۰۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸

مناظره دانشجویی صابریان-شکیبافر

اتخاذ این سیاست برای ایران بلافاصله پس از جنگ نه با شرایط کشور و نه با مبانی نظری و فلسفی جمهوری اسلامی هماهنگی داشت و پیاده سازی این برنامه در سالهای ۶۸ تا ۷۲ با وجود باور عمیق متولیان اجرایی این سیاست و همچنین حمایت همه جانبه ارگان ها و نهاد های حکومتی ، نتیجه ای جز تورم ۵۰ درصدی ، افزایش ۱۵۰۰ درصدی نرخ ارز و رشد منفی تولید صنعتی برای اقتصاد ایران به همراه نداشت .

مبارزه(رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

عصر روز دوشنبه ۱۷ خرداد به همت شاخه جوانان و دانشجویان بنیاد امید ایرانیان مشهد مقدس ، مناظره دانشجویی با عنوان “بررسی سیاست های تعدیل ساختاری و رویکرد اقتصادی دولت یازدهم” با حضور آقایان صابریان و شکیبافر از فعالین دانشجویی دانشگاه فردوسی در دفتر این موسسه برگزار شد .

در ابتدای این مناظره صابریان با انتقاد به سیاست های خصوصی سازی ، اشکال اساسی آن را “یک نسخه واحد بودن برای تمام جوامع بشری” عنوان کرد و افزود : سیاست های تعدیل ساختاری ممکن است برای برخی کشور ها چون آمریکا مطلوب واقع شود اما اتخاذ این سیاست برای ایران بلافاصله پس از جنگ نه با شرایط کشور و نه با مبانی نظری و فلسفی جمهوری اسلامی هماهنگی داشت و پیاده سازی این برنامه در سالهای ۶۸ تا ۷۲ با وجود باور عمیق متولیان اجرایی این سیاست و همچنین حمایت همه جانبه ارگان ها و نهاد های حکومتی ، نتیجه ای جز تورم ۵۰ درصدی ، افزایش ۱۵۰۰ درصدی نرخ ارز و رشد منفی تولید صنعتی برای اقتصاد ایران به همراه نداشت .
وی در ادامه بیان داشت که نسخه تعدیل ساختاری بر اساس تعادل کوتاه مدت نوشته شده است و آن را در بلند مدت نا کار آمد و بلا استفاده خواند .
این فعال دانشجویی سپس با اشاره به جو حاکم بر اقتصاد کشور ، احاطه اقتصاد توسط دولت کوتاه نگر ، اقتصاددانان نئو کلاسیک و رانت جویان را از مشکلات فضای اقتصادی ایران دانست .

در ادامه شکیبافر با دفاع از اقتصاد بازار آزاد و اشاره به نتایج مطلوبی که پیاده سازی این برنامه در کشورهای متعدد غربی با خود به ارمغان آورده است ، چند مورد از علل ناکامی اجرای مطلوب این سیاست در اقتصاد ایران را بیان نمود . وی عدم استقلال دولت وقت برای خصوصی سازی را اصلی ترین دلیل به سرانجام نرسیدن این سیاست دانست و افزود : نداشتن این استقلال در نهاد دولت باعث شد تا بنگاه های اقتصادی که طبق این برنامه بایستی خصوصی شوند ، به نزدیکان و افراد با نفوذ حاضر در دولت و دیگر ارگان ها و نهادها واگذار شود .
وی در ادامه مستقر نشدن چارچوب های حقوقی مناسب توسط نهاد های قانون گذار ، انتقال صوری مالکیت بنگاه های اقتصادی دولتی به ارگان ها و اشخاص ذی نفوذ و نیز شبه دولتی شدن این بنگاه ها را از دیگر عوامل شکست پروژه تعدیل ساختاری در ایران بر شمرد .
این فعال دانشجویی مقررات زدایی را روشی مناسب برای انباشت سرمایه و رقابت پذیر شدن اقتصاد خواند و همچنین تغییر فعالیت های دولت در اقتصاد از جایگاه نقش آفرینی به جایگاه داوری را جزو شروط اصلی اجرای مطلوب سیاست های تعدیل ساختاری دانست .

در بخش پایانی این مناظره صابریان از عقب ماندگی ، بروز بحران های اجتماعی و زیست محیطی و بوجود آمدن گره های عظیم اقتصادی بعنوان پیامدهای منفی اجرای سیاست های تعدیل ساختاری نام برد و با ناکار آمد خواندن این برنامه ، اصلاح قیمت ها را آخرین حلقه اصلاحات اقتصادی خواند و شرط موفقیت این برنامه در اقتصاد ایران را مقابله با رانت خواری عنوان کرد .

::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

7 + 1 =