۱۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴

جزئیات بررسی وزیر پیشنهادی نفت در مجلس

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام)

Mona Hoobehfekr (18 of 33)-2.jpgمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

عملکرد بیژن زنگنه وزیر نفت دولت اصلاحات، امروز زیر ذره‌بین نمایندگان مجلس قرار گرفت تا مشخص شود که آیا او صلاحیت سکان‌داری این وزارتخانه در دولت تدبیر و امید را دارد یا خیر.

احمد توکلی، علیرضا زاکانی و مقیمی به عنوان مخالفان وزیر پیشنهادی نفت و ایرج عبدی و حیدری‌طیب به عنوان موافقان وی سخن گفتند.

 

مقیمی: اشتیاق به شرکت‌های خارجی و تحقیر شرکت‌های داخلی از ویژگی‌های زنگنه است

نماینده مردم بهشهر در مجلس شورای اسلامی، اشتیاق به شرکت‌های خارجی و تحقیر شرکت‌های داخلی را از ویژگی‌های مدیریتی زنگنه دانست.

 

احمدعلی مقیمی که در مخالفت با وزیر پیشنهادی نفت در جلسه علنی بعدازظهر امروز (پنجشنبه) مجلس سخن می‌گفت، اظهار کرد: مخالفت من نسبت به آقای زنگنه با عنایت به فرمایشات رهبری در خطبه‌های عید فطر مبنی بر انتخاب وزرای صالح توسط نمایندگان است که راهکار راهبردی برای انتخاب وزرا ارائه کردند.

 

وی افزود: بدیهی‌ترین برداشت از سخنان رهبری این است که وظیفه مجلس انتخاب وزرای صالح است و الزاما رای اعتماد به همه وزرا نیست. صالح بودن هر وزیری باید برای نمایندگان احراز شود. چه در حوزه تخصصی و برنامه‌ای و چه در دوره اقتصادی و اجتماعی نه سخت‌گیرانه عمل کنیم که متهم به افراطی‌گری شویم و نه سهل‌آنگاری و ساده‌اندیشی کنیم که تفریح تلقی شود. بلکه همان شعاری که رییس جمهور در قالب اعتدال مطرح کردند را ملاک قرار دهیم.

 

نماینده مردم بهشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر مبنای نظر کارشناسی معاون نظارت مجلس، برنامه‌های آقای زنگنه از ۱۷ مورد تنها ۷ مورد شرح وظیفه وزارتخانه است و از ۱۹ مورد، تنها سه مورد منطبق با برنامه پنجم است.

 

مقیمی با بیان اینکه مجلس امروز در آزمون بزرگی قرار گرفته،گفت: شما می‌خواهید برای کسی تصمیم بگیرید که ۸ سال سابقه کار در وزارت نفت داشته و فارغ از سلامت شخصی او خروجی مدیریتش برای کشور خسارت‌بار است. ترغیب رشوه، زد و بند، باندبازی و رانت‌خواری افراد خاص و بعضی از آقازاده‌ها که در گزارش دادگاه خارجی به آنها نام جونیور داده‌اند و همچنین اکثر قراردادهایی که در زمان وزارت آقای زنگنه در وزارت نفت منعقد شده، همه دارای ابهام است و در دادگاه‌های بین‌المللی و داخلی دارای پرونده است مانند قرار داد کرسنت، توتال کیش و میدان‌های نفتی و همچنین قراردادهای شل، اسپات‌اویل و… و خود به عنوان متهم در دادگاه‌های داخلی و خارجی باید پاسخگو باشد.

 

این عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: سابقه آقای زنگنه مدیریتی آمرانه، انحصاری، بدون مشورت، ترغیب و اشتیاق به کشورهای خارجی و تحقیر شرکت‌های داخلی، بهم زدن ساختار یکپارچه نفت، افزایش شرکت‌های دولتی از ۳۰ شرکت به ۱۸۰ شرکت، تکه تکه کردن ساختار وزارت نفت است.

 

مقیمی یادآور شد: امروز دنیا در قالب انسجام شرکت‌ها و در قالب ایجاد شرکت‌های هولدینگ سعی می‌کند بهره‌وری را بالا ببرد. این تجربه آقای زنگنه باعث تحمیل استقراض ۷۰ میلیارد دلاری بر کشور بوده است. عدم نظارت بر پیمانکاران خارجی نیز از مدیریت ضعیف ایشان است.

 

نماینده مردم بهشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسات رای اعتماد زنگنه در مرحله دوم وزارت وی یادآور شد: آقای کهرم که از نیروهای اصلاح‌طلب مجلس ششم بود و آقای محتشمی‌پور از شخصیت، عملکرد و مدیریت آقای زنگنه در زمانی که او قرار بود مرحله دوم از مجلس رای اعتماد بگیرد، اظهاراتی داشتند مبنی براینکه” متاسفانه مدیریت عالی وزارت نفت، عملکرد و سیاست‌هایی را دنبال کرده‌اند که پی‌آمد این نوع افراد باعث ایجاد سازمان سایه توسعه پیوندها و معادلات باندی گسترده شده و با این روند کارشناسان دلسوز با سابقه صنعت نفت در چنین فرآیندی دچار جدایی از جریان تصمیم‌سازی شده‌اند و در مقابل حدود ۳۰ نفر از خارج از صنعت نفت در مدیریت ارشد نفت قرار می‌گیرند.”

 

مقیمی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: آقای محتشمی‌پور در اظهاراتی نیز گفته «از همه مهم‌تر اتکاء به پیمانکاران خارجی و نادیده گرفتن پیمانکاران داخلی است. ضمن اینکه شاهد حجم قراردادها با احتساب سود زیاد به علاوه پاداش و ۵۰ میلیارد دلار ایجاد تعهد هستیم در حالی که این موضوع با کمال تاسف این موضوع را اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی به مجلس و دولت نکرده است.»

 

 

عبدی: “زنگنه” می‌تواند وضعیت معیشتی مردم را بهبود ببخشید

 

یک عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت با بیان اینکه زنگنه با تصدی وزارت نفت می‌تواند وضعیت معیشت مردم را بهبود ببخشد گفت که وزیر پیشنهادی نفت دارای دیپلماسی قوی است.

 

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، ایرج عبدی موافق وزیر پیشنهادی نفت که وقت خود را با سعید حیدری طیب تقسیم کرده است، در جلسه علنی نوبت عصر امروز در ابتدا از نمایندگانی که از او برای گرفتن وقت نطقش برای دفاع از زنگنه درخواست وقت کرده بودند عذرخواهی کرد.

 

وی با اشاره به صحبت‌های توکلی مقیمی دو مخالف وزیر پیشنهادی نفت گفت: آقای توکلی صحبت‌های خود را به گونه‌ای بیان کردند که تلاش داشتند آقای زنگنه در این وزارتخانه بماند که نشد و آقای مقیمی نیز از کارهای بزرگ زمان وزارت آقای زنگنه قدردانی کرد.

 

عبدی همچنین از روحانی به دلیل معرفی کابینه‌ای با چنین دانش و تجربه‌ای تشکر کرد و گفت: از نمایندگان درخواست دارم که به موضوع دانش و تجربه وزرای پیشنهادی دقت بیشتری داشته باشند.

 

وی با بیان اینکه هفتاد درصد از اقتصاد کشور مربوط به نفت است گفت: همه ما وضعیت اشتغال را در حوزه‌های انتخابیه خود دیده‌ایم و طبیعتا از راهی جز صنعت نفت نمی‌توانیم مشکل را حل کرد و طبیعتا فردی با توانمندی و پتانسیل لازم باید در صدر این وزارتخانه باشد که بتواند اقتصاد را بچرخاند.

 

عبدی با بیان اینکه دولت احمدی‌نژاد وزارت نفت را با حداکثر کارآمدی و توان بهره‌وری در دست گرفت گفت: این دولت توانست درآمدهای زیادی کسب کند اما چیزی عاید کشور نشد، از طرف دیگر دولت احمدی‌نژاد در چهار سال دوم سعی کرد با انتشار اوراق مشارکت و عرضه آن به نوعی مشکلات را حل کند، شاید برخی بگویند که مشکلات این حوزه حاصل تحریم‌ها است اما باور من این است که همه مشکلات به تحریم‌ها باز نمی‌گردد.

 

نماینده مردم خرم‌آباد با اشاره به دوران وزیری زنگنه در وزارت نفت گفت: در این دوران ما شاهد ثبات مدیریتی بودیم و آقای زنگنه هشت سال وزیر وزارت نفت بود اما در هشت سال آقای احمدی‌نژاد هر یک سال و نیم یک وزیر روی کار آمد که این نشان دهنده عدم اطمینان به وزارت نفت است.

 

وی با بیان اینکه بسیاری از کارشناسان اذعان دارند که زنگنه می‌تواند وضعیت مردم را از لحاظ معیشتی بهبود ببخشد افزود: بدنه وزارت و شرکت‌های نفت امیدوارند که زنگنه بیاید و وضعیت را سروسامان بدهد.

 

عبدی با بیان اینکه زنگنه دارای قدرت دیپلماسی قوی است به شبهات پیرامون قرارداد کرسنت اشاره و اظهار کرد: آقای زنگنه دیروز دو ساعت راجع به این قرارداد برای اعضای فراکسیون اصولگرایان صحبت کرد ولی قبول کنید که همه چیز را نمی‌توان در جلسه علنی مطرح کرد.

 

وی با طرح این پرسش که آیا دیپلماسی قوی‌تری از زنگنه برای وزارت نفت سراغ دارید، گفت: مخالفان می‌گویند که دردوران مدیریت آقای زنگنه مشکلاتی به وجود آمده است اما شما کدام وزارتخانه را سراغ دارید که بدون مشکل باشد ما اخیرا شاهد اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی بودیم که باید وزیر اقتصاد ر ا سلاخی می‌کردیم.

