۰۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶ رأی منفی مجلس اصولگرا، شهرداری را اصلاحطلب می کند؟

حرکت «نجفی» از کابینه به شهرداری تهران

کابینه یازدهم از ایستگاه مجلس نهم عبور کرد و سه وزیر جا ماندند؛ وزرایی که یک روز رفتنشان به دولت محاسبات و گمانه‌زنی‌ها برای آینده شورا و شهرداری را تغییر داد و حالا نرفتنشان. مسعود سلطانی‌فر به شورای شهر تهران بازمی‌گردد و بحث انتخاب محمدعلی نجفی به‌عنوان شهردار تهران هم دوباره به سرخط‌های خبری حوزه شهری بازگشته است.

najafiمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): کابینه یازدهم از ایستگاه مجلس نهم عبور کرد و سه وزیر جا ماندند؛ وزرایی که یک روز رفتنشان به دولت محاسبات و گمانه‌زنی‌ها برای آینده شورا و شهرداری را تغییر داد و حالا نرفتنشان. مسعود سلطانی‌فر به شورای شهر تهران بازمی‌گردد و بحث انتخاب محمدعلی نجفی به‌عنوان شهردار تهران هم دوباره به سرخط‌های خبری حوزه شهری بازگشته است.

پنجشنبه شب پیامدهای شمارش آرای نمایندگان مجلس برای کابینه دولت روحانی در مجلس به شورا و شهرداری تهران هم رسید. نجفی اولین وزیری بود که برای گرفتن رای اعتماد در مجلس سخنرانی تحسین‌برانگیزی به نام دولت روحانی و وزارت آموزش‌وپرورش ثبت کرد اما تنها با اختلاف یک رای از وزارت بازماند، افزون بر او جعفر میلی‌منفرد و مسعود سلطانی فر هم از کابینه روحانی حذف شدند اما این احتمال وجود دارد که دو نفر از سه وزیر روحانی، راهی شورا و شهرداری تهران شوند. سلطانی‌فر وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان دولت از امروز ورودش به شورای چهارم را به‌عنوان نخستین عضو علی‌البدل به جای محمدمهدی مفتح پیگیری می‌کند. او در این‌باره به «بهار» گفت: «در دو هفته گذشته تمام وقت جلسات و مسائل مربوط به وزارت ورزش را دنبال کردم. برنامه‌ای برای پذیرفتن مسئولیت جدیدی در دولت ندارم و به شورای شهر بازمی‌گردم البته هنوز نامه رسمی درباره انصراف آقای مفتح که به مجلس رفتند و ورودم به شورا را دریافت نکرده‌ام اما فکر می‌کنم این نامه را این هفته ابلاغ می‌کنند.»

با پیوستن سلطانی‌فر به شورای چهارم شهر تهران، شمار اصلاح‌طلبان در این دوره به ۱۴ نفر خواهد رسید. سلطانی‌فر تنها وزیری نیست که از مجلس به حوزه مدیریت شهری بازمی‌گردد، نام محمدعلی نجفی، وزیر آموزش‌وپرورش پیشنهادی روحانی از پنجشنبه شب از زبان اعضای شورای چهارم بیشتر شنیده می‌شود و کم نیستند افرادی که می‌پرسند: «نجفی شهردار تهران می‌شود؟» نام بردن از محمدعلی نجفی به‌عنوان شهردار شورای چهارم شهر تهران، بحث دیروز و امروز نیست از همان زمانی که او در چهارمین دوره انتخابات شوراها نام‌نویسی نکرد، بسیاری می‌گفتند: «نجفی یکی از گزینه‌های اصلاح‌طلبان برای شهرداری تهران است.»

