۰۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳

وزیر پیشنهادی: «اطلاعات» در حریم خصوصی افراد دخالت نخواهد کرد

حفظ جایگاه و نقش حاکمیتی وزارت اطلاعات در پرتو هدایت و رهنمودهای مقام‌معظم‌رهبری و در مرحله بعد حفظ استقلال وزارت و جلوگیری از تاثیرپذیری آن از جریان‌های سیاسی، تقویت نگاه ملی و فراجناحی، رعایت موازین شرعی، قانونی و اخلاقی در اقدامات اطلاعاتی، صیانت از پرسنل و سازمان در مقابل تهدید و آسیب حفاظتی، تدوین منشور اخلاق حرفه‌ای، توسعه و حفظ سرمایه انسانی با آموزش مستمر، مهارت‌آفرینی و بهره‌گیری از فناوری و روزآمد کردن دستگاه در فرآیند اطلاعاتی و ایجاد نشاط و امید در بین کارکنان از جمله این رویکردهاست.

alaviمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): تلاش در جهت تعامل و هماهنگی با جامعه اطلاعاتی، دولت، رییس‌جمهور، ارایه مشاوره اطلاعاتی به مدیران نظام، افزایش اعتماد مردم به‌وزارت، عدم دخالت در حریم خصوصی افراد، نهادینه‌کردن امنیت پایدار بدون امنیتی‌کردن کشور و به کارگیری دیپلماسی هوشمندانه و پنهان در سیاست خارجی با کمک دستگاه مربوطه را از جمله رویکردهای ملی خود در مدیریت وزارت اطلاعات عنوان کرد.

محمود علوی افزود: «حفظ جایگاه و نقش حاکمیتی وزارت اطلاعات در پرتو هدایت و رهنمودهای مقام‌معظم‌رهبری و در مرحله بعد حفظ استقلال وزارت و جلوگیری از تاثیرپذیری آن از جریان‌های سیاسی، تقویت نگاه ملی و فراجناحی، رعایت موازین شرعی، قانونی و اخلاقی در اقدامات اطلاعاتی، صیانت از پرسنل و سازمان در مقابل تهدید و آسیب حفاظتی، تدوین منشور اخلاق حرفه‌ای، توسعه و حفظ سرمایه انسانی با آموزش مستمر، مهارت‌آفرینی و بهره‌گیری از فناوری و روزآمد کردن دستگاه در فرآیند اطلاعاتی و ایجاد نشاط و امید در بین کارکنان از جمله این رویکردهاست.»
وی همچنین در ادامه به حضور ۱۰ساله خود در درس خارج فقه مقام‌معظم‌رهبری اشاره کرد و گفت: برخی گفتند آقای روحانی تناسب را در انتخاب وزرا رعایت نکرده، اتفاقا ایشان تناسبات را خوب در نظر می‌گیرد و تصمیماتش بی‌حکمت نیست از جمله اینکه ایشان برای استقبال از میهمانان خارجی به من گفتند به استقبال رییس‌جمهور سودان برو! (این سخن مزاح‌گونه علوی با خنده حضار مواجه شد.) آنچه ریاست‌جمهوری را به پیشنهاد این حقیر برای وزارت اطلاعات واداشت استحضار ایشان از پیشینه من در ارتباط با ماموریت‌های وزارت اطلاعات بود. من در کمیسیون خاص تدوین قانون وزارت اطلاعات در مجلس حضور داشتم و هنوز جزییات آن جلسات را در ذهن دارم.
من در ادوار اول، دوم و چهارم مجلس، مخبر و نایب‌رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی بودم که کمیسیون تخصصی وزارت اطلاعات بود همچنین در مجلس هشتم نایب‌رییس کمیسیون سیاست خارجی بودم که پیوند تنگاتنگی با بخشی از وظایف وزارت داشت. همچنین در سال‌های ۶۸ تا ۷۰ معاون نظارت و بازرسی سازمان عقیدتی – سیاسی وزارت دفاع بودم که ماموریت‌های آن با بخشی از ماموریت‌های وزارت اطلاعات سنخیت دارد و سه دوره سه‌ساله ریاست عقیدتی – سیاسی ارتش را برعهده داشتم.
وزیر پیشنهادی اطلاعات در ادامه در پاسخ به شبهه‌ای در مورد دونسخه‌ای بودن برنامه ارایه‌شده از سوی وی، اظهار کرد: یکی از این نسخه‌ها درواقع پیشنهاداتی بود که برای استفاده جهت تدوین برنامه تنظیم شده بود و آن را به اشتباه منتشر کرده بودند که این نسخه اصلا چارچوب برنامه را ندارد اما من در برنامه خود اهدافم را در ارتباط با سازمان وزارت و عناوین برنامه‌های اجرایی بازگو کردم.