 

عبدی در پایان از نمایندگان خواست که با توجه به تجربه و دانش ۲۲ساله زنگنه به او رای اعتماد دهند تا تجربه و اعتماد به صنعت نفت برگردد.

 

توکلی: خلاف‌گویی قابل تامل نیست

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزارت بیژن زنگنه در وزارت نفت، روایتی را از قسم جلاله او در مورد خلافی را ذکر کرد.

 

احمد توکلی که در مخالفت با وزیر پیشنهادی نفت سخن می‌گفت، اظهار کرد: برای من دشوار است که امروز در این باره صحبت کنم زیرا امید و همگرایی که در کشور ایجاد شده، یک سرمایه اجتماعی مغتنم است که نباید آسیب ببیند اما چه کنم به رغم علاقه خودم برای اینکه آقای زنگنه به وزارت برسد، اتفاقی افتاد که باعث شد به مخالفت گرایش یابم.

 

وی افزود: تقریبا همه همکاران می‌دانند که من از هفته گذشته تا پریشب تلاش داشتم آقای زنگنه مسوولیت وزارت نفت را به عهده بگیرد. این به رغم مخالفت‌های طولانی من با ایشان در صدارت وزارت نفت در دولت‌های گذشته بود.

 

احمد توکلی با اشاره به دلایل پیشین خود برای تلاش در جهت رای‌آوری زنگنه در وزارت نفت، گفت: یکی از دلایل وضعیت عرصه نفت و گاز در شرایط فعلی که با دشواری‌های سختی روبه‌رو بود. دیگر اینکه به دلیل اینکه چند دوره شاهد صدارت غیرنفتی‌ها بر وزارت نفت بودیم، یک نوع دلخوری و احساس سرافکندگی به طور عمومی وجود دارد که وقتی احساس کردند آقای زنگنه می‌خواهد وزیر شود، نشاطی پیدا شده زیرا ایشان را نفتی می‌دانند و این باعث می‌شود کارآیی بالا برود حتی گروه‌های وطن‌دوست استقلال طلب که معمولا با آقای زنگنه مخالف بودند اکثرشان از این موضوع استقبال کردند و بالاخره اینکه آقای زنگنه از روزی که می‌خواهد رای بگیرد، از همان لحظه وزیر بود و برای شناخت وزارتخانه و انتصاب‌ها وقتی نیاز نداشت و دیگر اینکه نفت متاسفانه همچنان منبع اصلی تامین دولت است.

 

نماینده مردم تهران ادامه داد: در تاریخ ۱۸ مرداد آقای زنگنه به دفتر من آمد، مسائلی رد و بدل شد و من به صراحت به ایشان گفتم شما اگرچه فاسد نیستی اما اهتمامی برای مبارزه با فساد نداری. در به کارگیری نیروها و ظرفیت‌های داخلی هم اهتمام نداری. به رغم این همت بیشتری کن و معلوم شد نظر من مثبت است و ایشان استقبال کرد.

 

توکلی با اشاره به تشکیل جلساتی در کمیسیون تلفیق برای بررسی برنامه‌های زنگنه اضافه کرد: در این جلسه که ۴۰، ۵۰ نفر از دوستان بودند، من نظراتم را گفتم و جلسه با وجود مخالفت‌ها تعدیل شد و قرار شد کمیته ۵ نفره‌ای مسائل را بررسی بیشتری کنند و برادرانی که به ایشان معترض بودند دعوت شوند، این جلسه ظهر سه‌شنبه تشکیل شد. ۵ نفر از نمایندگان و آقای زنگنه و یکی از دستیارانشان حضور داشتند.

 

این نماینده اصولگرای مجلس خاطرنشان کرد: در این جلسه ضمن بررسی مسائل، آقای امیرآبادی که عضو کمیته بود مساله‌ای مطرح کرد که من وارد محتوای آن نمی‌شوم. ایشان مطلبی را به آقای زنگنه نسبت داد و آقای زنگنه قسم جلاله خورد که این درست نیست و من از فلان موقع به بعد فلان کار را نکردم. آقای امیرآبادی گفت من سند دارم. من به ایشان رو کردم و به ایشان گفتم مسلمانی که قسم جلاله می‌خورد موضوع را تمام کن.

 

توکلی در بخش دیگری از مخالفت خود از زنگنه یادآور شد: فردای آن روز من تلاش کردم بعضی از موانع از جلوی پای آقای زنگنه دور شود و ملاقاتی دیگر با یکی دیگر از نمایندگان داشتم که اطلاعات تعیین‌کننده‌ای در مورد ایشان داشت تا آن مانع هم رفع شود. تا غروب سه‌شنبه سندی به دست ما رسید که نشان داد قسم ایشان کاملا غلط است. من خیلی منقلب شدم. زیرا اشتباه کردن، موضوعی را عوضی تشخیص دادن و حتی مبانی مختلف داشتن قابل پذیرش است اما کتمان حقیقت یا وارونه جلوه دادن حقیقت باعث می‌شود کار بیخ پیدا کند.

 

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: اگر بنا بر صدق باشد، با مشاوره، کار جمعی و حتی سعی و خطا می‌شود ضعف‌ها را برطرف کرد اما اگر بنا باشد پرده پوشی در کار باشد، دیگر نمی‌شود هیچ ضعفی را جبران کرد. در همه نظام‌های مردم سالار مخصوصا در اسلام، صدق بسیار مهم است. در هر سازمانی مقام والای سازمان امضایش صحت موضوع و مقدمات را تصدیق می‌کند اما اگر خود آن صاحب امضا زیر سوال رفت، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود و من و شما روی این مساله حساس هستیم.

 

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: یادتان هست که در مجلس گذشته برادری که دستش کوتاه است، همین گرفتاری را پیدا کرد. همین آقای مقیمی در نصب آن برادر زحمت کشید و وقتی فهمید خلاف است، تلاش کرد تا مساله جور دیگری حل شود. وزیر دیگری هم خلافی کرد اما متاسفانه مجلس به عرض من گوش نداد و چوبش را اقتصاد ملی خورد.

 

توکلی با اشاره به نگارش نامه خود به رییس جمهور در این رابطه اظهار کرد: من صبح امروز نامه‌ای به آقای روحانی نوشتم، مطلب را شرح دادم و گفتم خیلی متاسفم که این وضع پیش آمده، اما خلاف‌گویی قابل تامل نیست. به خصوص که برای آن سوگند خورده شود. بعد با چند نفر از نزدیکان رییس جمهور هم صحبت کردم و با خود آقای زنگنه موضوع را مطرح کردم که ایشان گفت تکذیب نمی‌کنم ولی یادم نبود. حالا شنیدم گفته شده که قسم چیز دیگری را خورده بودم.

 

توکلی یادآور شد: من تمام تلاشم را کردم روی اعتقاد و به رغم عقیده قبلی خود و سخت‌گیری‌هایی که داشتم، تسامح کردم که این برادر محترم در خدمت قرار گیرد. اما این مساله با هیچ چیز درست شدنی نیست زیرا نمایندگان قرار است رای اعتماد بدهند و اگر بنا براین شد که خلاف‌گویی شود و صداقت رعایت نشود چه می‌دانید که در مورد مهم‌تری این خطا دوباره تکرار نشود. آن هم وزارت نفت که منبع درآمد ملی ماست و چون با خارج ارتباط دارد، پیچیدگی‌های جدیدی به آن اضافه می‌شود به ویژه اینکه در تحریم قرار داریم.

 

نماینده مردم تهران در پایان با بیان اینکه مجلس در آزمون بزرگی قرار دارد، گفت که نمی‌توان به چنین فردی رای اعتماد داد.

 

 

حیدری‌طیب: زنگنه یکی از افتخارات مدیریتی کشور است

 

یک عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت، زنگنه را به عنوان یکی از افتخارات مدیریتی جمهوری اسلامی برشمرد و گفت که تجربه ۲۲ ساله آقای زنگنه در وزارتخانه‌های جهادسازندگی،‌ نفت و نیرو می‌تواند اندوخته‌ای برای حل مشکلات کنونی کشور باشد.

 

سعید حیدری‌طیب موافق وزیر پیشنهادی نفت که وقت خود را با ایرج عبدی تقسیم کرده است، در جلسه علنی نوبت عصر امروز گفت: اقبال مردم ایران در انتخابات ۲۴ خرداد به آقای روحانی پیام‌های روشنی به مسوولان کشور به خصوص نمایندگان مجلس داشت.

 

به گفته وی، روحانی در انتخاب کابینه خود معیارهایی همچون فراهم کردن بستر مناسب برای تحقق خواسته‌های مردم، خارج کردن کشور از تنگ‌ناهای موجود و بهره‌گیری از توانایی و پتانسیل کشور را درنظر گرفته است.

 

حیدری‌طیب با بیان اینکه نمایندگان برای دادن رای اعتماد به وزرای پیشنهادی باید دو موضوع را مورد توجه قرار دهند، نگاهی به آینده و برنامه‌های پیشنهادی فرد معرفی شده و توجه به گذشته عملکرد آن وزارتخانه‌ها را به عنوان این دو معیار عنوان کرد.

 

نماینده مردم کرمانشاه با بیان اینکه تخریب‌های بسیاری علیه زنگنه انجام شده است گفت: در این شرایط نمایندگان و مردم باید قدر آقای رییس جمهور را بدانند که این بار کابینه‌ای به دور از حب و بغض و افراط و تفریط را به مجلس باهدف ایجاد اعتدال مدیریتی معرفی کرده است و وزرا را از تمامی گروه‌های سیاسی انتخاب کرده است.

