۰۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸

قرارگاه «خاتم‌الانبیا»، شرکت «صدرا» را واگذار کرد

مدیرعامل سابق صدرا، مهدی اعتصام، جای خود را به فرزاد اناری داد که توسط سهامدار تازه، تعیین شده بود. بنا بر گزارش مارین نیوز که سایتی مرجع در صنایع دریایی است«در پی واگذاری 62درصد سهام شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) به یک پیمانکار بخش خصوصی، مدیرعامل این شرکت مهم دریایی کشور تغییر کرد.»

SADRAمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): خبر غافلگیرکننده بود اما شواهد صحت آن یک‌به‌یک در حال روشن‌شدن است. قرارگاه «خاتم‌الانبیا» شرکت «صدرا» را که یکی از بزرگ‌ترین پیمانکاران دریایی کشور – هم در صنایع فراساحل و هم در صنعت کشتیرانی است – را واگذار می‌کند. این خبر را یک‌ سایت در روز ۲۱ مرداد منتشر کرد. در خبر آمده بود که شرکت صدرا که شنیده می‌شود مبلغی حدود هزارو۴۰۰‌میلیاردتومان بدهی به شبکه بانکی و پیمانکاران خود داشته، واگذار شده است. این اتفاقات در حالی در صنعت نفت رخ می‌دهد که زنگنه از روز شنبه با انتصاب‌های مهم، روند تغییر در صنعت را بدون‌کسری از ثانیه آغاز کرده است.
پس از انتشار آن شایعه، موضوع به خبر بدل شد. ایسنا در خبری آورد که طی چند روز گذشته برخی گزارش‌ها درباره واگذاری حدود ۶۲‌درصد سهام شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) به یک پیمانکار بخش خصوصی منتشر شده، در حالی که طبق آخرین اطلاعات دریافتی، هنوز این انتقال سهام قطعی نشده است.
بنا بر گزارش «ایسنا»، گویا توافقاتی صورت گرفته بود اما این توافقات قطعی نشده است و به طور طبیعی باید نقل و انتقال سهام شرکت از طریق سازمان بورس و بازار فرابورس انجام شود. محمدامین زارعی افزود: معامله سهام یک شرکت، زمانی قطعی می‌شود که جزییات و اطلاعات مربوط به معامله از طریق سازمان بورس اعلام شود. او با اشاره به اینکه شرکت‌ها و گروه‌های مختلفی برای خرید سهام صدرا ابراز تمایل کرده‌اند، عنوان کرد: هنوز انتقال سهام صدرا قطعی نشده است و این نقل‌وانتقال باید از کانال خودش نهایی شود.
اما این خبر دیروز نهایی شد و مدیرعامل سابق صدرا، مهدی اعتصام، جای خود را به فرزاد اناری داد که توسط سهامدار تازه، تعیین شده بود. بنا بر گزارش مارین نیوز که سایتی مرجع در صنایع دریایی است«در پی واگذاری ۶۲درصد سهام شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) به یک پیمانکار بخش خصوصی، مدیرعامل این شرکت مهم دریایی کشور تغییر کرد.»
بنا بر این خبر طی مراسمی در محل شرکت صدرا، فرزاد اناری جایگزین مهدی اعتصام، مدیرعامل قبلی شرکت صدرا شده است. فرزاد اناری، مدیرعامل جدید صدرا، خود عضو هیات مدیره و معاون اجرایی شرکت آبادراهان پارس بوده و دارای مدرک کارشناسی‌ارشد عمران از دانشگاه کرمان است.
شرکت آبادراهان پارس عمدتا در حوزه راه‏ و ساختمان‏سازی فعالیت دارد و در فهرست پروژه‌های این شرکت به‌جز برخی پروژه‌های منطقه عسلویه و پارس‌جنوبی که این شرکت در بخش عمرانی و خشکی (و نه فراساحل) فعالیت داشته، نامی از فعالیت‌های مرتبط با دریا دیده نمی‌شود.
