریه نکرده‌اید. سوال ما این است که برنامه شما در این رابطه چیست؟

 

وی تاکید کرد که مردم ایران آمریکا را شیطان بزرگ می‌دانند و خود را طرفدار غزه، فلسطین و سوریه می‌دانند.

 

قاضی‌پور به بخش دیگری از برنامه ظریف اشاره و اظهار کرد: شما در برنامه‌تان بحث افغانستان را مطرح کردید اما از عراق، ترکیه، آذربایجان، پاکستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس نام نبردید. نظر شما در مورد حاکمیت ایران اسلامی و موضوع جزایر سه‌گانه چیست؟

 

وی همچنین گفت: آقای ظریف شما برای گرفتن غرامت از عراق برای هشت سال دفاع مقدس چه می‌کنید و چطور می‌خواهید این کار را انجام دهید؟ برنامه شما برای افزایش اعتبار با کشورهای اسلامی مشخص نیست، در حالی که چشم امید ملت‌های مسلمان و کشورهای اسلامی به ایران است.

 

وی همچنین از ظریف پرسید: در صحن علنی و پشت تریبون بگویید که محل آموزش سربازی‌ شما کجا بوده است؟

 

این عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت همچنین با بیان اینکه ایران در بلژیک و بروکسل سفارتی با ۱۷ نفر دارد، گفت: اتحادیه اروپا در بروکسل واقع شده است جایی که تصمیمات علیه ایران گرفته می‌شود، آیا نیاز نیست که در سفارتخانه ایران در بروکسل هزاران نفر کارشناس وجود داشته باشد تا مشکلات جهان اسلام را در اروپا حل و هدایت کنند؟

 

وی همچنین از ظریف خواست تا در مورد اعتقادش درخصوص وجود سفیر ایران در تمامی کشورها اظهارنظر کند.

 

قاضی‌پور در پایان سوالاتی درباره برنامه وزیر پیشنهادی در حل مشکلات کارگران ایرانی خارج از کشور، آزادی زندانیان ایرانی در خارج از کشور، دفاع از حقوق اموال ایرانیان و افزایش صادرات به خارج از کشور پرسید.

 

کاشانی: معرفی ظریف، خصومت صهیونیست‌ها و افراطیون راست آمریکایی را برانگیخته است

نماینده مردم زاهدان در مجلس با اشاره به سوابق و تخصص محمدجواد ظریف در حوزه سیاست خارجی، گفت که او بهترین گزینه برای تصدی وزارت امور خارجه است.

 

ناصر کاشانی در موافقت با وزیر پیشنهادی امور خارجه، اظهار کرد: اهمیت وزارت امور خارجه به عنوان متولی و متصدی دیپلماسی کشور برای حفظ تمامیت ارضی، امنیت ملی و منافع ملی کشور بر کسی پوشیده نیست. بسیاری بر این عقیده‌اند که دستگاه دیپلماسی آیینه تمام نمای حکومت در خارج از مرزهای آن است به همین دلیل دولت‌های جهان سعی دارند از میان نیروهای متخصص خود زبده‌ترین و کارآمدترین‌ها را برای اداره این دستگاه مهم به کار گیرند.

 

وی افزود: پیچیدگی سیاست و روابط بین الملل ایجاب می‌کند تا در انتخاب دست‌اندرکاران و کنش‌گران این عرصه خطیر، ظرافت و دقت لازم رعایت شود. توسعه روابط بین‌الملل در دهه‌های اخیر، لزوم بکارگیری معیارهای مناسب و ضرور در انتخاب مسئولان دستگاه دیپلماسی کشور را دو چندان می‌کند.

 

نماینده مردم زاهدان در مجلس با اشاره به تحولات وزارت خارجه بعد از انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: تغییرات بنیادین در سیاست خارجی کشور پس از انقلاب، ضرورت استفاده از نیروهای جدید، باورمند به ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب را ایجاب می‌کرد. در واقع دستگاه دیپلماسی کشور به نیروهایی نیاز داشت که هم دارای تخصص لازم بوده و هم متعهد به ارزش‌ها و معیارهای انقلاب باشند و جمع بین این دو در سال‌های اولیه انقلاب کار ساده‌ای نبود لذا زمان زیادی صرف شد که نیروهای متخصص برای انجام کار خطیر دیپلماسی تربیت شدند.

 

کاشانی در ادامه با بیان اینکه وزارت امور خارجه امروز دارای نیروهای ارزشمندی در حوزه‌های تخصصی است، یادآور شد: این امر مدیون زحمات و تلاش‌های مسئولان دستگاه دیپلماسی کشور در سه دهه اخیر است. در همان زمان که کمبود نیروی کاردان و کارآمد در وزارت خارجه به شدت مشهود بود تعدادی از جوانان تحصیلکرده و پایبند به باورها و ارزش‌های انقلاب صادقانه به دستگاه دیپلماسی در داخل و خارج پیوستند و مسئولیت گران‌سنگ دفاع از منافع ارزشمند کشور و نظام را بر عهده گرفتند و اغراق نیست اگر گفته شود این گروه از جوانان مومن هم‌رزم سنگرنشینان جبهه‌های جنگ تحمیلی در عرصه سیاست خارجی بودند.

 

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به سوابق محمدجواد ظریف، خاطرنشان کرد: یکی از همین جوانان مومن که در حین تحصیل در خارج از کشور به کسوت خدمت‌گزاری جمهوری اسلامی در آمد آقای ظریف بود. او از اعضای فعال و دبیران انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی در آمریکا بود و به نمایندگی ایران در سازمان ملل پیوست و بر اثر تلاش بی‌وقفه و استعدادش به زودی یکی از نیروهای زبده و موثر آن نمایندگی شد و دیری نپاید که به معاونت نمایندگی مزبور رسید.

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تحصیل در خارج از کشور ایشان و کسب موفقیت‌های علمی در کشوری مثل آمریکا که در آن شرایط حساس انقلاب اسلامی که دید خصمانه‌ای به ایرانیان به ویژه ایرانیان انقلابی و مومن وجود داشت، یک امتیاز محسوب می‌شد. علیرغم اینکه ایشان می‌توانست با این همه توانایی‌های علمی در خارج از کشور با بهترین امکانات مشغول به کار شود اما عِرق اسلامی و ملی او قابل تحسین است و حتی فرزندانشان هم در کشور مشغول به کار شدند.

