۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳

بزرگ‌ترین وزارتخانه چه سرنوشتی خواهد داشت؟

فرهنگیان از اینکه چهره‌ای فرهیخته و شخصیتی شناخته شده با این سوابق ارزشمند وزیر خواهد شد، خوشحالند. مطمئنا نمایندگان محترم مجلس با رأی اعتمادشان به دکتر نجفی وزیر مقبول و مورد حمایت معلمان، موجی از شادی را در بزرگترین و مهمترین وزارتخانه کشور رقم خواهند زد.

najafiمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

مرتضی نظری* نوشت:

سه سال پیش با یکی از دوستان دیداری با آقای دکتر نجفی در شورای شهر تهران داشتیم، خاطر‌ه‌ای برای ما نقل کردند که هیچ وقت از یاد نمی برم؛ “ایشان گفتند سال‌ها قبل زمانی که نام من برای وزارت آموزش و پرورش مطرح شد، تعدادی از اساتید و دوستان نزدیکم در دانشگاه به من گفتند شما با این سابقه‌ای که در وزارت فرهنگ و آموزش عالی و در میان دانشگاهیان دارید، چرا می‌خواهید بروید آموزش و پرورش؟! آقای نجفی گفتند من دیدم آموزش و پرورش در نظر این‌ها خیلی پایین است، گفتم اشکالی ندارد، می‌روم و طوری کار می‌کنم که بعد از پایان دوره وزارتم شما همین تصوری را که درباره وزارت فرهنگ و آموزش عالی دارید، درباره آموزش پرورش هم داشته باشید!”
این روزها بنابر اخبار و گزارشات دریافتی چنان شور و شعفی در میان پاک ترین و مقبول ترین قشر جامعه – معلمان- دیده می شود و آنچنان خوشحالی از آمدن آقای دکتر نجفی وجود دارد که به تعبیر یکی از اساتید؛ «هرکسی نداند فکر می کند معلمان می خواهند از کاندیدای ریاست جمهوری حمایت کنند!»
موج حمایت گسترده از دکتر محمدعلی نجفی شامل طیف وسیعی از تشکلهای ذی نفوذ و گسترده فرهنگیان از جمله؛ انجمن اسلامی معلمان ایران، کانون صنفی معلمان ایران، مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، سازمان معلمان ایران و  تشکلهای جدیدتری همچون کانون مدرسان دانشگاه فرهنگیان و گروه کارشناسان عالی حوزه ستادی می شود.
به این دایره باید معلمان و مدیران آموزشی بسیاری از مدارس کشور را افزود. همچنین بسیاری از اساتید و صاحبنظران تعلیم و تربیت، شخصیتهای ارزشمند فرهنگی و اجتماعی و نیز نمایندگان محترم مجلس و همه فعالان عرصه آموزش از جمله موسسان مراکز آموزش از راه دور و مدارس غیر دولتی در زمره حامیان ایشان در مسند وزارت آموزش و پرورش هستند.
و دست آخر باید تلاش دلسوزانه و از روی آگاهی خبرنگاران و روزنامه نگاران که عموماً متعلق به بخش خصوصی هستند را اضافه کرد که پژواک سخن معلمان  و دغدغه های این روزهای فرهنگیان و تحول خواهان تعلیم و تربیت هستند.
همه این ها سرمایه های انسانی هستند که در اختیار وزیر آموزش و پرورش قرار دارند. خوشبختانه ما شاهد همراهی گفتمانی بین معلمان با وزیر پیشنهادی دولت برای آموزش و پرورش هستیم. بر هیچ یک از دلسوزان نظام پوشیده نیست که دستیابی به اهداف مصرح در سند چشم انداز تا حد بالایی منوط به تحول در آموزش و پرورش است.
واقعیت اینست که نگاه عمومی جامعه با آمدن دکتر نجفی به آموزش و پرورش تغییر خواهد کرد. و انشاالله با دعوتی دوباره از صاحبنظران و پژوهشگران برجسته تعلیم و تربیت و نیز با ارائه ترکیبی از مدیران فکور که تغییرات جدید جهانی را در عرصه آموزش می فهمند و با زبان زمانه آشنایند، می توان به بازسازی اعتبار نهاد تعلیم و تربیت پرداخت.
گذشته ها گذشته اما اگر شرح انتصابهای این هشت سال را به هر انسان منصفی بگویید، انگشت به دهان می ماند. تمام کسانی که با حساسیت کار تعلیم و تربیت انسان آشنایند، متأسف می شوند وقتی می بینند به خاطر عملی شدن طرحی عجولانه یعنی و برای تأمین معلم دوره ابتدایی، نیروهای خدماتی و سرایدار را – که در جای خود عزیزند- به کلاس فرستادند! این بزرگترین جفایی بود که خواسته یا ناخواسته به آموزش و پرورش شد. آقایان در روزگاری دست به این کارها زدند که در کشورهای اروپایی اگر معلمی، دانش و روشهای تدریس خود را بهبود نبخشد، گاهی حتی از ادامه کارش جلوگیری می کنند.
تمام کشورهای توسعه یافته به آموزش و پرورش از دریچه آینده می نگرند. برای ما که دنبال توسعه انسانی هستیم پرواضح است که توسعه یافتگی از جنس پروژه های عمرانی یا واردات و صادرات کالا و برنامه های کوتاه مدت نیست. برای رسیدن به بزرگراه توسعه پایدار باید از کوچه تربیت و آموزش و پرورش بگذریم.
دولتمردان و نخبگان سیاسی ما همواره از ضرورت ایجاد سرمایه اجتماعی و مشارکت مردم در سرنوشت خویش سخن می گویند و ما می گوییم این ها بدون سرمایه گذاری در آموزش و پرورش امکان پذیر نیست. علاقمندان به توسعه همه جانبه ایران آرزومندند که وزن آموزش و پرورش در نظرگاه مردم و نخبگان سیاسی افزایش یابد تا بتوان گامهای بعدی را برداشت.
امروز خانواده بزرگ معلمان کشور امیدوارند عقلانیت به تصمیم گیری های آموزش و پرورش بازگردد، بی تفاوتی ها به تغییرات پرشتاب عصر اطلاعات پایان پذیرد، بدنه کارشناسی حوزه ستادی تقویت شده و از کار و فعالیت خلاقانه، آزادانه و غیر متمرکز معلمان و دانش آموزان در مدرسه  حمایت شود. همچنین بعد از هشت سال عزل و نصب های پی در پی و نامهربانی های بسیار با معلمان و کارشناسان عالی امید آن می رود رفتار غیرتعاملی، بخشنامه ای و عموماً آمرانه وزارت آموزش و پرورش با مدارس پایان پذیرفته و ضمن دوری جستن از الگوی تحکمی و یکسویه، فضای مفاهمه و تعامل سازنده با رسانه ها فراهم گردد.
فرهنگیان از اینکه چهره‌ای فرهیخته و شخصیتی شناخته شده با این سوابق ارزشمند وزیر خواهد شد، خوشحالند. مطمئنا نمایندگان محترم مجلس با رأی اعتمادشان به دکتر نجفی وزیر مقبول و مورد حمایت معلمان، موجی از شادی را در بزرگترین و مهمترین وزارتخانه کشور رقم خواهند زد.

* مدیر روابط عمومی سابق پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

منبع: پایگاه خبری رسانه قانون

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

+ 48 = 55