۰۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۵

دختر شینا

دختر شینا» یک کار دلی بود و سفارشی از نهاد خاصی نداشتم. من هیچ آشنایی با این خانواده نداشتم و همواره آرزو داشتم که بتوانم از خطه همدان خانواده‌ای را به ایرانیان معرفی کنم.

مبارزه(رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام)-سرویس فرهنگی-حسین جعفریان :

دختر شینا ، داستان زنان و مادران کشور است در جنگی تحمیلی و ظالمانه، داستان مردهایی که در خط مقدم دارند با دشمن بعثی می جنگند و زنانی که در شهرها دارند یکه و تنها بار زندگی را با تمام مشکلات و سختیهایش به دوش می کشند. داستان بسیجیان و دلدادگان راه خمینی.

راوی ماجرا قدم خیر محمدی ، دختر ته تغاری و عزیز یک خانواده است که با یک اتفاق مسیر زندگی اش تغییر می کند. در جریان مبارزات سیاسی قبل از انقلاب قرار می گیرد ، وارد جنگ می شود ، بدون اینکه همسرش کنارش باشد ، کودکانش را به دنیا می آورد و چشم به راه مردی می ماند که نفسش و حضورهای کوتاهش، برایش مایه ی دلگرمیست.shina2

هر چند  تا نیمه های کتاب خبری از انقلاب و جنگ نیست. گویا زندگی شیرین یک آدم عادی روستایی را می خوانید. دختر شینا، داستان زنی است که در طول جنگ و حتی قبل تر از آن آنقدر می افتد و بر می خیزد تا سختی های روزگار را تحقیر می کند.

بهناز ضرابی زاده، نویسنده ی کتاب می گوید: («دختر شینا» یک کار دلی بود و سفارشی از نهاد خاصی نداشتم. من هیچ آشنایی با این خانواده نداشتم و همواره آرزو داشتم که بتوانم از خطه همدان خانواده‌ای را به ایرانیان معرفی کنم.)

برای همین هم هست که کتاب خواندنی از آب در آمده، سخنی کز دل برآید، لاجرم بر دل نشیند.

علاوه بر این ، روایت کتاب اتفاقات شگفتی هم دارد. سمیه ابراهیمی دختر شهید صمد ابراهیمی و برادرزاده سردار شهید ستار ابراهیمی می گوید: وقتی کتاب دختر شینا را خواندم تازه فهمیدم انتظارم به پایان رسیده و پدرم شهید شده است .

کتاب از ۱۹ فصل تشکیل شده است، از کودکی قدم خیر آغاز می شود و با ازدواجش با (شهید) ستار ابراهیمی ادامه پیدا می کند. راوی داستان قبل از انقلاب در کنار یک مبارز، آبدیده می شود و بعد ها در پشت جبهه های جنگ، حماسه ی زندگی خودش را رقم می زند. کتاب دختر شینا، میکوشد ادای دینی باشد اگرچه ناچیز به شیر زنان بزرگ این سرزمین…..

دختر شینا خاطرات قدم خیر محمدی کنعانی( همسر سردار شهید حاج ستار ابراهیمی هژیر)، انتشارات سوره ی مهر، خاطره نگار: بهناز ضرابی زاده، چاپ بیست و دوم، قیمت:۷۵۰۰ تومان.

::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

- 1 = 5