 

کاشانی با اشاره به سوابق تحصیلی حسن روحانی در خارج از کشور، اضافه کرد: آقای رییس‌جمهور هم در خارج از کشور تحصیل کردند و مردم به ایشان رای دادند بنابراین تحصیل در خارج از کشور آقای ظریف را جزو ضعف‌های ایشان منظور نکنیم. مساله مهم این است که با وجود تحصیل طولانی مدت در خارج از کشور باز هم خللی در عقاید ایشان در دفاع از آرمان‌های انقلاب و نظام وارد نشد.

 

نماینده مردم زاهدان در مجلس در بخش دیگری از اظهارات خود تصریح کرد: ظریف در صورت کسب رای اعتماد اولین وزیر خارجه بعد از انقلاب است که تخصص علمی متناسب با حوزه مسئولیتش دارد. تحصیلات وی تا مرحله دکترا در زمینه روابط بین‌الملل و حقوق بین‌الملل بوده و تالیفات متعدد در کارنامه علمی و پژوهشی او موجود است. برخی نوشته‌ها و سخنرانی‌های وی در محافل سیاسی، علمی و تخصصی مورد توجه قرار گرفته و سخنرانی وی در دیوان بین‌المللی دادگستری در دفاع از غیرقانونی بودن استفاده از سلاح هسته‌یی، مقاله عالمانه‌اش در دفاع از برنامه صلح‌آمیز هسته‌یی ایران که در نشریه معتبر دانشگاه کلمبیا به چاپ رسید و سخنرانی بی‌بدیلش در جلسه شورای امنیت در رابطه با قطعنامه تحریمی علیه ایران نمونه‌هایی از ظرفیت تخصصی دکتر ظریف است که مورد تقدیر مقام معظم رهبری هم قرار گرفته است.

 

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: آقای ظریف در خلال دوران سفارت خود در سازمان ملل ده‌ها سخنرانی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی آمریکا ایراد کرده است و من بعید می‌دانم دیپلمات‌های ایرانی و خارجی دارای چنین سابقه و صبغه علمی باشند. ظریف برخلاف اکثر وزرای قبلی وزارت خارجه از بدنه کارشناسی و مدیریتی وزارتخانه برخواسته و با زوایا و زیر و بم دستگاه دیپلماسی کشور کاملا آشنایی دارد.

 

کاشانی اشتهار بین‌المللی محمدجواد ظریف را از مهم‌ترین امتیازات وی عنوان و خاطرنشان کرد: متعاقب معرفی وی به عنوان وزیر خارجه حجم وسیعی از مطالب و اخبار رسانه‌های خارجی به سوابق و تجارب ایشان و توانایی‌اش در پیشبرد برنامه‌ها و اهداف و سیاست‌های خارجی ایران اختصاص یافت و این اشتهار مدیون سال‌ها تلاش صادقانه، بی‌وقفه و تسلط و آگاهی به مسائل بین‌المللی، هوش و استعداد سرشار، نزاکت، تواضع و افق دید وسیع و ذهن خلاق ایشان است.

 

وی در ادامه به نقل قولی از علی‌اکبر ولایتی پرداخت و گفت: به گفته آقای ولایتی دبیرکل اسبق سازمان ملل در یکی از دیدارهای خود با ایشان درخواست کرده بود که دکتر ظریف به سازمان ملل مامور به خدمت شود تا این سازمان از توانایی‌های وی بهره‌مند شود. همین امتیاز و توانایی‌ها که موجب افتخار نظام است خصومت و خباثت دشمنان نظام مخصوصا صهیونیست‌ها و افراطیون راست آمریکایی را برانگیخته به طوریکه در روزهای اخیر با ادعای بی‌پایه به تخریب شخصیت او پرداختند.

 

نماینده مردم زاهدان در مجلس اضافه کرد: جای تاسف است که گروه‌هایی در داخل کشور نیز سعی در تخریب شخصیت دکتر ظریف از زاویه دیگری به استناد ادعاهای بی‌پایه نمودند و یکی از همین ادعاها انتصاب دکتر ظریف به اصطلاح به حلقه یا باند نیویورک است. باید دید که اصلا چنین حلقه یا باندی وجود دارد و اگر هست چه کسانی در این حلقه حضور دارند. اگر آنچه در برخی سایت‌ها آمده ملاک باشد مشخص می‌شود این ادعا چقدر بی‌پایه است و مدعیان آن چقدر از انصاف خارج شده‌اند.

 

کاشانی یادآور شد: دکتر ظریف در دوران تصدی‌اش در معاونت بین‌المللی وزارت خارجه و نمایندگی ایران در نیویورک با تنی چند از زبده‌ترین و متعهدترین کارشناسان کار کرده و شاید همین بوده که باعث رشک دیگران شده است. شاید منظور از حلقه یا باند نیویورک همین تعداد انگشت‌شمار کارشناسان خبره و برجسته باشد که عده قلیلی ناآگاهانه یا مغرضانه قصد تخریب یا نادیده گرفتن آن را دارند.

 

وی در بخش دیگری از اظهارات خود خاطرنشان کرد: یکی از مشخصات ویژه دکتر ظریف داشتن ذهن تحلیلگرا و قوی است. تحلیل دقیق و صحیح تحولات بین‌المللی مستلزم برخورداری از بینش وسیع راهبردی و ذهن فعال است که این در برنامه، نوشته‌ها و برخی سخنرانی‌های وی متجلی شده است و این نشان می‌دهد ایشان تا چه حد دارای افق دید وسیع و ذهن تحلیلگرا است.

 

نماینده مردم زاهدان در مجلس اظهار کرد: برخی ادعاها در مورد گرایش‌های سیاسی دکتر ظریف و یا همراهی وی با جریانات خاص مطرح شده که فاقد اعتبار است. دکتر ظریف به عنوان یک دیپلمات حرفه‌ای هیچگونه وابستگی جناحی و حزبی نداشته و ندارد و واقعا معتقد است که سیاست خارجی عرصه جار و جنجال سیاسی و میدان تسویه حساب حزبی و جناحی نیست.

 

وی در پایان گفت که اگر اصل شایسته‌سالاری ملاک عمل نمایندگان باشد محمدجواد ظریف بهترین گزینه برای تصدی وزارت امور خارجه است.

 

پژمان‌فر: چرا ظریف شاخه زیتون غرب و آمریکا نام گرفت؟

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آقای دکتر ظریف باید پاسخ دهد که چرا غربی‌ها از وزارت ایشان خوشحال شدند تا جایی که یکی از رسانه‌های آمریکایی ایشان را شاخه‌ زیتونی برای غرب و آمریکا دانستند.

