۱۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۳

روایت خاتمی از جمهوری اسلامی مدنظر امام

دولت مطلوب از دیدگاه امام خمینی(س) با مقدمه حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی توسط انتشارات عروج منتشر می شود.

khatamiمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

دولت مطلوب از دیدگاه امام خمینی(س) با مقدمه حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی و به کوشش علی داستانی بیرکی توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) منتشر می شود.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی مقدمه کوتاهی برای این اثر نگاشته اند که در ادامه می آید:

نزدیک به دو سده است که در ایران عزیز جنبش و حرکتی از متن وجدان، آگاهی و اراده مردم (ملت) برآمده است و در انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (س) اوجی شکوهمند یافته و همچنان ادامه دارد.

مردم این مرز و بوم که از استبداد، استعمار و عقب ماندگی سخت رنجیده بودند با کسب آگاهی، خود را به قلّه‌ای نزدیک می کنند تا پرچم آزادی، استقلال و پیشرفت را بر آن بکوبند. امتیاز انقلاب اسلامی در این است که این خواست تاریخی را با هویت تاریخی – فرهنگی ملت همسو کرده است و توانسته است بر مبنای دین حرکت به سوی این سه مقصد گرانقدر جهت بدهد و شوری شگفت انگیز در تاریخ ما پدید آورد.

به نظر من جهت دادن خواست و حرکت مردم به سوی «جمهوری اسلامی» هم نشان دهنده درک درست امام از تاریخ و مقتضیات آن، هم حکایتگر بینشی است از اسلامی که در جهان معاصر نیز می تواند گره گشا باشد.

در نظر امام جمهوری اسلامی به همان معنی است که در جهان هست و البته می تواند با اسلامیت جمع شود و اساساً، اسلامی که در انقلاب ما ارائه شد اسلامی است فرا خواننده مردم به حاکمیت و سرنوشت خود که بنیاد جمهوریت هم هست.

ابهام آفرینی در مورد ترکیب جمهوری اسلامی، از سوی دو قطب مخالف در مبنا و هدف اما همسو در پندار نا سازگاری دین و دمکراسی ، از مشکلات امروز ما است.

آنچه از مجموعه بیانات و مواضع حضرت امام برمی‌آید این است که این دو امر نه تنها با هم ناسازگار نیستند بلکه در عرصه حیات اجتماعی و با توجه به شرایط تاریخی و اعتقادی و نیازهای جامعه، یکی بدون دیگری نمی‌تواند پایدار شود.

امیدواریم که تلاش ارجمند عزیزان در تبیین نظرات امام در باب حکومت و بخصوص رفع این ابهام ویرانگر، عظمت پیشنهاد جمهوری اسلامی به ملت که مورد تأیید قاطع قرار گرفت، تبیین و منتج به این شود که دین را به گونهای ببینیم که با مقومات جمهوریت ناسازگار نباشد و جمهوریت را چنان بنگریم که در برابر دینداری قرار نگیرد.

باآرزوی موفقیت برای عزیزان
سید محمد خاتمی
یکم تیر ماه۱۳۹۲

منبع: جماران

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

+ 34 = 35