۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۸

آزاداندیشی با طعم فیلتر: سرانجام اعتراض به امتحانات زودهنگام دانشگاهی

آمار 110 دانشگاه آقای خواجه سروی احتمالا شامل کلیه دانشگاه های دولتی و همچنین دانشگاه های پیام نور و غیرانتقاعی در تهران و کلان شهرها می شود که همگی با دستور وزیر علوم، امتحانات خود را زودتر از موعد برگزار خواهند کرد. مابقی دانشگاه ها موسسات غیرانتفاعی و واحد های پیام نور شهرستانی هستند که معلوم است نه فعالیت سیاسی چندانی دارند، نه تشکل دانشجویی. بگذریم از اینکه اساسا در شهرهای کوچک موج انتخاباتی خاصی به وجود نمی آید!

فیلتریینگ«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): مواضع متناقض مسئولان دانشگاهی و فرهنگی درباره تغییر زمان امتحانات دانشگاهی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در شرایطی است که وبلاگ کمپین اعتراض دانشجویان به این ماجرا فیلتر شد.

به گزارش مبارزه، چندی پیش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد که امتحانات دانشگاه های سراسر کشور اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد برگزار می شود. کامران دانشجو، وزیر علوم در مصاحبه ای در این باره گفت: با توجه به اینکه دانشجویان خواستار حضور در ستادهای انتخاباتی هستند قانونی تصویب کردیم که بر اساس آن امتحانات از بیستم خرداد تا دوم تیرماه برگزار نشود و هیچ دانشگاهی نیز با این قانون مخالفتی ندارد.

وی افزود: با توجه به اینکه ممکن است انتخابات به مرحله دوم کشیده شود تا دوم تیرماه نباید هیچ امتحانی در دانشگاه‌ها برگزار شود ولی قبل و بعد از این زمان برنامه‌ریزی‌ها بر عهده هیئت رئیسه دانشگاه‌ها است.

در پی اعلام این سیاست که عملا به ممانعت از فعالیت دانشجویان در انتخابات و رکود سیاسی دانشگاه ها می انجامید، تشکلهای دانشجویی اعتراض رسمی خود را اعلام کردند. از جمله جمعی از انجمن های اسلامی دانشجویان منطقه فارس در بیانیه مشترکی به سیاستهای سلبی مسئولان دانشگاه ها در ایام انتخابات و به وِیژه تغییر زمان امتحانات اعتراض کردند. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران نیز طی نامه ای خطاب به ریاست دانشگاه تهران، خواستار تعویق تاریخ امتحانات به تاریخی بعد از زمان انتخابات و پاسخگویی مسئولین در این رابطه شدند.

وزارت علوم: کرسی آزاداندیشی!

بالا گرفتن اعتراضات دانشجویان و تشکلهای دانشجویی به تغییر زمان امتحانات، سبب شد تا مسئولین دانشگاهی درصدد توجه اقدام خود برآیند. در آخرین اقدام از این دست، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، گفت: تصمیم‌گیری برای چگونگی برگزاری امتحانات دانشگاه‌ها در ایام انتخابات، با نظرخواهی از دانشگاه‌ها صورت گرفته و این امر فرصت مناسبی برای فعالیت‌های انتخاباتی دانشجویان ایجاد می‌کند.

خواجه سروی در دیدار با اعضای تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های استان اصفهان در چهارمین سفر استانی هیات دولت به این استان با بیان اینکه هماهنگی با دانشگاه‌ها برای تصمیم‌گیری در خصوص چگونگی برنامه‌ریزی برای برگزاری بهینه امتحانات دانشجویان در ایام انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته انجام شده است، اظهارکرد: پیشنهاد وزارت علوم در این زمینه برای عدم مشغله ذهنی و درسی دانشجویان در ایام انتخابات بود تا آنها بتوانند با فراغ بال و شور و حال بیشتری به فعالیت در این حماسه سیاسی بپردازند.