 

نصرالله پژمان‌فر که به عنوان مخالف وزیرپیشنهادی امور خارجه اظهار کرد: در برنامه پیشنهادی آقای ظریف تعامل و تفاهم با برخی از کشورهایی آمده است که آنها ارتباطشان را با ما قطع کردند و این سوال مطرح می‌شود که آیا این ارتباط یک‌سویه می‌تواند به جایی برسد و به نظر می‌رسد ایشان یک فضای انفعالی را برای وزارت خارجه ترسیم نموده است.

 

وی افزود: در برنامه‌های ایشان هیچ صحبتی و اثری از برخی از موضوعات مانند بیداری اسلامی و استکبارستیزی نیست و این در حالی است که رهبری در سخنان فروردین‌ماه خود در حرم امام رضا(ع) استکبارستیزی در دولت نهم دهم را به عنوان یک نکته مثبت یاد کردند و خاطرنشان کردند که دولت نهم و دهم هیچگاه دربرابر زیاده‌خواهی‌های غرب و استکبار دچار انفعال نشد و مردم این برخورد ضد استکباری را می‌پسندند.

 

پژمان‌فر در بخش دیگری از سخنان خود و با اشاره به صحبت‌های مقام معظم رهبری در ارتباط با دولت آقای احمدی‌نژاد هیچگاه از پیگیری اصول انقلاب خجالت‌زده نشد، گفت: پیگیری اصول انقلاب و همچنین مساله هسته‌یی نکته‌ای است که باید آقای ظریف سیاست خود را به طور شفاف توضیح دهد. چرا که متاسفانه به نظر می‌رسد در برنامه‌های آقای ظریف فقط عقب‌گرد دیده می‌شود و سیاست‌های انفعالی را در پیش گرفته‌اند.

 

وی تاکید کرد: ما ۳۵ سال است که شعار ایستادگی در مقابل استکبار را سر داده‌ایم و امروز نیز به عنوان یک کشور تاثیرگذار در دنیا نقش‌آفرینی می‌کنیم پس چرا باید در برابر آنها کرنش کنیم.

 

این عضو کمیسیون فرهنگی در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از استقبال برخی از کشورهای غربی از وزارت ظریف خاطرنشان کرد: آقای ظریف در قبال این کف و سوت‌ها باید احساس خطرکند چرا که دشمنان ما چشم طمع به وزارت آقای ظریف دوخته‌اند و آمریکاییها نیز ایشان را یک شاخه زیتون برای خود خطاب کرده‌اند. لذا آقای ظریف باید به صراحت اعلام کند که ما نمی‌خواهیم با آمریکا رابطه داشته باشیم تا آنان نیز حساب کار خود را بدانند.

 

پژمان‌فر که به عنوان مخالف وزارت ظریف سخن می‌گفت، در بخش پایانی صحبت‌های خود مدعی شد که آقای ظریف رابط بین احمدی‌نژاد و امیراحمدی و آقای خاتمی با نهاد سورس بوده است و باید در قبال آنها پاسخگو باشد.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آقای دکتر ظریف باید پاسخ دهد که چرا غربی‌ها از وزارت ایشان خوشحال شدند تا جایی که یکی از رسانه‌های آمریکایی ایشان را شاخه‌ زیتونی برای غرب و آمریکا دانستند.

 

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نصرالله پژمان‌فر که به عنوان مخالف وزیرپیشنهادی امور خارجه اظهار کرد: در برنامه پیشنهادی آقای ظریف تعامل و تفاهم با برخی از کشورهایی آمده است که آنها ارتباطشان را با ما قطع کردند و این سوال مطرح می‌شود که آیا این ارتباط یک‌سویه می‌تواند به جایی برسد و به نظر می‌رسد ایشان یک فضای انفعالی را برای وزارت خارجه ترسیم نموده است.

 

وی افزود: در برنامه‌های ایشان هیچ صحبتی و اثری از برخی از موضوعات مانند بیداری اسلامی و استکبارستیزی نیست و این در حالی است که رهبری در سخنان فروردین‌ماه خود در حرم امام رضا(ع) استکبارستیزی در دولت نهم دهم را به عنوان یک نکته مثبت یاد کردند و خاطرنشان کردند که دولت نهم و دهم هیچگاه دربرابر زیاده‌خواهی‌های غرب و استکبار دچار انفعال نشد و مردم این برخورد ضد استکباری را می‌پسندند.

 

پژمان‌فر در بخش دیگری از سخنان خود و با اشاره به صحبت‌های مقام معظم رهبری در ارتباط با دولت آقای احمدی‌نژاد هیچگاه از پیگیری اصول انقلاب خجالت‌زده نشد، گفت: پیگیری اصول انقلاب و همچنین مساله هسته‌یی نکته‌ای است که باید آقای ظریف سیاست خود را به طور شفاف توضیح دهد. چرا که متاسفانه به نظر می‌رسد در برنامه‌های آقای ظریف فقط عقب‌گرد دیده می‌شود و سیاست‌های انفعالی را در پیش گرفته‌اند.

 

وی تاکید کرد: ما ۳۵ سال است که شعار ایستادگی در مقابل استکبار را سر داده‌ایم و امروز نیز به عنوان یک کشور تاثیرگذار در دنیا نقش‌آفرینی می‌کنیم پس چرا باید در برابر آنها کرنش کنیم.

 

این عضو کمیسیون فرهنگی در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از استقبال برخی از کشورهای غربی از وزارت ظریف خاطرنشان کرد: آقای ظریف در قبال این کف و سوت‌ها باید احساس خطرکند چرا که دشمنان ما چشم طمع به وزارت آقای ظریف دوخته‌اند و آمریکاییها نیز ایشان را یک شاخه زیتون برای خود خطاب کرده‌اند. لذا آقای ظریف باید به صراحت اعلام کند که ما نمی‌خواهیم با آمریکا رابطه داشته باشیم تا آنان نیز حساب کار خود را بدانند.

 

پژمان‌فر که به عنوان مخالف وزارت ظریف سخن می‌گفت، در بخش پایانی صحبت‌های خود مدعی شد که آقای ظریف رابط بین احمدی‌نژاد و امیراحمدی و آقای خاتمی با نهاد سورس بوده است و باید در قبال آنها پاسخگو باشد.

