۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰

اعدام سران اخوان المسلمین در سالگرد فرمان امام خمینی برای قطع رابطه با رژیم دیکتاتوری مصر

در این روز امام خمینی(ره) در نامه ای خطاب به وزیر امور خارجه دولت موقت خواستار قطع رابطه سیاسی ایران با دولت سازشکار و دیکتاتور مصر شدند. در 35 مین سالگرد این واقعه، دولت برآمده از کودتای نظامی، دستگاه قضایی این کشور را به صدور حکم اعدام 683 نفر از رهبران مسلمان انقلاب و دولت منتخب مردم واداشته است.

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): امروز سالگرد قطع رابطه جمهوری اسلامی ایران با رژیم دیکتاتوری وابسته مصر است.

در این روز (۱۰ اردیبهشت ۱۳۵۸ / ۳ جمادی الثانی ۱۳۹۹) امام خمینی(ره) در نامه ای خطاب به دکتر ابراهیم یزدی (وزیر امور خارجه دولت موقت) خواستار قطع رابطه سیاسی ایران با رژیم دیکتاتور مصر به رهبری انور سادات شدند که در مذاکرات کمپ دیوید  به عنوان اولین رئیس دولت عربی بود پیمان سازش را با سران اسرائیل امضاء نمود و آن را به عنوان یک کشور به رسمیت شناخت.

چندی پس از قطع رابطه ایران در روز ۱۴ مهر ۱۳۶۰ (۶ اکتبر ۱۹۸۱) و در سالگرد جنگ رمضان در مصر، انور سادات در یک رژه نظامی به دست خالد اسلامبولی (افسر عضو جهاد اسلامی مصر) ترور و کشته شد که از آن پس خیابان وزرای تهران به نام شهید خالد اسلامبولی نامیده شد.

\Farah_Anwar Sadat_MohammadReza Pahlavi_1975

فرح پهلوی، انور سادات (رییس جمهور مصر)، محمدرضا شاه، تهران، ۱۹۷۵

قطع رابطه با مصر به مدت سه دهه ادامه داشت تا اینکه رئیس جمهور (محمود احمدی نژاد) و نیز رئیس مجلس (علی لاریجانی) مذاکراتی با جانشین انور سادات (حسنی مبارک که در انقلاب فوریه ۲۰۱۱ از قدرت سرنگون شد) انجام دادند که نجر به بازگشایی دفاتر حافظ منافع دو کشور شد.

یادآوری این واقعه از آن جهت اهمیت دارد که درست در ۳۵ مین سالگرد این واقعه، دولت برآمده از کودتای نظامی ژنرال السیسی علیه دولت انقلاب – که البته نمی توان منکر اشتباهات متعددی آن در حق مردم مصر و نیز در رابطه با حامیان جهانی انقلاب شد – دستگاه قضایی این کشور را به صدور حکم اعدام ۶۸۳ نفر از رهبران مسلمان انقلاب و دولت منتخب مردم (از جمله حمد بدیع، رهبر اخوان المسلمین) واداشته است.
متن نامه امام که در جلد ۷ صحیفه امام خمینی (صفحه ۱۶۸) آمده، به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر ابراهیم یزدی، وزیر امور خارجه

با در نظر گرفتن پیمان خائنانه مصر و اسرائیل و اطاعت بی‌چون و چرای دولت مصر از امریکا و صهیونیسم، دولت موقت جمهوری اسلامی ایران قطع روابط دیپلماتیک خود را با دولت مصر بنماید.

۱۰/۲/۵۸

روح الله الموسوی الخمینی‌

::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

+ 81 = 84