 

حیدری‌طیب همچنین اظهار کرد: طبق قوانین جمهوری اسلامی اگر استعلام از دستگاهی پاسخ نداشته باشد یعنی نمی‌توان به استناد مواردی افراد را متهم کرد مواردی که طبیعتا فاقد ارزش قانونی و قضایی است، حال سوال این است که چرا برخی افراد پا را فراتر از قانون گذاشته و به توهین و افترا می‌پردازند.

 

وی افزود: آیا این مخالفت‌ها و تقابل‌ها مقابله دربرابر اراده عمومی مردم در انتخاب رییس جمهور نیست؟ چرا به جای همراهی اینگونه رفتارها انجام می‌شود؟

 

نماینده مردم کرمانشاه با اشاره به دوران وزارت زنگنه در وزارت جهاد و سازندگی گفت: آقای زنگنه ازسال ۶۲ تا ۶۷ یعنی پنج سال وزیر جهادسازندگی بود که خدمات شایان و قابل توجهی انجام داد.

 

وی با اشاره به اظهارات مخالف وزیر پیشنهادی در مورد قرارداد کرسنت گفت: این اظهارات در این مدت زمان کم قابل تبیین نیست اما می‌توان گفت که فاقد توجیه و مسائل حقوقی است و وجه حقوقی ندارد.

 

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی همچنین به عملکرد زنگنه در سال‌های ۶۷ تا ۷۶ در وزارت نیرو اشاره و اظهار کرد: در این دوران با تلاش‌های آقای زنگنه میزان وابستگی ما به تجهیزات نیروگاه‌ها رهایی پیدا کرد و شرکت مبنا که اکنون پرچم جمهوری اسلامی ایران را در دنیا بالا برده است تاسیس نمود.

 

وی مهار آب‌ها و سدسازی و تاسیس نیروگاه و به دنبال آن کم شدن خاموشی‌ها در کشور را به عنوان دیگر اقدامات زنگنه در دوران تصدی وزارت نیرو برشمرد.

 

وی همچنین به دوران وزارت زنگنه در نفت اشاره و اظهار کرد: ایشان زمینه‌ای را فراهم کرد که بخش گاز و نفت شرایط بهتری را داشته باشد اکنون که کشور با مشکلات عدیده‌ای در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی روبرو است که مهترین آن تحریم‌ها است طبیعتا آقای زنگنه می‌تواند در جهت حل این مشکلات عملکرد مطلوبی را داشته باشد و از فرصت به وجود آمده استفاده کند.

 

حیدری‌طیب با بیان اینکه زنگنه در دوران وزارت نفت قراردادهای مفیدی با شرکت‌های خارجی منعقد کرده است گفت: ۵۰ درصد قراردادهای گازی با پارس جنوبی به عنوان ذخایر گازی کشور در دوران زنگنه بسته شده است و از فاز یک تا پنج پارس جنوبی را زنگنه افتتاح کرده است.

 

این عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر وجود تجربه بالای زنگنه در بخش سرمایه‌گذاری گازی گفت: باید از تجربه ۲۲ آقای زنگنه به عنوان یک سرمایه استفاده کرد.

 

وی همچنین گفت: افراطی‌گری‌های برخی افراد که خود را نماینده‌تر از دیگران می‌دانند و به عنوان مخالفان کابینه پیشنهادی دولت صحبت کرده و یا ثبت نام نمودند موید آن است که چه هدفی دارند و شاید حتی می‌خواهند به دولت آینده ضربه بزنند.

 

حیدری‌طیب در پایان گفت که نمونه عملکرد زنگنه را می‌توان در توسعه صنعت نفت و پتروشیمی در مناطق محروم دید.

 

به گزارش ایسنا بخشی از صحبت‌های حیدری طیب باعث واکنش اعتراض‌آمیز نمایندگان شد که لاریجانی گفت این نکته‌ای که آقای حیدری‌طیب راجع به مخالفان گفت حرف درستی نبود.

 

 

عبدالهی: زنگنه، نعمت‌زاده و آخوندی ستاره تیم دولت هستند/ناخواسته به دام دشمن نیفتیم

 

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با دفاع قاطع از تصدی وزارت نفت توسط بیژن زنگنه، او را از ستاره‌های تیم دولت لقب داد و گفت: باید مراقب باشیم تا ناخواسته در دام طراحی دشمن نیفتیم.

 

رضا عبدالهی که در موافقت با وزیر پیشنهادی نفت سخن می‌گفت، اظهار کرد: در یکی از استیضاح‌های دوره قبل اتهامی به یکی از وزرا زده شد که از مقام خود سوء استفاده کرده‌اید و برای فرزندتان معافی سربازی گرفته‌اید، ایشان در پاسخ گفتند که هیچ فرزند پسری ندارم، آیا حرفهای دیگر این افراد را قبول می‌کنید.

 

وی با اشاره به سفارش امام علی(ع) به مالک اشتر در مورد انتخاب کارگزاران حکومتی از بین افراد باتجربه، باحیا و باسابقه درخشان مسلمانی گفت: آقای زنگنه ۲۲ سال سابقه وزارت دارد و هشت بار از مجلس نظام مقدس جمهوری اسلامی رای اعتماد گرفته است. آیا این دلیل بر صداقت، پاکدستی و توانمندی و کارآمدی او است یا خیر؟ که امروز او را به فساد، دروغ به ناکارآمدی متهم می‌کنیم. آیا این انصاف است، ممکن است بعضی یک بار از زیر دست مجلس در بروند اما نه هشت بار.

 

نماینده مردم ماه‌نشان گفت:‌فردی ۲۲ سال در نظام خدمت می‌کند از زندگی و خانواده‌اش می‌گذرد و امروز ما او را مورد اتهامی قرار می‌دهیم که در هیچ محکمه‌ای ثابت نشده، آقای زنگنه که هشت سال در وزارت نبود و خانه‌نشین شده بود کجا محاکمه شد چرا در این هشت سال سراغ او نرفتیم؟ او را در این مدت می‌گرفتید، محاکمه و زندان می‌کردید چرا این کار را نکردید آیا این کارها با اخلاق اسلامی سازگار است.

 

عبدالهی ادامه داد: شما بحث فنی پیچیده‌ای را گسترده می‌کنید و بیگانه هم به او گوش می‌کند اما آقای زنگنه در کدام دادگاه صالح داخلی محکوم شده است این چه رفتاری است؟ من با عدد و رقم آشنا هستم و ۲۶ سال است در مجلس حضور دارم وسابقه ریاست کمیسیون برنامه و بودجه را داشته‌ام و رد بودجه‌ها را دارم متاسفانه در این سالها و در حیف و میل‌ها به حیف‌ها بیشتر توجه شده من زمانی به آقای هاشمی شاهرودی گفتم در داستان حیف و میل دو کفه ترازو است که ۹۹ درصد حیف و یک درصد میل است اما ۹۹٫۵ درصد نگاه به میل است.

 

وی اضافه کرد: به دلیل کاهش ضریب بهره‌وری از ۱٫۶۵ اول انقلاب به ۰٫۶۵، تولید ناخالص ما که امروز ۴۰۰ میلیارد دلار است با ضریب ۰٫۶۵ باید هزارمیلیارد دلار می‌شد اما ۶۰۰ میلیارد دلار آن نیست که نشان می‌دهد حیف شده و کسی هم به دنبالش نیست بلکه همه به دنبال میل‌ها هستند البته با آن هم باید قاطعانه برخورد کرد اما چقدر توانستیم جلوی میل و اختلاس را بگیریم.

 

وی با اشاره به قراردادهای کرسنت و توتال گفت: در ماجرای کرسنت چه کسی خورده و چه کسی برده؟ توتال از افتخارات آقای زنگنه است، من و آقای باهنر در آن زمان در شورای اقتصاد بودیم، فاز ۲ و ۳ قرارداد توتال با دو میلیارد دلار بسته شد اما اکنون همان قرارداد را با شش میلیارد می‌بندیم اگر این بد است بگوییم بد است و آقای زنگنه را بگذاریم جلوی دیوار و اعدامش کنیم که چرا با دو میلیارد‌دلار قرارداد را بسته‌ای.

 

عبدالهی در بخش دیگری از صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: آقای زنگنه در بحث فتنه می‌گوید والله ، به خدا نبودم و از وقتی رهبری گفته کنار کشیدم ایشان در ستاد آقای موسوی بودند مگر آقای احمدی‌نژاد ۱۱ روز خانه‌نشین شد در تیم و دولتش یک نفر اعتراض کرد؟ یک نفر انصراف داد؟ منصف باشیم؛ می‌گویند که انصاف ششمین اصل از اصول دین است.

 

این نماینده اصولگرای مجلس با بیان اینکه در باب فتنه اصل بر برائت کسانی است که محکومیت قضایی ندارند، گفت: آقای زنگنه قسم می‌خورد که در آن جلسه نبودم فرض کنیم اشتباه کرده و قسم خورده است. چه اشکالی دارد که ما اینقدر سخت بگیریم.

 

وی خطاب به احمد توکلی گفت: ما و شما خدمت رهبری رفتیم آن زمانی که دولت لایحه برنامه پنجم را پس گرفته بود، آقایان لاریجانی و احمدی‌نژاد هم بودند آقا شروع به صحبت کردند و گفتند این چه کاری است که کردید؟ مگر می‌شود لایحه برنامه را پس گرفت و آخر سر به من و شما فرمودند اینقدر سخت نگیرید اگر سخت بگیرید دنیا به شما سخت خواهد گرفت. این فرمایش رهبری بود ما که ادعا می‌کنیم مقلد و پیرو هستیم، پیروی کنیم چرا اینقدر مته به خشخاش می‌گذاریم که حتما چیزی در بیاوریم.