 

دستغیب: مجلس رای بالایی به وزیر خارجه دهد/ سفیر ایران باید پشتوانه داخلی داشته باشد

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از نمایندگان خواست که با رای بالایی به وزیر پیشنهادی امور خارجه رای دهند زیرا به گفته وی، سفیر جمهوری اسلامی باید از پشتوانه قوی داخلی برخوردار باشد.

 

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی‌اصغر دستغیب که در موافقت با وزیر پیشنهادی امور خارجه در جلسه علنی بعدازظهر امروز سخن می‌گفت، اظهار کرد: خوشحالم که برای اولین بار تصدی وزارت خارجه در اختیار فردی است که تخصص را در کنار تجربه دارد و این یک مزیت فوق‌العاده برای دستگاه دیپلماسی خواهد بود.

 

وی افزود: ما فکر می‌کردیم آقای ظریف فقط یک دیپلمات متخصص است اما او مدیری توانمند در حوزه‌های مختلف است.

 

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به پیچیدگی‌های شرایط بین‌المللی، یادآور شد: نیاز امروز ما به دیپلمات‌هایی است که هم شناخت نظری و هم تجربی و حرفه‌ای از روابط بین‌الملل داشته باشند، در واقع مدیریت دستگاه دیپلماسی در شرایط کنونی بدون شناخت محیط سیاست خارجی و جایگاه ایران امکان‌پذیر نیست.

 

این نماینده اصولگرای مجلس ادامه داد: کشورهای متنبه در بیرون، نظم سیاسی را طراحی کرده‌اند و عناصر را به گونه‌ای چیده‌اند که هژمونی بین‌المللی سخت در عرصه بین‌الملل شکل گرفته، البته به فضل خدا و با رهنمودهای رهبری این هژمونی بین‌المللی شکننده خواهد بود، اما شکستن این نظم غول‌پیکر نیازمند به دیپلمات‌های قوی است و باید ابزار لازم در اختیار دولت و دستگاه دیپلماسی باشد که بتواند این اقتدار را به منصه ظهور برساند.

 

وی ادامه داد: رییس دستگاه دیپلماسی ما جدای از حوزه اصلی فعالیتش، ماموریتی در ارتباط با کل کشور در شرایط کنونی دارد، کسی هست که در شرایط امروز منکر ارتباط معنادار بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با حوزه خارجی باشد؟ همه این را می‌دانیم و توقع و مطالبه فراوانی در این حوزه وجود دارد.

 

دستغیب یادآور شد: آقای روحانی به جهت آشنایی با این حوزه از بین مجموع مدیران و دیپلمات‌هایی که در اطراف ایشان بود، آقای ظریف را انتخاب کرد تا بتواند ماموریت‌هایی که هم مستقیم مرتبط با سیاست خارجی است و بحث‌های داخلی را به خوبی انجام دهد.

 

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: من به عنوان دانش‌آموخته کوچک علم سیاست و روابط بین‌الملل برنامه‌های پیشنهادی مربوط به وزرای خارجه در دولت‌های گذشته را مطالعه کرده‌ام، ضمن احترام به همه بزرگوارانی که خدمات شایسته‌ای ارائه کرده‌اند، آنچه در این برنامه‌ها آمده بود بیان کلیات، اهداف و موضوعات انتزاعی بود که حتی در نظارت کار را برای ما هم سخت می‌کرد و ما شاهد یک راهبرد و برنامه کاری نبودیم.

 

وی تصریح کرد: برنامه پیشنهادی دکتر ظریف برنامه‌ای کامل و جامع است، این برنامه دارای راهبردها و راهکارهایی است و شاید هر کسی دیگری جای آقای ظریف بود این را در اختیار ما قرار نمی‌داد، زیرا ابزار نظارت را هم برای ما باز کرده است و سردرگمی که در سفارتخانه‌ها یا مامورین وجود دارد با این برنامه از بین می‌رود.

 

وی با اشاره به بخشی از اظهارات نادر قاضی‌پور در مخالفت با وزیر پیشنهادی خارجه، تصریح کرد: کاش مخالفین برنامه را می‌خواندند، در صحبت‌هایشان گفتند در دفاع از ملت‌های مسلمان چیزی در برنامه وجود ندارد اما چند جای برنامه این موضوع هست و مبنای نگارش این برنامه منطبق بر هویت اسلامی و ملی ماست.

 

نماینده مردم شیراز در مجلس خاطرنشان کرد: خواهش من این است که حتی مخالفین هم دقت کنند، زیرا سفیر جمهوری اسلامی ایران باید پشتوانه قوی داخلی در ماموریت خود داشته باشد، آقای ظریف ابزار تخصص و تجربه را دارد و مجهز به دانش روز است و ان‌شاءالله به اعتماد ملت که به رهبر خودشان و مقتدای خودشان اعتماد و باور دارند، آقای ظریف هم رهنمودهای معظم‌له و ارشادات ایشان را در عرصه بین‌الملل مدنظر قرار می‌دهند و با رای بالای خانه ملت در پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی پیش قدم خواهد بود.

 

سبحانی‌نیا: ولایت‌پذیری وصراحت لهجه دکتر ظریف باید مورد توجه قرار گیرد

حسین سبحانی‌نیا، نماینده موافق محمدجواد ظریف، گزینه پیشنهادی برای تصدی پست وزارت امور خارجه در دولت یازدهم گفت: ظریف دیپلمات برجسته ای است که درسنگرهای مختلف کار کرده وبا قوت از جمهوری اسلامی ایران دفاع کرده است.

 

سبحانی نیا با اشاره به سوابق تحصیلی ظریف گفت: ظریف دکترای روابط بین‌الملل و حقوق بین‌الملل دارد وطی دو دهه کار در عرصه دیپلماسی خارجی نشان داده است که توانایی‌های بسیاری دارد.

 

وی با بیان اینکه شروع کار دیپلماتیک همزمان با جنگ تحمیلی به ایران بوده است، گفت: در زمانی که همه دنیا تلاش می‌کردند تا حمله به ایران را توجیه کنند ظریف تلاش کرد تا مسئله تجاوز به ایران را افشا کند.

 

سبحانی‌نیا با بیان اینکه سازمان ملل همواره مورد سوء استفاده ابرقدرت‌ها بوده است، گفت: ظریف از طریق دیپلماسی هوشمند به جنگ این روند رفت، او فردی است که تلاش‌های زیادی در این راستا انجام داده است.

