۰۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳

جزئیات بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت در مجلس

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام)

hase_23-2.JPGمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

ششمین وزیر پیشنهادی که امروز در ساعات پایانی جلسه علنی مجلس صلاحیتش در مجلس مورد بررسی قرار گرفت سید حسن هاشمی، وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان بود.

 

لاهوتی و قاضی‌پور و آصفری، در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت سخن گفته و ایرج عبدی، احمدی‌لاشکی، با تقسیم وقت میان خود و علیرضا منظری توکلی و امیری نماینده کهنوج، نیز در موافقت با او نطق کردند.

 

 

لاهوتی:چه برنامه‌ای برای اجرای پزشک خانواده در نظر گرفته شده است؟

 

 

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از برخی از برنامه‌های که وزیر بهداشت ارائه نکرده است، گفت: برای اجرای برنامه پزشک خانواده نظام بیمه‌ای کشور و تضییع حقوق دانشجویان علوم پزشکی تهران چه برنامه‌های باید ارائه شود.

 

مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود که در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت‌،‌درمان و آموزش پزشکی صحبت می‌کرد، گفت: از وزیر بهداشت انتظار می‌رود که مشکلاتی که در بخش درمان کشور وجود دارد را حل کند و وی باید پاسخ قانع‌کننده‌ای به سوالات دهد.

 

لاهوتی افزود: بنده به وی رای خواهم داد و برای ایشان رای جمع خواهم کرد.

 

لاریجانی پس از این‌که لاهوتی این عبارت به کار برد به وی گفت آیا تصمیم دارید موافق صحبت کنید که لاهوتی نیز در پاسخ اظهار کرد: خیر بنده مخالف هستم.

 

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نحوه توزیع نامناسب در کمیت و کیفیت حوزه سلامت گفت: نظام بیمه‌ای کشور در حال حاضر با تعداد قابل توجهی بیمه شده مواجه است که دفترچه خریداری کرده و حق بیمه پرداخت می‌کند، اما خدماتی که به آنها تعلق می‌گیرد، به اندازه نیازشان منصفانه نیست.

 

وی خطاب به وزیر پیشنهادی بهداشت گفت: شما می‌گویید اطلاعی از فعالیت‌های کمیسیون بهداشت مجلس ندارید، در حالی که بدانید این کمیسیون تخصصی مجلس است.

 

لاهوتی همچنین افزود: آقای هاشمی برنامه شما در رابطه با بورس‌ها، سهمیه‌ها و کسانی که هیات علمی شده‌اند چیست؟ توزیع ناعادلانه ثروت و نیروی انسانی را چگونه جبران می‌کنید؟ تضییع حقوق ۸ هزار نفر دانشجو که خود را با دانشگاه تهران تطبیق دادند، چگونه جبران می‌کنید؟

 

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر پیشنهادی بهداشت‌ تصریح کرد: آیا به بخش پزشک محوری اعتقاد دارید؟ فاصله بی حد و مرز درآمدهای بخش خصوصی و دولتی را چه طور برطرف می‌کنید؟ امروز حقوق پزشک عمومی از یک کارمند در بخش دولتی کمتر است؟ امروز بیشتر مراکز درمانی روستایی خالی شده و بخش پزشک خانواده که برای تعادل در درمان است مغفول مانده است. آیا راهی جز اجرای پزشک خانواده نداریم؟

 

وی با بیان این‌که براساس قانون برنامه پنجم پزشکانی که به صورت استخدامی و پیمانی قرارداد دارند حق فعالیت خصوصی ندارند خطاب به وزیر پیشنهادی بهداشت گفت: چگونه می خواهید با این موضوع برخورد کنید.

 

لاهوتی در پایان یادآور شد: بنده به صداقت،‌درستی،‌پاکی و جهادی بودن شما اعتقاد دارم، اما شما مدیریت شش ماهه یکی از دانشکده های علوم پزشکی تهران را برعهده داشتید، به دلیل شرایطی که بود رها کردید اکنون چه تضمینی وجود دارد.

 

 

عبدی: با وزیر شدن “هاشمی”، آرامش روانی بیماران محقق می‌شود

 

 

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: کمبود اقتدار درون و برون‌بخشی و کمبود مدیریت جهادی از چالش‌های اساسی حوزه بهداشت و درمان است.

 

ایرج عبدی در موافقت با وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان اصلی‌ترین چالش این حوزه را فقدان مدیریت و برنامه دانست و تاکید کرد که تعهد و تخصص رافع این چالش است که در ویژگی‌های فردی و مدیریتی وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان وجود دارد.

