۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۴

کسی سراغی از «بلده» نمی‌گیرد

بلده شهری کوهستانی و دورافتاده در شهرستان نور مازندران است که محرومیت در آن موج می‌زند؛ انگار این شهر و بخش از یاد مسئولان رفته و فراموش شده است.

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

برگزاری جلسه شورای اداری بهانه‌ای شد تا مسئولان شهرستان نور با سفر به این شهر خوش آب و هوا اما محروم به بررسی مشکلات دیرینه آن بپردازند.

حضور گروهی مسئولان در یک شهر دورافتاده برای اهالی و مدیران شهری جای شگفتی داشت تا جایی که رئیس شورای شهر بلده در جلسه شورای اداری خطاب به مسئولان عنوان کرد: این جلسه حداقل بهانه‌ای شد تا روی ماهتان را زیارت کنیم و به‌خود امیدوار‌ شویم که هنوز کاملا از یاد نرفته‌ایم.

ادارات ساز بینوایی می‌زنند

محمد ابراهیم مهدوی افزود: بخش و شهر بلده‌ طوری مظلوم واقع شده که هیچ امیدی برای زندگی نیست. به‌عنوان نمونه، در اینجا آموزش و پرورش هیچ‌گونه ‌بودجه‌ای ندارد و آنقدر دنبال خیر گشته‌ایم که خودمان محتاج شب‌جمعه شده‌ایم.

وی اظهار داشت: با توجه به گستردگی منطقه، کلانتری بخش ناله‌ها دارد و از شن و ماسه منطقه تنها خاک و بدبختی آن برای ماست و هزینه عوارض آن به کجا می‌رود، نمی‌دانیم. وی یادآورشد: اداره بهزیستی بخش غریب و از دست رفته است و اگر به‌خودمان نیاییم و آن را تقویت نکنیم، در پی جمع‌آوری آن بر می‌آیند؛ همچنان که کمیته امداد رفت. مهدوی با اشاره به فعالیت پایگاه بسیج امام حسین(ع) عنوان کرد: اگر همت والای عزیزان مسئول نبود، این پایگاه بار سفر مهیا می‌کرد. ساختمان بانک ملی شعبه بلده هم با ارزش ۵۰۰میلیون تومانی در تهدید تعطیلی است. رئیس شورای شهر بلده به جاده فرسوده آمل به بلده و پل زنگوله اشاره کرد و افزود: کتابخانه یادگاری شیخ فضل‌الله نوری نیز ناله جدایی سر می‌دهد. وی از محیط‌زیست به‌عنوان معضل منطقه یاد کرد و افزود: منابع طبیعی نیز هیچ‌گونه همکاری برای واگذاری زمین به افراد بومی ندارد و اداره اوقاف هم با اینکه بالاترین سطح وقف را در منطقه داریم، غزل خداحافظی می‌خواند.

پروژه‌ها نیمه‌کاره رها شده‌اند

محمدرضا رودگر، بخشدار بلده نیز با بیان اینکه این بخش محروم است، عنوان کرد: امیدواریم در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان در زمینه تخصیص اعتبار به این بخش محروم نگاه ویژه‌ای شود. وی افزود: پروژه‌های نیمه‌کاره زیادی در این بخش وجود دارد که سال‌های سال معلق مانده است و مسئولان آمدند و رفتند و پروژه‌ها همینطور رهاشده ماند. وی عنوان کرد: پروژه‌های راه روستایی زیادی داریم که زیرسازی شده و سال‌ها از زیرسازی آن می‌گذرد اما آسفالت نشده است.

رودگر با اشاره به‌وجود ۵۶۰خانوار مستمری‌بگیر کمیته امداد و ۲۲۰خانوار مستمری‌بگیر بهزیستی گفت: اینها کسانی هستند که در دل زمستان و تابستان و در سرما و گرما در این بخش ساکن هستند و از مردم و مسئولان انتظار دارند. بخشدار بلده گفت: مدیران کل می‌آیند و می‌روند و ما هرچه مکاتبه می‌کنیم، نتیجه‌ای نمی‌گیریم. مدیرکل بحران استان در بازدید از منطقه ۱۰۰میلیون تومان قرار بود تصویب کند اما همه می‌آیند، می‌بینند و می‌روند.

فشار ضعیف برق

رودگر با اشاره به افت برق بخش بلده گفت: برای پست برق زمین نیز تحویل داده شد تا این پست ساخته شود. وی از مسئولان خواست تا یک طرح هادی را به بخش بلده اختصاص دهند زیرا این روستا دارای گردشگران زیادی است.

سیستم فرسوده آبرسانی

بخشدار بلده به سیستم آبرسانی و لوله‌کشی بخش اشاره و عنوان کرد: سیستم آبرسانی منطقه مربوط به سال‌های ۴۰ تا ۴۳ بوده و فرسوده است. وی مشکل آموزش و پرورش منطقه را یک مشکل خاص تعریف کرد و گفت: برخی مدارس در حال تعطیل‌شدن هستند. آموزش و پرورش منطقه اعتبار ندارد و مدیرکل آموزش و پرورش نامه می‌زند که« ازخانواده‌های دانش‌آموزان بگیرید» درحالی‌که خانواده‌های دانش‌آموزان تحت پوشش کمیته امداد هستند. وی یادآورشد: سالن ورزشی بخش رهاشده مانده و برای آن ۴۴۰میلیون تومان اعتبار تخصیص یافته که با ۱۲۰میلیون تومان سوله احداث شد و سقف‌ها را زدند و دیگر رفتند و‌برای کمپ آزادکوه نیز تنها سوله و سقف زده شده و رها شده است.

راه نجات از محرومیت

وی درباره مشکل شهرک صنعتی افزود: محدوده حفاظت‌شده البرز مرکزی که در سال۴۱ مصوب شد هم برای نور و هم برای نوشهر مشکل‌ساز شده و بخش کجور و بلده به‌خاطر البرز مرکزی عقب مانده است. رودگر خطاب به مسئولان مشکل زمین زباله و کشتارگاه را از دیگر مسائل برشمرد و گفت: برای زمین زباله هرچه زمین معرفی می‌کنیم، محیط‌زیست می‌گوید مشکل دارد. بخشدار بلده به وضع راه تهران- بلده اشاره کرد و گفت: این راه یکی از راه‌های برون‌رفت بلده از محرومیت است و با احداث آن بخشی از مشکلات حل می‌شود و بخش بلده نجات پیدا می‌کند.

منبع: خبرگزاری مهر
:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

68 - 67 =