با آغاز نام‌نویسی نامزدها برای انتخابات ریاست‌جمهوری اما او ابتدا به‌عنوان قائم‌مقام ستاد انتخاباتی اکبر هاشمی‌رفسنجانی برگزیده شد و پس از رد صلاحیت هاشمی در کنار سایر اصلاح‌طلبان برای پیروزی روحانی وارد عمل شد. او نه تنها در میان سیاسیون که در شورای شهر تهران هم چهره محبوب و کم‌حاشیه‌ای است، سه‌شنبه‌ای که گذشت شماری از اعضای شورا از اصلاح‌طلبانی چون مسجدجامعی و ابتکار گرفته تا اصولگرایانی چون حبیب کاشانی و حمزه شکیب از انتخاب او به عنوان وزیر آموزش‌وپرورش حمایت کردند و در حمایت از توان مدیریتی او تا جایی پیش رفتند که کاشانی در سخنانی در جمع خبرنگاران گفت: «آقای نجفی اگر به دولت نمی‌رفتند بهترین گزینه برای شهرداری تهران بودند.» این گمانه‌زنی‌ها درحالی است که نجفی به احتمال زیاد گزینه‌هایی برای تصدی پست‌های دولتی خواهد داشت و بسیاری معتقدند روحانی احتمالا او را به عنوان یکی از معاونان خود منصوب می‌کند اما زیر پوست شهر اعضای شورای چهارم به‌ویژه اصلاح‌طلبان امیدوارند بتوانند نام او را به‌عنوان یکی از گزینه‌های پیش‌رو در انتخاب شهردار مطرح کنند.

اعضای شورای چهارم شهر تهران که حدود دو هفته دیگر آغاز به کار خواهند کرد، گفته‌اند در حال تهیه طرحی با عنوان «ملاک‌ها و معیارهای انتخاب شهردار» هستند. طرحی که شاخص‌های یک شهردار مناسب برای تهران را مشخص کرده و افراد مختلف براساس آن امتیاز خواهند گرفت. این طرح توسط کارگروهی متشکل از اعضای اصولگرا و اصلاح‌طلب شورا در حال آماده‌سازی است و به احتمال زیاد در نخستین روزهای آغاز به کار شورای چهارم در دستور کار قرار می‌گیرد. هرچند اعضای شورای شهر تهران با تهیه چنین طرحی در واقع قصد دارند فرآیند انتخاب شهردار را نظام‌مند و شاخص‌بندی شده کنند اما با همه این‌ها، شهردار تهران درنهایت فردی است که از سوی یک یا چند نفر از همین ۳۱ نفر پیشنهاد می‌شود. در هفته‌های گذشته از انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها نام‌های زیادی برای شهرداری تهران مطرح شده است از معصومه ابتکار گرفته تا محسن هاشمی اما به گفته محسن رهامی، رییس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات«شهردار پیشنهادی قطعی نشده است.»

او در این‌باره به «بهار» گفت: «برگزاری جلسات اعضای شورا به‌طور منظم دنبال می‌شود. ۳۱ عضو منتخب شورای چهارم اعم از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در جلساتی مشترک در حال بررسی چند موضوع اصلی در ارتباط با سازوکار فعالیت شورای چهارم هستند. در ارتباط با انتخاب شهردار بحث‌های پراکنده‌ای مطرح شده اما موضوع اصلی این نشست‌ها انجام هماهنگی لازم برای آماده کردن فعالیت رسمی شورای چهارم است و در ارتباط با انتخاب شهردار هم تصمیم‌گیری‌ها به پس از آغاز به کار شورای چهارم موکول شده است.» از خرداد تاکنون که تکلیف دولت و شوراها روشن شده، بازار خبرهای رسمی و غیررسمی درباره شهرداری و شورای شهر تهران حتی یک روز هم از رونق نیفتاده و فهرست نام‌های مطرح شده برای شهرداری تهران، فهرست بلندبالایی است. هرچند در رسانه‌ها از محسن هاشمی، مدیرعامل سابق مترو به‌عنوان یکی از گزینه‌های اصلی اصلاح‌طلبان برای شهرداری تهران نام برده شده است در مجموع اصلاح‌طلبان این روزها ترجیح می‌دهند، کمتر درباره شهرداری و شورای شهر تهران و برنامه‌هایی که در این‌باره دارند، صحبت کنند اما دو روز پس از پایان جلسه رای اعتماد مجلس به وزیران دولت یازدهم، کم نیستند افرادی که از نجفی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای سوم به‌عنوان یکی از مدیران مناسب برای شهرداری تهران نام می‌برند.