 

نماینده مردم خرم‌آباد، با تشکر از مخالفت مهرداد لاهوتی گفت: از ایشان به دلیل طرح مشکلات حوزه بهداشت و درمان متشکرم، بنده سابقه بیست سال فعالیت در حوزه بهداشت و درمان را دارم و به تفصیل در خصوص مشکلات این حوزه می‌توانم صحبت کنم، البته در ابتدای تشکیل دولت یازدهم وقتی آقای قاضی‌زاده هاشمی به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی شد فکر کردم در مخالفت با ایشان صحبت کنم امروز در موافقت با برنامه‌های ایشان صحبت می‌کنم.

 

نماینده مردم خرم‌آباد خاطرنشان کرد: بهداشت و درمان دارای چالش‌های جدی است، نابسامانی و فقدان عدالت در ارائه خدمات درمانی، رهاشدگی بخش درمان خصوصی، بلاتکلیفی بخش خصوصی در نظام سطح‌بندی و فقدان منابع کافی در بخش بیمه‌ها از چالش‌های جدی حوزه بهداشت و درمان است.

 

وی با بیان اینکه بیش از ۷۵ درصد هزینه‌های درمان از جیب مردم پر داخت می‌شود گفت: درست در بخشهایی که باید از مردم حمایت شود آنها این هزینه‌ها را از جیبشان پرداخت می‌کنند، وکلای ملت در برنامه پنجم توسعه و قانون هدفمندسازی یارانه‌ها توجه جدی به این حوزه کردند، ولی علت چالش‌های این حوزه چیست، کمبود منابع اصلی‌ترین چالش این حوزه نیست اگر این چالش‌ها رفع نشود حتی صددرصد بودجه نفت هم به بخش بهداشت ودرمان اختصاص یابد باز مشکل این بخش حل نمی‌شود.

 

وی با طرح این پرسش که چه کسی توان رفع مشکلات بخش بهداشت و درمان را دارد، پاسخ داد: تعهد و تخصصی که در دکتر هاشمی سراغ دارم رافع این چالش‌ها است، اصلا به همین خاطر بوده است که ۱۷۵ نماینده برای موافقت با برنامه‌های ایشان در مجلس ثبت‌نام کردند و در کمیسیون بهداشت نیز به جز یک رای ممتنع همه اعضا موافق ایشان بودند.

 

وی تاکید کرد: هم‌نظیر دکتر قاضی‌زاده هاشمی در کشور کم داریم ایشان در طی ۳۳ ماه حضور در جبهه‌های حق علیه باطل تخصص خود را گرفت.

 

وی تقویت نظام شبکه بهداشت و درمان، فراهم کردن دسترسی عادلانه به منابع مالی برای حاشیه‌نشینان، بیماران صعب‌العلاج و فقرا، برنامه‌ریزی برای حل چالش ریزگردها، تدوین برنامه آموزشی برای بیمارستان‌ها در شهرهای زیر ۲۰۰هزارنفر جمعیت، جامع‌نگر بودن آموزش پزشکی و تدوین برنامه پزشکی برای سالمندان را بخشی از نیازمندی‌های حوزه بهداشت و درمان برشمرد و تاکید کرد: با توجه به تعهد مثال‌زدنی و تخصصی دکتر قاضی‌زاده هاشمی از شما نمایندگان مجلس می‌خواهم با رای اعتماد بالایی ایشان را به عنوان وزیر بهداشت و درمان انتخاب کنید، در این صورت فرمایش معروف مقام معظم رهبری در خصوص بیمار، هزینه‌های درمان و آرامش روانی بیماران نیز محقق خواهد شد.

 

 

نماینده چالوس: “هاشمی”‌ پاسخ دهد چرا پزشک خانواده موجب نابسامانی خانواده‌ها شده است؟

 

 

نماینده مردم چالوس و نوشهر گفت: مدیریت فوری سند چشم‌انداز و دولت یازدهم سه نوع مدیریت اعلام شده در برنامه‌های وزیر پیشنهاد بهداشت و درمان است.

 

احمدلاشکی در موافقت با وزیر پیشنهاد بهداشت و درمان گفت: اداره وزارت بهداشت و درمان از پچیدگی‌های خاصی برخوردار است و متاسفانه نگرانی‌های زیادی در حوزه سلامت وجود دارد.

 

وی افزود: بیش از ۷۵ درصد از عوامل ضد سلامت خارج از حوزه بهداشت درمان است، بخشی از این عوامل عبارتند از آلودگی‌ها،‌بیکاری سه تا چهار میلیون نفری، سوانح و تصادفات، مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی و عروقی، ناباوری، مصرف فست فودها و برنج‌های خارجی که نگرانی‌های امروز جامعه ایران است.

