۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷ خطری که در کمین است :

تبدیل وضعیت «رسانه ملی» به «رسانه ی حکومتی» (۱)

عزت الله ضرغامی بیش از 10 سال است که سکاندار این رسانه است و حالا به ایستگاه آخر قطار مدیریت خود رسیده است. وی که علاقه ی شدید خود به احمدی نژاد را از همان سال 85 با نام نهادن یکی از استودیوهای سازمان به «احمدی نژاد» رسما و علنا اعلام کرده بود در ادامه نیز برخلاف عمده ی اصولگرایان به محبوب خود وفادار ماند و در آخرین روزهای زعامت احمدی نژاد نیز مراسم با شکوهی برای بدرقه ی او بر پا کرد.

مبارزه(رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام)-سرویس فرهنگی

نیروهای مسلح، تریبون های نماز جمعه، قوه قضائیه و صدا و سیما همچنان که از بودجه بیت المال اداره می شوند، متعلق به همه ی مردم و ملی هستند لذا انتظار می رود در عملکرد خود منافع ملی را بر منافع حزبی جناحی و شخصی ترجیح دهند.

رسانه ملی، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تنها رسانه رادیو تلویزیونی ایران است که در سراسر کشور در فضایی انحصاری مشغول به فعالیت است و اکنون در دهه ی چهارم انقلاب اسلامی نقش خود را در تهیه خوراک فکری و ایجاد جنگ روانی بیش از پیش پیدا کرده است.

عزت الله ضرغامی بیش از ۱۰ سال است که سکاندار این رسانه است و حالا به ایستگاه آخر قطار مدیریت خود رسیده است. وی که علاقه ی شدید خود به احمدی نژاد را از همان سال ۸۵ با نام نهادن یکی از استودیوهای سازمان به «احمدی نژاد» رسما و علنا اعلام کرده بود در ادامه نیز برخلاف عمده ی اصولگرایان به محبوب خود وفادار ماند و در آخرین روزهای زعامت احمدی نژاد نیز مراسم با شکوهی برای بدرقه ی او بر پا کرد.

14-1-19-225715zarghami

اما عمده ی انتقادات و دل زدگی ها از صدا و سیما ریشه در حوادث سال ۸۸ دارد. بخش زیادی از طرفداران کاندیداهای رقیب دولت معتقد بودند برنامه های صدا و سیما عادلانه و بی طرفانه نیست. برای مثال محمود احمدی نژاد کاندیدای ریاست جمهوری دولت دهم در دوران تبلیغات، سفرهای انتخاباتی خود را سفر استانی دولت نهم می نامید و صدا و سیما نیز در تمام بخش های خبری و غیر خبری خود به پوشش گسترده ی آن می پرداخت. تا جاییکه در جریان مناظره های انتخاباتی سال ۸۸ نیز میرحسین موسوی اعتراض خود را به این رویه ی جانبدارانه ی صدا و سیما اعلام کرد.

همچنین بسیاری از تحلیل گران، رادیکال شدن اعتراضات پس از انتخابات را نتیجه اقدامات سلیقه ای و جانبدارانه ی صدا و سیما می دانند. معترضان معتقد بودند رسانه ملی با سعی بر اوباش خواندن مردم معترض، وجهه ی ملی بودن خود را از دست داده است و دیگر مشروعیتی ندارد، برنامه های تلویزیونی به جای اقناع معترضان با منکوب کردن هرگونه اعتراضی سعی می کردند با کوچکترین بهانه ای از کاه کوه بسازند و جنگ روانی ای بر علیه معترضان که به جز کف خیابان رسانه ای در اختیار نداشتند به راه بیاندازند و آنها را عصبانی کنند لذا عمده ی آنها برای اطلاع از تحولات کشور به رسانه های بیگانه روی آوردند که همین امر زمینه ی رخداد اقدامات ساختار شکنانه را افزایش داد.

547547

نمونه ی آن جریان سازی پیرامون اهانت به تصویر حضرت امام (س) بود که هر فردی که تنها یک بار هم در تجمعات شرکت کرده باشد می داند که از این دست اتفاقات حتی در راهپیمایی ۲۲ بهمن به کررات رخ می دهد اما صدا و سیما از آن چماقی برای حمله به معترضان ساخت که مورد اعتراض بیت امام و موسسه ی تنظیم و نشر آثار امام هم قرار گرفت.

صدا و سیما حتی سال ها بعد وقتی تعداد کثیری از راستگرایان در پی مشکلات عدیده اقتصادی به دنبال اعلام برائت از دولت دهم بودند نیز ترجیح داد در کنار یار دیرین خود بماند و به جای انعکاس شکاف های بی سابقه و عمیق اقتصادی کشور به طرح روزانه مشکلات اقتصادی کشورهای اروپایی در سر خط خبرهای خود بپردازد.

در حالیکه سال ها رویکرد انتقادی در گزارش ها و برنامه ها جای خود را به تمجید و تملق و یا در بهترین حالت سکوت داده بود اکنون و پس از روی کار آمدن دولت جدید صدا و سیما از همان آغازین روز های فعالیت دولت یازدهم هجمه رسانه ای خود را به دولت شروع کرده است به نحوی که اگر به دنبال پاسخ جناح مقابل به مقالات و اظهارات همراهان دولت باشی کافی است همان شب به بخش های خبری تلویزیون و رادیو مراجعه کنی!

در جریان افشای تخلفات وزارت علوم دولت سابق که تخلف ۸۴۰ مورد محرز و لغو بورسیه شدند شاید صدها گزارش و خبر از صدا و سیما در تخطئه دولت یازدهم برای مبارزه با غارتگران بیت المال و رانت خواران پخش شد.

در جریان استیضاح ناجوانمردانه ی وزیر علوم صدا و سیما جایگاه خود را تا سطح یک بولتن سیاسی درون حزبی پایین می آورد و از فرجی دانا اژدهایی فتنه گر می سازد تا ثابت کند هنوز هم وفاداری خود را به یک جناح حفظ کرده است.

اما

این مطلب ادامه دارد…

::::

۱ دیدگاه

  1. سرکویه :

    چگونه می توانیم صرفا براساس اندیشه و تجربیات خود به حقانیت برسیم؟ و به اندیشه و تفکرات دیگر انسانها احترام نگذاریم؟ تفاوت ما با داعش چیست؟؟

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

+ 63 = 65