استناد شورای نگهبان به بند یک و ۳ ماده ۲۸ بر چه اساسی است؟
احراز صلاحیت، کلمه جدیدی است و ما تا کنون نه در قانون و نه در رویه های قانونی چنین چیزی را نداشته ایم و اصولا این واژه جدید الاحداث است. در دوره مجلس اول شورای نگهبان تشکیل نشده بود و انتخابات بدون شورای نگهبان برگزار شد. هنوز وقتی اگر کسی بخواهد از یک مجلس کارآمد و خوب مثال بزند، مجلس اول را مثال می زند. مجلس دوم و سوم نیز در زمان حیات حضرت امام(س) بود و هنوز تفسیری از بند 99 و نظارت استصوابی نشده بود. در مجلس چهارم بود که در سال 1370 شورای نگهبان اصل 99 قانون...
مجلس خبرگان زیر تیغ شورای نگهبان
ثبت نام بسیار کم افراد صاحب صلاحیت در این انتخابات، شرایط سخت از جمله شرط اجتهاد برای عضویت در مجلس خبرگان، بیمیلی و احساس بینیازی برای فعالیت انتخاباتی از سوی بسیاری از علما با توجه به حضور فقها و علمای شاخص در بسیاری از استانها، تعیین شیوه امتحان از سوی شورای نگهبان و استنکاف کثیری از نامزدها از شرکت در امتحانات، اعلام انصراف برخی از افراد تأیید صلاحیت شده عدم ارائه فهرست انتخاباتی از سوی همه گروههای سیاسی و دلایلی از این دست، باعث شدند که فضای رقابت جدی پدید نیاید و مشارکت مردم کاهش پیدا کند.
نگاهی به قوانین مربوط به انتخابات مجلس خبرگان
یکی از ویژگی های خاص مجلس خبرگان رهبری بررسی و تصویب قوانین مربوط به خود است. این ویژگی در اصل 108 قانون اساسی این گونه بیان شده است: قانون مربوط به تعداد و شرایط خبرگان، کیفیت انتخاب آنها و آئین نامه داخلی جلسات آنان برای نخستین دوره باید به وسیله فقهای اولین شورای نگهبان تهیه و با اکثریت آرای آنان تصویب شود و به تصویب نهایی رهبر انقلاب برسد، از آن پس هرگونه تغییر و تجدیدنظر در این قانون و تصویب سایر مقررات مربوط به وظایف خبرگان در صلاحیت خود آنان است.
مجلس خبرگان رهبری از آغاز تا به امروز
دومین دوره مجلس خبرگان رهبری نیز با اعتراضاتی نسبت به ردصلاحیت ها بر پایه دو اصل نظارت و روند بررسی صلاحیت ها روبرو بود چنانچه برخی اعضای خبرگان دوره اول چون صادق خلخالی در این دوره رد صلاحیت شدند. سومین دوره خبرگان رهبری نیز از بحث های مربوط به رد صلاحیت ها به دور نبود به نحوی که بسیاری از چهره های اصلاح طلب در این دوره از انتخابات رد صلاحیت شدند.
روایت هاشمی از انتخاب رهبر توسط خبرگان و مراجع، شورای رهبری و نظارت کمیسیون تحقیق بر نهادهای زیر نظر رهبری
در قانون اساسی وظیفه خبرگان شناسایی فردی اصلح، برای منصب ولایت و رهبری است. بعد از آن اگر ضرورتی پیدا شد؛ یعنی رهبری به هر دلیل نبود یا کنار رفت یا فوت کرد یا عزل شد یا حالت دیگری پیش آمد، باید رهبر را انتخاب کنند. پس از انتخاب رهبر با اتکای به شناخت قبلی و اتکای به اصولی که در رهبری شرایطی را در نظر گرفته است، آیا آن شرایط در رهبری باقی هست یا خیر؟ که اگر احیانا این شرایط مخدوش شد و یا از بین رفت طبعا رهبری صلاحیتش از بین میرود و تشخیص این هم فقط...
سه دوره تعامل و تقابل مجلس خبرگان و شورای نگهبان
سوم خرداد، ۱۳۷۷ نامه سرگشاده مهدی کروبی دبیر وقت مجمع روحانیون مبارز خطاب به هیأت رئیسه مجلس خبرگان منتشر شد. او با اشاره به تغییراتی که در آخرین جلسه خبرگان اول درباره نحوه تعیین صلاحیت کاندیداها صورت گرفته بود خواستار بازگشت خبرگان به قانون انتخابات اولیه خود شده بود. کروبی با استناد به آمارهای رأی گیری در دوره اول و دوم دلیل کاهش چشمگیر آرای مردم در دوره دوم را از بین رفتن فضای رقابت میدانست.