 

عبدالهی با بیان اینکه زنگنه امروز هیچ نیازی به تصدی وزارت نفت ندارد، خاطرنشان کرد: اگر هوا و هوس بوده هشت دوره و ۲۲سال این را تجربه کرده است بلکه امروز صنعت نفت و کشور ما نیازمند آقای زنگنه است.

 

وی در ادامه زنگنه، نعمت‌زاده و آخوندی را ستاره‌های تیم دولت نامید و گفت: ما نیازمند این آدمهای باتجربه هستیم در شرایطی که دشمن تمام نقشه‌های ما را روی نفت گذاشته اگر فردی بی‌تجربه بیاید چکار می‌تواند بکند، فرض کنیم آقای زنگنه رای نیاورد اگر دو یا سه ماه یک وزارتخانه حساس در شرایط تحریم بدون وزیر بماند به نفع کشور است؟

 

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: در هشت سالی که آقای زنگنه وزیر بوده ۱۵۰۰ میلیارد دلار ارزش تولید نفت و گاز ایران بوده است، حالا در این مقدار دو درصد یعنی ۳۰ میلیارد دلار جای خطا بگذاریم چقدر رشوه گرفته‌اند، چقدر برده‌اند و چقدر خورده‌اند آیا یک میلیون دلار است، این چه رفتاری است که ما می‌کنیم و حتما می‌خواهیم نقطه‌ضعفی پیدا کنیم که افراد کارآمد و باتجربه را کنار بگذاریم.

 

نماینده مردم ماه نشان اظهار کرد: من فکر می‌کنم این طراحی دشمنان است که ما ناخواسته وناآگاهانه در دامش می‌افتیم. استدعا می‌کنم که در شرایط حساس کنونی که تحریم‌های ظالمانه دشمن صنعت نفت ما را هدف قرار داده توجه بیشتری داشته باشیم، همین امسال ۵۰ میلیارد دلار از صادرات نفت ما کاهش پیدا کرده، با چه چیزی می‌توانیم جایش را پر کنیم با کدام درآمد مالیاتی و با کدام صادرات غیرنفتی؛ دشمن ما را هدف گرفته و ما با او همراهی می‌کنیم.

 

عبدالهی گفت: مجسمه آقای زنگنه را باید طلا گرفت. در اوپک اگر ۱۰ نفر شاخص باشند یکی از آنها آقای زنگنه است.

 

وی در پایان این شعر از فردوسی را قرائت کرد:

 

نخواهی که ضایع شود روزگار / به کار نادیده مفرمای کار

 

به عقلش بباید نه خودآزمون / به قدر هنر پایگاهش فزون

 

رعیت نوازی و سرلشگری/ نه کاری است بازیچه و سرسری

 

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در واکنش به اظهارات رضا عبداللهی گفت: اینکه گفته می‌شود اگر رای ندهیم و مخالفت کنیم، عملا به دام دشمن افتاده‌ایم این درست نیست زیرا افراد آزادند تا حرف‌شان را بزنند.

 

 

عزیزی فارسانی: زنگنه فوق‌ستاره کابینه است

/

او می‌تواند ایران را به جایگاه برتر اوپک برساند

 

نماینده مردم اردل و فارسان در مجلس شورای اسلامی گفت که بیژن زنگنه می‌تواند با شناخت دیپلماسی انرژی و تجربه بین‌المللی به عنوان وزیر دوم خارجه در کابینه عمل کند.

 

حمیدرضا عزیزی فارسانی که در موافقت با وزیر پیشنهادی نفت در جلسه علنی بعدازظهر امروز (پنجشنبه) مجلس سخن می‌گفت، اظهار کرد: وزارت نفت شاهرگ اصلی اقتصاد کشور است و بخش اصلی منابع ارزی را تشکیل می‌دهد، کشور ما از نظر گاز رتبه اول است و در نفت رتبه سوم را دارد، این در حالی است که در پارس جنوبی کشور همسایه سه برابر ما در روز، صادرات و استحصال گاز دارد. در این شرایط از ۲۲ فاز پارس جنوبی تنها ۱۰ فاز فعال داریم و ۱۲ فاز هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

 

وی ادامه داد: اگر فرض کنیم در هر سال ۵ میلیارد دلار باید نصیب ما شود، حداقل سالانه ۶۰ میلیارد دلار خسارت و عقب‌ماندگی داریم و با توجه به شرایطی که برداشت روزافزون از انرژی‌های پاک مثل هسته‌یی و خورشیدی را داریم، می‌طلبد هرچه سریع‌تر این پروژه به بهره‌برداری برسد، زیرا فردا دیر و جبران‌ناپذیر است.

 

نماینده مردم اردل و فارسان، تحریم‌ها و ضعف مدیران را دو علت عقب‌ماندگی کشور از نگاه کارشناسان دانست و تاکید کرد: زنگنه با فهم سیاسی بالا مورد قبول جهانیان است؛ او جایگاه امنیتی و سیاسی نفت را می‌شناسد و می‌تواند به عنوان وزیر خارجه دوم با شناخت دیپلماسی انرژی و تجربه بین‌المللی عمل کند و ایران را به جایگاه برتر اوپک برساند.

 

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از منابع مالی، حاصل نقد‌شدگی نفت خام کشور را که سود آن نصیب بانک‌های خارجی می‌شود را می‌توان با تعامل منطقه‌ای، جهانی و با نگاه برون‌گرایی و پرهیز از زندگی جزیره‌ای به کشور بازگرداند.

 

این نماینده مجلس شورای اسلامی، زنگنه را مدیریت استراتژیک و دارای تفکر ترکیبی دانست و خاطرنشان کرد: آقای زنگنه با سابقه ۳۰ سال در مدیریت‌های مرتبط به شیخ‌الوزرا معروف است و می‌تواند با استفاده از مدیران توانمند بین‌المللی و با تقوا، گره‌های کور نفت را باز کند؛ او در زمان تصدی توانست میلیاردها دلار را از طریق جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی جهت اجرای توسعه بالادستی به خصوص در میادین مشترک محقق کند.

 

عزیزی فارسانی در پایان با بیان اینکه کشور فرصت آزمون و خطا ندارد، اظهار کرد: آقای زنگنه ستاره نیست، بلکه فوق‌ستاره کابینه است و امیدوارم با رای بالا و حمایت همه جانبه از او به حقوقمان در سطح بین‌الملل برسیم.

 

عزیزی فارسانی در بخشی از اظهارات خود قولی را به احمد توکلی منتصب کرد و گفت که او هم گفته که زنگنه صالح و باتقواست.

 

علی لاریجانی رییس مجلس بعداز اظهارات وی در واکنش به بخشی از اظهارات او گفت: آقای توکلی نگفت که آقای زنگنه با تقوا و صالح است، بلکه گفت او متخصص است و تلاش کرده که او وزیر شود ولی شبهه‌ای در برای ایشان به وجود آمده است.

 

 

زاکانی: صادرات ۲۵ سال گاز به شارجه، یکی از چندین پرونده مفسده دوران مدیریتی زنگنه است

 

دبیر کل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی گفت: سعی می‌کنم در سخنانم با ارائه اسناد مهم و گزارش‌های کاملا مستند و مطابق با قوانین دستگاه داخلی و خارجی نیم‌نگاهی به دوران مدیریتی زنگنه در نفت داشته باشم، بی‌آنکه بخواهم اتهاماتی را اثبات کنم.

 

به گزارش ایسنا، علیرضا زاکانی در مخالفت با وزیر پیشنهادی نفت گفت: زارعی، نادران و امیرآبادی در نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس، صحت گفته‌های دکتر توکلی را تایید کردند و متاسفانه در جلسه‌ای که در فراکسیون با حضور ۷۰-۸۰ نفر و با حضور وزیر پیشنهادی نفت برگزار شد که نوار ضبط شده آن موجود است، «بله گفتن» وزیر پیشنهادی نفت کاملا مشخص و آشکار است.

 

وی افزود: متاسفم آنچه که ضرورت اولیه برای قبول یک مسئولیت است، مخدوش است و دوستان به سادگی از کنار آن عبور می‌کنند.

 

وی خطاب به موافقان و مخالفان گفت: ادب را رعایت کنیم چرا یکدیگر را متهم می‌کنید؟ این حرفهای سبک افراطی و غیر افراطی چیست که به یکدیگر نسبت می‌دهیم؟ مخلص تمام نمایندگان هستم سخنانم مستند است و اگر شما توانستید بگویید سخنانم غلط است.

 

وی افزود: نادران و میرکاظمی نیز وقت برای صحبت داشتند ولی وقتشان را به بنده دادنند البته میرکاظمی گفت بر اساس موضوعات اخلاقی سخن نمی‌گوید.

 

وی با آرزوی توفیق رئیس‌جمهور و هیات دولت گفت: سعی می‌کنم در این سخنرانی با توجه به اسناد مهم موجود و گزارش های کاملا مستند و مطابق با قوانین دستگاه‌های خارجی و داخلی نیم‌نگاهی به دوران مدیریتی زنگنه داشته باشم بی‌آنکه بخواهم اتهاماتی را اثبات کنم.

 

وی با بازگوکردن برخی مطالب گفت: یافته‌های مربوط به برخی از موضوعات نفتی را گوشزد می‌کنم تا فضای رای اعتماد به وزیر پیشنهادی نفت مشخص شود.