 

این عضو هیات رییسه مجلس در ادامه به برخی حوادث در جریان جنگ تحمیلی به ایران اشاره کرد و گفت: ظریف‌ تلاش‌های زیادی کرد تا دبیرخانه و دبیر کل سازمان ملل متحد را متقاعد کند که به ایران حمله شده است و همچنین در مورد حملات به منطقه مسکونی و مناطق کردنشین عراق هم تلاش‌های بسیاری کرده است و باعث صدور گزارش‌های محکومیت در این مورد شده است.

 

نماینده مردم نیشابور ادامه داد: اوج پیروزی آقای ظریف در سالهای دهه ۷۰ و زمانی است که دبیرکل سازمان ملل متحد براساس بند ۶ قطعنامه ۵۹۸ عراق را در جنگ ایران متجاوز اعلام کرد و این یکی از مواردی بود آقای ظریف در آن نقش کلیدی داشت.

 

سبحانی‌نیا اظهار کرد: آقای ظریف سوابق طولانی مدت در اموربین‌الملل و حقوقی دارد، ۵ سال در سازمان ملل متحد نماینده دائم ایران است و در طول خدمت خود در وزارت خارجه به عنوان مدیر نمونه شناخته شده است.

 

وی با اشاره به بخشی از مسوولیت‌های آقای ظریف طی سالهای گذشته ریاست کمیته حقوقی مجمع عمومی سازمان ملل ریاست کمیسیون فرهنگی یونسکو،‌ معاونت مجمع سازمان ملل و مواردی از این دست همچنین مسوولیت‌های سیاسی و اجتماعی در برگزاری اجلاس سران کشورهای اسلامی و اجلاس بین‌المجالس در ایران از جمله سوابق اجرایی دکتر ظریف است.

 

این عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در مورد برنامه‌های ظریف برای تصدی وزارت امور خارجه گفت: آقای ظریف در برنامه‌های خود نشان داده است که به مسائل بین‌الملل اشراف دارد و به درستی تاکید کرده است دوران فعلی دوران انتقالی در سیاست جهانی است بعد از نظم دو قطبی که دچار تحول شده است هنوز نظم قطعی و نهادینه شده دیگر جایگزین نشده و ایران باید در روند جایگزین شدن نظم نوین جهانی موثر باشد چرا که ایران از کشورهای قدرتمند و اثرگذار است.

 

سبحانی‌نیا ادامه داد: سابقه فرهنگی ایران و پیام جهانی این سابقه فرهنگی و حضور در انتخابات ظرفیت جدی برای بازیگر موثر در معادلات جهانی را فراهم کرده است. تلاش‌های برای شکستن الگوی ایران در مردم سالاری دینی وجود دارد؛ چالش پیش رو تداوم بی‌ثباتی در منطقه است، دشمن به دنبال اعمال فشار بر جمهوری اسلامی و منزوی کردن ایران است که بتواند کشور را وادار به پذیرش خواسته‌های خود کند در این میان باید راهبردها مورد عنایت قرار گیرد تا بهانه به دست دشمنان کشور داده نشود.

 

نماینده مردم نیشابور تصریح کرد: باید ضمن تاکید بر اصول راه ایران، راه تعامل سازنده با کشورهای دنیا فراهم شود تنش‌زدایی،‌بازسازی تعاملات و عادی کردن روابط منجربه مدیریت وکاهش تحریم‌ها خواهد شد در همین زمینه لازم است بهبود روابط خارجی در اولویت باشد و برنامه دکتر ظریف هم بر همین مبنا چیده شده است.

 

وی در ادامه اظهارکرد: آقای دکتر ظریف به مسائل منطقه و علوم روز دنیا اشراف کامل دارد و به کار کارشناسی اهمیت می‌دهد در دوران او بدنه کارشناسی وزارت امور خارجه رشد کرده ونسل جدیدی از مدیران خبره در این وزارتخانه تربیت شده همچنین ولایت‌پذیری،‌صداقت و صراحت لهجه آقای دکتر ظریف هم باید مورد توجه قرار گیرد. نهایتا اینکه آقای دکتر ظریف بر مبنای تصمیمات بالاتر از خودشان عمل می‌کنند و به همین دلیل در طول این سالها مورد اطمینان رهبری قرار گرفته‌اند.

 

سبحانی‌نیا در پایان خطاب به نمایندگان گفت: رای بالا پشتوانه قابل توجهی برای دکتر ظریف در عملی کردن برنامه‌هایش خواهد بود.

 

 

ظریف: با این خودباوری و اعتمادبه نفس در صحنه روابط بین‌الملل، حضور سازنده خواهم داشت

 

وزیر پیشنهادی امور خارجه با تاکید بر اینکه همه باید قدرت ایران را باور کنیم، گفت: پیام مشارکت گسترده مردم در انتخابات به جهان، عزم مردم ایران برای تعامل با جهان بدون ذره‌ای کوتاه آمدن از حقوق حقه ایران است تا از این مسیر مصالح و منافع نظام تامین شود.

 

محمدجواد ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه در جلسه علنی نوبت عصر امروز (سه‌شنبه) در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی خود گفت: ایران اسلامی قدرتمند است، ما باید قدرت ایران را باور کنیم.

 

وی افزود: مشارکت گسترده مردم در انتخابات و پذیرش رویکرد رییس جمهور این پیام روشن را به جهان دارد که عزم بزرگ مردم ایران برای تعامل با جهان بدون ذره‌ای کوتاه آمدن از حقوق حقه ایران براساس اصل عزت، حکمت و مصلحت است تا از این مسیر مصالح و منافع نظام در جهت آرمان و منافع ملی تامین شود که از دیدگاه نظری منافع آرمانی و ملی کشور را هم راستا می‌دانم.

 

وزیر پیشنهادی امور خارجه با بیان اینکه در چند سال اخیر توطئه‌گران، تحریم‌ها و فشارهای ناروایی را به مردم ایران تحمیل کردند، گفت: علی‌رغم تمامی این فشارهای بی‌منطق، مردم با هوشیاری و خودباوری و با تقویت انسجام ملی در انتخابات اخیر، استقلال و عزت ایران عزیز را تضمین کرده‌اند.

 

ظریف اضافه کرد: احترام به مردم سالاری دینی و تبعیت از آرای مردم و احترام و اراده آنها و رعایت ارزش‌های اسلامی و اصول اخلاقی می‌تواند الگویی از حکمرانی خوب و موفق به کشورهای اسلامی ارائه کنند.

