۱۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶

وعده‌های متفاوت جنتی به اهالی هنر در «آسمان»

«در بین گروه‌های موسیقی سنتی که در صحنه هستند آقای شجریان را فردی کم‌نظیر، بلکه بی‌نظیر می‌دانم. افرادی مثل آقای شهرام ناظری را دوست دارم و به کارهایش، از گذشته‌ی دور تا الان، به طور جد علاقه‌مندم.»

isna (1 of 1)-4.jpg«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

 

«باید گروه فشار را توجیه کرد و با آن برخورد کرد، نه با مجوزی که وزارت ارشاد داده. یک فیلم برای ساخته‌شدن و اکران چند بار در موارد مختلف مورد نظارت قرار گرفته و مجوز گرفته. حالا اگر چهار نفر آمدند و گفتند این فیلم باید برداشته شود نباید تسلیم آن چهار تا آدم شد.»

 

این عبارت علی جنتی وزیر جدید فرهنگ و ارشاد در گفت و گو با مجله آسمان است او در این مصاحبه گفته است: «در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حال حاضر، در بخش‌های مختلف کتاب، فیلم، موسیقی و هنرهای تجسمی مشکلات متعددی وجود دارد که موجب نگرانی و گاهی ناامیدی اهل فرهنگ و هنر شده.»

جنتی درباره‌ی ممیزی کتاب گفته است: «آنچه بدواً فکر می‌کنم این است که باید ممیزی قبل از چاپ را برداریم. باید چارچوب‌های قانونی را به طور شفاف بیان کنیم و در اختیار ناشران قرار دهیم تا آنها به نوعی خودتنظیمی داشته باشند. به این معنا که خودشان کتاب‌هایی را که تحویل می‌گیرند از این جهت بررسی کنند که با ضوابط هم‌خوانی دارد یا ندارد.»

او در پاسخ به این سؤال که فرق بین ممیزی و سانسور چیست، گفته است: «ممیزی کلمه‌ی محترمانه‌ی همان سانسور است. اسمش را هر چه می‌خواهید بگذارید مهم نیست.»

جنتی گفته است برای بررسی کتاب باید مانند مطبوعات عمل شود که بعد از انتشار مورد بررسی قرار گیرند و اگر تخلف کردند به تخلف آنها رسیدگی شود.

او در پاسخ به این سؤال که نظارت بعد از چاپ ممکن است نگرانی‌هایی را برای نویسندگان به وجود آورد و آنها را دچار خودسانسوری کند، گفته است «طبعیتاً همین‌طور است. اما ناشران خودشان نسبت به مقررات آگاه هستند و اگر این مقررات کاملاً شفاف بیان شوند دیگر جای شک و شبهه نمی‌ماند. مشکل این است که ما گاهی جلوتر از قانون حرکت می‌کنیم و همین مسأله مشکلاتی را درست می‌کند.»

جنتی با تأکید بر این مسأله که اجازه نمی‌دهد هر کتابی وارد بازار شود، گفته است «یکی از مسئولیت‌های وزارت ارشاد نظارت است. سیاست‌گذاری، نظارت و حمایت از وظایف وزارت ارشاد است که باید به وظیفه‌ی نظارتی‌اش عمل کند.

او درباره‌ی توقیف ناشران یا جلوگیری از فعالیت آنها گفته است «معتقد نیستم که دارالنشری را به خاطر تخلف، توقیف کنند. این روش معقولی نیست. ما به روش‌های دیگری متوسل می‌شویم که موجب ‌شود جلوی آن اشتباه گرفته شود، نه اینکه کار نشر تعطیل شود.»

مجله‌ی آسمان از وزیر جدید وزارت ارشاد اسلامی پرسیده است نگاه او درباره‌ی نویسنده‌های بسیاری که در سال‌های گذشته از ایران به دلایل مختلف رفته‌اند، چیست و جنتی گفته است «اعتقاد من این است که باید فضای فرهنگی را از فضای امنیتی و سیاسی جدا کرد. کسانی که مشکل خاصی نداشته باشند می‌توانند برگردند و به کارشان برسند.»

جنتی در ادامه گفته است «این را هم بگویم که اینجا یک کشور اسلامی است و یکسری ارزش‌های انقلاب در جامعه وجود دارد. کسانی هستند که اصلاً حاضر نیستند به این ارزش‌ها احترام بگذارند و می‌گویند باید آزادی بیان باشد و باید هر حرفی دل‌شان خواست بزنند. این نمی‌شود. ما ضوابط قانونی داریم و همه باید تابع آن باشیم.»

با این حال او تأکید کرده که جلوی سلیقه‌های شخصی را می‌گیرد و گفته است «ما اگر فقط چارچوب‌های قانونی را ملاک قرار دهیم، نه سلیقه‌های سیاسی و دیدگاه‌های امینتی را، مشکلی پیش نمی‌آید.»

وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی به این مسأله اشاره کرده که «در برخی موارد باید در قوانین بازنگری صورت بگیرد» و گفته است: «گاهی قوانین در بعضی مقاطع خیلی تنگ‌نظرانه تدوین شده‌است که باید در آنها تجدیدنظر کرد. باید به سمتی برویم که تدریجا تسهیلات بیشتری ارائه کنیم.»

