۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲ واکنش‌های تند به کابینه:

طائب: وزیر اطلاعات به مباحث غیرتخصصی ورود نکند

سخنان علوی مورد انتقاد مهدی طائب، رییس قرارگاه عمار قرار گرفت. او برای نشان‌دادن انتقادش از ادبیاتی تند استفاده کرده و گفته است: ‌وزیر اطلاعات نباید به مباحث غیرتخصصی ورود کند. حجت‌الاسلام طائب، رییس قرارگاه عمار در توضیح انتقادش به فارس گفت: دعوت و خواهش برای بازگشت به کشور از افراد مجهولی که جرمی انجام نداده‌اند کار عبثی است و این موضع از جایگاه دولت به‌عنوان جایی که مظهر رای و حیثیت مردم است بعید به نظر می‌رسد.

alaviمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): کمتر از ۱۰ روز از زمانی که حجت‌الاسلام علوی مسوولیت وزارت اطلاعات را عهده‌دار شده می‌گذرد و حالا نخستین اظهارات او مورد انتقاد بخشی از اصولگرایان قرار گرفته است. علوی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات‌دولت در پاسخ به خبرنگاری که پرسید در حوادث سال ۸۸ افرادی که در ستاد انتخاباتی دو نفر از کاندیداها فعالیت داشتند، پس از مرحله‌ای در شروع دستگیری‌ها بدون اینکه هیچ خلاف و جرم خاصی را انجام داده بودند، به خاطر ترس و تردیدهایشان از کشور خارج شدند، حال با توجه به فضای فعلی آنها می‌خواهند به کشورشان بازگردند، اما دچار ترس و تردید هستند، شما برای این افراد چه صحبتی دارید، گفت: انشاءالله ترس بی‌مورد تمامی کسانی را که خلافی مرتکب نشده‌اند، حل می‌کنیم و هرکسی خلافی نداشته باشد تضمین می‌کنیم که مشکلی پیدا نمی‌کند.
این سخنان علوی مورد انتقاد مهدی طائب، رییس قرارگاه عمار قرار گرفت. او برای نشان‌دادن انتقادش از ادبیاتی تند استفاده کرده و گفته است: ‌وزیر اطلاعات نباید به مباحث غیرتخصصی ورود کند. حجت‌الاسلام طائب، رییس قرارگاه عمار در توضیح انتقادش به فارس گفت: دعوت و خواهش برای بازگشت به کشور از افراد مجهولی که جرمی انجام نداده‌اند کار عبثی است و این موضع از جایگاه دولت به‌عنوان جایی که مظهر رای و حیثیت مردم است بعید به نظر می‌رسد.
واکنش طائب به اظهارات علوی 
طائب با طرح این پرسش که چنین موضعی چه ارتباطی با تدبیر و اعتدال دارد، مهم‌ترین وظیفه وزارت اطلاعات را کمک به امنیت کشور دانست و ادامه داد: آیا در رابطه با کسانی که در فتنه ۸۸ جرمی مرتکب نشده بودند منع ورود یا ناامنی وجود داشت که وزیر اطلاعات اینگونه موضع می‌گیرد؟ آنها باید مصداق بیاورند که کسی در عین حال که مجرم نبوده اما به خاطر ترس از کشور فرار کرده است و ما حالا می‌خواهیم به او ضمانت دهیم که به کشور بازگردد.