 

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری گفت: سخنان حکیمانه مقام معظم رهبری بر این پایه است که رای مردم حق‌الناس است، این موضوع بعد جدید و بی‌نظیری را بر مفاهیم مردم‌سالاری و حقوق بشر افزود و مسوولیت در برابر خالق قادر و بصیر علاوه بر پاسخگویی و شفافیت در برابر مردم را به ادبیات این حوزه مهم علوم انسانی اضافه کرد.

 

وی اضافه کرد: این مفهوم واقعی و اصیل گفتمان انقلاب اسلامی و یادگار امام راحل است که در ساختار معنایی جهان در حال گذار امروزی، قدرت بی‌نظیر، خودساخته و غیرقابل انکاری را به جمهوری اسلامی در سطح منطقه و فراتر از آن داده است، پس ما باید این قدرت بی‌نظیر را باور کنیم، البته نه در شعار بلکه در عمل.

 

وزیر پیشنهادی امورخارجه تاکید کرد: طبیعتا با این خودباوری و اعتمادبه نفس در صحنه روابط بین‌آلمللی، حضور فعال، سازنده و تاثیرگذار خواهیم داشت، ایران در منطقه‌ای واقع شده است که از گسترش افراطی‌گری، ناامنی و بی‌ثباتی رنج می‌برد، ولی خود لنگرگاه ثبات، امنیت و آرامش خودجوش و نه متکی به قدرت خارجی را دارد، طبیعتا با این سرمایه عظیم اجتماعی و مردم‌سالاری دینی می‌توان نقش بی‌بدیلی در فرآیند اعتدال و آرامش در منطقه ایجاد کرد.

 

ظریف گفت: مشارکت ایران در فرآیندهای سیاسی در منطقه‌ای ناامن و در عین حال استراتژی عاملی اساسی در جلوگیری از جنگ، خشونت و افراطی‌گری است، قدرت و موقعیت سیاسی و استراتژیک ایران می‌تواند و باید در خدمت پیشرفت همه‌جانبه، هدفمند و توسعه پایدار اقتصادی و بهبود وضعیت رفاه و معیشت مردم ایران قرار گیرد.

 

وی اضافه کرد: داشتن نیروی انسانی متخصص، کارآمد، وسعت سرزمینی، منابع سرشار انرژی ذخایر فراوان معدنی، راه‌های موصلاتی، فناوری و علم و دانش، چشم‌انداز توسعه ایران و قدرت ما را بیش از پیش درخشان می‌کند.

 

این عضو کابینه پیشنهادی حسن روحانی گفت: دولت تدبیر و امید همکاری‌های توسعه‌ای و اقتصادی خود را با کشورها و نهادهای موثر در اقتصاد جهانی از موضع استقنا برای پیشرفت و بهبود معیشت مردم به کار خواهد گرفت.

 

ظریف خطاب به نمایندگان گفت: رویکرد اعتدال در سیاست خارجی دولت مبتنی بر واقع‌بینی، خودباوری و خودآگاهی است. برای ایجاد تفاهم و اعتماد متقابل به منظور ارتقای ظرفیت و توان ملی کشور و امنیت توسعه آن به کار گرفته می‌شود.

 

وی گفت: در این تعامل سازنده آرمان‌ها، منافع و امنیت ملی جمهوری اسلامی تفکیک‌ناپذیرند و به عنوان اهداف اصلی و غیرقابل تفکیک به شمار می‌آیند.

 

سیاست خارجه باید از ادعاهای هزینه‌ساز به دور باشد

 

دولت باید فقط یک سیاست خارجی داشته باشد

 

وزیر پیشنهادی امور خارجه در بخش دیگری از دفاعیات خود در جلسه علنی بعدازظهر امروز مجلس، گفت: دولت فقط باید یک سیاست خارجی داشته باشد زیرا هیچ دولتی نمی‌تواند با بیش از یک سیاست خارجی کارش را در این دنیای پرآشوب به پیش ببرد و به همین دلیل است که قانون سیاست خارجی را در اختیار رهبری قرار داده که از دعواهای جناحی به دور باشد.

 

محمدجواد ظریف پیگیری مستمر برنامه‌ها و ایجاد اعتماد متقابل را از ابزار لازم سیاست خارجی عنوان و خاطرنشان کرد: این اعتماد نمی‌تواند یکسویه باشد بلکه دوسویه است، جهان باید اعتماد مردم بزرگ ما را به خود کسب کند. هدف سیاست خارجی، دفاع عزتمند، خودباورانه و هوشمندانه از منافع و مصالح کشور است با زبانی متقاعدکننده و رفتاری متین و حکمت‌آمیز.

 

وی در ادامه یادآور شد: اعتدال حاصل خودباوری و اعتماد به نفس و تندروی نمود بارز ضعف است، سیاست خارجی دولت اعتدال به دور از حاشیه‌پردازی، حقوق مسلم مردم نه تنها در بحث هسته‌یی بلکه در تمامی امور را پیگیری می‌کند و ذره‌ای از آن کوتاه نمی‌آید؛ در این میان نمایندگان با فریاد احسن اظهارات ظریف را مورد تشویق قرار دهند.

 

وزیر پیشنهادی امور خارجه ادامه داد: ما با ایجا فرصت و کاهش تهدید دایره دوستان را در منطقه و جهان گسترش می‌دهیم و با باور به توان خود آمادگی داریم که دیگر کنش‌گران صحنه سیاست خارجی را به روابط عادلانه و مبتنی بر همکاری متقابل با ایران وادار کنیم.

 

وی با اشاره به عدم تمایل خود برای تصدی وزارت خارجه، گفت: من طالب این مسئولیت نبودم و تلاش فراوان کردم تا برادر بزرگوار خود آقای روحانی را متقاعد کنم که این وظیفه را بر عهده من قرار ندهد، اگرچه با رای اعتماد مجلس مسئولیت سنگین و خطیری به عهده من گذاشته می‌شود که تنها با اتکال خاضعانه به قدرت مطلق و لایزال حضرت حق و توسل به پیامبر (ص) و ائمه قابل تحمل است.

 

ظریف ادامه داد: به عنوان کارشناسی که تمام عمر خود را صرف آموختن، مطالعه، تحقیق، تدریس و اجرای سیاست خارجی کرده‌ام سنگینی این مسئولیت بزرگ را با تمام وجود در برابر ملت بزرگ ایران احساس می‌کنم و می‌دانم دستیابی به جایگاه در خور جمهوری اسلامی ایران حتما با مخالفت و چالش جدی روبروست اما با تمام دشواری‌ها لحظه‌ای تردید نکردم که یاری خدا برای ملت ایران نزدیک است.

