۰۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۵ مروری بر عملکرد بزرگ‌ترین شرکت سرمایه‌گذاری کشور

آنچه «شستا» را متفاوت می‌کند

شرکتی که در سال 1365 با سرمایه دو‌میلیاردتومانی آغاز به‌کار کرد و آخرین گمانه‌زنی‌ها از سرمایه کلی آن در سال 1390 حکایت از سرمایه سه‌هزار و 900‌میلیاردتومانی دارد. شستا در ظاهر شرکتی است برای حفظ ارزش دارایی‌ها و مدیریت منابع مالی سازمان تامین اجتماعی، تا با رویکرد سودآوری دارایی‌ها سازمان تامین اجتماعی را حفظ کند. اما آنچه منتقدان این سازمان را برمی‌انگیزد تا بیش از پیش عملکرد این سازمان را زیر ذره بین قرار دهند، تاثیر کم‌ارزش افزوده این شرکت بر عملکرد مالی سازمان تامین اجتماعی است.

SHASTA (1)مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): شستا برای کسانی که در کشور مشغول به‌کار اقتصادی هستند، اسم بسیار وسوسه‌برانگیزی است؛ شرکتی که در سال ۱۳۶۵ با سرمایه دو‌میلیاردتومانی آغاز به‌کار کرد و آخرین گمانه‌زنی‌ها از سرمایه کلی آن در سال ۱۳۹۰ حکایت از سرمایه سه‌هزار و ۹۰۰‌میلیاردتومانی دارد. شستا در ظاهر شرکتی است برای حفظ ارزش دارایی‌ها و مدیریت منابع مالی سازمان تامین اجتماعی، تا با رویکرد سودآوری دارایی‌ها سازمان تامین اجتماعی را حفظ کند. اما آنچه منتقدان این سازمان را برمی‌انگیزد تا بیش از پیش عملکرد این سازمان را زیر ذره بین قرار دهند، تاثیر کم‌ارزش افزوده این شرکت بر عملکرد مالی سازمان تامین اجتماعی است. با این حال این سوال پیش می‌آید که شستا چه دارد که امروز به یکی از بزرگ‌ترین شرکت سرمایه‌گذاری کشور تبدیل شده است؟ در این شرکت چه می‌گذرد که در هر دوره از مجلس شورای اسلامی سوژه‌ای برای تحقیق و تفحص است و چه میزان سرمایه‌ای در این شرکت ردوبدل می‌شود که هر مدیری حاضر به از دست‌دادن صندلی خود یا پس‌دادن سهمی از این شرکت نیست؟
سازمان بین‌المللی تامین اجتماعی (ISSA) در چارچوب‌های هدایتی خود برای پایداری صندوق‌های تامین اجتماعی توجه به موضوع سرمایه‌گذاری را برای تمام صندوق‌های مزبور امری ضروری می‌داند تا این صندوق‌ها درگذر زمان بتوانند ارزش دارایی‌ها و منابع خود را حفظ و صیانت کنند. به همین منظور شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) به‌عنوان یک مجموعه تخصصی در امر سرمایه‌گذاری در تاریخ ۶/۱/۱۳۶۵ به‌صورت یک شرکت سهامی خاص با سرمایه اولیه ۲۰‌میلیاردریال تاسیس شد. براساس آنچه در اساسنامه این شرکت آمده است، هدف اصلی شستا مدیریت کارآمد منابع مالی تخصیص‌یافته با رویکرد سودآوری و ارزش افزوده حداکثری در بازارهای سرمایه داخلی و خارجی از طریق فعالیت‌های تولیدی، خدماتی و بازرگانی است. این شرکت امروز پس از ۵/۲ دهه فعالیت، به یکی از شرکت‌های بزرگ اقتصادی در سطح خاورمیانه تبدیل شده است و مسوولان آن پیش‌بینی کرده‌اند با تدوین چشم‌انداز و افق‌های آرمانی خود و برنامه‌ریزی استراتژیک در آینده‌ای نه‌چندان دور به یک بنگاه اقتصادی تراز اول در سطح جهانی تبدیل شود.
با این حال آنچه شستا را از سایر شرکت‌های سرمایه‌گذاری داخلی مجزا و متفاوت می‌کند، تنوع فعالیت‌های این شرکت در حوزه‌های فعالیت خود است؛ تنوعی که می‌توان حوزه‌های فعالیت این شرکت را به «از شیر مرغ تا جان آدمیزاد» تشبیه کرد. موضوع فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، سرمایه‌گذاری و مشارکت در فعالیت‌های اقتصادی و بازرگانی اعم از فعالیت تولیدی، بازرگانی، خدماتی (مالی، مدیریتی و…) و تشکیل انواع شرکت‌ها به شرح زیر است:
۱- خرید و فروش و پذیره نویسی سهام شرکت‌های تولیدی، بازرگانی و خدماتی پذیرفته‌شده در بورس و خارج از بورس. اولویت اجرای این بند برای شرکت‌های پذیرفته‌شده بورسی است.
۲- مشارکت در شرکت‌های جدید به‌منظور تحقق اهداف شرکت به‌تنهایی یا با مشارکت با سایر بنگاه‌های اقتصادی.
۳- خرید و فروش سهام و سرمایه‌گذاری در شرکت‌های خارجی.
