۲۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴ محسن رهامی :

اگر آزادی بیان باشد دیگر جایی برای استبداد باقی نخواهد ماند

هر کس در طول زمان چیزی را به عاشورا اضافه کرده و می بینیم که یک جا سینه زنی رواج گرفته، جایی دیگر قمه زنی، و جایی هم زنجیر زنی پیدا شده. در این واقعه هم، مانند بسیاری از فروعات دینی، در مورد عمل امام حسین در عاشورا ما به فروعات دست چندم آن چسبیده ایم. بنابراین تکلیف ما این است که حادثه ی عاشورا را ورای اضافات پیدا کنیم، چرا که آب زلال است که جامعه را حیات می بخشد.

مبارزه(رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

مراسم اربعین حسینی با حضور عزاداران ابا عبدالله الحسین و با سخنرانی رهامی در دفتر آیت الله صانعی از مراجع تقلید در خراسان رضوی (مشهد مقدس) برگزار شد و وی که موضوع سخنان خود را استراتژی تلفیقی اهل بیت (ع) بعد از واقعه ی عاشورا عنوان کرد، گفت: سوال اصلی این است که بعد از قضایای عاشورا آیا اهل بیت (ع) برای ادامه ی نهضت و تعیین تکلیف جامعه ی اسلامی و مقابله با حکومت تا دندان مسلحی که تمام ارکان اقتصادی و تبلیغاتی را نیز در دست داشت و برای مخالفین و منتقدین امکان نفس کشیدن نبود و به روشهای گوناگون مخالفین را می کشت استراتژی مشخصی داشتند؟ یا فاقد استراتژی بودند و آن قضایا حادثه ای اتفاقی بود، و اگر پاسخ مثبت است و استراتژی وجود داشت، استراتژی اهل بیت چه بود؟ آیه ای هست در سوره ی رعد (آیه ی هفتم) که معنایش این است خداوند آب زلالی را از آسمان نازل می کند، و این آب باران در مسیرهای خود که قرار می گیرد، هر مسیری به اندازه ی خودش مقداری را می گیرد.

