۰۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸ با رفتن رحمانی‌فضلی به وزارت کشور

چه کسی بر مسند ریاست دیوان کل محاسبات می‌نشیند

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات، نیز درباره آخرین وضعیت گزینه‌های ریاست دیوان کل محاسبات برنامه بودجه می‌گوید که «تاکنون در کمیسیون برنامه وبودجه و محاسبات در این مورد بحثی انجام نشده است، اما فعلا فرهاد رهبر، حسن سبحانی، عباسعلی کدخدایی، محمدحسن صادقی و امیر‌حسین رحیمی از گزینه‌های ریاست دیوان محاسبات کشور هستند.

17208p3-1مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): عبدالرضا رحمانی‌فضلی دیوان محاسبات را ترک و در وزارت کشور مستقر شد. وزیری که بیش از آن‌که وارد وزارت کشور شود در رای اعتماد برخلاف دیگر وزرا دردسری نداشت؛ رای اعتماد رحمانی‌فضلی آن‌قدر بی‌دردسر بود که حتی ناطقان مخالف او

از سخنرانی انصراف دادند؛ انصرافی که دور از ذهن نبود. البته این راه بی‌دلیل آسان و هموار نشد. رحمانی‌فضلی در دوره چهارم مجلس به نمایندگی از شیروان در کمیسیون برنامه‌و‌بودجه رابطه شکرآب مجلس و احمدی‌نژاد نیز نقش مهمی در حمایت مجلس از رحمانی‌فضلی داشت. به‌قولی دفاع نمایندگان و رای اعتماد آنان به رحمانی‌فضلی همان ایستادن در برابر دولتی‌های گذشته بود؛ دولتی که مجلس را راس امور نخواند و در برابر هر مخالفت مجلس یک میانبری در مصوبه‌ها و انتصاب‌ها پیدا می‌کرد. هرچند که در روز بررسی صلاحیت‌های وزیران روحانی عده‌ای از نمایندگان حامی دولت ساز مخالف می‌زدند با وجود این، آن‌قدر این مخالفت‌ها کمرنگ بود که در رای اعتماد رحمانی‌فضلی بی‌تاثیر باشد و درنهایت او با ۲۵۶‌رای موافق، ۱۹‌رای مخالف و ۹‌رای ممتنع وزیر کشور شد؛ وزارتی که در مقایسه با دیگر وزارتخانه‌ها رابطه متفاوت‌تری با مجلس دارد.عضویت داشت و خود را عضوی از خانواده مجلس می‌داند؛ این ادعای او پربیراه نیست. دیوان محاسبات کشور در دوره رحمانی فضلی بارها گزارش‌های تفریغ بودجه، تخلف‌ها و بی‌انضباطی‌های مالی دولت‌های نهم و دهم را اعلام کرد و همواره با واکنش‌های تند از سوی دولت روبه‌رو شد.

با وزیر‌شدن رحمانی‌فضلی به‌عنوان وزیر کشور به یک سوال مهم به‌وجود می‌آید «چه کسی به‌جای او رییس دیوان کل محاسبات کشور می‌شود؟» روز گذشته در مراسمی رحمانی‌فضلی، رییس سابق دیوان محاسبات و وزیر فعلی کشور، از کارکنان این سازمان خداحافظی کرد و تا زمان تعیین رییس جدید امیر‌حسین رحیمی، دادستان دیوان، به‌عنوان قائم‌مقام انتخاب شد.

بنابر مقررات و قوانین دیوان کل محاسبات، رییس‌ و دادستان ‌دیوان‌ محاسبات‌ پس‌ از افتتاح‌ هر دوره‌ قانونگذاری‌ به‌ پیشنهاد کمیسیون‌ برنامه و بودجه و محاسبات مجلس‌ و تصویب‌ نمایندگان‌ ‌انتخاب‌ می‌شوند. این روزها حرف‌و‌‌حدیث‌هایی نیز بین نمایندگان در این‌باره مطرح است. غلامرضا کاتب، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه، درباره این انتصاب اعلام کرده است که «تا چهارشنبه کسانی که آمادگی تصدی ریاست دیوان محاسبات را دارند، پیشینه و سوابق خود را به کمیسیون برنامه‌و‌بودجه، ارائه کنند و کمیسیون از هفته آینده بررسی‌های خود را آغاز خواهد کرد و متقاضیانی که شرایط لازم را داشته باشند برای مصاحبه به کمیسیون برنامه‌و‌بودجه دعوت می‌شوند تا اعضای کمیسیون درباره آن‌ها تصمیم‌گیری کنند و درنهایت گزینه مورد نظر کمیسیون به صحن علنی برای رای نمایندگان معرفی شود.

اعلام آمادگی دو نماینده و ۵ گزینه احتمالی دیگر برای ریاست دیوان محاسبات

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات، نیز درباره آخرین وضعیت گزینه‌های ریاست دیوان کل محاسبات برنامه بودجه می‌گوید که «تاکنون در کمیسیون برنامه وبودجه و محاسبات در این مورد بحثی انجام نشده است، اما فعلا فرهاد رهبر، حسن سبحانی، عباسعلی کدخدایی، محمدحسن صادقی و امیر‌حسین رحیمی از گزینه‌های ریاست دیوان محاسبات کشور هستند.

