۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۴

نظر جنتی درباره ماهواره و شبکه‌های خصوصی

ما باید اجازه دهیم همه افرادی که می‌خواهند از شبکه‌های مختلف تلویزیونی استفاده کنند، بتوانند به راحتی به این شبکه‌ها دسترسی داشته باشند.

janatiمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

«علی جنتی» درباره حسن روحانی گفت: شخصیت حسن روحانی، شخصیتی فرهنگی است؛ او فرزند حوزه علمیه قم بوده و تحصیلاتش در علوم اسلامی است و در عین حال در طول سه دهه گذشته، بخشی از فعالیت‌هایی که در آن حضور داشته، فعالیت‌هایی فرهنگی بوده است. وی شخصیتی فرهیخته و اهل قلم است که کتاب‌هایی متعدد در زمینه‌های مختلف تدوین کرده و طبیعی است که چنین شخصیتی، نقش بیشتری به فرهنگ و هنر خواهد داد و به نظرم در این دوره، شاهد نوعی شکوفایی در حوزه فرهنگ و هنر جمهوری اسلامی ایران خواهیم بود.

تهاجم فرهنگی بزرگترین چالش ماست

جنتی درباره چالش‌های پیش روی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: من فکر می‌کنم بزرگترین چالشی که ما امروز در حوزه فرهنگ داریم، مسائلی است که از بیرون کشور به ما تحمیل می‌شود. با توجه به جریان آزاد اطلاعات که امروزه غیرقابل اجتناب است، یعنی ماهواره‌ها در همه جا فعالند، اطلاعات به راحتی منتقل می‌شود، اینترنت در اختیار همه آحاد ملت قرار دارد؛ این امکانات ضمن این که دستاوردهای علمی را منتقل می‌کنند، فرهنگ بیگانه را هم به نوعی بر کشور تحمیل می‌کنند.

وی افزود: البته این چالش، تنها به کشور ما اختصاص ندارد، حتی کشورهای اروپایی که صاحب فرهنگی غنی هستند، (به عنوان مثال کشوری مانند فرانسه) به شدت در برابر تهاجم فرهنگ آمریکایی از خود واکنش نشان می‌دهد و در سازمان یونسکو بارها این بحث بوده که تنوع فرهنگی ملت‌ها را به رسمیت بشناسیم و از تحمیل فرهنگ بر دیگر کشورها جلوگیری کنیم. ما به عنوان کشوری اسلامی که فرهنگ اصیل اسلامی بر آن حاکم است، طبیعتا غرب سعی می‌کند فرهنگ خود را بر کشور ما تحمیل کند. بزرگترین چالش پیش روی ما تلاش برای مقابله با فرهنگی است که درصدد تحمیل خود به کشور ماست. این کار را باید با تکیه به ارزش‌های خودمان اعم از ارزش‌های ملی و بازگشت به ریشه‌های خودمان انجام دهیم.

رسالت شورای فرهنگ عمومی حاکم کردن سبک زندگی اسلامی و ایرانی است

به عقیده وزیر ارشاد، ایران به عنوان کشوری صاحب فرهنگ و تمدن چندهزار ساله می‌تواند در برابر چالش‌های بیرونی بایستد؛ وی در این باره گفت: یکی از مسائل اساسی که به دنبال آن هستیم آن است که بتوانیم فرهنگ عمومی کشور را ارتقا دهیم. شورای فرهنگ عمومی که زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل می‌شود و عموم فرهیختگان و نخبگان فرهنگی کشور در آن عضویت دارند، یکی از رسالت‌های اساسی آن مقابله با همین نوع چالش‌هایی است که در جامعه وجود دارد. حاکم کردن سبک زندگی اسلامی و ایرانی که خود ما از گذشته داشتیم تا نگذاریم که دیگران این سبک را به ما تحمیل کنند. این جزء اساسی مسائلی است که ما امروز با آنها روبرو هستیم و راه‌های مقابله با آن هم کاملا برای ما روشن است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: امروز دسترسی به اطلاعات، با توجه به پیشرفت‌های علم و فن‌آوری دنیا حتما باید توسعه پیدا کند و کشورمان هم در برابر این مساله واکنش منفی ندارد. ما باید اجازه دهیم همه افرادی که می‌خواهند از شبکه‌های مختلف تلویزیونی استفاده کنند، بتوانند به راحتی به این شبکه‌ها دسترسی داشته باشند. اینترنت نیز مساله‌ای عادی و بزرگراهی اطلاعاتی است که همه در این بزرگراه، راه پیدا می‌کنند و باید بتواند از اطلاعاتی که بر روی آن است، استفاده کنند. کاملا هم روشن است که مجموعه اطلاعاتی که از طریق اینترنت به دست می‌آوریم اطلاعاتی مفید است. ممکن است در بخش‌هایی اطلاعاتی وجود داشته باشد که با هنجارهای قانونی ما و هنجارهای دینی ما ناسازگار باشد ولی اصولا باید در جهت تقویت این گونه ارتباطات قدم برداریم و برای مقابله با ناهنجاری‌ها و شبکه‌هایی که مسائل غیراخلاقی مطرح می‌کنند نیز راه حل اساسی، مصونیت بخشیدن به افراد است، ما از نظر فرهنگی باید مصون‌سازی کنیم و افراد به گونه‌ای تربیت شوند که در برابر این گونه هجوم افکار و اندیشه‌ها و فرهنگ بیگانه بتوانند مقاومت کنند.