وی با تاکید بر اینکه بهتر است وزرا و به‌ویژه وزیر اطلاعات از ورود به مباحثی که شایبه عدم تخصص در آن وجود دارد خودداری کنند، تصریح کرد: ما اگر استقلال قوا را قبول داریم باید بدانیم که دولت حق ورود به بحث مجرمان را ندارد و برخورد با جرم و جنایت به‌صورت انحصاری مربوط به قوه‌قضاییه است. وی ادامه داد: کسانی که در فتنه ۸۸ جرمی مرتکب نشده و به خارج از کشور سفر کرده‌اند چه زمانی برای ورودشان به کشور منع و ناامنی وجود داشته که حالا شخص وزیر اطلاعات اینگونه موضع می‌گیرد تا رسانه‌های بیگانه نیز مواضع نادرست خود مبنی بر وجود اختناق و هراس در ایران را القا کنند. روزنامه «کیهان» هم درباره اظهارات وزیر اطلاعات واکنش نشان داده است. مدیرمسوول «کیهان» پیش از این نوشته بود گزینه‌های روحانی برای وزارت اطلاعات، نفت و صنعت، معدن و تجارت نباید رای‌اعتماد بگیرند. حسین شریعتمداری دلایلی را هم برای جا انداختن لزوم رای ندادن به گزینه‌های مذکور، با ادبیات شناخته‌شده‌اش بیان کرده بود و در مورد وزیر اطلاعات نوشت: «حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمود علوی به دلیل ردصلاحیت در انتخابات مجلس شایستگی در اختیار قرار گرفتن وزارت اطلاعات را ندارد.»
فصل اعتدال فرارسیده است 
حمیدرضا جلایی‌پور، فعال سیاسی درباره واکنش‌ها به اظهارات وزیر اطلاعات به «شرق» می‌گوید: نباید اینطور حرف‌ها را جدی گرفت. صدای تندروها همیشه بلند بوده اما حالا فصل اعتدال رسیده است و این نوع تفکر را کسی نمایندگی نمی‌کند. او افزود: ‌این نگاه تندرو هشت‌سال کشور را به سمت‌وسویی برد که جز بحران و ناراحتی چیزی در بر نداشت حالا اعتدال‌گرایان و عقل‌گرایان آمده‌اند تا آسیب‌های واردشده را ترمیم کنند بنابراین باید نیروی خود را بر کار متمرکز کنند و نسبت به این شعارهای تندروانه بی‌اعتنا باشند. اگر هم باید سوالی بپرسیم این است که کشور را چه کسانی به اینجا رساندند و چه کسی به این مسایل دامن زد.
سیدرضا اکرمی هم با انتقاد از رویکردی که نسبت به وزرای دولت در پیش گرفته شده به «شرق» گفت: مقام دولتی یعنی وزیر اطلاعات شرح وظایف قانونی و عرفی دارد و باید بر اساس آن عمل کند. او افزود: علوی معتقد است قانونمداری اصل است و در این اصول هم اصل بر برائت افراد است. بنابراین هر کس مساله‌ای ندارد و به خاطر توهم و ترس رفته می‌تواند برگردد. این حرفی معقول و منطقی است. باید از آقای طائب که نظر کارشناسانه نسبت به وزیری که مورد تایید مجلس و دولت است می‌دهند پرسید جایگاه قانونی شما کجاست که به خود اجازه اینچنین بیاناتی را می‌دهید و در شرایطی که همه تلاش بر همدلی می‌کنند و رهبری هم بر وحدت تاکید دارند سخنانی به زبان می‌آورید که وضعیت را بحرانی جلوه دهد. هر حرفی باید از جایگاه قانونی و مشخص گفته شود و برایش دلیلی وجود داشته باشد.