فرهاد رهبر که سابقه ریاست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در دولت احمدی‌نژاد را دارد پس از مدتی بنا به‌دلایلی از ریاست این سازمان کنار گذاشته شد و به ریاست دانشگاه تهران درآمد، ولی یک‌بار دیگر به درخواست رییس دولت دهم، در حکمی از سوی کامران دانشجو، وزیر علوم وقت، از سمت خود کنار گذاشته شد.

حسن سبحانی، نماینده ادوار مجلس که در ثبت‌نام نامزدهای ریاست‌جمهوری دوره یازدهم نیز شرکت کرده بود، از سوی شورای نگهبان ردصلاحیت شد و نتوانست در رقابت انتخابات شرکت کند.

عباسعلی کدخدایی نیز دیگر گزینه احتمالی تصدی دیوان کل محاسبات است که پس از اعلام نتایج یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری سخنگوی شورای نگهبان بود.

محمدحسن صادقی نیز در زمان ریاست فرهاد رهبر در دانشگاه تهران به‌عنوان مشاور عالی رییس دانشگاه منصوب شده بود و بیش از این نیز به‌عنوان معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری فعالیت می‌کرده است.

امیر‌حسین رحیمی نیز دیگر گزینه احتمالی ریاست دیوان کل محاسبات، اکنون دادستان دیوان کل است که با توجه به این‌که سازوکار تعیین رییس جدید دیوان محاسبات در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و به‌دنبال آن صحن علنی حدود دو‌هفته به‌طول می‌انجامد، برای پیشبرد امور امیر‌حسین رحیمی دادستان دیوان محاسبات در حکمی به عنوان قائم‌مقام انتخاب شده است؛ علاوه‌بر‌این تاکنون محمدقسیم عثمانی، بوکان ‌و محمدعلی عبدالله‌زاده‌، نماینده طبس که اعضای کمیسیون برنامه و بودجه هستند، برای تصدی این سازمان اعلام آمادگی کرده‌اند.

با توجه به نامزدهای موجود برای ریاست دیوان و همچنین احتمال ثبت‌نام دیگر نامزدها نمی‌توان پیش‌بینی دقیق داشت و باید تا اظهارنظر نهایی کمیسیون برنامه و بودجه منتظر ماند.

کدخدایی:

آمادگی پذیرش مسئولیت دیوان محاسبات را ندارم

سخنگوی سابق شورای نگهبان گفت: آمادگی پذیرش مسئولیت دیوان محاسبات را ندارم. عباسعلی کدخدایی، درباره اخبار منتشر‌شده مبنی بر احتمال ریاست وی بر دیوان محاسبات اظهار داشت: البته این مسائلی که مطرح شد بیشتر گمانه‌زنی است. وی افزود: خیلی از دوستان و نمایندگان در این‌باره به بنده مراجعه کردند تا برای ریاست دیوان نامزد شوم ولی من فکر می‌کنم که خیلی آمادگی این کار را نداشته باشم.

باهنر خبر داد

اخذ نظر مشورتی از هیات‌رییسه برای انتخاب رییس دیوان محاسبات

نایب‌رییس مجلس گفت: ممکن است درباره انتخاب رییس جدید دیوان محاسبات با هیات‌رییسه مشورت شود ولی تصمیم در این‌باره برعهده کمیسیون برنامه و بودجه است. محمدرضا باهنر در پاسخ به این سوال که آیا در هیات‌رییسه مجلس درباره رییس جدید دیوان محاسبات بحثی شده یا خواهد شد، اظهار داشت: ما تاکنون بحثی در این‌باره نداشتیم؛ از نظر مکانیسم هم افرادی که در این‌باره برای تصدی پست ریاست دیوان محاسبات علاقه دارند باید خودشان را به کمیسیون برنامه و بودجه معرفی کنند و بعد هم کمیسیون برنامه و بودجه در این‌باره تصمیم می‌گیرد. وی افزود: بعد از این‌که کمیسیون برنامه و بودجه بررسی‌های لازم را در این‌باره انجام داد، درنهایت گزینه خود را برای رای‌گیری نهایی به صحن علنی مجلس معرفی می‌کند و درنهایت همه نمایندگان نظرشان را در این‌باره اعلام خواهند کرد.

باهنر با بیان این‌که هیات‌رییسه در این‌باره نظری نمی‌دهد، خاطرنشان کرد: البته ممکن است در این‌باره با هیات‌رییسه مشورت شود ولی تصمیم در این‌باره برعهده کمیسیون برنامه و بودجه است. نایب‌رییس مجلس گفت: تاکنون گزینه‌های بسیاری برای تصدی دیوان محاسبات مطرح شده‌اند که تعداد آن‌ها به ۱۷ یا ۱۸‌نفر هم می‌رسد.

 منبع: بهار

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

20 + = 27