 

وی با بیان اینکه به چه دلیل باید به دکتر قاضی‌زاده هاشمی رای بدهیم گفت: وزیر پیشنهاد بهداشت و درمان باید پاسخ دهد چرا پزشک خانواده موجب نابسامانی خانواده‌ها شده است؟ چرا قیمت دارو در مدت زمان کوتاهی چند صد درصد افزایش یافته است؟ علت فاصله بین پزشکان چرا چند صد برابر شده است؟ چرا پدیده زیر میزی شیوع پیدا کرده است؟

 

احمدی‌لاشکی افزود: ایشان آمده است تا بگوید تغییر مراکز پزشکی دولتی امروز یک فاجعه است، امروز دفترچه‌های درمانی روستایی که چه عرض کنم، دفترچه‌های رسوایی روستاییان در مراکز درمانی پذیرش نمی‌شود، ایشان آمده است بگوید بیمه تصدی‌گری نیست بلکه یک سرمایه‌گذاری است.

 

نماینده مردم چالوس با بیان اینکه وزیر پیشنهاد بهداشت و درمان سه شاخصه بزرگ تعهد، تخصص و مدیریت را دارا است افزود: ایشان ۴ سال مشاور وزیر بهداشت و درمان بود، در ایام جنگ تحمیلی افتخار ۳۳ ماه حضور در جبهه‌های حق علیه باطل را داشت و دو بار مجروح شد برادر ایشان به دلیل آسیب‌های شیمیایی به شهادت رسید و به قول برخی‌ها ایشان در سالهای ۶۱ و ۶۲ در وزارت جهاد سازندگی فرمانده و مدیر لایق بود و امروز رزیدنت‌های فراوانی توسط ایشان آموزش یافته‌اند.

 

وی افزود: ایشان ۱۵۷ مقاله در مجلات بین‌المللی با نشان آی اس آی دارند، این حجم مقاله بین‌المللی نشان از لیاقت ایشان و توانایی‌های ایشان دارد، ایشان همچنین ۳۱ عمل جراحی چشم در مدت کوتاهی انجام داده است.

 

احمدی لاشکی از نمایندگان مجلس خواست تا با رای بالای قاضی‌زاده هاشمی را به عنوان وزیر پیشنهاد بهداشت و درمان انتخاب کنند.

 

 

قاضی‌پور: اگر وزیر پیشنهادی بهداشت مستضعف بود، باز هم از او حمایت می‌کردید؟

 

 

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه که در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت سخن می‌گفت، خطاب به نمایندگان گفت: اگر این وزیر مستضعف بود آیا باز هم از او حمایت می‌کردید؟ شما به خاطر پولش از او حمایت می‌کنید.

 

این صحبت قاضی‌پور با واکنش نمایندگان مواجه شد و جلسه مجلس را برای دقایقی متشنج کرد.

 

ابوترابی که ریاست مجلس را بر عهده داشت، از قاضی‌پور خواست طوری صحبت کند که به کسی اهانت نشود.

 

ابوترابی همچنین گفت: در بند اول صحبت شما کلمه‌ای بود که در مورد آن توضیح بدهید که اگر برداشتی شده عذرخواهی کنید و آن جمله را اصلاح کنید.

 

در ادامه این صحبت‌ها قاضی‌پور ضمن عذرخواهی، گفت: آنهایی که از من ناراحت هستند و فکر می‌کنند آنها را آدمی ناصحیحی دیده‌ام اینطور نیست، آنهایی که نمایندگان واقعی مردم هستند و به خاطر الله، قرآن، اسلام و نظام آمدند و مخالفت کردند از آنها تشکر می‌کنم.

 

قاضی‌پور تاکید کرد: من عضو فراکسیون کارگری هستم و از مجلس هفتم تا به امروز طرفدار آنها هستم، در تمامی صحبت‌هایم و در تمامی تصمیم‌گیری‌هایم حقوق مردم مستضعف برای من اولی است.

 

پیرو این صحبت‌های نماینده ارومیه، برخی نمایندگان مجلس با به کار بردن لفظ بارک‌الله از او تشکر کردند و این کار قاضی‌پور باعث شد ابوترابی‌فرد هم از او تشکر کند.

 

نماینده مردم ارومیه گفت: ما در مورد وزارتخانه‌ای صحبت می‌کنیم که بازی با جان انسان‌هاست و مسائلی مانند وارد کردن خون آلوده جان هزاران نفر را به خطر می‌اندازد و ایدز و بیماری‌های دیگر را گسترش می‌دهد و میلیاردها تومان صرف کار کردن این اشتباه مهلک می‌شود اما نتیجه‌ای گرفته نمی‌شود.

 

وی تصریح کرد: راجع به جان انسان‌های پاک، ولایت‌مدار و شجاع صحبت می‌کنم که هر اشتباه خواسته یا ناخواسته، سهوی و یا عمدی ممکن است آثار جبران‌ناپذیری برای آنها داشته باشد، کسانی که مشغله‌های زیادی دارند این مساله می‌تواند روی وظایف‌ اصلی‌شان تاثیرگذار باشد، آقای هاشمی تخصص و دانش عالی دارد که ممکن است باعث شود از برخی حوزه‌های کاری‌اش غافل شود بخصوص بیماران اورژانسی، تهیه مواد اولیه اتاق عمل‌ها، نظارت بر حوزه دارو که اینها چیزهای کوچکی نیست.

