۱۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰ سید حسن خمینی :

جریان متحجر به اندازه استکبار منفور است

جریان متحجر به همان اندازه منفور است که استکبار منفور است. اگر به حقوق الهی توجه ویژه می‌کنیم باید به حقوق مردم هم توجه کنیم؛ همان وقت قانون اساسی امام به فرمان هشت ماده‌ای هم توجه دارد. مبارزه با مقدس مآبی مبارزه با ولنگاری هم هست. اگر امام به حقوق زنان توجه دارد باید حواس‌مان باشد که نباید با عفاف و حجاب و حقوق الهی در تضاد باشد. امام می‌گوید نباید دور کشور حصار بکشیم و در عین حال می‌گفت نباید در جهان ذوب شویم. یادگار امام اظهار داشت: امنیت بدون عدالت یک جریان از دست رفته است و عدالت...

مبارزه(رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

در روزگاری که خیلی‌ها ادعای شناخت امام(ره) را دارند، سید حسن خمینی به عنوان یکی از وارد‌ترین افراد به اندیشه‌های امام گلایه‌ها و تاسف‌های خاص خودش را دارد. از اینکه برخی بدون شناختن امام در پی ترویج اندیشه‌های او هستند یا اینکه برخی از جملات امام تفاسیر خاص خودشان را دارد، ناراضی است. در این میان اما عمق تاسف سید حسن خمینی از این است که نسل اول انقلاب که از نگاه او امام را به خوبی می‌شناسند از بین می‌روند و دست از مفسران صادق امام کوتاه می‌شود. نسل اولی که تنها ١٠ روز از رحلت یکی از آنان می‌گذرد که شاید بتوان سید حسن خمینی را یکی از عزادارترین افراد در روزهای غیاب او دانست. به گزارش جماران، سید حسن خمینی در همایش «جایگاه اخلاق در ساحت تربیت دانش‌آموزی با نگاهی به اندیشه تربیتی امام خمینی(س) » با چرایی مطرح کردن امام شروع و اظهار کرد: نخستین سوال در مورد طرح شخصیت امام در کتب درسی این است که چرا باید امام را مطرح کنیم؟ ممکن است این سوال مطرح شود که از میان تمام شخصیت‌های بزرگ تاریخ چرا باید امام را مطرح کنیم و سخن امام را به دانش‌آموز امروز که زن و مرد فردا است توضیح دهیم؟یادگار امام تصریح کرد: اگر ما از امام سخن می‌گوییم به خاطر نفعی است که برای ما و جامعه ما دارد، وگرنه این سخنان نفعی برای ایشان ندارد؛ همچنین سخن از امام صرفا ادای دین نسبت به ایشان نیست و موضوع فراتر از اینهاست؛ امام نقطه تلاقی استقلال، آزادی و دین و نماد و پرچم آینده خوب برای ما است. وی با بیان اینکه سوال دوم این است که «امام را چگونه مطرح کنیم؟» افزود: جامعه ما سید، مرجع و عارف زیاد داشته است؛ چرا مردم به دنبال امام راه افتادند و جامعه او را به عنوان رهبر انتخاب کرد و به خاطر گفته او شهید داد و پیشرفت کرد؟ علتش این است که مردم امام و حرف امام را درمان دردهای خود شناختند. سید حسن خمینی ادامه داد: اینکه همه مردم این فرد را انتخاب کردند به خاطر این بود که احساس کردند او روی درد مردم دست گذاشته و درمانش را ارایه می‌دهد و او را به عنوان عنصر سالمی که می‌تواند این درد را درمان کند، شناختند. اگر می‌خواهیم امام در جامعه بماند باید سخن از امام دوای درد جامعه امروز ما باشد؛ در این صورت او احتیاجی ندارد که من و شما ایشان را مطرح کنیم چون مردم به دنبال آن می‌روند. وی تاکید کرد: باید امامی را مطرح کنیم که پاسخگوی نیاز جامعه باشد؛ در غیر این صورت باید تبلیغات را بیشتر کنیم و کمتر اثر بگیریم. باید امام مشکل‌شناس و مشکل‌گشا را معرفی کنیم و به جامعه بباورانیم که این اندیشه، درمان دردها است.
مدعیان شناختن امام حتی نمی‌دانند امام چند کتاب فقهی دارد
یادگار امام اظهار داشت: روزی که جامعه اسلامی شکل می‌گیرد متدینین غیر از مسائل فرهنگی تصدی بسیاری از امور را در دست می‌گیرند. اگر توانستیم مشکلات را حل کنیم و ثابت کردیم که این اندیشه فقرزدا است و مشکلات را حل می‌کند خود جامعه به دنبال آن می‌رود. برای این امر باید به ابزارهای جدید دست پیدا کنیم؛ آموزش و پرورش استعداد زیادی دارد و غیر از راه کتاب‌های درسی از طریق سازمان دانش‌آموزی که سازمانی توانمند است می‌تواند با دانش‌آموز ارتباط برقرار کند. وی گفت: سوال سوم این است که «امام کیست؟» مشکلی که بعضا وجود دارد این است که ما فکر می‌کنیم از مشکلات