معارف الهی هم چنین است و وقتی این معارف وارد سرزمینهای مختلف می شود در هر محیطی بر اساس برداشتهای مردم آن سرزمین رنگهای گوناگون به خود می گیرد. و این چنین می شود که به عنوان مثال در مورد نماز هر مذهب اسلامی متفاوت با مذهبی دیگر وضو می گیرد و نماز می خواند، واقعه ی عاشورا نیز چنین است و هر کس در طول زمان چیزی را به عاشورا اضافه کرده و می بینیم که یک جا سینه زنی رواج گرفته، جایی دیگر قمه زنی، و جایی هم زنجیر زنی پیدا شده. در این واقعه هم، مانند بسیاری از فروعات دینی، در مورد عمل امام حسین در عاشورا ما به فروعات دست چندم آن چسبیده ایم. بنابراین تکلیف ما این است که حادثه ی عاشورا را ورای اضافات پیدا کنیم، چرا که آب زلال است که جامعه را حیات می بخشد.
بنا بر گزارش سایت دفتر آیت الله صانعی، این استاد حوزه ودانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: الان اینکه جهان اسلام دچار اوضاع اسفناکی شده به این خاطر است که آدمهای نالایقی که دید آنها تا نوک بینی شان می رسد حاکم شده اند و در کنار این حاکمان، ملاها و آخوند های درباری فتواهای تفرقه انگیز صادر می کنند و امروزه تعداد مسلمانانی که بدست اهل قبله و با آرم اشهد ان لا اله الا الله در کشورهای عراق، پاکستان، افغانستان، یمن، شمال آفریقا و.. کشته می شوند بیش از هر زمان دیگری است و این دوران یکی از بدترین دورانهای مسلمین است و تمام اینها به این دلیل است که در فروعها گیر کرده ایم و اینکه مثلا چرا آن گروه مسلمان قبر را بلند ساختند و یا چرا مثل ما وضو نمی گیرد یا مانند ما نماز نمی خواند و به دنبال این صدور انواع و اقسام فتواهای تکفیر.
دبیرکل انجمن اسلامی اساتید دانشگاه افزود: به عاشورا نباید به عنوان حادثه ای تاریخی نگاه کنیم چرا که حادثه ی تاریخی جریانی در گذشته است، باید عاشورا تبدیل به درسی برای خودمان و برای امروز و فردا و زندگی آینده ی ما شود. در سفری که چندی قبل برای انجام مطالعه تحقیقاتی و انجام چند سخنرانی به دعوت چند نفر از دوستان به پنسیلوانیای آمریکا داشتم، در آنجا بازدیدی هم از زندان آن شهر داشتم که دیدم حدود ۲۰ درصد زندانیان، مسلمان هستند، برای من این سوال ایجاد شد که آمریکا که ۲۰ درصد مسلمان ندارد پس چطور است ۲۰ درصد زندانیان پنسلوانیا، مسلمانند، بعد از پرسش و پاسخ متوجه شدم که اکثر زندانیان در طول مدت زندانشان دین اسلام را از طریق تبلیغاتی که توسط دیگر زندانیان صورت گرفته و همچنین تبلیغات و ارتباطاتی که دیگر گروههای مسلمان با اینها و خانواده های این زندانیان داشته اند و در حل مشکلات زندگی اینها انجام داده اند انتخاب کرده اند. و آنها اسلام را طوری فهمیده اند که مشکلات همدیگر را حل کنند و آنوقت ما در ایران از همسایه خودمان خبر نداریم.
دکتر رهامی پژوهشگر دینی ادامه داد: استراتژی اهل بیت در زمان افزایش خشونت عریان بنی امیه به چند دسته تقسیم شد: عده ای مانند حضرت زید و طرفدارانش به درگیری مستقیم با حکومت روی آوردند که اینها بیشتر فعالیتشان بعدها به سمت جنوب کشیده شد. عده ای دیگر هم از سادات بنی الحسن در سمت شمال (طبرستان سابق) با حکومت وقت درگیری نظامی داشتند و در این فضایی که درست شده بود امام باقر که دید روایات جعلی زیادی ساخته شده و معارف الهی از بین می رود بدنبال ایجاد یک نهضت فکری بود، و شاگردان زیادی در این زمینه تربیت کرد.
این روحانی حقوقدان گفت: مرحوم کلینی بحثی دارد در مورد عقل و جهل و می گوید باید راهی برای داناتر کردن مردم پیدا کرد، مشکل دنیای اسلام این است که بدن رشد می کند اما مغز به اندازه ی آن رشد نمی کند. در حال حاضر همه چیز مخلوط شده و هر کس در همه کار دخالت می کند، کار اصلی روحانیت تجارت گوشت، آهن و شکر نیست و اینها ربطی به روحانیت ندارد، الان شما نوع نگاه و احترامی که به روحانیت می شود با سی چهل سال قبل مقایسه کنید، وقتی روحانیت از وظیفه ی اصلی خودش دور شود، مردم حق دارند بدبین شوند. و در این میان نه تنها روحانیت بلکه دین هم آسیب می بیند. روحانی باید معلم باشد و کار معلم تربیت آدم است، پیامبر معلم بود، یعلمه الکتاب والحکمه، خدا در قرآن به ن والقلم قسم خورده، جبرییل به پیامبر می گوید اقرا: بخوان، و یا پیامبر به مردم می گوید معجزه من کتاب است، نه اینکه کر و کور را شنوا و بینا کنم، اما با همه ی اینها ما کمترین درصد مطالعه را داریم، جامعه ای که کتاب نخواند دانا وتوانا نمی شود.
رهامی در پایان گفت: حکومت بنی امیه وقتی از درگیری با مخالفان مسلح زیدی و … فارغ شد وبه اهمیت آگاه کردن جامعه و تاثیر تربیت شاگردان آگاه و عالم برای جامعه پی برد، فضا را برای امامان بست و می بینیم که از دوران امام کاظم (ع) سختگیری ها و زندان رفتن ها افزایش پیدا می کند، و همه به این خاطرست که حاکمان مستبد می دانند که اگر آزادی بیان و اطلاع رسانی باشد و جامعه آگاه و دانا بار بیاید دیگر جایی برای استبداد باقی نخواهد ماند و چنین است که در طول تاریخ همیشه با پیامبران و افرادی که به دنبال آگاهی مردم بودند برخوردهای ناصواب شده است.
منبع:روزنو
::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

5 + 3 =