 

نماینده مردم تهران تصریح کرد: قراردادهایی که در اکثر آنها حضور نادرست و مساله‌انگیز سه نفر با هویت مشخص و معلوم آشکار است اسناد و اقرارها موجود و آماده در اختیار گذاشتن نمایندگان است، قراردادهایی چون استات‌اویل، توتال و کرسنت که پیرامون آنها ۱۰هزار صفحه موجود است و اسنادی که سالها مورد دقت قرار گرفته ولی با کمال تاسف دردهای پنهان و پیدا تاکنون نتیجه عملی در کشور نداشته و محکمه متهمان خارجی آن در نروژ و آمریکا محکوم شده و با جرایم سنگین و بی‌آبرویی حتی دست به خودکشی زدند.

 

وی به واکاوی یکی از این قراردادها پرداخت و افزود:آقای روحانی در خصوص اعتراض خود به قرارداد کرسنت روز دوشنبه به خبرنگاران گفت اگر در مجلس در این‌باره صحبت شود آن را مبرهن می‌کنم.

 

زاکانی خطاب به رئیس‌جمهور گفت: قرارداد کرسنت و صادرات ۲۵ سال گاز به شارجه یکی از چندین پرونده مفسده دوران مدیریتی زنگنه است که در مکتوبات زنگه و در جلسات اخیر وی با نمایندگان که در فراکسیون برگزار شد به برخی از مفاسد موجود آن اذعان داشتند که شرح هر کدام آن مثنوی ۷۰ من کاغذ است.

 

وی خطاب به روحانی گفت: آقای رئیس‌جمهور، عدم بی‌اعتنایی زنگه به نامه آذرماه سال ۸۱ جناب‌عالی به عنوان دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی، یکی از اشکال و مفسده‌های این قرارداد ننگین است، شما در این نامه خطاب به رئیس‌جمهور وقت برخی وجوه منفی این قرارداد را برشمرده و اظهارداشتید حدود یک سال قبل یعنی در سال ۸۰ در خصوص این قرارداد از وزیر نفت سوالاتی مطرح شد ولی با وجود دستور جناب‌عالی یعنی رئیس‌جمهور وقت، پاسخی دریافت نشد و همچنین به اشکالات دیگری نیز اشاره کردید که عبارت بودند از: عمل از طریق واسطه، عقد قرارداد طولانی با شرکت غیرمعتبر که در سنوات قبل نیز عملکرد ضعیفی داشته و حق ایران را در میدان نفتی مبارک نادیده گرفته است.

 

زاکانی با تاکید بر اینکه قیمت وشرایط قرارداد در مقایسه با منطقه بسیار پایین و نامطلوب است، گفت: این قرارداد با توجه به برنامه‌های وزارت نفت برای ورود به بازارهای درازمدت گاز شاید سنگ‌بنای مناسبی نباشد و در شرایط فعلی هیچ منفعت سیاسی به دست نخواهد آمد.

 

وی افزود: بهره‌برداری از این گاز به روشهای اقتصادی‌تر نسبت به فروش غیراقتصادی آن به شرکت غیرمعتبر ترجیح دارد، پیرو نامه جناب‌عالبی و دستور رئیس جمهور وقت مقرر شد با حضور جناب‌عالی و جمعی ازوزرا مساله بررسی شود و جلسه در تاریخ ۳۰ بهمن ماه ۱۳۸۱ با یک طراحی خاص و مستند به اسناد و گزارشات متعدد بدون حضور شما تشکیل و مبتنی بر نظرات زنگنه جمع‌بندی شد.

 

زاکانی تصریح کرد: قبل از آن نیز در تاریخ ۱۸ دی‌ماه ۱۳۸۱ جلسه‌ای با حضور معاونان وزارتخانه‌های ذیربط تشکل شد لکن مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز و مدیرعامل شرکت ملی نفت به گواهی اسناد موجود و گزارش‌های رسمی کشور علیرغم دعوت قبلی به دستور زنگنه از حضور در جلسه منع شدند.

 

وی ادامه داد: اما جناب آقای روحانی، این همه ماجرا نیست به تعبیر زیبای یکی از همراهان رده بالای امروز جناب‌عالی که این روزها در مجلس زیارت‌شان کرده‌ام در مصاحبه با رسانه‌ها البته در گذشته، گفته‌اند «دیوار کرسنت تا ثریا کج است» و لذا اگر قصد مبرهن کردن این مساله را دارید لطفا سایر موارد از جمله این نکات را نیز شفاف کنید.

 

نماینده مردم تهران خطاب به رئیس‌جمهور پرسید: آیا علاوه بر موارد مهم فوق که در سالهای ۸۰ و ۸۱ مطرح شد از تغییرات بعدی این قرارداد از جمله شش الحاقیه پی در پی آن به ویژه الحاقیه ششم آن در سال ۸۴ مطلع هستید؟ سوابق مدیرعامل کرسنت از هیچ کدام از مراجع امنیتی استعلام نشد؟ این شخص عراقی‌الاصل با تابیعت بریتانیایی ساکن امارات به استناد گزارشات منتشر شده برای مقابله با امکان توسعه میدان فارس جنوبی و محروم کردن ایران از حق خود شرکت نفت کرسنت «نفت الحلال» را تاسیس کرد.

 

زاکانی افزود: فعالیت‌های ضدایرانی حمیدجعفر بر اساس گزارش موجود در وزارت امور خارجه نیز نامبرده، دوست صمیمی عدی صدام و عضو وابسته به سرویس‌های جاسوسی یکی از کشورهای اروپایی است و در دوران دفاع مقدس به دادن اطلاعات حرکت کشتی‌ها و نفت‌کش‌های ایرانی به صدام و آمریکا اقدام می‌کرد.

 

وی افزود: آیا می‌دانید طبق فرمول قیمت و طبق گزارش رسمی شرکت ملی نفت قیمت هفت سال اول این قرارداد منفی ۱٫۲ دلار و زیان نصیب شرکت ملی نفت ایران می‌شد، یعنی نه تنها رایگان نبود بلکه یارانه هنگفتی برای شیخ‌نشین شارجه در نظر گرفته شده بود.

 

این منتقد وزیر نفت پیشنهادی دولت یازدهم ادامه داد: فرمول قرارداد در هیچ کدام از دو نامه جناب‌عالی تجزیه و تحلیل نشده است اما آیا می‌دانید با افزایش قیمت نفت، زیان شرکت ملی نفت از این قرارداد به دلیل نوع طراحی عجیب فرمول، بیشتر می‌شود. آیا این است وظیفه حفظ و صیانت از اموال توسط وزارت نفت؟آیا می‌دانستید بر خلاف مصوبه سال ۷۹ شورای اقتصاد گاز میدان سلمان به جای انتقال به عسلویه با تغییر مسیر خط لوله حدود ۱۸۰ درجه به مقصد شارجه تغییر می‌کند، آیا می‌دانید شرایط تجدیدنظر در قیمت قرارداد به زیان جمهوری اسلامی ایران و بسیار ناعادلانه است.

 

این نماینده مردم تهران تاکید کرد: وزیر پیشنهادی وزارت نفت بارها تلاش کرده نقاط ناقصی از قرارداد، قیمت را قابل اصلاح بداند، آیا شروط شگفت‌آور تجدیدنظر در قرارداد را در الحاقیه شش و ماده چهار آن خوانده‌اید؟ در گزارش جناب‌عالی به نقطه‌ تحلیل نیز اشاره نشده است، چرا زنگنه بدون دریافت مجوز از مراجع رسمی اجازه داد در سکوی مبارک و درکنار همین سکو پرچم کشور بیگانه افراشته شود و حضور کارشناسان و مدیران صنعت نفت دراین سکو سالها با کسب اجازه از حاکمان شارجه انجام شد.

 

زاکانی افزود: از همه مهمتر آیا مستحضرید به گواه اسناد دریافت شده از دستگاه قضایی نروژ و یکی از مراکز بین‌المللی مبارزه با فساد در انگلستان دلال اول قرارداد یعنی عباس یزدان‌پناه یزدی پیش از امضا به انعقاد آن مذاکرات متععدی را با یکی از مدیران ارشد و نزدیکان زنگنه یعنی آقای«م.ه» معروف به «جونیور» و مدیرعامل کرسنت یعنی حمیدجعفر هدایت کرده است و حتی در ثبت شرکتی در برمودا برای گریز از مقررات ضد گریز اروپا مشاور حقوقی گرفته تا تجربه تلخ و آبروریزی بین‌المللی فساد شرکت نروژی استات اویل در ایران تکرار نشود.

 

وی با طرح این پرسش که آیا می‌دانید به اذعان زنگنه فضای این گونه قراردادها آلوده است گفت: از قضا در جریان الحاقیه شش قرارداد کرسنت دلال معروف دیگری به نام «ترقی جاه» وارد گود شده و به عنوان پیش‌دریافت که اقرارش به اسناد بانکی پورسانت ۲۵ساله موجود است، بیش از هفت میلیون درهم از طرف شارجه گرفته و به بسیاری از افراد ذی‌نفوذ داخلی که اسامی آنها مشخص است پرداخت کرده است.

 

وی تصریح کرد: قرارداد اولیه که به امضای ایشان «ترقی‌جاه و حمیدجعفر» و مدیرعامل کرسنت رسیده و دادگاه لاهه صحت این توافق را تایید کرده است، موفق شده با اعمال نفوذ قراردادی را که در سال ۸۴ در شرایط فسخ قرار داشت را زنده کند.

 

زاکانی در ادامه افزود: زنگنه نه تنها از فرصت فسخ قرارداد برای اصلاح آن استفاده نکرد بلکه با امتیازات ترکمن‌چای مجددا قرارداد مرده را زنده کرد که البته در حال حاضر جلسات داوری آن در دادگاه لاهه در حال برگزاری است.