مرجع تعیین رهبری باید متعلق به همه باشد
از نظر من کار خبرگان نباید اینگونه باشد و در خبرگان هم گفتم که اگر بخواهیم وظیفه خود را به خوبی انجام بدهیم، همه کارهای کشور زیرنظر رهبری است و ما نباید از آنها غافل باشیم. رهبری قدرت مطلق کشور هستند، لذا ما باید لااقل نهادهایی را که زیر نظر رهبری هستند، و هر عیبی دارند، با رهبری مطرح و پیگیری کنیم که آن عیب برطرف شود و اگر حسنی هم دارند، آن حسن را بزرگ و تشویق کنیم. این کار تا به حال میشد، اما قوانینی را که خودمان گذراندیم، محدود است. در آینده خبرگان دیگری میآید که باید...
قانون اساسی درباره نظارت بر رهبری چه میگوید؟
بر اساس اصل ۱۱۱ قانون اساسی، تشخیص مواردی همچون ناتوانی رهبر در اجرای وظایف قانونی و فقدان یا از دست دادن شرایط رهبری، از وظایف مجلس خبرگان است. یکی از کمیسیونهایی که در مجلس خبرگان تشکیل شده، کمیسیون تحقیق (هیأت تحقیق) است که دو وظیفهی عمده دارد؛ مشاوره به رهبری، نظارت و بررسی عملکرد رهبری و نهادهای زیر نظر رهبری.
نظارت شورای نگهبان بر پدر و مادر کاندیداهای انتخابات خبرگان
آیت الله محمد مومن گفت: شورای نگهبان در تائید صلاحیت نامزد های انتخابات مجلس خبرگان رهبری به کهولت سن و شرایط ذهنی آن ها نیز توجه خواهد کرد. وی افزود: شورای نگهبان در انتخابات مراقب خواهد بود تا نامزد هایی که قرار است انتخاب شوند آدم بی پدر و مادری نباشند.
امیدواریم که دیگر لیستی در کار نباشد که یکی لیستی بدهد و شما هم مُلْزَم باشید
ما امیدواریم که دیگر لیستی در کار نباشد که یکی لیستی بدهد و شما هم مُلْزَم باشید. بله، لیست بدهد که هدایت کند ملت را به اینکه اینها افراد خوبی هستند، اما الزام کند ملت را که اینها را تعیین کنید یا اصلاً به ملت کاری نداشته باشد خودش تعیین کند و ببرد مجلس، چنانچه خیلی وقتها این طور بود، اینها دیگر پیش نمیآید.
این انتخابات نیست، انتصابات است!
به عنوان یک نماینده که گاهی پشت سر این آقایان در نماز جمعه تهران نماز میخواندم، الآن به شک افتادهام و از این به بعد نمیتوانم پشت سر اینها نماز بخوانم؛ برای این که اینها آن بینه معارض را معرفی کنند چراکه خود آن اساتیدی که [صلاحیتها را] تائید کردهاند، سؤال کردهاند که چه کسانی هستند و آمدهاند در مقابل این بینه معارض گفتهاند که این آقا عادل نیست؟ یا این آقا تقوا ندارد؟ یا این آقا شرایط علمی را ندارد؟
اتمام حجّت هاشمی با خبرگان رهبری
همین مردم در دوران مبارزه بدون قانون اساسی وحتی دانستن نام ولایت فقیه، ولایی بودند وتصمیمات امام را درسخت ترین شرایط مو به مو اجراء کردند تا انقلاب پیروز شد امروز همان مردم از روحانیت انتظار دارند تا مقابل تهمتها و توهین ها عقب ننشیند و حرف حق را بزند
وظیفه مجلس خبرگان نظارت برای عدم انحراف رهبری است
ز کلام امام استفاده می شود که مجلس خبرگان وظایف مهمی دارد که موجب ضعف دشمنان و امیدواری دوستان است. اگر بنا بود فقط یک روز کار انجام دهد و باقی روزها تعطیل باشد که اینگونه نبود. ضمنا وظیفه مجلس خبرگان نظارت برای عدم انحراف رهبری است که امام آن را بالاترین انحراف دانستند.