وی افزود: در این خصوص کمیته سه نفره‌ای در وزارت علوم مأموریت اخذ نظرات دانشگاه‌ها در این مورد را به عهده گرفت و پس از بررسی و جمع‌بندی آرا دانشگاه‌ها و با توجه به تقویم آموزشی آنها دستورالعملی در دو محور صادر شد که بخش اول در خصوص دانشگاه‌هایی بود که بر اساس تقویم آموزشی، نیمسال دوم خود را از اوایل بهمن ماه آغاز کرده و امکان برگزاری امتحانات قبل از انتخابات را داشتند، بنابراین دانشجویان می‌توانستند با آسودگی ذهنی در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و نیز ریاست جمهوری مشارکت فعالانه داشته باشند که دانشگاه‌های پیام‌نور و جامع علمی کاربردی در این دسته قرار گرفتند و تعدادی از دانشگاه‌های دولتی نظیر دانشگاه علامه طباطبایی نیز بدون تغییر در برنامه آموزشی خود این امکان را داشتند.

خواجه‌سروی با اشاره به دانشگاه‌هایی که نیمسال دوم تحصیلی خود را بعد از نیمه اول بهمن ماه آغاز کرده بودند، گفت: محور دوم دستورالعمل صادره برای برگزاری امتحانات دانشگاه‌ها این است که با توجه به تقویم آموزشی، این دسته از دانشگاه‌ها بر عدم برگزاری امتحانات از ۲۰ خرداد ماه تا دوم تیر ماه تاکید دارد و هدف هم فقط آرامش خاطر و ذهن دانشجویان برای فعالیت‌های انتخاباتی در ایام تبلیغات انتخابات بوده است.

وی با تاکید بر اینکه عدم برگزاری امتحانات به منزله تعطیلی دانشگاه‌ها نیست، خاطرنشان کرد: از میان ۱۱۰ دانشگاه دولتی فقط امتحانات ۲۶ دانشگاه تا ۲۰ خرداد تمام می‌شود و امتحانات ۸۴ دانشگاه دیگر از دوم تیر ماه آغاز می‌شود که این بازه زمانی فرصتی مناسب و کافی را برای فعالیت‌های انتخاباتی دانشگاهیان در این دانشگاه‌ها فراهم می‌کند.

 وی همچنین با بیان اینکه سیاست وزارت علوم و متولیان فرهنگی دانشگاه‌ها در دولت‌های نهم و دهم پرورش دانشجویانی است که با مسائل سیاسی آشنا بوده و تحلیل‌های سیاسی آگاهانه و علمی ارائه دهند، گفت: دانشگاه محل تضارب آرا است و برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها و تاکید مقام معظم رهبری بر برگزاری هر چه بیشتر این کرسی‌ها نشان از این امر دارد.

اما ادعای معاون وزیر درباره عدم تغییر زمان امتحانات ۸۴ دانشگاه دولتی قدری مبهم به نظر می رسد. اولا کل دانشگاه ها و دانشکده های غیرپولی زیر نظر وزارت علوم کمتر از ۸۰ موسسه هستند و مابقی شامل موسسات غیرانتفاعی و دانشگاه های پیام نور می شود. بنابراین آمار ۱۱۰ دانشگاه آقای خواجه سروی احتمالا شامل کلیه دانشگاه های دولتی و همچنین دانشگاه های پیام نور و غیرانتقاعی در تهران و کلان شهرها می شود که همگی با دستور وزیر علوم، امتحانات خود را زودتر از موعد برگزار خواهند کرد. مابقی دانشگاه ها(شامل ۸۴ دانشگاه مورد ادعای معاون وزیر علوم) موسسات غیرانتفاعی و واحد های پیام نور شهرستانی هستند که معلوم است نه فعالیت سیاسی چندانی دارند، نه تشکل دانشجویی. همچنین این دانشگاه ها عموما تمام وقت و دارای خوابگاه نیستند و لذا تجمع و جنب و جوش سیاسی خاصی در آن ها وجود ندارد. بگذریم از اینکه اساسا در شهرهای کوچک موج انتخاباتی خاصی به وجود نمی آید!

بنابراین معلوم می شود که مسئولان وزارت علوم طبق معمول با آمار بازی کرده اند!

نهاد رهبری: حماسه سیاسی؟

تلاش آقای معاون وزیر در توجیه تصمیمات سلبی خود در شرایطی است که نماینده ولی فقیه در دانشگاه‌ها، دانشگاه‌ها را محل خلق حماسه سیاسی دانست و از تعطیلی آنها در ایام انتخابات انتقاد و ابراز تأسف کرد.

