۱۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲

عکس: مزار حمزه سیدالشهدا پیش از تخریب

هشتم شوال 1344 هجری، قاضی ‌القضات مکه دستور تخریب قبور متبرک بقیع را صادر کرد و هر چه گنبد و ضریح در مدینه و بیرون از آن بود، از جمله مزار حضرت حمزه(ع) عموی شجاع پیامبر(ص) ویران شد.

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

در سال ۱۹۰۴ میلادی یک کارمند عالی‌رتبه وزارت العدل مصر با نام محمد افندی السعودی که البته هیچ ربطی به سعودی‌ها نداشت به حج اعزام شد. وی مرید سید جمال‌الدین اسدآبادی و شیخ محمد عبده بود. افندی در این سفر حج همراه ابراهیم رفعت پاشا امیر الحاج مصری به حج آمد. دوربین داشت و ضمن گرفتن عکس‌های نفیس گزارشی هم از این سفر نوشت.

یکی از نفیس‌ترین این عکس‌ها، ضریح حمزه سید الشهداء(ع) است که تصویر خود محمد سعودی هم در آن دیده می‌شود:

 

عکس قدیمی‌تری نیز از مزار حضرت حمزه وجود دارد که در سال ۱۸۹۰ گرفته شده است:

حضرت حمزه در غزوه احد توانست‏ ۳۰ مشرک را به هلاکت‏ برساند. ابن سعد در این باره می‌گوید: حمزة بن عبدالمطلب در احد با دو شمشیر پیش روی محمد می‌جنگید و همواره می‌گفت: من شیر خدا هستم و به دل دشمن می‌تاخت.

سرانجام یکی از مشرکان به نام «وحشی» که در کمین حمزه نشسته بود، آن سردار دلاور را به شهادت رساند و «هند» بدن حمزه را درید و جگر او را به دندان گرفت.

حضرت حمزه و شهدای جنگ احد در همان جا به خاک سپرده شدند.

در روایات آمده است که حضرت فاطمه علیها السلام هر هفته به زیارت قبر او رفته و اشک می‏ریخت. حمزه کسی است که پیامبر اعظم(ص) درباره‏اش فرمود: هر کس مرا زیارت کند، ولی به زیارت حمزه نرود، جفا کرده است.

منبع: خبرگزاری فارس
:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

7 + 2 =