۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹

سخنگوی قوه‌قضاییه اعلام کرد: پرونده کهریزک در دیوانعالی

سخنگوی قوه‌قضاییه در مورد پرونده کهریزک، بیان کرد: پرونده کهریزک در مقام تجدیدنظرخواهی بود که به دیوانعالی کشور ارجاع شد و منتظریم دیوانعالی کشور رای لازم را در رابطه با این پرونده صادر کند.

ازه ایمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): پنجاهمین نشست خبری سخنگوی قوه‌قضاییه برگزار شد.

«غلامحسین محسنی‌اژه‌ای» در ابتدا با اشاره به حادثه دریاچه کارون ۳ گفت: ریاست محترم دستگاه قضایی به من دستور داد تا موضوع را پیگیری کنم. وی ادامه داد: این دریاچه در سال ۸۳ آبگیری شده و قرار بود پلی زده شود؛ چراکه زمانی که آبگیری می‌شود پل قدیمی زیر آب می‌رود و مردم با وسیله‌ای به نام بارج رفت‌وآمد می‌کردند. به مرور زمان تجهیزات ایمنی که باید از قبل پیش‌بینی می‌شد انجام نشد و کوتاهی‌هایی در این زمینه صورت گرفت. دادستان کل کشور افزود: تاکنون برای افرادی که در این حادثه آسیب دیده‌اند وجه علی‌الحسابی تعیین شده که البته هنوز در این رابطه حکمی صادر نشده است و وزارت نیرو مساعدت کرد و برای هر فردی که در این حادثه فوت شد، بدون تفاوت به زن و مردبودن آن دیه‌ای را تعیین کردند که تاکنون یک‌میلیاردو۳۰۰‌میلیون‌تومان تامین اعتبار کرده‌اند و شاید تا امروز این اعتبار به دست آنها برسد.

سخنگوی قوه‌قضاییه در مورد پرونده کهریزک، بیان کرد: پرونده کهریزک در مقام تجدیدنظرخواهی بود که به دیوانعالی کشور ارجاع شد و منتظریم دیوانعالی کشور رای لازم را در رابطه با این پرونده صادر کند.

سخنگوی دستگاه قضا در مورد پرونده بیمه ایران نیز تصریح کرد: در رابطه با این پرونده دیوانعالی کشور زحمات فراوانی کشیده و پرونده هنوز به پایان نرسیده است. محسنی‌اژه‌ای با اشاره به قانون جدید دیوان عدالت اداری، گفت: یکی از ویژگی‌های مثبت در قانون جدید این است که اگر دیوان عدالت اداری موردی را تشخیص و در رابطه با آن نظر و رای داد و سازمان ذی‌ربط به آن اعتنایی نکرد، دیوان عدالت اداری وارد می‌شود و به آن رسیدگی می‌کند. مجلس من را احضار نکرده و حق احضار من را هم ندارد.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا با وجود احضار مجلس در جلسه کمیسیون قضایی برای بررسی وضعیت پرونده فساد سه‌هزار‌میلیاردی حاضر نشده‌اید، گفت: مجلس من را احضار نکرده و حق احضار من را هم ندارد. خواستن با احضار تفاوت دارد، مجلس می‌تواند وزرا را بخواهد و از آنها سوال کند. آن روزی که دعوت کرده بودند، من در جلسه دیگری حضور داشتم.

محسنی‌اژه‌ای درباره وضعیت رسیدگی به پرونده حادثه قم که گفته می‌شود از مجلس به قوه‌قضاییه ارسال شده است، گفت: پرونده‌هایی که از ناحیه مجلس می‌آید، به دادسرای تهران ارجاع می‌شود و دادسرای تهران هم آن را به شعبه ذی‌ربط ارجاع می‌دهد. من شنیدم که این پرونده به قوه‌قضاییه واصل شده است. سخنگوی قوه‌قضاییه گفت: در پرونده فساد سه‌هزار‌میلیاردی، بیش از ۲۰ نفر از متهمان بانک ملی و تعدادی از متهمان بانک صادرات در نوبت محاکمه هستند…. . وی گفت: در یکی از سایت‌ها تعداد متهمان حدود ۴۵۰ نفر ذکر شده بود، ولی این عدد به‌معنای این نیست که ۴۵۰ متهم وجود داشته باشد بلکه ممکن است ۴۵۰ بار اظهارنظر شده باشد و مثلا برای یک فرد دو یا سه کیفرخواست صادر شده باشد.

او درباره رییس پیشین سازمان بازرسی کل کشور هم گفت آقای پورمحمدی کارها را به روز کردند و بسیاری از خلاف‌ها دیگر انجام نمی‌شد. ایشان از جمله کسانی در قوه‌قضاییه بودند که می‌توانستند این پست را برعهده بگیرند و در حال حاضر خلأ ایشان در قوه‌قضاییه مشاهده می‌شود. همچنین اگر فردی قوی و دارای شرایط لازم را برای جایگزینی سمت ایشان برای سازمان بازرسی کل کشور داشتیم، قطعا تا الان آن فرد را معرفی می‌کردیم.

دادستان کل کشور درباره پرونده کشته‌شدن یک شهروند ایرانی در حادثه تصادف توسط یک دیپلمات عربستانی گفت: مسایل بین ایران و عربستان توسط وزارت امور خارجه دنبال می‌شود اما در رابطه با این موضوع پرونده تشکیل شده است. برای این فرد پرونده قضایی تشکیل شده و در مرحله رسیدگی قرار دارد. محسنی‌اژه‌ای درباره پرونده ستار بهشتی هم گفت: قرار مجرمیت در این پرونده صادر شده که بیش از ۱۰ صفحه است و کیفرخواست نیز به‌زودی صادر می‌شود؛ البته این در حالی است که دادستان اشکالی را در پرونده مشاهده نکند.

سخنگوی دستگاه قضا در مورد احضار فاطمه هاشمی از دیگر فرزندان آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به دادگاه، گفت: در رابطه با ایشان پرونده تشکیل شده و شکایت صورت گرفته اما اینکه احضار شدند یا خیر، اطلاعی ندارم. محسنی‌اژه‌ای در مورد پرونده کرسنت گفت: در رابطه با پرونده کرسنت از سال‌ها قبل پرونده تشکیل شده و افرادی نیز در این پرونده محکوم شدند و پرونده برخی از افراد نیز مفتوح مانده است. در حال حاضر یک بخش از این پرونده به دادگاه رفته و بخش دیگرش در دادسراست.

وی در مورد اتهام به یک نهاد نظامی در این پرونده، گفت: این موضوع مربوط به صحن مجلس است و اینکه چه پاسخی را بدهند مربوط به مجلس است، من صاحبنظر نیستم.

منبع: شرق
:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

+ 24 = 26