 

این نماینده مجلس اضافه کرد: برنامه آقای دکتر هاشمی با وظیفه وزارتخانه هماهنگ نیست، بند ۷ برنامه تفکیک می‌گوید نظارت و کنترل برنامه‌ریز باید جهت واحدهایی که از طریق بخش خصوصی و غیردولتی در بهداشت فعالیت دارند وجود داشته باشد اما این بند در برنامه ایشان نیامده، انتظار داشتیم آقای دکتر این بند را می‌آوردند.

 

نماینده مردم ارومیه در بخش دیگری از مخالفت خود با وزیر پیشنهادی بهداشت، عنوان کرد: در ارتباط با خود ایشان مسائلی وجود دارد اما من مسائل شخصی را مطرح نمی‌کنم، آقای سعادت استاندار سابق ما و آقای قالیباف شهردار تهران گفته‌اند شما در زمان جنگ کارهای خوبی انجام دادید، من مسائلی دارم اما به حرمت نمایندگان مشهد صحبتی نمی‌کنم، به شایعاتی هم که در مورد شما است نمی‌پردازم.

 

وی ادامه داد: آقای هاشمی لیست اموال خود را به قوه قضاییه بدهید تا بررسی شود، من نمی‌گویم شما در صداوسیما تبلیغ کردید، باید توضیح بدهید اینها را از کجا آورده‌اید.

 

قاضی‌پور به طرح این پرسش نیز پرداخت: برنامه شما در توزیع امکانات MRI و سی‌تی‌اسکن چیست؟ آیا عدالت را رعایت خواهید کرد و یا همه امکانات را در تهران و مراکز استان‌ها تمرکز خواهید کرد؟ برای بیمارستان‌های نیمه تمام شهرستان‌ها چه برنامه‌ای دارید، آیا پزشک و پرستار در درمانگاه‌های روستاها مستقر خواهد شد یا بیماران مجبورند برای یک آمپول زدن به شهرها مراجعه کنند؟

 

این نماینده مجلس اضافه کرد:‌ درباره دارو و تولیدات داخلی چه فکری کرده‌اید، آیا فکر می‌کنید با تشکیل کمیته مشکل حل می‌شود. وزرای قبلی کمیته راه انداختند اما مشکل حل نشد.

 

وی خطاب به وزیر پیشنهادی بهداشت، گفت: آیا شما با افرادی که در بیمارستان‌های خصوصی تخلف می‌کنند برخورد خواهید کرد؟ آیا به شکایت کسانی که جان خود را به خاطر پزشکان از دست می‌دهند رسیدگی خواهد شد؟ در مورد تامین اجتماعی هم باید توضیح بدهید، آیا می‌خواهید بیمارستان‌های تامین اجتماعی را تصاحب کنید یا کمک‌شان کنید؟

 

قاضی‌پور در پایان صحبت‌های خود با تاکید دوباره بر اینکه وزارت بهداشت با جان میلیون‌ها فرد سر کار دارد، گفت: ما قسم خورده‌ایم که از جان مردم حمایت می‌کنیم و این کار را انجام خواهیم داد.

 

نماینده بافق: داشتن روحیه جهادی از مزایای گزینه پیشنهادی وزارت بهداشت است

 

نماینده مردم بافق درموافقت با گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای وزارت بهداشت، گفت: مقام و آزمون امتحان خداوند است و جمهوری اسلامی خون‌بهای شهدا است و مسئولیت در جمهوری اسلامی وظیفه و تکلیف و امتحان است.

 

علیرضا منظری توکلی نماینده مردم بافق در موافقت با گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت بهداشت اظهار کرد: آقای قاضی‌زاده هاشمی به واسطه تکلیف است که ثروت و رفاه خود را کنار می‌گذارد و محیط پراضطراب و پرمسئولیت وزارت را قبول می‌کند.

 

وی با اشاره به سوابق علمی و پژوهشی گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای تصدی وزارت بهداشت ادامه داد: داشتن روحیه جهادی و بی‌ادعایی به همراه ۳۳ ماه حضور در جبهه و سه بار مجروحیت همچنین حضور در تیم‌های مدیریت بحران و ستاد بازسازی از دیگر سوابق آقای دکتر قاضی‌زاده هاشمی است.

 

منظری توکلی همچنین در مورد برنامه‌های گزینه پیشنهادی وزارت بهداشت گفت: اهدافی که در برنامه‌های آقای دکتر قاضی‌زاده هاشمی دیده شده دست‌یافتنی و قابل اجرا است، برنامه ایشان منسجم و با تکالیف و وظایف برنامه پنجم توسعه منطبق است، توجه به افزایش جمعیت در این برنامه دیده شده است.