اظهارات علوی مصادیق رحمت واسعه الهی و اسلامی است
 اظهارات علوی هرچند با انتقادات برخی چهره‌ها روبه‌رو بود اما حامیانی هم داشت. حجت‌الاسلام غرویان، استاد حوزه علمیه قم، هم ضمن تمجید از اظهارات اخیر وزیر اطلاعات مبنی بر اینکه «امنیت ایرانیان خارج از کشور که در حوادث سال ۸۸ نیز خلافی مرتکب نشده‌اند را درصورت بازگشت به ایران تضمین می‌کنیم»، به ایلنا گفت: این کار منافاتی با درایت و دقت نظر در انجام کار‌ها ندارد، چرا که به‌هرحال ما در اسلام، «عفو» و «رحمت» هم داریم و همین موارد که آقای دکتر علوی وزیر محترم اطلاعات گفتند، یکی از مصادیق رحمت واسعه الهی و اسلامی است. به نظرم می‌آید که به‌هرحال در همین مسایل است که مردم باید لذت عفو و رحمت اسلامی را احساس کنند.حجت‌الاسلام فاضل میبدی، عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه هم در حمایت از اظهارات علوی گفت: ‌موضوع بازگشت ایرانیان خارج از کشور به ایران به وزیر اطلاعات مربوط است و به روزنامه‌نگار «کیهان» مربوط نیست. اکثریت ایرانیان خارج از کشور عاشق خدمت به مردم و مملکت خود هستند. او تاکید کرد: «اظهارات اخیر آقای علوی وزیر محترم اطلاعات، سخن بسیار درست، حکیمانه و مهربانانه‌ای است که به شفعت و رحمت اسلامی هم خیلی نزدیک بوده و مصداق پیروی از پیامبر اسلام(ص) است.»
حجت‌الاسلام‌والمسلمین فاضل میبدی درخصوص اظهارات اخیر وزیر اطلاعات که در یکی از خبرگزاری‌ها با تیتر «طرح موضوع فراریان فتنه به وزیر اطلاعات ارتباطی ندارد» بازتاب یافت، گفت: «آنان اشتباه گفتند و اصلا باید گفت که این موضوع به ایشان ربطی ندارد.»
وی افزود: «بالاخره وزیر اطلاعات در مجلس رای‌اعتماد گرفته و از طرف رییس‌جمهوری که مردم به او رای‌اعتماد دادند، به مجلس شورای اسلامی معرفی شده و رای‌اعتماد نمایندگان مردم در مجلس را نیز گرفته است؛ یعنی چه که این موضوع به وزیر اطلاعات ربطی ندارد؟ بالاخره رییس‌جمهوری را رهبری هم تنفیذ فرمودند؛ همگی قانونی است؛ به‌هرحال وزیر اطلاعات در اختیارات خودش سخن گفته و این کار هم در اختیار وزیر اطلاعات است و او باید تصمیم بگیرد و اصلا چه ربطی دارد به این آقایی که دارد روزنامه‌نگاری می‌کند؟ او مقاله خودش را بنویسد و نقدش را بکند، اما اینکه بیاید و نظر قاطعانه بدهد که در اختیار وزیر اطلاعات نیست، به‌نظرم ایشان اشتباه می‌کند.»
خط‌ونشان‌های تند برای اعتدال‌گرایان 
 کابینه امید در مقابل همه بدرفتاری‌ها و انتقادات و هجمه‌هایی که به وزرایش پیش از رای‌اعتماد وجود داشت، سکوت پیشه کرده است اما این سکوت سبب شده تا علاوه بر تعیین خط‌مشی برای وزرا برخی پا را یک گام فراتر نهاده و برای وزرا خط‌ونشان کشیده و بگویند در حوزه کاری که تخصص ندارند دخالت نکنند. حال این سوال مطرح است که اگر این وزرا متخصص نبودند چرا دولت آنها را معرفی کرد و چرا مجلس به آنها رای داد؟ و آیا انتقادهایی از این دست در هفته نخست کاری و اولین موضع‌گیری وزیر، زیر سوال بردن انتخاب مجلس و دولت نیست؟ به نظر می‌رسد برخی چهره‌های افراطی در همین بدو کار بنا را بر تمامیت‌خواهی و حذف و طرد رقیب سیاسی گذاشته‌اند و به‌جای بسط هم‌افزایی به‌دنبال طرح موضوعاتی هستند که جز ایجاد تعارض و نارضایتی در عرصه سیاسی ثمری نداشته است. با توجه به اینکه بارها گفته شده فصل اعتدال فرارسیده و باید به بداخلاقی‌های سیاسی پایان داد، باید دید وزرای کابینه تدبیر و امید چه تدبیری در برابر این واکنش‌ها خواهند داشت.
منبع: شرق
:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

2 + 2 =