این شرکت همچنین برخی پروژه‌های عمرانی مانند ساخت مسجد، آشیانه هواپیما، ساختمان‏های اداری فرودگاه و… را در شارجه امارات در دست اجرا دارد.
با واگذاری اکثریت سهام صدرا به این پیمانکار عمرانی، شایعاتی مبنی بر تغییر گرایش و فعالیت‌های این شرکت مهم عمرانی از بخش دریا و فراساحل به حوزه راهسازی و عمران در میان کارشناسان این مجموعه و فعالان دریایی شکل گرفته و نگرانی‌هایی را به وجود آورده است.
این در حالی است که «صدرا» به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در صنعت دریایی ایران طی چند سال گذشته با زیان انباشته سنگینی مواجه شده است. از سوی دیگر انتقال صدرا از بورس به فرابورس و غرق‌شدن جکت این شرکت در فاز ۱۳ پارس‌جنوبی در سال گذشته از دیگر اتفاقاتی بوده که صدرا با آنها دست‌وپنجه نرم کرد.
این در حالی است که وزیر قبلی نفت و فرمانده وقت قرارگاه سازندگی خاتم‌ در سال ۱۳۸۸، بعد از خریداری بلوک ۵۱درصدی سهام شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) در همان سال عنوان کرده بود که صدرا از صنعت کشتی‌سازی به دلیل زیاندهی آن خارج خواهد شد.
هم‌اکنون صدرا یکی از بزرگ‌ترین پیمانکاران طرح‌های نفت و گاز ایران است که در طرح توسعه فازهای ۱۳و ۲۲ تا ۲۴ پارس‌جنوبی، طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی تاسیسات فراساحلی و خطوط لوله دریایی را برعهده دارد.
واگذاری «صدرا» در ۱۰سال گذشته برای سومین‌بار رخ می‌دهد. اولین‌بار در سال ۸۲ بود که بزرگ‌ترین واگذاری بورس در زمان خود بود. شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی در سال‌۸۲، ۳۵درصد از سهام شرکت صدرا -۴۰۷‌میلیاردتومان- را خرید اما چرخ پروژه‌های صدرا به‌گونه‌ای چرخید که در نهایت، سرمایه‌گذاری بانک ملی مجبور شد، پس از گذشت شش‌سال ۵۱درصد از سهام این شرکت را به قیمت ۷۶‌میلیاردتومان به قرارگاه خاتم‌الانبیا به فروش برساند.
جلیل خبره، مدیرعامل پیشین شرکت صدرا که پس از ۱۵سال مجبور به استعفا شد، معتقد بود پس از واگذاری سهام شرکت صدرا به بخش خصوصی گروه‌های بانفوذی مانع از واگذاری پروژه‌های پیمانکاری به این شرکت می‌شدند.
خبره پیش از استعفای خود از ائتلافی نام برده بود که درصدد بود سهام صدرا را یک‌چهارم زیر قیمت بخرد.
وی اعلام کرده بود که عده‌ای درصدد خرید سهام صدرا به مبلغ ۳۰۰‌میلیاردتومان بودند و حتی با من تماس گرفتند و توصیه کردند با سازمان گسترش و نوسازی مذاکره کنیم تا ۳۵درصد سهام صدرا را خریداری کنند. این در حالی بود که در دولت اول احمدی‌نژاد و به طور مشخص در زمان وزارت وزیری‌هامانه صدرا در لیست سیاه وزارت نفت بود و به آن پروژه واگذار نمی‌شد تا آنکه از رقم بالغ بر ۵۰۰‌میلیاردتومان سال ۸۲ به ۷۶‌میلیاردتومان سال ۸۸ رسید.
همزمان با تغییرات، در روزگار تازه نفت دور جدید تغییرات مدیریتی شرکت‌های بزرگ پیمانکاری صنایع نفت و گاز ایران هم کلید خورده است به طوری که مدیرعامل شرکت سپانیر، یکی دیگر از شرکت‌های وابسته به خاتم‌الانبیا هم به تازگی منصوب شد.
منبع: شرق
:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

+ 46 = 47