 

نماینده مردم بافق ادامه داد: کار دکتر قاضی‌زاده هاشمی با بیمارستان‌های سیار در مناطق محروم و ایجاد بنیاد خیریه‌ای که در سرتاسر کشور شعبه دارد و بیماران را به رایگان درمان می‌کند، از دیگر نکات مثبت در سابقه دکتر قاضی‌زاده هاشمی است، ضمن آنکه راه‌اندازی بیمارستان چشم‌پزشکی نور تهران از جمله موارد ناظر بر اجرای اصل ۴۴ در کشور است.

 

این نماینده موافق گزینه پیشنهادی وزارت بهداشت از نمایندگان در پایان خواست تا با رای بالا به دکتر قاضی‌زاده هاشمی از خود یادگار نیکی به جای بگذارند.

 

 

آصفری:وزیر پیشنهادی بهداشت رای بالایی کسب خواهد کرد

 

 

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر بهداشت از جمله وزرایی است که با رای بالا رای اعتماد می‌آورد، اما مواردی است که باید گفته شود.

 

حسن آصفری که در مخالفت با وزیر بهداشت سخن می‌گفت، عنوان کرد: واقعیت این است که کسی مخالف شخصیت علمی دکتر هاشمی نیست، کسی هم مخالف سابقه درخشان او در دفاع مقدس نیست، کسی هم مخالف این نیست که او با رشدی که در تولید مقالات علمی داشته مایه افتخارآفرینی کشور بوده است، اما مردم باید توجه داشته باشند که نمایندگان‌شان نسبت به بهداشت و درمان آنها اطلاع دارند که مردم چگونه با مشکلات دسته و پنجه نرم می‌کنند.

 

این عضو کمیسیون امنیت ملی خاطرنشان کرد: مجلس هم می‌داند که ایشان از جمله وزرایی است که با رای بالا رای اعتماد می‌آورد، اما مواردی است که باید گفته شود. در برنامه‌های ایشان به خیلی از مسائل اشاره شد، اما به برخی از مسائل هم اشاره نشد و برخی مسائل هم معلوم نیست که چطور می‌خواهند عملی شوند.

 

وی ادامه داد: ماده ۲۹ قانون اساسی می‌گوید بهداشت و درمان وظیفه همگانی است که دولت باید امکان درمان را برای همه مردم نه فقط مردم پایتخت‌نشین و شهرهای بزرگ، بلکه باید برای مردم اقصی نقاط کشور و روستاهای محروم نیز فراهم کند. این اصل هم برای مردم مناطق محروم و هم برای پایتخت‌نشین‌ها پابرجاست.

 

آصفری گفت: در قانون برنامه توسعه و ماده ۳۳ آن به صراحت به این مساله اشاره شد، حتی در روایات هم از ائمه آمده است که دو نعمت بزرگ وجود دارد که اگر ملت‌ها داشته باشند، مشکلی ندارند؛ یکی از این دو نعمت درمان، بهداشت و سلامتی و دیگری امنیت است، از این رو نمی‌توانیم از سلامت و بهداشت و درمان به سادگی بگذریم. همه دوستان و وزرای پیشنهادی مسائل‌شان را گفتند و مجلس با آرامش برخورد کرد، اما مسائل بهداشتی نیز به قدری اهمیت دارد که نباید گذرا با آنها برخورد کنیم. بهداشت و سلامتی به اندازه مسائل امنیتی و بلکه بیشتر از آن اهمیت دارد.

 

این نماینده مجلس اضافه کرد: برخی مسائل وجود دارد که همه می‌دانیم و در حوزه‌های انتخابیه با آنها مواجه هستیم. همه می‌دانیم که بیماران خاص با چه هزینه‌ای دارو تهیه می‌کنند و برخی از آنها برای تامین آمپول‌های خارجی مبالغ هنگفتی پرداخت می‌کنند که بعضی‌ با حقوق یک ماه کارمندی برابری می‌کند.

 

وی با اشاره به بودجه شش هزار میلیارد تومانی در بخش بهداشت و درمان، گفت:‌ آیا این پول اجرایی شد و آیا توانستیم مشکلی از مردم برطرف کنیم؟ بخصوص کسانی که در آلودگی هوا زندگی می‌کنند.

 

آصفری به مساله دوشغله‌ها هم اشاره کرد و گفت: در برخی بیمارستان‌های دولتی پزشک بیمارستان مطب خصوصی دارد و برای درمان بیمار آدرس مطب خصوصی‌اش را می‌دهد تا بعدازظهر به آنجا برود و مداوا شود.

 

این عضو کمیسیون امنیت ملی به بیمه تکمیلی پرداخت و خاطرنشان کرد: این مساله موضوعی جدی است که باید به آن توجه شود. بیمه تکمیلی فقط برای قشر خاصی وجود دارد این در حالی است که نظام ما عدالت‌محور است و باید موضوع بهداشت و درمان و بیمه همگانی که حق قانونی مردم است جدی گرفته شود.