 

نمایندگان با فریادهای احسنت خود این اظهارات ظریف را نیز تشویق کردند.

 

وزیر پیشنهادی امور خارجه در بخش دیگری از اظهارات خود یادآور شد: شرایط جهانی کنونی بسیار پیچیده است و جمهوری اسلامی در منطقه‌ای حساس و پرخطر رسالتی مهم بر عهده دارد. سیاست استقلال‌طلبانه و رویکرد عزتمدارانه جمهوری اسلامی نقش برجسته‌ای در جهان به ایران داده و برای ایفای این نقش، سیاست خارجی باید ملی، فراجناحی و بر اساس قانون اساسی تحت نظارت مستقیم مقام معظم رهبری باشد.

 

نمایندگان مجلس با فریادهای احسنت خود این سخنان وزیر پیشنهادی امور خارجه را تایید کردند.

 

ظریف یادآور شد: من همواره در هر مسئولیتی که تاکنون در عرصه سیاست خارجی داشتم این اصل را نصب‌العین قرار داده‌ام و افتخارم این است که در اجرای تدابیر داهیانه رهبری در جنگ تحمیلی، بحران عراق، افغانستان، پرونده هسته‌یی و موضوعات دیگر سیاست خارجی کوتاهی نکردم و همواره مورد مرحمت ایشان قرار گرفته‌ام.

 

وی تصریح کرد: سیاست خارجی عرصه منافع و امنیت ملی کشور است و نباید دستخوش سلیقه‌های جناحی شود. سیاست خارجی امری تخصصی است، من باندگرا نیستم و دست هر کس که بتواند منافع ملی را به پیش ببرد می‌بوسم و این را در ۲۵ سال سابقه مدیریتی‌ام انجام داده‌ام. نه با اتوبوس که تاکنون یک نفر از اقوام و دوستانم را وارد وزارت خارجه نکردم و با کارشناسان خدوم وزارت کار کرده‌ام.

 

وزیر پیشنهادی امور خارجه با تاکید بر اینکه سیاست خارجی باید از هیجانان روزمره و ادعاهای هزینه‌ساز به دور باشد، اضافه کرد: در حوزه سیاست خارجی باید عرصه اجرا و تحلیل تفکیک شود. در قلمروی تحلیل من، خود و همکارانم را موظف می دانم که همچون دیدبانی صادق زمینه‌های فرصت‌ساز یا تهدیدآفرین و اوضاع منطقه و جهان را به مسئولین و در راس آنها رهبری منتقل کنم و در این مسئولیت از تمام توان حرفه‌ای و قدرت تحلیلی خود بهره می‌بریم و آن را در کمال راستگویی و خیرخواهی انجام می‌دهیم و از جوسازی و ارعاب واهمه نداریم.

 

وزیر پیشنهادی امور خارجه همچنین تاکید کرد:‌ در مرحله اجرا دستگاه سیاست خارجی خود را موظف به تصمیماتی می‌داند که توسط مراجع عالیه نظام ابلاغ می‌شود، در این عرصه تمام توان کارشناسی خود را بسیج می‌کنیم که چه این تصمیم موافق نظر یا مخالف تحلیل ما باشد آن را دنبال کنیم زیرا دولت فقط باید یک سیاست خارجی داشته باشد و هیچ دولتی نمی‌تواند با بیش از یک سیاست خارجی کارش را در این دنیای پرآشوب به پیش ببرد به همین دلیل است که قانون نظارت بر این حوزه را در اختیار رهبری قرار داده تا از دعواهای جناحی به دور باشد.

 

ظریف با بیان اینکه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر اساس اهداف کلان غیرقابل خدشه و اهداف اجرایی و عملیاتی با توجه به شرایط منطقه،‌جهان و مصالح ملی تعیین می‌شود، اظهار کرد: اهداف کلان سیاست خارجی جمهوری اسلامی در قانون اساسی، رهنمودهای امام، مقام معظم رهبری و اسناد بالا دستی و به منظور پیشبرد آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی و آرمان‌های انقلاب اسلامی مشخص شده است و بر اساس این اهداف کلان باید به تبیین هوشمندانه، شناخت دقیق شرایط جهانی ، ترسیم جایگاه ایران و شناسایی واقع‌بینانه فرصت‌ها و چالش‌ها پرداخت.

 

وزیر پیشنهادی امور خارجه، دوران فعلی روابط بین‌الملل را دوران گذار توصیف کرد و گفت:‌ این از حساس‌ترین و مخاطره‌آمیزترین مقاطع دوران انتقالی است. این دوران گذار غالبا با جنگ بوده اما اکنون علیرغم رقابت‌های سنگین و سهمناک و بدون استفاده از اهرم نظامی است. یکی از پیچیده‌ترین دلایل این تحول، تحول در مفهوم قدرت است. گذار از تمرکز بر قدرت نظامی به سایر ابعاد نوظهور قدرت و اشاعه معنای غیرنظامی مانند قدرت اقتصادی، علمی و فناوری و قدرت اجماع‌سازی از نمادهای مهم این تحول است.

 

ظریف در ادامه با بیان اینکه فضا برای کنش‌گرانی مثل جمهوری اسلامی به طرز بی‌سابقه‌ای باز شده، یادآور شد: نظریه‌های پایان تاریخ و برخورد تمدن‌ها در کنار تلاش سیاسی برای تشدید اسلام‌هراسی و ایران‌ستیزی نشانگر نگرانی از قدرت جمهوری اسلامی است و ما اگر می‌خواهیم در حوزه‌هایی که رقبا نگرانند پیش برویم باید بر این ابعاد قدرت جمهوری اسلامی تاکید کنیم و دیپلماسی کشور را بر این مبنا قرار دهیم.

 

وی با اشاره به امکان حضور ایران در عرصه بین‌الملل با توجه به استقلال آن و هویت تاثیرگذار جمهوری اسلامی،‌اظهار کرد:‌امکان ارتقای ایران بسیار بیش از قدرت منطقه‌ای فراهم است و توانمندی تاثیرگذاری ایران فراتر از نقش یک قدرت میانی در صحنه جهانی است.