فرج کمیجانی، دبیر شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در انتخابات شوراها یکی از آن‌هاست، او به «بهار» گفت: «نجفی جزو نخستین افرادی بود که نامش برای شهرداری تهران مطرح شد اما به دلیل این‌که قرار بود در کابینه به عنوان وزیر آموزش‌وپرورش مسئولیت وزارت را بپذیرند گفت‌وگو با ایشان برای شهرداری تهران ادامه نیافت و الان اگر خودشان علاقه‌مند به حضور در شهرداری تهران باشند شمار زیادی از اعضا چه از میان اصولگرایان و چه اصلاح‌طلبان از او حمایت خواهند کرد. اسماعیل دوستی، عضو دیگر شورای چهارم شهر تهران هم در این‌باره به «بهار» گفت: «قبل از این‌که آقای روحانی، آقای نجفی را دعوت به همکاری کند ایشان یکی از افراد مطرح برای شهرداری تهران بود. تهران الان به یک مدیر استراتژیست نیاز دارد، مدیری که برنامه‌ریز باشد نه صرفا یک مدیر عملیاتی. یکی از مشکلات اصلی ما در تهران نبود درآمدهای مستمر و مطمئن و فقدان یک نظام منضبط مالی و اقتصاد شهر بیمار است اگر نجفی شهردار تهران شود این مشکلات را حل می‌کند.»

دوستی در پاسخ به این پرسش که در جلسات هفتگی ۳۱ نفر عضو شورای چهارم، چه موضوعاتی در ارتباط با انتخاب شهردار مطرح شده است، گفت: «در هفته، چهار جلسه داریم دو جلسه با حضور منتخبان شورای شهر تهران یعنی ۳۱ نفر عضو شورای چهارم و دو جلسه هم با حضور اصلاح‌طلبان شورای چهارم. اصلی‌ترین موضوع در ارتباط با جلسات ۳۱ نفره بررسی وضعیت کمیسیون‌های شورا، آیین‌نامه شورا و تهیه طرح ملاک‌ها و شاخص‌های انتخاب شهردار است که این سه موضوع توسط سه کارگروه با حضور اعضای مختلف از طیف‌های سیاسی و فکری مختلف شورای سوم دنبال می‌شود.»

او ادامه داد: «در جلسات اعضای اصلاح‌طلب شورا موضوع مورد بحث«برنامه اداره شهر تهران» است. این برنامه را زمان انتخابات به مردم معرفی کردیم و الان تکمیل این برنامه در دستور کار است برای پاسخ به این پرسش که چهار سال آینده در شورای شهر تهران چه باید بکنیم، بخش دیگری از جلسات اصلاح و تکمیل برنامه پنج ساله شهرداری تهران (۹۷ -۹۲) است. این‌که تنگناها و گرفتاری‌های تهران چیست و درآمدهای پایدار، هزینه‌ها و فاینانس‌هایی که اتفاق افتاده در چه وضعیتی قرار دارد.» به گفته محسن سرخو، از دیگر اعضای شورای چهارم شهر تهران، افراد مختلفی برای شهرداری تهران پیشنهاد شده‌اند که البته بحث مطرح شدن نام‌ها یک موضوع است و این‌که خود افراد برای حضور در شهرداری تمایل داشته باشند، بحث دیگری است، او ادامه داد: «همه افراد تمایل ندارند این مسئولیت را بپذیرند. فعلا آقای محسن هاشمی، تنها کسی است که می‎دانیم آماده هستند، بحث انتخاب آقای نجفی به‌عنوان شهردار تهران هم منتفی نیست.»

هرچه هست با پایان تقریبی فرآیند بررسی کابینه دولت یازدهم به مجلس، اعضای شورای چهارم شهر تهران احتمالا برای انتخاب شهردار مناسبی برای تهران می‌توانند گفت‌وگوهای قطعی‌تری با مدیران و افراد مطرح داشته باشند. نکته‌ای که محمد مهدی تندگویان، به آن اشاره می‌کند و به «بهار» می‎گوید: «بحث انتخاب آقای نجفی برای شهرداری از قبل مطرح بوده با تعیین تکلیف کابینه از این هفته جلسات اعضای شورا هم متفاوت از گذشته برگزار خواهد شد و امکان رایزنی‌های بیشتری وجود دارد. به‌هرحال ما هم در شورا صبر کردیم ببینیم در کابینه چه اتفاقی می‌افتد، چه افرادی به دولت می‌روند و به نظر می‌رسد بتوانیم این هفته به یک جمع‌بندی برسیم.»

 منبع: بهار

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

46 + = 52