 

وی در پایان گفت: امیدوارم آقای هاشمی به این سوالات پاسخ دهند و اگر جواب قانع‌کننده‌ای داشتند ما هم از ایشان حمایت می‌کنیم.

 

 

نماینده کهنوج: با رای به “هاشمی”، پاسخ تلاش‌های او در کمک به محرومان را بدهیم

 

 

نماینده مردم کهنوج در دفاع از گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: وزارت بهداشت جایگاه بسیار مهمی در کشور دارد و به همین دلیل انتخاب فرد متعهد، صالح و توانمند برای آن بسیار مهم است.

 

نماینده مردم کهنوج ادامه داد: دکتر قاضی‌زاده هاشمی با سابقه‌ درخشانی که دارد می‌تواند در شرایط فعلی تحول جدی در نظام بهداشت و سلامت و آموزش پزشکی ایجاد کند.

 

وی با اشاره به موفقیت‌های دکتر قاضی‌زاده هاشمی در خصوصی‌سازی گفت: برنامه‌های جدی برای اصلاح و توسعه وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از جمله مواردی است که در برنامه وزیر پیشنهادی دیده شده است.

 

نماینده کهنوج در مورد سابقه خانوادگی دکتر قاضی‌زاده هاشمی گفت: وی برادر شهید است کاملا به نظام وفادار است و انگیزه او از ورود به این بخش نه کسب شهرت و ثروت است که قبلا با افتخارات علمی و پژوهشی که داشته شهره عام و خاص شده است، هدف او و انگیزه‌اش خدمت به مردم در حوزه سلامت است.

 

امیری در ادامه اظهار کرد: باید از ایثارگری دکتر قاضی‌زاده هاشمی تشکر کرد، نمایندگان با رای بالا به او حق مطلب را ادا کنند توجه دکتر قاضی‌زاده هاشمی به توسعه عدالت در سلامت و بهره‌مندی همه مردم از امکانات بهداشت و سلامت است.

 

نماینده کهنوج همچنین اظهار کرد: برنامه‌های دکتر هاشمی بر اساس گسترش فضای فیزیکی و به روز کردن امکانات در حوزه بهداشت و سلامت با تاکید بر مناطق محروم است، ۵۲ شاخص عدالت در سلامت در برنامه‌های او دیده شده است و عشق به محرومان را با حضور فیزیکی و درمان بیماران در سرتاسر مناطق محروم از جمله در بشاگرد، خاف و سیستان و بلوچستان و سایر نقاط محروم کشور نشان داده است.

 

این نماینده موافق وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پایان خطاب به نمایندگان گفت: نمایندگان با رای بالا پاسخ این همه تلاش‌های گزینه پیشنهادی برای وزارت بهداشت در راستای کمک به محرومان را بدهند، دعای خیر ما بدرقه شما باشد.

 

 

وزیر پیشنهادی بهداشت در مجلس: نیاز به تحول اساسی در مدیریت وزارت بهداشت داریم

 

 

وزیر پیشنهادی بهداشت درمان و آموزش پزشکی در دفاع از برنامه‌های خود برای تصدی وزارت بهداشت گفت که نیاز به تحول اساسی در نحوه مدیریت پرجمعیت‌ترین و تخصصی‌ترین وزارتخانه دولت احساس می‌شود.

 

حسن قاضی‌زاده هاشمی در دفاعیات خود در جلسه بررسی صلاحیتش در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بر اساس اصل ۲۹ قانون اساسی سلامت حقی همگانی است و دولت مکلف است برای تمامی افراد کشور آن را تامین کند، این حق همانند امنیت وظیفه حاکمیتی است و مردم همچنان که به آب و غذا و امنیت نیاز دارند به سلامت هم محتاجند و قانون‌گذار بر تامین سلامت و نه دسترسی بر آن تاکید دارد.

 

وی با بیان اینکه امنیت، سلامت اجتماعی و سلامت، امنیت فردی را به دنبال دارد اضافه کرد: انتظار حداقلی مردم از حاکمیت این است که زیرساخت اولیه برای تامین سلامت مردم فراهم شود، زیرا انسان سالم محور توسعه پایدار است و رشد و توسعه سیاسی و اقتصادی پایدار بدون داشتن انسان‌های سالم به لحاظ روحی و جسمی امکان‌پذیر نیست.

 

وزیر پیشنهادی بهداشت در بخش دیگری از اظهارات خود یادآور شد: مقالات و مستندات علمی نشان می‌دهد ۳۰ درصد از تولید ناخالص جوامع وابسته به سلامت آن‌هاست و امکان ندارد در جامعه بیمار به لحاظ جسمی و روحی به رشد و شکوفایی دست یافت، نظام جمهوری اسلامی نیز دستاوردهای ارزشمندی در این زمینه داشته و ارتقا سطح خدمات فوریتی بویژه در دفاع مقدس، دسترسی ۹۰ درصد روستاییان و قریب ۱۰۰ درصد شهرنشینان به خدمات سلامت از جمله این کامیابی‌هاست.