شناخت کافی داریم. بعضا من می‌بینم افرادی داعیه‌دار شناساندن می‌شوند که نمی‌دانند امام چند کتاب فقهی دارد. اگر قرار است امام را ترویج کنیم اول باید امام را بشناسیم. اگر شما نتوانید تمایز بین سخنانی که امام در جایگاه‌های مختلف گفتند را بدانید، نمی‌توانید امام را معرفی کنید. سید حسن خمینی با تاکید بر اینکه کسی می‌تواند بگوید امام چه می‌گوید که در بازشناسی و تبیین اندیشه امام تلاش کرده باشد، اظهار داشت: امام دو حیثیت متفاوت دارد که هم پایه‌گذار و هم مجری یک مکتب است که ریشه‌های فکری و فلسفی دارد. تمایز بین مقام اجرا با قضایایی که در تبیین نظریه مطرح می‌شود بحثی مهم است که معمولا با هم تنیده می‌شود. وی ادامه داد: مثلا امام سال ۶۶ فرمود اگر از صدام بگذریم از آل سعود نمی‌گذریم؛ این طور نیست که قطع ارتباط در آن مقطع یک قضیه حقیقیه باشد اما بحثی که در مورد حضور زنان، مردم و دین در جامعه دارند مربوط به زمان خاصی نمی‌شود. مشکل این است که کسی جمله را بگیرد و بدون توجه به قبل و بعد آن را مطرح کند.
تاسف از کوتاه شدن دست مفسران صادق امام
تاسف یادگار امام از رحلت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به خوبی مشخص است. آنجا که حتی در میانه‌های اظهارنظر در مورد نیاز با انسان‌های امام شناس واقعی از رفتن افراد نسل اول انقلاب می‌گوید و تاکید می‌کند که: هرچه از افراد نسل اول انقلاب از میان ما می‌روند دست ما از کسانی که می‌توانند مفسران صادق امام باشند کوتاه می‌شود؛ چون کسانی که زندگی و حضور ایشان را درک کرده‌اند بهتر می‌توانند بگویند در فضای فکری ایشان چه می‌گذشته است. بهترین کسانی که می‌توانند در این راه کمک کنند کسانی هستند که در حلقه اولیه اطراف امام بودند؛ گروه دوم هم کسانی هستند که در این عرصه تلاش می‌کنند. بنابراین، ما احتیاج به امام شناسانی داریم که به صورت پایه‌ای در اندیشه ایشان تحقیق و تحصیل می‌کنند. وی چهارمین سوال را « آفات مطرح کردن امام» عنوان و تصریح کرد: هیچ‌وقت در این جامعه کسی به جنگ امام نمی‌رود؛ به خاطر اینکه ریشه در قلوب اکثریت جامعه دارد اما امام را تحریف می‌کنند. تحریف امام نگاه کاریکاتوری است. در کاریکاتور تناسب‌ها بر هم می‌ریزد. ما متاسفانه در اسلام هم همین طور هستیم؛ نگاه امام به اسلام کاریکاتوری نبود، اما ما بعضا به امام نگاه کاریکاتوری داریم که تصویر به دست آمده، ظاهرش امام است اما باطنش امام نیست. سید حسن خمینی گفت: اگر روی ولایت فقیه که از ارکان اندیشه امام است تاکید می‌کنیم باید روی حقوق مردم هم تاکید کنیم، اگر روی حقوق مردم تاکید می‌کنیم باید در چارچوب دین باشد، اگر به ارزش‌های ظاهری توجه می‌کنیم باید به درون هم توجه کنیم، اگر روی مبانی اخلاقی تاکید می‌کنیم باید به ارزش‌های ظاهری هم توجه کنیم.
جریان متحجر به اندازه استکبار منفور است
وی تاکید کرد: جریان متحجر به همان اندازه منفور است که استکبار منفور است. اگر به حقوق الهی توجه ویژه می‌کنیم باید به حقوق مردم هم توجه کنیم؛ همان وقت قانون اساسی امام به فرمان هشت ماده‌ای هم توجه دارد. مبارزه با مقدس مآبی مبارزه با ولنگاری هم هست. اگر امام به حقوق زنان توجه دارد باید حواس‌مان باشد که نباید با عفاف و حجاب و حقوق الهی در تضاد باشد. امام می‌گوید نباید دور کشور حصار بکشیم و در عین حال می‌گفت نباید در جهان ذوب شویم. یادگار امام اظهار داشت: امنیت بدون عدالت یک جریان از دست رفته است و عدالت هم بدون امنیت محقق نمی‌شود. مراقب باشیم امامی که معرفی می‌کنیم خدای ناکرده «کاریکاتوری از امام» نباشد و نسبت‌های اجزای این اندیشه بر هم نریزد. وی در پایان تاکید کرد: صدها سال در مأذنه‌ها نام پیامبر(ص) را بردند و وقتی تناسب در آن رعایت شد انقلاب اسلامی پدید آمد، وقتی نام سیدالشهدا(ع) جای خودش قرار می‌گیرد حسین فهمیده در می‌آید، اگر امام زمان(ع) درست جای خودش قرار گیرد از آن انقلاب و در غیر این صورت جمود و انظلام پدید می‌آید یعنی اگر درست جای خودش قرار ندهیم کارکرد عکس پیدا می‌کند.

::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

3 + 7 =