۱۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۳ رضا نساجی:

در باب ادعای اعدام به بهانه بدعت در تفسیر !

حال که رسانه‌ها مدعی شده‌اند این زندانی به خاطر تفسیر متفاوتی از داستان یونس نبی(ع) در قرآن کریم اعدام شده، لابد باید یادآوری کرد که برخی بدعت‌ها و بدایع شیخ محی‌الدین ابن عربی اندلسی در تفسیر قرآن چیست! البته امام خمینی که مدرس و شارح آثار عرفانی و تفسیری ابن عربی است، این قول را مورد نقد علمی قرار می‌دهد، اما نه چماق در دست دارد نه پای چوب دار ایستاده!

tafsir quranمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام) – رضا نساجی: من به همان اندازه که در اخبار رسانه‌های خارجی فارسی (خاصه رسانه‌های وابسته به نهادهای امنیتی و دولتی بیگانه) تشکیک دارم، در اخبار برخی رسانه‌های نفتی حاکمیت (خاصه رسانه‌های وابسته به نهادهای امنیتی و نظامی) هم تردید می‌کنم. لذا علیرغم غوغای رسانه ای که از دیروز تا حال ایجاد شده، نه می‌پذیرم کسی به خاطر تفسیر متفاوت از داستان یونس نبی(ع) در قرآن اعدام شده باشد، نه به سرعت باور می‌کنم که سابقه تجاوز به عنف داشته است. بنابراین وظیفه نهادهای مسئول است که در این باب روشنگری کنند و اتهامات وارده به نظام را رفع نمایند.

البته درست در همین ایام اعدام مذکور، یک معلم و فعال سیاسی به دلیل نوشتن مقاله‌ای در باب مسئله امامت شیعیان به شش ماه زندان محکوم شده و در عین بیماری از چند روز قبل حبس خود را می‌گذراند. با این حال نمی‌شود باور کرد که بهانه اعدام کسی، تردید در داستان بلعیده شدن پیامیر خدا توسط ماهی عظیم باشد! یا اینکه به طور کلی باور کنیم که به طور کلی تفسیر متفاوت از قرآن بهانه اعدام کسی بشود. البته تفاسیر سنتی از قرآن – که تکیه به مبانی فلسفی و منابع عرفانی را در علوم دینی و از جمله تفسیر کتاب خدا جایز نمی‌دانند – مستعد برخوردهای جزمی با بدایع علمی (تحت لوای بدعت اعتقادی) بوده‌اند و هستند. اما خوشبختانه زمام انقلاب اسلامی به طور کامل در اختیار صاحبان چنین تفاسیری نبوده است.

مصداق این سخن، شخص امام خمینی(ره) است که علاوه بر تدریس علوم سنتی حوزه‌های علمیه، هم مدرس فلسفه بود و هم عرفان، و لذا نگاه جزمی به مسئله تفسیر کلام خدا نداشت. چنانچه در مقدمه «تفسیر سوره حمد» در باب تأویل نسبی و غیرقطعی کلام شریف می‌فرماید:

«تفسیر قرآن یک مسأله‌ای نیست که امثال ما بتوانند از عهده آن برآیند، بلکه علمای طراز اول هم که در طول تاریخ اسلام، چه از عامه و چه از خاصه در این باب کتاب‌های زیاد نوشته‌اند. البته مساعی آنها مشکور است، لکن هر کدام روی آن تخصص و فنی که داشته است یک پرده‌ای از پرده‌های قرآن کریم را تفسیر کرده است. آن هم به طور کامل معلوم نیست بوده [باشد] مثلاً عرفایی که در طول این چندین قرن آمده‌اند و تفسیر کرده‌اند، نظیر محیی‌الدین در بعضی از کتابهایش، عبدالرزاق کاشانی در تأویلات، ملاسلطان‌علی در تفسیر، این‌هایی که طریقه‌شان طریقه معارف بوده است…»

که لابد می‌دانید منظور امام، تفسیر «بیان‌السعاده» ملاسلطان‌علی گنابادی (رئیس فرقه دراویش گنابادی) است!

امام همچنین می‌فرمایند:

«علوم قرآن یک علوم دیگری است ماورای آنچه ما می‌فهمیم. ما یک صورتی، یک پرده‌ای از پرده‌های کتاب خدا را می‌فهمیم…»

و نیز؛

«و باز هم تکرار می‌کنم که این، تفسیر جزمی، که مقصود این است جز این نیست، که تفسیر به رأی بشود نیست، آنچه به نظر خودمان می‌فهمیم به طور احتمال نسبت می‌دهیم.»

لابد به همین دلیل بود که جلسات تلویزیونی تفسیر سوره حمد امام(ره) در ابتدای انقلاب توسط جمعی از روحانیون سنتی مورد اعتراض شدید قرار گرفت و تعطیل شد! آنهم در اوج مقبولیت اجتماعی و اقتدار سیاسی امام بین مردم و نخبگان (که حتی گروه‌های غیراسلامی مثل “حزب توده” هم تحت تأثیر رهبری ممتاز امام خمینی، از “خط امام” می‌گفتند، اعضای شورای “کانون نویسندگان ایران” به دیدار دسته‌جمعی با امام رفتند، رهبران مجاهدین خلق (رجوی-خیابانی) دیدار اختصاصی با امام داشتند و…) !

حال که رسانه‌ها مدعی شده‌اند این زندانی به خاطر تفسیر متفاوتی از داستان یونس نبی(ع) در قرآن کریم اعدام شده، لابد باید یادآوری کرد که برخی بدعت‌ها و بدایع شیخ محی‌الدین ابن عربی اندلسی در تفسیر قرآن چیست! من جمله این که برخلاف روایت اسلام و مطابق با روایت یهود، اسحق نبی(ع) را “ذبیح الله” می‌داند نه برادرش اسمعیل نبی(ع). البته امام خمینی که مدرس و شارح آثار عرفانی و تفسیری ابن عربی است، این قول را مورد نقد علمی قرار می‌دهد، اما نه چماق در دست دارد نه پای چوب دار ایستاده!

مجموعه  تفسیر سوره حمد امام خمینی را از اینجا دانلود کنید:  tafsire hamd -mobareze.ir

::::

۱ دیدگاه

  1. محمد :

    باسلام
    ببخشید
    چرا پیام من رو حذف کردید
    شما که مدعی زنده باد مخالف من بودید؟؟؟؟

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

18 + = 28