او در پاسخ به این سوال که «آیا ارزش‌های انقلاب در دوره‌ی وزارت شما وسیله‌ای نخواهد بود برای کم‌توجهی به عده‌ی دیگر یا حذف آنها» گفته است: «قطعاً این‌طور نخواهد بود. سابقه‌ی مدیریتی من در جاهای مختلف نشان می‌دهد که هیچ‌گاه دیدگاه‌های سیاسی متعارف در کشور را اعمال نکرده‌ام.»

با این حال او تأکید کرده است که یکی از وظایف وزارت ارشاد «صیانت و حراست از ارزش‌های انقلاب است.»

جنتی در پاسخ به این سوال که او با گروه‌های تندرو که بعد از صدور مجوز برای یک فیلم یا کتاب با آن مخالفت می‌کنند، چه خواهد کرد، گفته است: «وقتی وزرات فرهنگ و ارشاد بعد از مطالعاتی که کرده و بعد از دو سال به یک اثر مجوز داده باید پای مجوزش بایستد.»

او در پاسخ به سؤال مجله‌ی آسمان که پرسیده است «یعنی شما مقابل گروه فشار می‌ایستید؟» گفته است: «باید گروه فشار را توجیه کرد و با آن برخورد کرد، نه با مجوزی که وزارت ارشاد داده. یک فیلم برای ساخته‌شدن و اکران چند بار در موارد مختلف مورد نظارت قرار گرفته و مجوز گرفته. حالا اگر چهار نفر آمدند و گفتند این فیلم باید برداشته شود نباید تسلیم آن چهار تا آدم شد.»

جنتی در ادامه‌ی این گفت‌وگو بر مسأله‌ی توجه به انجمن‌ها و اتحادیه‌های خصوصی تأکید کرده و گفته است: «یکی از سیاست‌های کلی که دنبال می‌کنم این است که حتی‌الامکان تصدی‌گری‌ها به بخش خصوصی و نهاد‌های غیردولتی واگذار شود تا حودشان کارها را انجام دهند.»

او گفته است: «دولت نباید بی جهت وارد کارها شود. این تجربه‌ی دنیاست. حتی کشور‌های بلوک شرق سابق هم که صددرصد سوسیالیستی و دولت‌سالار بودند بعد از جنگ سرد و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به این سمت پیش رفتند.»

او درباره‌ی مشکلی که برای خانه‌ی سینما در دوره‌ی وزارت محمد حسینی پیش آمده، گفته است: «متأسفانه برخورد‌های نامناسبی صورت گرفته است و خانه‌ی سینما باید به محلی برای فعالیت سینماگران تبدیل شود. این مرکز را که متعلق به جمع کثیری از هنرمندان حوزه‌ی سینما بود توقیف کردند و به‌جای اینکه مشکل را حل کنند، مشکل درست کردند. خانه‌ی سینما در اولین فرصت باید بازگشایی شود.»

جنتی با اشاره به اینکه موسیقی مورد علاقه‌اش موسیقی کلاسیک وطنی است، گفته است: «در بین گروه‌های موسیقی سنتی که در صحنه هستند آقای شجریان را فردی کم‌نظیر، بلکه بی‌نظیر می‌دانم. افرادی مثل آقای شهرام ناظری را دوست دارم و به کارهایش، از گذشته‌ی دور تا الان، به طور جد علاقه‌مندم.»

او در پاسخ به سوال مجله‌ی آسمان که پرسیده است مجوز برگزاری کنسرت یا انتشار آلبوم به سختی داده می‌شود و گاهی این مجوزها لغو می‌شود، گفته است: «باید توجه داشته باشید که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ممکن است یکسری سیاست‌هایی داشته باشد و چارچوب‌هایی را سر لوحه‌ی کار خودش قرار بدهد، ولی دستگاه‌های دیگری هم وجود دارند که موانع و محدودیت‌هایی را برای اجرای این سیاست‌ها اعمال می‌کنند. آنجایی که یک برنامه خارج از قدرت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد دیگر کاری نمی‌شود کرد.»

ادامه‌ی این گفت‌وگو درباره‌ی علاقه‌ی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به رمان و کتاب است. او گفته است: «متاسفانه برای رمان خیلی وقت ندارم و دست‌کم این شرایط سنی ایجاب نمی‌کند رمان بخوانم . اما در جوانی خیلی رمان می‌خواندم. رمان‌های امیر عشیری را پیش از انقلاب بار‌ها خوانده‌ام.»

جنتی ادامه داده که «در شرایط فعلی و در سالیان اخیر کتاب‌های حوزه‌ی سیاست خارجی بسیار مورد علاقه‌ی من بوده‌اند. کتاب‌های تاریخی را خیلی دوست دارم. تاریخ معاصر و انقلاب مشروطیت از موضوعات مورد علاقه‌ام هستند. به طور کلی کتاب‌های خاطرات را می‌خوانم.»

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

+ 61 = 62