 

نماینده مردم تهران خطاب به نمایندگان مجلس تاکید کرد: نمایندگان بدانند به گواهی اسناد رسمی و گزارشات موجود، تقریبا همه قراردادهای مهم صنعت نفت مربوط به تمام حوزه‌ها و شرکت‌ها و بسیاری از مکاتبات حساس و نتایج نفتی است و با کمال تعجب و تاسف در دفتر دلال این قرارداد یعنی عباس یزدان‌پناه یزدی که در انگلیس پیدا شده که بسیاری از رسانه‌های داخلی و خارجی وی را شاه‌کلید مسائل نفتی دوره زنگنه می‌دانند.

 

زنگنه: ‌سخنان مخالفان به معنای اهل کلک بودن همگان در کشور است

وزیر پیشنهادی نفت با تاکید بر اینکه نفت باید توسط خود نفتی‌ها اداره شود، گفت: نفت باید غیرسیاسی باشد چون حیات خلوت هیچ فرد و گروه سیاسی به جز جمهوری اسلامی نیست.

 

بیژن نامدار زنگنه، وزیر پیشنهادی نفت در جلسه علنی نوبت عصر امروز(پنجشنبه) در دفاع از برنامه‌هایش گفت: در کشور ما هنگامی که از نفت صحبت می‌کنیم قطعا نفت تنها یک کالا نیست نفت و به تبع آن وزارت نفت دارای ابعاد اقتصادی، سیاسی، سیاست خارجی، بازرگانی خارجی، فنی و صنعتی و امنیت ملی است که حتی در مسیر توسعه اقتصاد غیرمتکی به نفت هم باز صنعت پتروشیمی نقشی تعیین کننده را برعهده دارد.

 

وی افزود: قریب به ۹۸ درصد انرژی اولیه کشور از نفت و مشتقات آن تهیه می‌شود و بخش عمده منابع ریالی کشور به طور مستقیم و غیرمستقیم از نفت تهیه می‌شود همچنین تراز بازرگانی کشور به شدت به صادرات نفت و فرآورده‌های آن وابسته است.

 

زنگنه افزود: این اهمیت عظیم نفت در کشور ما موجب شده که دشمنان ما در برخورد با جمهوری اسلامی بیش از هر کار و هر موردی به اعمال تحریم‌های تحمیلی و ظالمانه بر صنعت نفت ایران پای می‌فشارند و به این ترتیب نفت اصلی‌ترین آماج حملات و کینه‌توزی دشمنان ما است.

 

وزیر پیشنهادی نفت افزود: در طرف مقابل مدیران و کارکنان صنعت نفت، رزمندگان و مجاهدان خط مقدم جبهه مبارزه با دشمن می‌باشند به همین دلیل جا دارد از زحمات ارزشمند همه وزیران نفت در این سال‌ها یعنی مهندس وزیری هامانه، نوذری، دکتر میرکاظمی و مهندس قاسمی تشکر کنم که به همراه کارکنان و مدیران شهید صنعت نفت بار سنگین این تلاش و مبارزه را که هر روز هم دشوارتر از روز پیش شده به دوش کشیده‌اند.

 

زنگنه ادامه داد: درصورت کسب رای اعتماد از مجلس با کمال فروتنی دست خود را به سوی همه مدیران و کارکنان نفت دراز می‌کنم تا ادامه راه پیشینیان صالح گام بردارم و با به کارگیری توان و تجربه به بسیج همه ظرفیت‌ها و داشته‌ها بیفزاییم و کشور را در این مسیر دشوار یاری فرماییم.

 

وی در ادامه اظهار کرد: در شرایط حساس کنونی و با امید عظیمی که در دل‌های مردم به ویژه جانان و نخبگان ایجاد شده انتظار مردم از ما این است که شاهد تغییر در وضع زندگی خود باشند قطعا نفت می‌تواند در این مسیر نقش بسیار موثری داشته باشد.

 

زنگنه خطاب به نمایندگان گفت: شما می‌دانید که در شرایط کنونی صنعت نفت ما با دشواری‌های بسیاری روبرو است که بدون عبور از این گردنه‌های سخت نمی‌توان بخش مهمی از مشکلات عظیم کشور را حل کرد.

 

وی با قدردانی از مجلس برای تصویب قانون نفت به عنوان راه‌گشای مسائل و مشکلات صنعت نفت به مهمترین راهبردها و برنامه‌های صنعت نفت و یا فوری‌ترین اقداماتی که باید در این صنعت انجام شود، اشاره کرد.

 

وزیر پیشنهادی نفت ایجاد ثبات در مدیریت و جلب اعتماد و همراهی مجموعه مدیران و کارکنان صنعت نفت را ازمهترین اقدامات برشمرد و تاکید کرد: بدون ایجاد ثبات و اعتماد نمی‌توان کاری کرد. طبیعتا تکریم کارکنان صنعت نفت که نقشی بی‌بدیل در پیروزی انقلاب، جنگ تحمیلی و پس از آن داشتند امری ضروری است. آنها در این سال‌ها مورد بی‌مهری و انواع اتهام‌ها قرار گرفته‌اند.

 

وی افزود: کارکنان نفت انتظار دارند که با آنها برخورد حرفه‌ای شود و به مجموعه آنها احترام گذاشته شود. به اعتقاد من نفت باید توسط خود نفتی‌ها اداره شود معقتدم باید از همه ظرفیت‌های کارشناسی و با اتکا به خرد جمعی صنعت نفت اداره شود.

 

به گفته وی، نفت باید غیرسیاسی باشد چون این حوزه حیاط خلوت هیچ فرد و گروهی جز جمهوری اسلامی نیست و باید در آن از افراط و تفریط پرهیز کرد.

 

 

زنگنه: برای کاهش خام‌فروشی تلاش می‌کنم

 

وزیر پیشنهادی نفت احیای ظرفیت و توان تولید نفت کشور به میزان سال ۸۴ را یکی دیگر از اولویت‌هایش برشمرد و گفت: بین ظرفیت تولید و توزیع فرق است؛ باید حتما با بکارگیری همه ظرفیت‌های ملی درون صنعت نفت بخش خصوصی و حتی ایرانیان خارج از کشور میزان صادرات نفت خود را با ابتکار و خلاقیت بالا ببریم، معاملات را شفاف‌تر از گذشته انجام دهیم و پول حاصل را قابل استفاده‌تر و دسترسی ‌تر کنیم.

 

وی استفاده حداکثری از دیپلماسی انرژی برای کمک به تصمیم‌گیران کشور در عبور از شرایط کنونی را به عنوان سومین اقدام خود شمرد و گفت: بلاشک نفت و دستگاه مسوول دیپلماسی باید دوش به دوش هم برای عبور موفق از این شرایط عمل کنند، طبیعتا هیچ دستگاهی به اندازه نفت نمی‌تواند به خروج کشور از وضعیت فعلی به مسوولان رسمی دیپلماسی کشور کمک کند.

 

زنگنه، یکی دیگر از اقدامات خود را توجه به بالا بردن تولید از پارس جنوبی خواند و افزود: باید با فوریت تمرکز بر چند فاز پارس جنوبی کنیم که پیشرفت فیزیکی دارند تا بتوانیم آنها را به تولید برسانیم و ظرفیت ذخیره‌سازی نفت خام را بالا ببریم.

 

وزیر پیشنهادی نفت توجه به میادین مشترک و دوری از خام فروشی را به عنوان دو موضوع مورد اهمیت نمایندگان و کارشناسان برشمرد و اظهار کرد: مطمئنا این دو موضوع باید انجام شود، زمانی که در سال ۷۶ وارد وزارت نفت شدم ارزش کل تولیدات پتروشیمی ایران یک میلیارد دلار بود و الحمدلله امسال به برکت آن کارهایی که در آن دوره انجام شده و بقیه کارهای نیمه تمامی که به دولت بعدی منتقل شد و فکر می‌کنم یک طرح در دولت قبلی شروع شد و به پایان رسید، امسال ارزش محصولات پتروشیمی ما به نزدیک ۲۰ میلیارد دلار می‌رسد که این افتخاری است برای جمهوری اسلامی، فکر می‌کنم که منویات رهبری برای کاهش خام فروشی در این بخش تاحدودی تحقق پیدا کرده که البته کافی نیست.

 

به گفته وی باید در چارچوب سیاست‌های ابلاغی اصل ۴۴ و مصوبات مجلس کاهش خام فروشی ادامه پیدا کند.

 

وزیر پیشنهادی نفت در ادامه حل مشکلات عملیاتی پالایشگاه‌های نفت و گاز و حل مشکلات عملیاتی برای صادرات نفت، فرآورده‌ و میعانات و ال.پی.جی را به عنوان ضرورت‌های فوری کشور عنوان و اظهار کرد: تمرکز بر اتمام طرح‌های تولید بنزین در پالایشگاه‌های تبریز، اصفهان، بندرعباس و به ویژه به نتیجه رساندند مرحله به مرحله پالایشگاه ستاره خلیج فارس از اولویت‌های ماست.

 

وی اصلاح ساختار قراردادهای نفتی به نحوی که بتوانیم سرمایه بیشتری را جذب کنیم و کار را در میدان‌های داخلی و خارجی با به کارگیری تمام ظرفیت‌ها و صاحب‌نظران داخلی و خارجی تسریع کنیم از دیگر ضرورت‌ها برشمرد و گفت که افزایش ظریب بازیافت نفت و پرهیز از تولید غیرصیانتی و توجه و تاکید بر سرمایه انسانی و ارتقای دائمی دانش و توانمندی در کنار توجه به مردم مناطق اطراف تاسیسات نفت و همچنین گازرسانی روستاها و صنایع دریایی را به عنوان دیگر اولویت‌های خود برشمرد.