 

وی گفت: در سال‌های گذشته به همت وزرا، مدیران و کارگزاران خدوم حوزه سلامت امید به زندگی برای خانم‌ها به ۷۲ و برای آقایان به ۷۰ سال ارتقا یافته است، کاهش مرگ و میر مادران و کودکان زیر یک سال در سایه احداث و توسعه ۱۸ هزار خانه بهداشت در مناطق روستایی و تربیت و آموزش نیروی انسان ماهر از بهورز تا نیروی تخصصی حاصل زحمات این عزیزان و زحمات نمایندگان در ادوار مختلف است.

 

قاضی زاده هاشمی، در ادامه رشد خیره کننده علمی و گذر از مرزهای دانش در برخی بخش‌ها و تولید برخی اقلام دارویی را نیز از دیگر این دستاوردها عنوان و در عین حال خاطرنشان کرد: هنوز نظام سلامت باچالش مواجه است و اشکالات متعدد آن بر کسی پوشیده نیست. رتبه شاخص‌های بهداشتی ایران در ۱۸۰ کشور دنیا ۹۹ است، در حالی که در ترکیه این رتبه ۴۹ و در بنگلادش ۵۱ در بحرین ۷۵ در قطر ۷۰ در الجزایر ۷۴ و در لبنان ۱۰۱ است.

 

وزیر پیشنهادی بهداشت در ادامه به دیگر شاخص‌های بهداشتی ایران در بین ۲۰ کشور منطقه اشاره و تصریح کرد: ایران درعمل سزارین رتبه اول، مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال رتبه چهارم، مرگ و میر مادران باردار رتبه پنجم، مرگ و میر والدین ۱۵ تا ۶۰ سال رتبه ششم، امید به زندگی رتبه هشتم و مرگ و میر شیرخواران رتبه پانزدهم است، در حالی که طبق سند چشم‌انداز ایران باید در افق ۱۴۰۴ در برخی شاخص‌های بهداشتی به رتبه اول منطقه دست پیدا کند.

 

وی در ادامه رشد ۵ درصدی اعتبارات وزارت بهداشت در سال ۹۲ را مورد اشاره قرار داد و تاکید کرد: باید نرخ تورم را به این رقم اضافه کرده البته شما بیش از من اطلاع دارید که سال گذشته چه مشکلاتی ناشی از عدم اختصاص بودجه به این بخش وجود داشته است،

 

در حال حال حاضر ۶ هزار میلیارد تومان کسری وزارتخانه است، ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی و ۱۵۰۰ میلیارد تومان بدهی بیمه‌ها شرایطی را برای همکاران من در بیمارستان‌های دولتی ایجاد کرده که اداره مجموعه‌های تحت مدیریت آن‌ها به سادگی امکان‌پذیر نیست.

 

وزیر پیشنهادی بهداشت در بخش ابتدایی اظهارات خود ضمن قرائت بخشی از دعای افتتاح ابراز امیدواری کرد که دولتی یازدهم دولتی باشد که عزت و عظمت اسلام در آن بیش از پیش هویدا شود.

 

وی از حسن توجه نمایندگان به بخش بهداشت و درمان ابراز خرسندی کرد و گفت که مهم‌ترین وظیفه‌ای که وی باید در زمان تصدی وزارت بهداشت انجام دهد توجه بیش از پیش به بخش سلامت و درمان است.

 

قاضی‌زاده هاشمی به بخشی از اظهارات نادر قاضی‌پور در مخالفت با خود اشاره کرد و گفت: من ناراحتم که آقای قاضی‌پور تارهای صوتی‌شان به دلیل سه نوبت مخالفت مکرر آرامش ندارد و جراحت دارد و ایشان اذیت شدند، آقایان لاهوتی و آصفری هم با فرمایشات‌شان لطفی به من کردند و فرصتی ایجاد کردند که پاسخ آن‌ها را بدهم و تردیدی ندارم که بعد از صحبت‌هایم آن‌ها هم موافق من خواهند بود.

 

وزیر پیشنهادی بهداشت از ریاست مجلس هیات رییسه و یکایک نمایندگان که در جلسات مختلف وی را راهمایی کردند سپاسگزاری کرد و ضمن تقدیر از موافقان و مخالفان خود در مجلس از شخصیت‌های برجسته علمی، جامعه پزشکی، پرستاری که به وی اظهار لطف کرده‌اند قدردانی کرد.

 

 

مشکل دارویی کشور را به سرعت حل می‌کنم

 

 

وزیر پیشنهادی بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه برنامه‌ای را در ۲۹ صفحه تقدیم نمایندگان کرده است گفت: این برنامه با اسناد بالادستی و اصول علمی فنی و با مشارکت اکثر نخبگان و کارشناسان وزارت بهداشت در سه سطح زمان‌بندی و اولویت بندی‌شده تهیه شده است.

