۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶

رای ۸۳ درصدی مجلس به کابینه روحانی

«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام)

«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

احسان بداغی نوشت:

دقایقی از ساعت ۱۸ روز ۲۴ مرداد ۹۲ گذشته بود که یک چیز توانست بعد از ساعت‌ها صحن ناآرام مجلس را آرام کند؛ سخنرانی پایانی رئیس‌جمهور در دفاع از وزرای دولت یازدهم. همه سر جای خود نشستند و تنها یک نفر بود که در میان نمایندگان رفت‌وآمد می‌کرد؛ مهدی کوچک‌زاده، مخالف تمام‌قد وزرای پیشنهادی روحانی. تنها چند دقیقه طول کشید تا مشخص شود متن نامه‌ای که او طی سخنرانی رئیس‌جمهور میان نمایندگان پخش می‌کند چه محتوایی دارد. هنوز کاغذهای نامه‌ای که کوچک‌زاده در دست داشت، میان تمام نمایندگان توزیع نشده بود که معلوم شد این نامه حاوی درخواستی از نمایندگان برای رای ندادن به چند نفر وزرای پیشنهادی دولت است؛ وزارتخانه‌های آموزش، علوم، تعاون، ورزش، نفت و راه و شهرسازی. این نامه هرچند توسط علیرضا محجوب و چند نماینده دیگر به نشانه اعتراض تحویل هیات‌رئیسه شد اما روند پخش نامه توسط کوچک‌زاده تا دقایقی نه‌چندان کوتاه ادامه یافت.

چهار روز بررسی وزرا، شبنامه پشت شبنامه

انتشار و پخش چنین نامه‌هایی البته در چهار روز بررسی وزرای پیشنهادی در مجلس کاری طبیعی شده بود، درجنجالی‌ترین اتفاق مشابه دفاتر نمایندگان پس از پایان جلسه صبح روز سه‌شنبه، فکس‌هایی دریافت کرده بودند که در آنها مطالبی علیه نجفی و ربیعی آمده بود. در این نامه‌ها آمده بود که میدان «حق‌شناس» به نام آیت‌ا… حق‌شناس نبوده و مخالفت نجفی با تغییر نام این میدان به ۹دی، به‌دلیل رعایت حرمت آیت‌ا… حق شناس نبوده: همچنین مطالبی از جنس نکات منتشرشده در برخی سایت‌های خاص، درباره برخی فعالیت‌های علی ربیعی در دوران اصلاحات و انتخابات سال ۸۸ به دفاتر نمایندگان ارسال شده بود. مساله البته به همینجا ختم نشد و کمی‌ بعد برخی نمایندگان در راهروهای مجلس از انتشار شبنامه‌ای خبر دادند که بین چند نماینده خاص دست به دست می‌شده. آن‌طور که تعدادی از نمایندگان از جمله بهروز نعمتی و مسعود پزشکیان در گفت‌وگو با خبرنگاران عنوان کردند، در این شبنامه‌ها از آیت‌ا… هاشمی و روحانی به‌عنوان افراد مرتبط با «فتنه» یاد شده بود و نام سایر افراد مرتبط با «فتنه» که در بین آنها چند نفر از وزرای کابینه روحانی هم وجود داشتند، ذکر شده بود. بهروز نعمتی البته در گفت‌وگو با آرمان در همان روز سه‌شنبه توضیح داد که این جزوه که به شکل شبنامه منتشر شده، متعلق به چیزی در حدود سه ماه پیش و قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری است که دوباره بین نمایندگان توزیع شده است. این روند اما تا هنگامه نطق رئیس‌جمهور در دفاع از وزرای کابینه ادامه یافت و در مراحل بعدی کسانی چون بیژن زنگنه و جعفر میلی‌منفرد به موضوع این شبنامه‌ها تبدیل شدند. به موازات این اقدام اعضای جبهه‌پایداری نیز در اظهارات غیررسمی خود میان خبرنگاران از ایجاد توافقی بین خود برای رای ندادن به تمام وزرای کابینه صحبت می‌کردند. پخش نامه علیه ۶ وزیر پیشنهادی توسط کوچک‌زاده در صحن علنی مجلس اما آخرین تلاش‌ها برای تغییر نظر نمایندگان درخصوص وزرای پیشنهادی نبود و این داستان همچنان تا لحظه اخذ رای نیز ادامه یافت.

تردید در آخرین دقایق

از پیش از ظهر روز چهارشنبه صندوق‌های اخذ رای نمایندگان در ضلع شمال‌غربی صحن علنی و به تفکیک وزرای پیشنهادی چیده شده بود. جایی که قرار بود بعد از پایان سخنرانی رئیس‌جمهور نمایندگان برای دادن رای خود به هیات وزیران به صف شوند. اعضای دولت پس از پایان سخنرانی حسن روحانی و با درخواست علی لاریجانی به سرعت صحن مجلس را ترک کردند تا بهارستان برای اعلام تصمیم نهایی بهارستان‌نشینان درخصوص آنها آماده شود. با این حال باز گرداندن نظم به صحن علنی مجلس حتی پس از خروج اعضای دولت کار آسانی نبود. تذکرات هیات‌رئیسه برای قرارگرفتن نمایندگان بر صندلی‌های‌شان بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول کشید. در این میان علی لاریجانی و ایرج ندیمی گاهی هم مجبور بودند اسامی برخی از نمایندگان را به زبان بیاورند و آنها را دعوت به حفظ نظم مجلس کنند، اتفاقی که گاهی اعتراض برخی را نیز در پی داشت، یکی از آنها مهرداد بذرپاش بود که می‌گفت «چرا بین این همه نماینده فقط من را دیده‌اید؟» پاکت‌های زردرنگ حاوی برگه‌های رای توسط کارکنان مجلس به صحن علنی آورده شد و هنوز نمایندگان درحال تردد میان صندلی‌ها بودند، ترددی که تا لحظه اعلام نتایج قطعی آرا هیچ‌گاه تمام نشد. دقیقا در همین لحظات بود که مشخص شد هنوز کلیت مجلس به تصمیم نهایی و قطعی خود نرسیده است.