 

وزیر پیشنهادی نفت ادامه داد: باید امید را در دل مردم با ایجاد اشتغال از طریق صنعت نفت ایجاد کنیم.

 

زنگنه با بیان اینکه عسلویه در دوران وزارتش در وزارتخانه نفت عسلویه شد، گفت: در زمانی که توفیق خدمت در وزارت نفت را داشتم عسلویه به عسلویه تبدیل شد و ان‌شاءالله این کار ادامه پیدا خواهد کرد. در آن زمان در بندر امام شاید بیش از هفتاد هزار نفر کار می‌کردند که این افتخاری برای جمهوری اسلامی بود.

 

وی گفت: نفت به شدت به سرمایه‌گذاری و تقویت سامانه مدیریت حرفه‌ای برای پیشبرد برنامه‌های سرمایه‌گذار نیاز دارد.

 

وزیر پیشنهادی نفت در ادامه به برخی شبهات و انتقادات مطرح شده پاسخ داد و گفت: یکی از شبهات مطرح شده این است که اگر من رای بیاورم و وزیر شوم زیان ۳۷ میلیارد دلاری به جمهوری اسلامی وارد می‌شود و ما را در جایی در خارج از ایران به پرداخت ۳۷ میلیارد دلار محکوم می‌کنند. این حرف از مصادیق روشن یک جنگ روانی است که از بیرون به مجلس منتقل شده است. حرفی مضحک است چون در هیچ جایی بحثی برای اینکه خسارتی پرداخت کنیم نداریم.

 

وی افزود: فعلا این بحث‌ها مطرح است که شرکت نفت ملزم شود که فلان قرارداد معتبر است یا نیست، بعد از آن اگر محکوم شد که معتبر است تازه بحث می‌شود که اگر گازی برای قرارداد کرسنت متصل نشد خسارتی باید پرداخت شود یا نه این مباحث بعدی است و فعلا جنگ روانی در حال انجام است.

 

زنگنه همچنین گفت: گفته شده فردی هستم که از موضع غرور با نمایندگان برخورد می‌کنم و اهل تعامل نیستم اگر دوستی از نمایندگان محترم از این بابت تردید دارد خواهش می‌کنم با نمایندگانی که دوره‌های متعددی با من کار کردند، سوال کنند.

 

وزیر پیشنهادی نفت ادامه داد: در صحبت‌های یکی از مخالفان این بود که به ساخت داخل توجه نمی‌کنم و همه نیرو را از خارج می‌گیرم اگر این موضوع صحت داشته باشد الان نباید این همه سازندگان داخلی یکپارچه از من حمایت کنند و از خدا بخواهند که برگردم باید همه اینجا نشسته بودند و به شما می‌گفتند که به این فرد رای ندهید چون ما را نابود می‌کند. این‌ها همه آمدند و می‌گویند من بیایم تا زندگی‌شان بچرخد نه اینکه من کاره‌ای هستم بلکه نماد فکری شده‌ام.

 

زنگنه افزود: در همین رابطه ما با عقد قراردادها با خارجی‌ها بیشترین تلاش را داشتیم تا از ظرفیت داخل بیشترین استفاده شود که به دنبال آن ظرفیت‌های ما ارتقا پیدا کرد. قطعا اگر من باشم بیش از گذشته از نیروهای داخلی استفاده می‌کنم چون ظرفیت کشور بالا رفته است.

 

وی با بیان اینکه شرکت‌های مپنا، فرا، پتروپارس و پتروایران به عنوان افتخارات ملی در دوران وزارتم در دو وزارتخانه نیرو و نفت تشکیل شده است، گفت: در فاز ۴ و ۵ عسلویه ۱۷ هزار نفر در عین واحد کار می‌کردند که کمتر از ۹۰ نفر آنها خارجی بود. این ‌کارها توسط انجمن‌ها و پیمانکاران داخلی انجام شد.

 

وزیر پیشنهادی نفت اظهار کرد: در جلسه گفته شد که من آدم خوبی هستم اما اهتمام مبارزه با فساد را ندارم ولی شما نمایندگان می‌دانید که هرجا پول باشد احتمال فساد هم وجود دارد ولی این بدان معنا نیست که باید در مقابل مفسدان مماشات کنیم بلکه بدان معناست که باید دقت و توجه داشته باشیم.

 

وی افزود: وظیفه ما این است که در وهله اول فرایندهایی را طراحی کنیم که نگذارد فسادها پابگیرد و در وهله بعد اگر به فسادی برخورد کردیم قاطعانه بدون گذشت با آن برخورد کنیم و هیچ گذشتی در مقابله با فساد نداشته باشیم. حال سوال این است که کدام نهاد نظارتی وجود داشته که گزارشی از فساد داده و من کوتاهی کرده‌ام؟

 

زنگنه با بیان اینکه مهم وجود داشتن میل به مبارزه و اهتمام نسبت به آن است، گفت: آقای دکتر رحمانی فضلی رییس فعلی دیوان مبارزات دراینجا هستند که البته چند ساعت دیگر کنار می‌روند، می‌توانید از ایشان ارزیابی‌شان را در مورد عملکرد و سلامت مالی مجموعه نفت داشته باشید. ایشان در بازرسی کل کشور و وزارت اطلاعات حضور داشتند که می‌توانند گواه بدهند.

 

وزیر پیشنهادی نفت ادامه داد: برخی از دوستان صحبت‌هایی می‌کنند و می‌گویند اطلاعاتی به آنها رسیده است این اطلاعات بعد از ۱۱ سال از عقد قرارداد توتال بوده است شما به اطلاعاتی مثلا در آذر ۹۱ دست پیدا کردید مگر من علم غیب از این اطلاعات داشتم. طبیعتا کسی حتی دستگاه اطلاعاتی هم علم غیب نداشته است.

 

وی با تاکید بر اینکه باید با فاسد با برخورد کرد، گفت: من خودم مدعی مبارزه با فساد هستم چون در جیب‌هایم را محکم دوختم و هیچکس هم ادعایی نداشته که من فساد کردم حتی رییس قوه قضاییه و بقیه گفته‌اند که اقدامم مایه افتخار کشور است که بعد از ۲۲ سال همان بدبختی که از لحاظ مالی بودی همان بدبخت هستی. حال در این شرایط آیا من‌ می‌خواهم به خاطر دنیای دیگران دنیا و آخرت خود را خراب کنم؟ طبیعتا این‌ها علیه من در دنیا کاری می‌کنند که آبروریزی و فشار بر دوش من می‌افتد و سودش را کس دیگری می‌برد.

 

زنگنه با بیان اینکه به چه دلیل باید در برابر فساد مماشات و سکوت کند، گفت: من مظلوم این قضایا هستم وقتی که قضیه استات‌اویل افتاد از دکتر نقره‌کار شیرازی سفیرمان خواهش کردم که برود و اطلاعات را بدون رودربایستی و بدون ملاحظه‌ای کسب کند؛ هیاتی به آنجا فرستادم و با دادستان کل نروژ صحبت کردم بعضی از دوستان اطلاعات هم در آن بودند، هیات دیگری به انگلیس و دوبی نیز فرستادم و تمامی داده‌ها را به وزارت اطلاعات دادیم. طبیعتا کارهای لازم را انجام داده‌ام.

 

 

زنگنه: ‌از وزیری اشباعم/ برای وزیر شدن دروغ نمی‌گویم

 

وزیر پیشنهادی نفت ادامه داد: اگر در مقابل فساد کوتاهی کردم می‌توانید صحبت کنید و از من سوال کنید اما کدام فساد است که با آن مبارزه نکرده‌ام؟ آیا باید آبرو و حیثیث شغلی خودم را بعد از ۴۰ سال از بین ببرم که یکی دیگر از آن سود ببرد؟ من با هیچ کسی برادری و دوستی ندارم، برای خدمت به کشورم کار کردم البته اگر رای آورم از شما نمایندگان تقاضا دارم که در این راه قاطعانه به من کمک کنید چون بریدن دست‌های فاسد از بیت‌المال باعث بلند شدن صداهای بسیاری می‌شود که اگر نباشند نمی‌توانم چنین بار سنگینی را به دوش بکشم.

 

وی با اشاره به اظهارات مقیمی یکی از مخالفانش گفت: صحبت ایشان مستند به اظهارات آقای کهرام و محتشمی‌پور در مجلس ششم بود و یا مطالبی که همکاران من در نفت در آن دوران نظرشان را گفته بودند، خود این آقایان الان اعتقادی ندارند و معتقدند زمانه عوض شده و آنها نیز تغییر کرده و حرف‌ها را نمی‌زنند اما شما بعد از پس ۱۲ سال حرف‌هایی که آن موقع گفتند را می‌گویید.

 

و.ی افزود: شما می‌گویید که ۷۰ میلیارد دلار کشور را مقروض کردم کجا این اتفاق افتاده است! چرا نمی‌گویید سالی چند میلیارد دلار وارد کشور شد؟ اگر آن طرح‌های افزایش تولید نفت و گاز نبود الان دیگر نفت و گازی نداشتید که دیگر صادر کنید. حتی گازی نداشتید که اداره کنید، هشت فاز پارس جنوبی که در زمان من اجرا شد اگر آنها نبود چه داشتید که مصرف کنید؟ بیش از ۲۰۰ میلیون متر مکعب گاز وجود دارد شما طرح‌های مختلف را نادیده می‌گیرد که در زمان من تولید شده است.

 

وی تاکید کرد: ما درآمد به دست آوردیم، هزینه‌ هم کردیم همان دو سه سال اول پول‌ها را دادیم و تمام شد ولی قیمت‌های آن موقع با الان خیلی فرق می‌کند برای یک فاز پارس جنوبی قرارداد بستم که اصل آن یک میلیارد دلار بود که در عرض ۴۵ ماه تمام می‌شد اما در این‌ سال‌ها ۴ میلیارد دلار قرارداد بستند و معلوم نیست کی تمام می‌شود.