 

وی با بیان اینکه برنامه مدونی در ۱۰۰ روز یا حداکثر تا پایان سال تهیه شده است گفت: برنامه دیگر ما برنامه میان‌مدت تا پایان کار دولت یازدهم است و برنامه دیگر دراز مدت است که هدف اصلی برنامه پیشنهادی ما تامین و حفظ سلامت همگانی از طریق تقویت نظام تشکل‌های بهداشتی، ایجاد بیمه فراگیر باعمق و کیفیت مناسب برای همه آحاد ملت است.

 

هاشمی قاضی‌زاده در توضیح برنامه‌های کوتاه مدت خود گفت:‌استفاده از راهکارهای قانونی برنامه پنج ساله پنجم توسعه به منظور پیگیری منابع مالی مورد نیاز از این برنامه‌ها است.

 

وی اضافه کرد:‌در برنامه خود این موضوع را مورد هدف قرار دادم تا ستاد مدیریتی برای رفع مشکلات دارو، تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی تامین شود تا علاوه بر رفع مشکلات نقدینگی فرآیند قانونی این موضوع حل شود، این مطلب را با رییس جمهور ومعاون اول در میان گذاشتم و تلاش می‌کنیم تا به سرعت مشکل دارویی به عنوان مشکل روزمره مردم را برطرف کنیم.

 

وزیر پیشنهادی بهداشت درمان و آموزش پزشکی، استقرار گام به گام پزشک خانواده و نظام ارجاع را بعد از آسیب شناسی کارشناسان را به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های خود را عنوان و اظهار کرد: ما برای اجرای پزشک خانواده اصراری به کار با سرعت نداریم چون تجربه نشان داده است که در استان‌هایی همچون فارس، مازندران و سیستان و بلوچستان که هزینه‌های بسیار شده و کار با سرعت پیش رفته است مشکلاتی برای پزشکان به وجود آمده است.

 

وی گفت که اجرای پزشک خانواده به ۱۰ تا ۱۵ سال زمان نیاز دارد نه اینکه بخواهیم ظرف یک تا دو سال اجرا کنیم.

 

هاشمی، تصویب راهکارهایی برای تامین نیروی انسانی مناطق محروم را به عنوان دیگر برنامه‌های خود برشمرد و گفت: بعد از گذشت ۳۴ سال از پیروزی انقلاب اسلامی ما هنوز نتوانسته‌ایم مشکل کمبود نیروی انسانی را برطرف کنیم، تلاش‌ بنده این است پزشکان عمومی و متخصصانی را از افراد بومی تربیت کنیم تا این مشکل برطرف شود.

 

وی بازسازی و گسترش شبکه‌های بهداشت را به عنوان دیگر برنامه خود عنوان و خاطرنشان کرد: شبکه‌های بهداشت میراث گرانقدری از زمان وزارت دکتر مرندی است که اکنون به شبکه‌های فرسوده و پیر تبدیل شده است، تلاش می‌کنم که این شبکه‌ها را جوان کنم.

 

وی تقویت دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی به ریاست رییس جمهور را از دیگر وعده‌های کار خود برشمرد.

 

این عضو کابینه پیشنهادی دولت روحانی همچنین گفت که با اصرار رییس جمهور این مسئولیت را قبول کرده است البته فکر می‌کند که با توجه به سابقه‌ی اجرایی و تحصیلاتش توان اداره بخش سلامت کشور را دارد چون اکنون زمانی است که همه باید به مردم کمک کنیم.

 

هاشمی، با تاکید بر لزوم تقویت بیمارستان‌های دولتی و رفع مشکلات آن‌ها گفت:‌ تفاوت رویکرد من با سایرین این است که به خود اجازه نمی‌دهم به مجموعه جامعه پزشکان پرخاش کنم چون این رویکرد با روحیه اعتدالی ما هماهنگ نیست.

 

وی با اشاره به وجود ۱۷۵ انجمن تخصصی پزشکی در کشور گفت: در مراجعاتی با عزیزان بسیج پزشک ۷۰ درصد آن‌ها اعلام آمادگی کردند که بدون چشم‌داشتی به اقصی نقاط دوردست کشور رفته و خدمت‌رسانی کنند.

 

وزیر پیشنهادی بهداشت درمان و آموزش پزشکی همچنین با تاکید بر لزوم تغییر تعرفه‌های پزشکی غیر واقعی گفت: این تعرفه‌ها پدیده‌ای آزاردهنده برای مردم است که حتما باید واقعی شود.

 

وی در پایان به مجلس و نمایندگان قول توجه به نظرات و همکاری و حضور مداوم را داد.

 

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

38 + = 41