بخش خصوصی می‌تواند برنامه تلویزیونی تولید کند اما پخش آن از خارج صورت می‌گیرد

جنتی درباره آزادی بیان در رسانه های گروهی گفت: آزادی بیان در قانون اساسی تضمین شده است، در قوانین مصوب سه دهه گذشته در مجلس شورای اسلامی نیز بر آزادی مطبوعات، نشر کتاب، بیان تاکید شده است، یکی از وظایف اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صیانت از آزادی‌های مزبور است.

در قانون مطبوعات بر آزادی بیان و نشریات تاکید شده است، لذا هزاران نشریه اعم از روزنامه، هفته‌نامه و فصلنامه منتشر می‌شود، در عین حال قانون برخی خطوط قرمز را ترسیم کرده که طرح آن در کتب و مطبوعات ممنوع است مانند برخی از مسائل غیراخلاقی که به ارزش‌های اخلاقی جامعه ضربه می‌زند، توهین به دیگران، شایعه‌پراکنی و دروغ‌پراکنی؛ لذا ابتدا تذکر داده می‌شود، در صورت تکرار، به دادگاه ارجاع می‌شود، هیئت منصفه متشکل از شخصیت‌های فرهنگی حتی خارج از وزارت در صدور حکم مشارکت دارد.

وی درباره شبکه های ماهواره‌ای خصوصی گفت: قانون اساسی حاکی‌ست تنها طرفی که می‌تواند رسانه‌های رادیویی و تلویزیونی داشته باشد، صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران است که زیر نظر رهبری است، بقیه حتی نهادهای دولتی و شرکت‌های خصوصی نمی‌توانند رادیو و تلویزیون جداگانه داشته باشند، البته قوای مجریه، مقننه و قضاییه، نمایندگانی در صداوسیما دارند که ناظر برنامه‌های آن هستند، لذا صداوسیما برنامه‌های این سه قوه را پخش می‌کنند به همین دلیل نیازی به شبکه اختصاصی ندارند، بخش خصوصی البته می‌تواند برنامه تولید کند اما پخش آن از خارج صورت می‌گیرد.

یکی از اولویت‌های ما آن است که تصویر در نظر گرفته شده برای ارائه به خارج واقعی باشد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره توسعه سینما در دولت یازدهم گفت: یکی از دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه سینما است، فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های بزرگ دنیا به جوایزی نائل شدند، لذا دنیا سینمای ایران را به عنوان سینمای فاخر با فیلم‌های مفید از نظر محتوا، شکل و اصول فنی می‌شناسد، این محصول تلاش سینماگران ایرانی است، اختلاف سلیقه در میان سینماگران امری طبیعی است، اما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی سینما هدفش تقویت دست اندرکاران سینما است تا موفقیت‌های گذشته ادامه یابد و ایران بتواند در جشنواره‌های داخلی و جهانی شرکت نماید و جایزه کسب کند.

جنتی درباره ماموریت خود در سفارت ایران در کویت و ارتباط آن با انتخابش به عنوان وزیر به منظور تقویت رابطه تهران با کشورهای عربی گفت: انتخابم به عنوان وزیر با توجه به پیشینه‌ام در امور فرهنگی و هنری است، چندین سال در شورای سرپرستی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و مدیریت شبکه یک و معاون بین‌الملل وزارت بودم اما قطعا ملاحظه شما مورد توجه بوده است، یکی از اولویت‌های نظام آن است که تصویر در نظر گرفته شده برای ارائه به خارج واقعی باشد چون از خارج تلاش می‌شود این تصویر مخدوش و نقاط مثبت کشور نادیده گرفته شود، معرفی فرهنگ، هنر و تمدن باستانی ایران به ملت‌های دیگر اهمیت ویژه‌ای دارد، امیدوارم به توجه به آشنایی‌ام با کشورهای عربی اعم از خاورمیانه و خلیج فارس بتوانم در جهت تقویت روابط فرهنگی ایران با کشورهای مزبور تلاش کنیم و بتوانیم در این زمینه به موفقیت‌هایی دست پیدا کنیم.

منبع: شبکه العالم
:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

+ 5 = 13