۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳ وکیل متهم اصلی: متهم فوت شده است اما گویا باور نمی‌کنند

سلطان شکر مُرد و محکوم شد

محکومیت 16 متهم پرونده در مجموع شامل این موارد است: 98 سال و شش ماه حبس تعزیری، پرداخت 620‌میلیارد و 381‌میلیون و 405‌هزار و 502 ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت، پرداخت مبلغ 40‌میلیارد و 154‌میلیون و 225‌هزار و 691 ریال و 7‌میلیون و 405‌هزار و 533 دلار و 7 سنت آمریکا به عنوان رد مال در حق بانک کشاورزی، تحمل 444 ضربه شلاق تعزیری، 15 سال انفصال موقت از خدمات دولتی، 5(پنج) سال اقامت اجباری، مجموعا 55 سال محرومیت از مشاغل سردفتری، دفتریاری و...، ضبط مال رشاء.

shekarمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): حکم متهمان پرونده موسوم به سلطان شکر از سوی مجتمع قضایی امور اقتصادی صادر شد. شکایت بانک‌های تجارت و کشاورزی، کمیته امداد امام‌خمینی(ره)، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، تعدادی شکات خصوصی و گزارش‌های متعدد مرکز حفاظت و اطلاعات کل قوه‌قضاییه به اتهاماتی از قبیل مشارکت در کلاهبرداری، جعل و معاونت در آن، استفاده از اسناد مجعول، تحصیل مال از طریق نامشروع، ارتشاء و… علیه ۱۶ متهم پرونده موسوم به سلطان شکر در دادسرای امور اقتصادی منجر به صدور کیفرخواست شد.

به گزارش «ایسنا» پس از صدور کیفرخواست پرونده مذکور به شعبه ۱۰۶۵ دادگاه عمومی جزایی تهران ارجاع شد و این شعبه نیز با تشکیل جلسات متعدد دادرسی و تکمیل تحقیقات و مطالعه پرونده که بالغ بر ۳۰۰ جلد و‌هزاران برگ است، محکومیت ۱۶ متهم پرونده در مجموع شامل این موارد است: ۹۸ سال و شش ماه حبس تعزیری، پرداخت ۶۲۰‌میلیارد و ۳۸۱‌میلیون و ۴۰۵‌هزار و ۵۰۲ ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت، پرداخت مبلغ ۴۰‌میلیارد و ۱۵۴‌میلیون و ۲۲۵‌هزار و ۶۹۱ ریال و ۷‌میلیون و ۴۰۵‌هزار و ۵۳۳ دلار و ۷ سنت آمریکا به عنوان رد مال در حق بانک کشاورزی، تحمل ۴۴۴ ضربه شلاق تعزیری، ۱۵ سال انفصال موقت از خدمات دولتی، ۵(پنج) سال اقامت اجباری، مجموعا ۵۵ سال محرومیت از مشاغل سردفتری، دفتریاری و…، ضبط مال رشاء. همچنین براساس این خبر پرونده درباره متهم اصلی پرونده(سلطان شکر) مفتوح است. براساس ماده ۱۸۸ قانون آیین دادرسی کیفری محکومان فرصت دارند ظرف بیست روز از ابلاغ احکام شان به حکم صادره اعتراض کنند. به گفته مرجع منتشر‌کننده خبر پس از صدور حکم قطعی مشخصات کامل متهمین به نحو مقتضی اعلام می‌شود.

توضیحات وکیل متهم اصلی پرونده؛ فوت سلطان شکر را باور نمی‌کنند

اshekar 2علام مفتوح باقی ماندن پرونده سلطان شکر که دی ماه سال گذشته خبر فوت وی اعلام شد و نیز وصف «مجازات سنگین» برای احکام صادر شده ۱۶ متهم دیگر پرونده او سبب شد موضوع را از دبیر دریابیگی، وکیل «سلطان شکر» در این پرونده جویا شویم. او با اعلام این‌که حکمی که دیروز خبری شد در واقع دو ماه پیش صادر شده و تا آنجا که من اطلاع دارم به تعدادی از متهمان نیز ابلاغ شده است به «بهار» گفت: «موکل من فوت کرده است و به همین دلیل دادگاه باید قرار موقوفی تعقیب صادر کند. اما نمی‌دانیم به چه دلیل این قرار صادر نشده و دادگاه همچنان پرونده را مفتوح نگاه داشته است.» دریابیگی تاکید کرد: «این در حالی است که ما گواهی فوت ارائه کرده‌ایم، گواهی حصر وراثت صادر شده و مسئولان دادگاه اطلاع دا شته‌اند. با این حال پرونده مفتوح مانده و این از نظر من اشتباه است.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است مسئولان قضایی گواهی فوت را مستند تشخیص نداده و به موضوع مشکوک‌اند، گفت: «بله ممکن است یکی از دلایل این باشد که آن‌ها فوت موکلم را باور نکرده‌اند. اما آن‌ها از محل دفن ایشان اطلاع دارند و حتی بعضی آقایان در مراسم او حضور داشتند. اما معلوم نیست چرا رای به موقوفی تعقیب او نمی‌دهد. این در حالی است که با توجه به فوت متهم مفتوح بودن پرونده دیگر وجاهت حقوقی ندارد.» دریابیگی در پاسخ این سوال که با توجه به مطالعه کل پرونده احکام صادر شده برای ۱۶ متهم این پرونده را در تناسب با اتهامات شان چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: «به باور من مجازات‌های سنگینی صادر شده است و به همین دلیل اکثر محکومان به حکم صادر شده علیه شان اعتراض کرده‌اند و به هر تقدیر پرونده باید در دادگاه تجدید نظر بررسی شود»

مرگ سلطان شکر که در رسانه‌ها با نام «محمدرضا- ی» شناخته می‌شود دی ماه سال گذشته اعلام شد. او از شهریور سال ۸۷ و با وثیقه ۱۵۰‌میلیارد تومانی در مرخصی به سر می‌برد. بعضی رسانه‌ها اعلام فوت او را زمینه‌سازی فرار او دانستند. پیگیری‌ بعضی رسانه‌ها حکایت از آن داشت که روز ۲۳ دی فردی با مشخصات «م. ی» فوت کرده و به بهشت زهرا منتقل شده ولی در بهشت زهرا دفن نشده است. اتهام اصلی او تصاحب و خریدوفروش اراضی دولتی به ارزش‌میلیاردها تومان بود. اما دلیل این‌که او به عنوان سلطان شکر معروف شد این بود که وی اقدام به خرید کارخانه‌های شکر، مسائل مربوط به کارخانه قند دزفول، واردات شکر خام، پرداخت گمرکی و نحوه ترخیص واردات مواد اولیه و دیگر امور کرده بود. سلطان شکر تمام این اقدامات و معاملات غیرقانونی را با نام مستعار انجام داده بود.

منبع: بهار

:::

برچسب‌ها:

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

+ 77 = 80