 

وزیر پیشنهادی نفت با تاکید بر اینکه یک ریال هم از پول دولتی استفاده نکرده است گفت: همش به دولت کمک کردم تا پول‌ها برای خرج توسعه بقیه بخش‌ها شود پس اینکه از خارج پول گرفتیم آیا کار اشتباهی کردیم؟

 

وی در مورد بخشی از اظهارات توکلی گفت: در جلسه‌ای با آقای توکلی یکی از دوستان مطرح کرد که من در باغ فردی بعد از ۲۹ خرداد جلسه‌ای داشتم که مهندس موسوی هم می‌آمدند گفتم که والله من نرفتم من بعد از ۲۹ خرداد هیچ اقدامی خلاف نظر رهبری نکردم و الان هم بر این پایبندم.

 

وی افزود: نامه‌ای که خدمت دکتر لاریجانی نوشتیم سرتا پا وفاداری به نظام و رهبری و تاکید در جهت فرمایش رهبری است تا آب روی آتشی که برپا شده بود ریخته شود و من و دکتر آخوندی از همه حیثیت خودمان استفاده کردیم تا آب روی این آتش بریزیم ما با ایشان صحبت می‌کردیم تا مساله حل شود مسائل سیاسی را نمی‌توان با دستورات حقوقی حل کرد باید در آن اغنا و حوصله باشد.

 

ما در این نامه این موارد را نوشتیم ما گناه کردیم که به رییس مجلس نامه نوشتیم و گفتیم که شورای نگهبان در اجرای فرمایش رهبری گروهی خودش تهیه کنند و مسائل را بررسی کنند تا غائله ختم شود.

 

زنگنه گفت که حاضر نیست برای آن که وزیر شود دروغ بگوید و افزود: من اشباعم از اینکه وزیر شوم اینکه اینجا هستم هیچ منتی هم برکسی ندارم، اگر وزیر شوم تمام توان خودم و زندگی‌ام را می‌گذارم تا وظیفه‌ام را به درستی انجام دهم، سابقه گذشته‌ام این رانشان می‌دهد اما هیچوقت حاضر نیستم به خاطر چیزی که از آن اشباع هستم دروغ بگویم من می‌خواهم به کشور کمک کنم.

 

وزیر پیشنهادی نفت با اشاره به صحبت‌های زاکانی در مورد موضوع قراردادهای کرسنت گفت: آقای زاکانی مطرح کردند که من به مفاسد در قرارداد کرسنت اقرار کردم. این درست ولی بدان معناست که در قرارداد کرسنت افرادی در حاشیه‌اش فساد کردند که آنها بگیرید و با آنها برخورد کنید ولی اینکه بروند و یقه هیات مدیره شرکت نفت را بگیرند که افرادی شریف و صالح هستند، درست نیست. اینکه آنها بخواهند این افراد را متهم کنند برای آنکه خرابکاری خود را در جای دیگری حل کنند، دور از انصاف است. من و آقای نوذری و وزیری هامانه به مقام معظم رهبری نامه نوشتیم و تمامی موارد را شهادت دادیم. من برای اینکه کاری انجام شود، درست نمی‌دانم که خلاف اخلاق عمل کنیم. در این نامه نوشتم که این افراد بی‌گناهند، البته به خاطر منافع ملی نمی‌توانم بیش از این در مورد این قرارداد مطلبی را مطرح کنم، البته دوستان خیلی چیزها را گفتند. مواردی که گفته می‌شود قیمت قرارداد اینطور بود، درست نیست. اینها فقط برای یک کار سیاسی خوب است، چون در این شرایط تنها پرچم بیگانه برافراشته می‌شود. وزارت خارجه تمام کارهای ما را تایید کرده است و وزیر خارجه امضا کرده است.

 

وی اضافه کرد: گفته می‌شود که ما از فرصت ثبت قرارداد استفاده نکرده‌ایم. ما اصلا نمی‌خواستیم قرارداد را فسخ کنیم که از فرصت آن استفاده کنیم. فکر می‌کردیم که قرارداد به نفع کشور است و الان هم معتقدم که باید مسوولان آن را درست دنبال کنند. به هرحال قوه قضاییه و وزارت اطلاعات، دیوان محاسبات و سایر دستگاه‌های نظارتی باید اطلاعات را می‌دادند تا ما کار درست را انجام می‌دادیم.

 

زنگنه گفت: ۱۵ سال عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بودم که همه اتفاقات در آن دوران رخ داده است. صحبت‌های شما بدان معناست که ما در کشوری هستیم که از رییس تا پایین آن همه افراد آن اهل کلک هستند که واقعا نیستند.

 

وی افزود: کارم را از سال ۵۰ در دانشکده فنی تهران آغاز کردم. بعد از پیروزی انقلاب به جهاد رفتم که بعد از آن جنگ شروع شد. مگر می‌شود وزیر جهاد ۵ سال بین سال ۶۲ تا ۶۷ باشد ولی جنگ را حس نکند. هیچ‌وقت نگفتم رزمنده‌ام ولی خاک پای رزمنده‌های مبارزان و خانواده‌هایشان به خصوص هستم. ما در آتش و خون بودیم و بزرگ شدیم. من نه در حریر زندگی کرده‌ام و نه از لای زرورق در آمده‌ام که برخی می‌گویند نمی‌توانم مرد دوران سخت در وزارت نفت باشم.

 

وزیر پیشنهادی نفت اضافه کرد: جنس ما با بچه‌های انقلاب و سپاه که بودند یکی هستند و همه به دنبال توسعه کشور هستیم. برهمین اساس با هرگونه اقدام غیرقانونی هنجارشکنانه که در سال ۸۸ از ۲۹ خرداد به بعد مخالف بوده هستم و هر رفتار ساختارشکنانه را مردود می‌دانم و محکوم می‌کنم.

 

زنگنه گفت: بعد از ۲۹ خرداد و اعمال موضع رهبری، هیچ اقدامی خلاف منویات و نظریات رهبری انجام ندادم و هر آنچه که از نظر ایشان محکوم باشد از نظر من هم محکوم است. تبعیت از رهبری را شرط لازم در این دولت می‌دانم و هیچ اقدامی هم که مورد مخالفت رهبری باشد را انجام نمی‌دهم. اگر بدانم رهبری با بودنم در وزارت نفت حتی ته ذهنشان تکدر داشته باشند لحظه‌ای درنگ نمی‌کنم که کنار روم، چون آمده‌ام کمکی به کشورم کنم.

 

زنگنه با بیان اینکه فرزند انقلاب است، گفت: من می‌خواهم انقلاب رشد کند. پرچم کشورم در اهتزاز باشد. ایرانیان به ایرانی بودنشان افتخار کنند و اینکه بتوانند درست زندگی کنند و عزت و سربلندی داشته باشند. بنده در آخر عمرم به دنبال این اهداف هستم. من رهبری را عمود خیمه انقلاب می‌دانم و نظام را با تمامی ساختارش قبول دارم و می‌خواهم تقویت شود و اگر کسی غیر از این چیزی را بگوید، به ما ستم کرده است.

 

به گزارش ایسنا، وزیر پیشنهادی نفت در ادامه در پاسخ به یک سوال کتبی در مورد موضوع دادن رشوه در برخی قراردادها همچون استات‌اویل کرسنت گفت: وقتی موضوع رشوه را در قرارداد استات‌اویل را فهمیدم، بلافاصله برخورد کردم و پرسیدم که به چه دلیل این کار را کردید. مگر مشکلی وجود داشت و سدی جلوی راه شما ایجاد شده بود که چنین کاری کردید و او تنها گفت اشتباه کرده است. تمام تلاش خودم را کردم که بتوانم اطلاعات لازم را کسب کند و همه را به وزارت اطلاعات دادیم.

 

وی گفت که در مورد موضوع رشوه توتال اطلاعی ندارد و هنوز هم ندارد.

 

زنگنه در مورد قرارداد اورینتال کیش گفت: این موضوع را باز نکنید. شرکتی مربوط به جایی از سپاه به فردی از سپاه رشوه داده است. این شرکت برای سپاه بود که به سرداری از سپاه که در شرکت نفت کار می‌کرد، رشوه داده بود که او می‌گوید بچه‌های خودمان بودند که به من پول دادند که طرف مقابل می‌گفتند که این درست نیست و رشوه گرفته است. در حال حاضر نیز این شرکت نیمه دولتی شده است.

 

وی همچنین در مورد قرارداد کرسنت مجددا گفت: اگر قبل از اتفاقات کرسنت اطلاعاتی داشتم حتما برخورد می‌کردم.

 

زنگنه در جمع‌بندی گفت: در این شرایط بسیار سخت اگر به من رای اعتماد بدهید، شما من را به هتل ۵ ستاره نفرستاده‌اید بلکه به خط مقدم برای شکستن تحریم می‌فرستید که باید در کنار وزارت خارجه کار کنم که بتوانیم امور را پیش ببریم.

 

وی در عین حال گفت: خوشحالم برای اولین بار در تاریخ ۳۰ ساله که فردی که برای وزارت نفت پیشنهاد می‌شود مورد اقبال همه کارکنان وزارت نفت است و باید تلاش کنیم هرچه سریع‌تر اعتماد را به صنعت نفت برگردانیم و مطمئن باشید که از فردای بازگشت به صنعت نفت، کارم را شروع می‌کنم.

 

وی در پایان تاکید کرد که همیشه سرباز جمهوری اسلامی و از این به بعد هم سرباز خواهم بود.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

1 + = 4