۴- آماده‌سازی و ورود شرکت‌های سرمایه‌پذیر به بورس اوراق بهادار.
۵- خرید و فروش اموال منقول و انجام فعالیت‌های بازرگانی و تجاری.
۶- استفاده از تسهیلات مالی و اعتباری بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری داخلی یا خارجی یا تاسیس اینگونه موسسات.
۷- اخذ نمایندگی از موسسات و شرکت‌های سرمایه‌گذاری معتبر داخلی و خارجی جهت تحقق اهداف و موضوع فعالیت شرکت.
۸- ایجاد شعب و نمایندگی داخلی و خارجی جهت تحقق اهداف و موضوع فعالیت شرکت.
۹- ارایه خدمات مشاور مالی و اقتصادی و سرمایه‌گذاری به اشخاص حقیقی و حقوقی معتبر داخلی و خارجی.
۱۰- انجام کلیه امور و فعالیت‌هایی که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم برای تحقق اهداف و موضوع فعالیت شرکت لازم و مفید باشد یا در جهت تحقق موضوع فعالیت شرکت ضرورت داشته باشد.
عزل مرتضوی از هیات‌مدیره تامین‌اجتماعی 
«نجات امینی» سرپرست شستا شد
در جلسه روز یکشنبه اعضای هیات‌مدیره سازمان تامین‌اجتماعی «نجات امینی» معاون اقتصادی سازمان تامین‌اجتماعی با رای هیات‌مدیره این سازمان سرپرست شستا شد و سعید مرتضوی سرپرست پیشین این سازمان و یارمحمد مدیرعامل پیشین شستا از هیات‌مدیره عزل شدند.
«عزیز دولتخواه»، رییس هیات‌مدیره سازمان تامین‌اجتماعی در این زمینه به ایسنا گفت: «در جلسه روز گذشته شرکت سرمایه‌گذاری تامین‌اجتماعی (شستا) بر اساس تصمیم هیات‌مدیره «نجات امینی» به‌عنوان سرپرست جدید شستا معرفی شد.»
وی با اشاره به اینکه جلسه هیات‌مدیره سازمان تامین‌اجتماعی روز گذشته برگزار شد، اظهار کرد: در این جلسه به ‌اتفاق ‌آرا، تعداد اعضای هیات‌مدیره شستا از هفت به پنج‌نفر تقلیل یافت، بنابراین دونفر از اعضای هیات‌مدیره شستا حذف شدند. افرادی که مجددا ادامه فعالیتشان در هیات‌مدیره شستا تایید و تصویب شد شامل غلامحسین رضوانی، رحیم اسماعیلی‌دانا، بهنام پرهیزگار، عزیز دولتخواه و نجات امینی می‌شود؛ به‌این‌ترتیب مرتضوی و یارمحمد مدیرعامل سابق شستا از فهرست اعضای هیات‌مدیره این شرکت سرمایه‌گذاری خارج شدند.
رییس هیات‌مدیره سازمان تامین‌اجتماعی با بیان اینکه پس از جلسه هیات‌مدیره سازمان جلسه فوق‌العاده اعضای هیات‌مدیره شستا برگزار شد، گفت: در این جلسه نجات امینی به‌عنوان سرپرست جدید شستا معرفی شد. بر اساس اساسنامه سازمان تامین‌اجتماعی حکم سرپرستی افراد تا زمان تعیین مدیرعامل جدید از یک‌روز تا شش‌ماه تعریف شده است.
به گفته دولتخواه، هیات‌مدیره سازمان تامین‌اجتماعی، اعضای هیات‌مدیره شستا را انتخاب و اعضای هیات‌مدیره شستا از بین خودشان یک‌نفر را به‌عنوان مدیرعامل یا سرپرست این شرکت سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند. دو عضو هیات‌مدیره شستا ازجمله عزیز دولتخواه، بهنام پرهیزگار همزمان هیات‌مدیره تامین‌اجتماعی هستند و هم‌اکنون معاون اقتصادی تامین‌اجتماعی هم سرپرست شستا شده است. این در حالی است که سازمان تامین‌اجتماعی باید بر عملکرد شستا فعالیت کرده و به‌این‌ترتیب تعارض نقش‌ها در تامین‌اجتماعی و شستا به‌وضوح به چشم می‌خورد. حکایت «چون صد‌ آید نود هم پیش ماست»
حکایت این روزهای شستا و تامین‌اجتماعی است. یکی از کارشناسان‌ارشد سازمان تامین‌اجتماعی که نخواست نامش فاش شود، در این رابطه به «شرق» می‌گوید: «به‌لحاظ فنی و علمی حضور مسوولان سازمان تامین‌اجتماعی در هیات‌مدیره شستا مشکل‌زاست چراکه آنها ناظر بر شستا هستند و باید میان ناظر و مجموعه تحت‌نظارت مرزهای مشخصی وجود داشته باشد و ناظر نباید در مجموعه تحت‌نظارتش تصدی‌گری کند.»
وی ادامه می‌دهد: «به این ترتیب امکان نظارت و کنترل شستا وجود ندارد، چراکه مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی باید در زمینه عملکرد شستا گزارش بدهد.»
منبع: شرق
:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

+ 33 = 34