۱۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹

اعترافات هانیبال قذافی در پرونده ربوده شدن امام موسی صدر

در حالی که قاضی لبنانی زاهر حماده ، هانیبال قذافی را به کتمان اطلاعات در باره سرنوشت امام موسی صدر و شیخ محمد یعقوب و خبرنگار عباس بدرالدین دو همراه ایشان متهم و دستور بازداشت پسر دیکتاتور مخلوع لیبی را صادر کرده است، رسانه های لبنانی از اعترافات او به ویژه ناپدید شدن امام موسی صدر و خروج فردی دیگر به جای او از لیبی پرده برداشتند.

مبارزه(رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام)-سرویس فرهنگی:

به گزارش ایرنا، بعداز ۳۷ سال از ناپدید شدن امام موسی صدر و دو همراهش در لیبی باردیگر این پرونده با بازداشت هانیبال قذافی در لبنان به صدر اخبار این کشور بازگشته است.

امام موسی صدر که موسس جنبش شیعی امل در لبنان است در ۳۱ ماه اوت سال ۱۹۷۸ و در جریان یک سفر رسمی در طرابلس پایتخت لیبی ‏با دو همراهش ناپدید شدند.‏

امام موسی صدر به همراه شیخ محمد یعقوب و عباس بدرالدین قرار بود در این سفر رسمی با مقام های ‏لیبی دیدار کنند.‏

هانیبال چند روز پیش درمیان تدابیرشدید امنیتی برای طی مراحل بازجوئی وارد ساختمان دادگستری لبنان شد اما قاضی سمیر حمود دادستان لبنان از دریافت و ثبت شکایت خانواده امام موسی صدر از فرزند دیکتاتور مخلوع لیبی اجتناب کرد و در این زمینه مهلت خواست و این تصمیم با محکومیت این خانواده و همچنین جنبش امل لبنان مواجه شد.

با وجود اصرار قاضی حماده به هانیبال برای دریافت کمک های قضائی ، فرزند دیکتاتور مخلوع ضمن رد این کمک ها گفت که به وکیل نیاز ندارد و از خودش می تواند دفاع کند.

**اعتراف های هانیبال

هانیبال در پنج ساعت بازجوئی با وجود تلاش برای کتمان کردن اطلاعات خود و بیان سخنان متناقض اما به این محورهای مهم اعتراف کرد:

۱- معمر قذافی پدرش مسئول این جنایت است و در میان برادارنش سیف الاسلام و معتصم بالله و همچنین سرگرد عبدالسلام جلود در جریان این پرونده بوده اند.

معمر قذافی از سیف الاسلام خواسته بوده تا پرونده امام موسی صدر را از معتصم تحویل بگیرد.

سیف الاسلام اکنون در این کشور در بازداشت است، معتصم بالله رئیس سازمان امنیت ملی لیبی بوده و گفته می شود در جریان درگیری های لیبی کشته شده است و سرگرد جلود ( مرد شماره دو لیبی) در آستانه دهه نود از دایره قطر کنار گذاشته شد و در خانه تحت اقامت اجباری زندگی می کرد و بعداز فروپاشی حکومت قذافی ، این کشور را به مقصد رم پایتخت ایتالیا ترک کرد.

هانیبال اعتراف کرده که در اواخر دهه نود در مقام مشاور کمیته عالی امنیتی ، پرونده های امنیتی و اطلاعاتی زیادی را مدیریت کرده است.

۲- امام موسی صدر و همراهانش خاک لیبی را به هیچ وجه ترک نکرده اند و می تواند با برخی مسئولان لیبی در زمان معمر قذافی که در کشورهای عربی به سر می برند تماس بگیرد و در باره این پرونده از آنها اطلاعات دریافت کند.

۳- چند افسر اطلاعاتی ارشد و مقامات ارشد امنیتی وقت لیبی ماموریت ترتیب دادن و طراحی سناریوی سفر جعلی امام موسی صدر و شیخ محمد یعقوب به رم ایتالیا و خبرنگار عباس بدرالدین به مالت را برعهده داشته اند. براساس این سناریو سازی ، فردی با نام و گذرنامه امام موسی صدر از طرابلس لیبی عازم رم می شود و درهتل « هولیدای ان» پایتخت ایتالیا اقامت می کند و این فرد همچنان زنده است و احتمالا در یک زندان ویژه در طرابلس غربی به سر می برد و یا در یکی از کشورهای عربی زندگی می کند.