صف‌رای گیری با چاشنی رایزنی

رای خاکستری‌ها و کسانی که مردد بودند، تعدادشان حتی در لحظه‌ای که برگه‌های رای را نیز در دستان خود می‌دیدند زیاد بود. این را می‌شد از رایزنی‌های واضح و شدیدی که در صحن علنی جریان داشت به‌خوبی فهمید. خیلی از نمایندگان حتی تا نزدیکی‌های صندوق‌های اخذ رای نیز با برگه‌های سفیدی که دردست داشتند، مشخص کردند که تصمیم آنها خیلی دیرتر از دقیقه نود اخذ خواهد شد. صف نمایندگان از نظم فیزیکی خاصی تبعیت نمی‌کرد اما نسبتا نظمی سیاسی بر آن حکمفرما بود. در ابتدای صف بیشتر چهره‌های کمتر شناخته‌شده مجلس ایستاده بودند. اعضای جبهه پایداری بیشتر در نیمه دوم صف و آخرین قسمت‌های آن قرار گرفته بودند. آنها کسانی بودند که تا آخرین لحظات درصحن علنی رایزنی‌ها را ادامه می‌دادند. رایزنی‌ها در صف رای‌گیری هم همچنان جریان داشت. اینجا هم اصولگرایان معتدل‌تر فعال بودند و هم تعدادی از اعضای جبهه پایداری و فراکسیون اصولگرایان. تعداد زیادی از نمایندگان هم این لحظات را به عکسبرداری و فیلمبرداری از دیگر نمایندگان و حتی خبرنگاران و عکاسانی که درطبقه دوم قرار داشتند، می‌گذراندند. شاخص‌ترین آنها هم بیژن نوباوه بود که از صبح چهارشنبه با دوربین هندی‌کم خود در راهروهای صحن علنی مشغول فیلمبرداری از نمایندگان بود و گهگاهی هم دوربین خود را به دست دیگران می‌داد تا آنها از خود او فیلم بگیرند. در صف رای‌گیری فضای گفت‌وگو میان نمایندگان و خبرنگاران داغ بود. مرتضی آقاتهرانی آخرین نفری بود که با تاخیر نسبت به دیگران رای خود را در صندوق انداخت.

پلان پایانی رقابت چهار روزه

بعد از رای‌گیری جایگاه هیات‌رئیسه و حاشیه‌های صحن علنی بهترین جایی بود که نمایندگان بتوانند نماز خود را بخوانند. عده‌ای هم که توسط هیات‌رئیسه مشخص شده بودند در همان جایگاه مشغول شمارش آرا شدند. چیزی حدود بیست دقیقه از شمارش آرا گذشته بود که اولین اخبار از نتایج توسط نمایندگان به خبرنگاران حاضر اعلام شد؛ نجفی، میلی‌منفرد و سلطانی‌فر رای نیاورده‌اند. تا دقایقی صحت این دست اخبار مورد تردید قرار داشت و خبرنگاران سعی می‌کردند از هر نماینده‌ای که به سمت جایگاه آنها نزدیک می‌شود این سوال تکراری را بپرسند که «چه خبر از نتایج رای‌گیری؟» جواب‌ها هم همه همین بود. وقتی ۱۲-۱۰ نفر از نمایندگان تائید کردند که این سه وزیر پیشنهادی نتوانسته‌اند رای اعتماد لازم را کسب کنند، کم‌کم صحت خبر نیز مشخص شد. حالا یک سوال دیگر در میان بود؛ «آیا زنگنه و ربیعی رای آورده‌اند؟» نمایندگان اول می‌گفتند که کار شمارش همچنان ادامه دارد و معلوم نیست. بعد از دقایقی هم گفتند که این دو هم لب مرز هستند. حتی می‌گفتند نسبت به آرای نجفی اعتراضی شده و آرای او دوباره مورد بازشماری قرار گرفته است. اما بعد از حدود نیم ساعت مشخص شد که وزرای تائیدنشده روحانی همان سه نفر هستند. دقایقی بعد وقتی علی لاریجانی می‌خواست رسما نتایج آرا را اعلام کند، درصحن علنی مجلس همه حاضران می‌دانستند که در ۱۸ صندوقی که صبح روز چهارشنبه در ضلع شمال‌غربی صحن علنی چیده شده بود، چه اتفاقی افتاده است، حالا وقت مخاطبان صدا و سیما بود که بدانند نتایج آرا چیست.

منبع: روزنامه آرمان

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

- 3 = 1