 

وزیر پیشنهادی امور خارجه با اشاره به نقش فزآینده اسلام در صحنه بین‌الملل، بیداری اسلامی و تحول‌خواهی در کشورهای اسلامی، یادآور شد: جهان با چالش افراط و سکولاریزم مواجه شده و ستیزهای فرقه‌ای سبب شده شکاف‌های اجتماعی عمیق شود و تهدید و بی‌ثباتی گسترش یابد، بر این اساس شرایط برای تبیین الگوی بومی مردم‌سالاری دینی فرصت مناسبی برای تبیین و ارائه عملی اعتدال به عنوان گفتمان انقلاب به ویژه در سایه انتخابات اخیر فراهم شده است.

 

وی به وجود چالش‌هایی در برابر کشور نیز اشاره کرد و گفت که باید با برنامه‌ریزی از این چالش‌ها عبور کرد و نقش کشور را در دوره انتقالی تثبیت کرد.

 

ظریف با اشاره به اظهارات یکی از نمایندگان در مورد پایان‌نامه وی و استاد راهنمای او برای پایان‌نامه‌اش، گفت: من فوق لیسانس را در دانشگاهی در غرب آمریکا گرفتم و دکترا را هفت سال بعد در مرکز آمریکا که دو هزار کیلومتر با قبلی فاصله دارد گرفتم و استاد راهنمای هر کدام از پایان‌نامه‌ها متفاوت است. یکی از افتخارات بزرگ زندگی من این است که تلاش کردم مسئولیت عراق را در جنگ تحمیلی از دبیرکل سازمان ملل بگیرم، می‌دانم که دوستان به چه کسی اشاره می‌کنند اما به آنها اطلاعات غلط دادند و آن فرد هیچ وقت معلم من نبوده است. مگر بد است یک سیاس کهنه‌کار ۸۰ ساله به یک فرزند این انقلاب بگوید دشمن قابل احترام؟!

 

 

 

در طول شش سال گذشته از کشور خارج نشده‌ام

 

وزیر پیشنهادی امور خارجه در ادامه گفت: نمی‌دانم این نماینده محترم با من چند ثانیه حشر و نشر داشته است و یا از کدام نوشته، رفتار و یا سابقه سیاسی و اعتقادی و خانوادگی بنده به این نتیجه رسیده‌اند که نه ۹۰ درصد بلکه صددرصد غربی فکر می‌کنم.

 

ظریف ادامه داد: برادر دیگری در کمیسیون سوالی را مطرح کرد که نشستند و پاسخ من را گوش کنند دوباره همان سوال را با عباراتی حق به جانبه در صحن علنی مجلس مطرح کردند که از ملت شریف ایران که وقت و خانه شریف آنها را برای چنین موضوعاتی صرف می‌کنم، پوزش می‌خواهم.

 

وی تاکید کرد: بنده در سال ۱۳۹۲ حتی یک لحظه از ایران خارج نشدم، نیمه اول نوروز امسال در تهران و شمال و نیمه دوم نوروز را در کنار بارگاه ملکوتی حضرت ثامن‌الحجج به وظیفه پرافتخار رانندگی ویلچر مادر بزرگوارم مشغول بودم.

 

وزیر پیشنهادی امور خارجه خطاب به نمایندگانی که این شبهه را مطرح کرده بودند گفت: گرچه دولت نهم علیرغم نظر بزرگان نظام بنده را در ۴۷ سالگی خانه‌نشین کرد و علیرغم اینکه تدریس کتاب درسی نوشته شده توسط خودم را به دانشجویانم سپرد و علیرغم اینکه از چندین دانشگاه معتبر پیشنهاد تدریس دارم ولی با کمال افتخار بیان می‌کنم که در شش سال گذشته فقط در ایران مانده‌ام و حتی یک لحظه هم فکر خروج از ایران را نداشتم.

 

ظریف خاطرنشان کرد: برخی از نمایندگان در مورد ارتباطاتم با برخی از مقامات کنونی آمریکا سوال می‌کنند، این مقامات یک روزی مخالفین دولت جنگ‌طلب بودند که بنده کارهایم را در همان زمان نیز در حیطه وظایفم انجام می‌دادم اما اگر توانستم در میان این جنگ‌طلبان اختلاف ایجاد کنم این افتخار بنده است چون وظیفه‌ام را انجام دادم.

 

وی افزود: طبیعتا عافیت‌طلبی و نشستن در خانه برایم راحت‌تر بود ولی افتخار می‌کنم که بر اساس بزرگان نظام و با نظر و اجازه آنها این کار را انجام دادم.

 

ظریف، خطاب به برخی منتقدان خود گفت: این افراد نگفتند که چرا رسانه‌های صهیونیستی به من حمله می‌کنند؟ اما آیا اینکه دشمنان به توانمندی یک فرزند کوچک شما اذعان و اعتراف می‌کند، بد است؟

 

وزیر پیشنهادی امور خارجه خطاب به نمایندگان گفت: برای روشن شدن ذهن شما این مثال را مطرح می‌کنم که به دنبال تصویب اولین قطعنامه ظالمانه شورای امنیت علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌یی ایران به لطف خدا و به یاری امام زمان (عج) سخنرانی مستدلی را در اثبات حقانیت کشور به شکلی در شورای امنیت ارائه کردم که سفیر انگلیس در جلسه فردای سفارتش به همکارانش گفت که این سخنرانی را باید در کلاسهای دیپلماسی برای دیپلمات‌های انگلیسی تدریس کنیم تا بفهمند که چطور بایداز منافع ملی‌شان دفاع کنند.

 

وی اضافه کرد: وقتی همان سخنرانی به استحضار مقام معظم رهبری رسید فرمودند «به وزارت خارجه بگویید که از طرف من به آقای ظریف گفته شود خسته نباشید، بسیار خوب و قوی صحبت کردید، متشکرم و ان‌شاءالله موفق باشید» حال نمی‌دانم چرا برخی از دوستان ما تلاش می‌کنند شرایط را وارونه جلوه دهند.

 

ظریف خطاب به نمایندگان گفت: همچنین با تاکید بر اینکه شرایط منطقه‌ای خطیر و لزوم مواجهه جدی با آن ایجاب می‌کند که سهم مشترکی از این وضعیت حساس داشته باشیم .

 

وی همچنین اعلام آمادگی کرد که در صورت دادن رای اعتماد مجلس به او برای تعامل مثبت با مجلس و سایر دستگاه‌های ذیربط برای تولید این سهم مشترک آمادگی دارد در ظرفیت مجلس در دیپلماسی هدفمند پارلمانی استفاده می‌کند. در غیر این صورت حتما با صداقت با شما برخورد خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

64 - 55 =