۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۹ سام ایرانی :

شهید بهشتی ، منادی وحدت

این برادری فقط یک عاطفه ساده و کم اثر که در حد دوست داشتن قلبی و خوش برخوردی در ملاقات دو مسلمان متوقف گردد، نیست. برادری اسلامی تا حد همدردی، شرکت در سود و زیان اجتماعی و بالاخره یگانگی به جای بیگانگی بالا می رود. برادری اسلامی این است که اگر در هر گوشه جهان به یک فرد یا یک گروه از مسلمانان تجاوزی شود یا ستمی رود یا آسیبی رسد همة مسلمانان جهان آن را تجاوز و ستم و آسیب به خود بشمارند و در برابر آن عکس العمل مناسب نشان دهند.

مبارزه(رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام)-سرویس فرهنگی:

سام ایرانی: شهید بهشتی را می توان یکی از اولین ندا دهندگان به وحدت اسلامی در عصر حاضر دانست آن هم در اوج فشار جریان های  چپ و راست برای اسلام ستیزی و اسلام هراسی . به این صورت که در سال ۱۳۴۳وقتی ایشان را حوزه علمیه قم بعنوان یک روحانی  جوان، درس خوانده و باهوش و آشنا با زبان های اروپایی برای امامت مسجد جامع  ایرانیان هامبورگ راهی آلمان کرد سیدمحمد حسینی بهشتی پس از اقامت در آلمان و دیدن فشارهای اسلام ستیزان بر مسلمانان راهکار را وحدت تمامی مسلمانان گرد یک کتاب آسمانی،یک قبله و یک پیامبر یافت و در گام اول نام مسجد جامع ایرانیان را به مرکز اسلامی‌ هامبورگ تغییر داد.

پس از آن تا جای ممکن شروع به بکار نبردن مستحبات شیعیان در مراسمات دسته جمعی مسلمانان که برادران اهل سنت درا آن شرکت داشتند کرد تا از عملی شود وحدت آفرین جهت جذب برادران اهل سنت به آن مرکز به عنوان مثال خود ایشان از به کار بردن « اشهد ان علی ولی الله » که از مستحبات شیعیان است در اذان و اقامه نماز هایی که برادران اهل سنت در آن شرکت داشتند پرهیز کردند، و حتی گفته میشود از برادران و خواهران شیعه خواست که به جای مهر از دستمال کاغذی استفاده کنند و بعد از مدتی هم برای ایجاد هماهنگی میان جماعت مسلمانانی که به مرکز اسلامی‌ هامبورگ می آمدند و به امامت ایشان نماز میخواندند  فرمودند که به جای فرش کف مسجد را به حصیر بپوشانند تا نیازی به استفاده از مهر نباشد.

ایشان با گسترش مرکز اسلامی‌ هامبورگ و برگزاری جلسات متناسب با اقشار مختلف و تشکیل انجمن ها و تشکل های اسلامی در اروپا دیدگاه بسیاری از اروپایان را نسبت به اسلام تغییر داد و به گونه ای منادی برادری میان مسلمانان در سراسر اروپا و دنیا شد؛

خود ایشان در مورد این برادری در کتاب اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا میفرمایند : این برادری فقط یک عاطفه ساده و کم اثر که در حد دوست داشتن قلبی و خوش برخوردی در ملاقات دو مسلمان متوقف گردد، نیست. برادری اسلامی تا حد همدردی، شرکت در سود و زیان اجتماعی و بالاخره یگانگی به جای بیگانگی بالا می رود. برادری اسلامی این است که اگر در هر گوشه جهان به یک فرد یا یک گروه از مسلمانان تجاوزی شود یا ستمی رود یا آسیبی رسد همة مسلمانان جهان آن را تجاوز و ستم و آسیب به خود بشمارند و در برابر آن عکس العمل مناسب نشان دهند.

ایشان همچنین در جای  دیگری از  همین کتاب در باب پرهیز از تفرقه نژادی و قومی و دینی و مذهبی میفرمایند :ما در تلاش های اسلامی به عرب و عجم و شیعه و سنی قائل نیستیم . همه مسلمانان را برادران و خواهران عزیزمان میدانیم و عملا این مورد را حفظ کرده ایم وکسی هم نمیتواند بر ما خرده بگیرد.
همچنین این شهید بزرگوار پس از بازگشت به وطن دست از تلاش برای وحدت مسلمین بر نداشت و بعد از وقوع انقلاب اسلامی تا لحظه شهادت یکی از فعالترین علمای شیعه در زمینه وحدت با برادران اهل سنت در ایران اسلامی بودند.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

69 - 65 =