۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۳ زیباترین خاطره تولد مصطفی رحماندوست به روایت خودش؛

شصت و سه سالگی شاعر «صد دانه یاقوت» و یک خاطره

یک بار من خارج از ایران بودم و انتظاری هم نداشتم که کسی تولدم را تبریک بگوید اما از یکی از کتابخانه‌های کانون پرورش شهر اهواز، یک مربی بچه‌ها را جمع کرده بود و مراسم تولدی برای من گرفته بودند و دو کار خاص انجام دادند که یکی این بود که از بچه‌ها خواسته بودند که حس خود را درباره کتاب‌های من بنویسند و دوم اینکه تلفن را روی حالت بلندگو گذاشتند و بچه‌ها همه با هم به من تبریک گفتند و من هم برایشان از همان جا شعر خواندم.

rahmandost«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): مصطفی رحماندوست شاعر اثر معروف «صد دانه یاقوت»، متولد نخستین روز تیرماه ۱۳۲۹در همدان،  شاعر، نویسنده و مترجم کتاب‌های کودکان و نوجوانان است.

او پس از اخذ مدرک کارشناسی زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران، به عنوان کارشناس کتاب‌های خطی در کتابخانه مجلس مشغول به کار شد و سپس به عنوان مدیر مرکز نشریات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مدیر مسئول نشریات رشد، سردبیر رشد دانش آموز، سردبیر و پدیدآورنده سروش کودکان و نوجوانان به فعالیت خود ادامه داد. او همچنین به مدت سه سال مدیر کل دفتر مجامع و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران بوده است که بنابر گفته خودش، آغاز راه او برای انتقال ادبیات برگزیده کودکان و نوجوانان ایران به زبان‌های دیگر بوده است.

وی درباره زیباترین خاطره از روز تولدشان می گوید: قشنگ‌ترین خاطره من از تولدم روزی بود که به دنیا اومدم و یادم نیست!(خنده) یک بار من خارج از ایران بودم و انتظاری هم نداشتم که کسی تولدم را تبریک بگوید اما از یکی از کتابخانه‌های کانون پرورش شهر اهواز، یک مربی بچه‌ها را جمع کرده بود و مراسم تولدی برای من گرفته بودند و دو کار خاص انجام دادند که یکی این بود که از بچه‌ها خواسته بودند که حس خود را درباره کتاب‌های من بنویسند و دوم اینکه تلفن را روی حالت بلندگو گذاشتند و بچه‌ها همه با هم به من تبریک گفتند و من هم برایشان از همان جا شعر خواندم، این خیلی زیبا بود و بعد هم که رسیدم تهران دیدم که نامه‌های تبریک بچه‌ها هم رسیده و این قشنگ‌ترین خاطره از تولد من بود.

این شاعر ادبیات کودک در پاسخ به این سوال که اگر باز به دوران ابتدای شاعری خود برگردد باز هم کار کودک می‌نویسد یا خیر، گفت: من فکر می‌کنم اگر دوبار دیگر هم بمیرم و زنده شوم باز برای کودکان شعر می‌گویم چون بدون تعارف صاف‌ترین و نقش پذیر‌ترین و موثرترین و صریح‌ترین طیف مخاطب در پذیرش اثر می‌باشند و من هم خیلی دوست‌شان دارم.

رحماندوست درباره روحیه لطیف شاعران کودک اذعان کرد: شاعران ادبیات کودک روحیه لطیفی دارند اما «نازک نارنجی» نیستند چون شرایط زندگی و جامعه اجازه چنین چیزی را به کودکان نمی‌دهد اما روحیه لطیف دارند چون مخاطب‌شان همیشه به آن‌ها تاکید می‌کند که آمیخته در خشونت‌های موجود در جامعه نباشند.

وی در خصوص تاثیر گذار بودن ادبیات کودک در پرورش نسل آینده گفت: این امر طبیعی است و روانشناسی هم می‌گوید بیش از ۸۰ درصد شخصیت یک آدم در دوران کودکی و خردسالی شکل می‌گیرد و طبیعی است که نوع پرورش و رفتار با آن‌ها در این دوره بسیار مهم است و این دلیل علمی است و بحث سلیقه‌ای نیست.

شاعر «صد دانه یاقوت» و آثار ماندگار کودک در پیامی به همه کودکان و نوجوانان گفت: کتاب بخوانید که آینده ما در انتظار این است که شما چقدر با سواد باشید.

منبع: جماران

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

+ 68 = 72