موافقین:

جواد جهانگیرزاده
وزانت علمی دارد

آقای علوی با چهار دوره عضویت در مجلس، حضور در تدوین قانون وزارت اطلاعات و سابقه حضور در نهادهای نظامی دارای بینش امنیتی است و می‌تواند وزارت را به پرهیز از ورود به مسایل خرد و تمرکز بر مسایل کلان بین‌المللی و امنیت ملی سوق دهد. آقای علوی هم روحانی انقلابی فعال و پرتحرک آشنا به مسایل نظامی است که در کمیسیون سیاسی مجلس خبرگان عضویت دارد، هم دارای وزانت علمی است و به لحاظ عملیاتی انسان فعالی است. آقای علوی در تقویت نظام کارشناسی و نظام مدیریتی خبره دستگاه‌های اطلاعاتی و افزایش ظرفیت‌های حرفه‌ای اطلاعاتی موفق خواهد بود و از نمایندگان می‌خواهم به او رای‌اعتماد دهند.

هادی قوامی
همه ما باید مکمل دولت باشیم

رفتار و حرکات برخی از مخالفان وزیر به افراط‌گرایی منتهی می‌شود که تنها ناامنی را در کشور به‌وجود آورده که ما را از خلق حماسه اقتصادی دور می‌کند. به فرموده مقام‌معظم‌رهبری در مورد ردصلاحیت‌ها، اگر فردی ردصلاحیت شد، یعنی برای آن مسوولیت ردصلاحیت شده، این به‌معنای بی‌صلاحیت بودن آن فرد نیست و نباید آن شخص را ساقط کرد. رهبری بعد از ردصلاحیت آقای علوی، ایشان را برای امام‌جمعه اراک پیشنهاد کردند. از طرف دیگر رییس‌جمهور برای بسیاری از وزارتخانه‌ها از جمله وزارت اطلاعات با مقام‌معظم‌رهبری مشورت می‌کند، پس باید به این مورد نیز توجه شود، نباید مباحثی را مطرح کرد که درست نیست.
————————————————
مخالفین

حمید رسایی
بهتر بود پورمحمدی معرفی می‌شد

دلیل روبوسی‌ام با وزیر پیشنهادی که قبل از نطقم انجام دادم این بود که بگویم زنده‌باد مخالف من. یکی از اشکالات وارد بر ایشان با وجود سوابق خوب در سایر حوزه‌ها آشنا نبودن با حوزه عمل وزارت اطلاعات است؛ به نظر بنده بهتر بود حجت‌الاسلام پورمحمدی به‌عنوان وزیر اطلاعات به مجلس معرفی می‌شد. در یک جلسه فردی که در پرونده مشهور «شهرام کذا» بود و حتی از افراد ساواک در آن جلسه، حضور داشتند، حجت‌الاسلام علوی نیز جزو میهمانان آن جلسه بود. حجت‌الاسلام علوی در جایی گفته بود که برای وزارت کشور مناسب‌تر است، چون در وزارت اطلاعات برخی حرف‌ها را باید نگه داشت که با روحیات بنده سازگار نیست.

بهرام بیرانوند
مرز جدی درباره برنامه دوم داریم

شنیده‌ها حاکی از آن است که در حوزه ریاست‌جمهوری، معاونت سیاسی، امنیتی در شرف تاسیس است که اگر صحیح باشد اول نقض‌کننده عدم امنیت موضوع کار وزارتخانه است. دو برنامه به‌عنوان برنامه‌های پیشنهادی وزیر اطلاعات به دستمان رسیده است، اگر قرار باشد برنامه دوم اجرا شود ما در مورد آن مرزهای جدی داریم. یکی از بندهای این برنامه بازبینی در رویه بازنشستگی‌های نیروهای مجرب و متخصص در کنار بازگشت کارشناسان و مدیرانی به وزارت اطلاعات است که به هر دلیل بازنشسته شده‌اند یعنی قرار است ضمن بازگشت مدیران گذشته، تعدادی از مدیران کنونی و سال‌های قبل را به بهانه بازنشستگی از این وزارتخانه بیرون کنند که این به‌معنای مشغول کردن وزارت اطلاعات با ساختار درونی‌اش است.

منبع: شرق
:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

+ 71 = 77