۴-  امام موسی صدر به مکانی ( زندان و یا خانه) در طرابلس غربی منتقل شده است اما نمی داند با شیخ یعقوب و عباس بدرالدین در یک مکان بوده اند یا خیر؟

۵-  عدم تاکید بر کشته شدن امام موسی صدر و همراهانش تاکنون

هانیبال از بازجویان خواسته است تا تحویل مقامات کنونی لیبی داده نشود.

وی همچنین ادعا کرده که توسط گروهی از مقابل هتل شرایتون در دمشق ربوده شده و سپس تا تحویل به پلیس لبنان در چند خانه نگهداری شده است.

السفیر نوشت که قاضی پرونده خاطرنشان کرده است که با توجه به تناقض گویی های هانیبال و کتمان حقایق در ساعات اولیه بازجویی ها ، ضروری است تا تحقیقات بیشتری صورت گیرد.

شادی حسین وکیل خانواده امام موسی صدر تاکید کرد: صدور حکم بازداشت برای هانیبال بهترین دلیل است که او دارای اطلاعاتی در خصوص ناپدید شدن امام موسی صدر در لیبی است.

قاضی سمیر حمود نیز در باره دلیل مهلت خواستن و دریافت نکردن شکایت خانواده امام موسی صدر گفت که منتظر است تا قاضی زاهر حماده نتایج بازجویی های از هانیبال را اعلام کند.

وی افزود: هانیبال قذافی تحت تعقیب بین المللی است و پلیس بین الملل ( انترپول) ضد او بیانیه قرمز صادر کرده است.

السفیر نوشت: نبیه بری رئیس مجلس لبنان با وجود این که در مراسم ختم خواهرش شرکت داشت اما همواره پرونده بازداشت هانیبال قذافی و شکایت خانواده امام موسی صدر را پی گیری می کرد.

براساس گزارش رسانه های لبنانی یک گروه مسلح هانیبال قذافی را در منطقه بقاع در شرق لبنان ربوده و سپش او را در جاده بین المللی بعلبک – حمص رها کرده و شعبه اطلاعات نیروهای امنیت داخلی (پلیس)لبنان او را تحویل گرفت و به بیروت منتقل کرد.

خبرگزاری ملی لبنان خاطرنشان کرد که پسر قذافی روز پنجشنبه هنگام ورود از سوریه به منطقه بقاع لبنان در روستایی نزدیک بعلبک ربوده شده است.

روزنامه لبنانی السفیر نوشت که هنوز معلوم نیست آیا هانیبال قذافی با هدف دیدار با الین اسکاف یک مدل لباس و همسرش و فرزندانش از سلطان نشین عمان وارد لبنان شده است و یا خیر؟

هانیبال (۴۰ ساله) بعداز سرنگون رژیم دیکتاتوری معمر قذافی به الجزائر فرار کرد و بعداز مدتی الجزائر او را به همراه مادرش صفه فرکاش اخراج کرد و سال ها است که در منطقه ای القرم شهر مسقط در پایتخت عمان در بازداشت خانگی زندگی می کنند.

روزنامه الاخبار هم نوشت: یک باند سوری سه روز قبل هانیبال کوچکترین پسر قذافی را می رباید هنگامی که در یکی از شهرهای استان لاذقیه بوده است.

الاخبار با بیان این که «هانیبال از ترس این که عمان او را به لیبی تحویل دهد به سوریه رفته بود»، نوشت: عملیات ربایش با هماهنگی یک گروه مسلح لبنانی صورت گرفته و این گروه هانیبال را از مرزهای غیرشرعی وارد لبنان کرده و در خانه ای در منطقه بقاع نگهداری شده است.

این روزنامه لبنانی به نقل از منابع امنیتی افزود: گروه رباینده با یک شخصیت سیاسی لبنانی ارتباط دارد و او با دقت جزئیات عملیات و طرفی را که در آن دست داشت، می شناسد و این گروه همچنین با یک رهبر نظامی معروف در زمان جنگ داخلی لبنان هم مرتبط است.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

11 - = 4