حجت‌الاسلام محمدیان پنجشنبه‌ ۵ اردیبهشت در چهارمین کنگره سراسری کانون دانشگا‌هیان ایران اسلامی در دانشگاه تهران، از تعطیلی دانشگاه‌ها در ایام انتخابات انتقاد و ابراز تأسف کرد: از اینکه دانشگاه‌ها به عنوان محل خلق حماسه سیاسی در ایام انتخابات تعطیل است، متأسفم؛ چرا که فعال بودن دانشگاه‌ها لازم است.

محمدیان در ادامه با بیان اینکه انتخابات نماد حماسه سیاسی و مردم‌سالاری دینی در نظام اسلامی است، افزود: مردم در انتخابات حضوری فعالی و پرشور خواهند داشت تا با نقش آنها در این عرصه، شاهد حماسه سیاسی باشیم.

نماینده ولی فقیه در دانشگاه‌ها، در پایان با بیان اینکه خلق حماسه سیاسی در انتخابات با حضور مردم فراهم خواهد شد، ابراز امیدواری کرد انتخابات ۹۲ موجب پیشرفت و اعتلای نظام اسلامی شود. [۴]

کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه: فیلترینگ وبلاگ!

تناقضات مسئولان دانشگاهی و فرهنگی یک طرف؛ عملکرد مسئولان امنیتی و قضایی یک طرف دیگر.

در شرایطی که اعتراضات تشکلهای دانشجویی به تغییر زمان امتحانات در آستانه انتخابات ادامه داشت، گروهی از دانشجویان مذهبی در مخالفت با این سیاست که گفته می شد تصمیم شورای عالی امنیت ملی بوده، کمپینی در اعتراض به تغییر زمان امتحانات در آستانه انتخابات راه اندازی کردند. در این این راستا وبلاگی با عنوان «اعتراض به تغییر زمان امتحانات دانشگاه‌ها: مخالف تعطیلی دانشگاه قبل از انتخابات هستیم» راه اندازی شد که در آن بیانیه دانشجویان دانشگاه‌های کشور پیرامون تغییر زمان امتحانات دانشگاه‌ها در آستانه انتخابات به چشم می خورد. در این وبلاگ از دانشجویانی که موافق بیانیه هستند، خواسته شده بود تا با درج نام و نام خانوادگی، دانشگاه و رشته تحصیلی خود را در قسمت نظرات، بیانیه را امضا کنند. همچنین تشکلها و جمعیت های دانشجویی که می خواهند از این کمپین اعلام حمایت کنند اسم خود را به همراه ایمیل یا شماره تماس در قسمت نظرات بگذارند. [۵]

سایت «مبارزه» در گزارشی درباره تغییر زمان امتحانات، به راه انداری این وبلاگ و کمپین اشاره کرد اما چند روز بعد این وبلاگ از سوی کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه فیلتر شد. سرانجام روز گذشته این وبلاگ به خواست کارگروه از روی سرور بلاگفا حذف گردید تا یک اعتراض ساده و مسالمت آمیز دانشجویی هم به اعتراض زیزمینی بدل شود.

حال باید دید یک وبلاگ دانشجویی که از سوی جمعی از دانشجویان مذهبی اداره می شد چه خظر بالقوه یا بالفعلی برای نظام داشته که با این سرعت و با این شدت با آن برخورد شده است. جدا از لطمه علمی دانشگاه ها در ترم کوتاه دانشگاهی – که یک ماه آن به خاطر تعطیلات نوروزی و یک ماه دیگر بواسطه انتخابات کوتاه شده است- آیا چنین رفتارهایی دانشجویان را از فعالیت فرهنگی و سیاسی دلسرد نخواهد کرد؟ و آیا این سیاست های سلبی با ادعای راه اندازی کرسی آزاداندیشی (آنچنان که معاون وزیر علوم مدعی است) و تحقق شعار سال حماسه سیاسی (به تعبیر مسئول نهاد رهبری در دانشگاه ها) در تناقض نیست؟

۱ دیدگاه

  1. حجت :

    خیلی ممنون که تحلیلش کردید

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

9 + 1 =