۰۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵

روحانیزاسیون و حدادیزاسیون مشاغل

وقتی این تغییرات حاصل شود، آقای حدادعادل و رفقا که نمی‌توانند دست روی دست بگذارند تا کلمات بیگانه یکی پس از دیگری وارد زبان شوند، بنابراین اقدام به حرکات انتحاری و معادل‌سازی فارسی می‌کنند. خب، آن‌ها هم نیاز به استخدام نیروهای جوان و فارغ‌التحصیلان متعهد رشته ادبیات دارند.

IMAGE635100141551100303مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام)-مسعود مرعشی :

گویا اپیدمی تغییر اسامی، فقط در رگ‌های آقای حدادعادل جاری نیست و دیگران هم در این زمینه سابقه بلندی دارند یا اگر سابقه بلندی نداشته باشند، لااقل نشان داده‌اند که استعدادش را دارند. مثلا اخیرا علی ربیعی، وزیر کار اعلام کرده: «رییس‌جمهوری پیشنهاد داده تا مطالعه درباره شیک‌سازی اسامی مشاغل با هدف تمایل به انجام مشاغل مختلف در جامعه بیشتر شود و ما در این زمینه در حال مطالعه هستیم.»ما پیش‌بینی می‌کنیم که نفس همین ماجرا می‌تواند موجب اشتغال زایی گسترده‌ای در کشور شود. چرا؟
۱-تغییر و شیک‌سازی مشاغل، نیازمند کارگروه مترجمین و کارشناسان زبده تبلیغات و کارآفرینی است. ایجاد چنین کارگروه‌هایی، مستلزم استخدام‌های گسترده خواهد بود. پس بدین شکل کلی آدم شاغل می‌شوند.
۲- قطعا وقتی سخن از «شیک بودن» به میان می‌آید، با توجه به این‌که دولت یازدهم را مشتی غرب زده شبه به اصطلاح اصلاح‌طلب یا گروهی اعتدالگرای تحصیلکرده خارج تشکیل می‌دهند، مسلما مشخص می‌شود که قرار است چندین واژه بیگانه وارد زبان ما شود. خودشان هم مثالی زده‌اند، مثلا به «شوفر» بگوییم کاپیتان. حالا وقتی این تغییرات حاصل شود، آقای حدادعادل و رفقا که نمی‌توانند دست روی دست بگذارند تا کلمات بیگانه یکی پس از دیگری وارد زبان شوند، بنابراین اقدام به حرکات انتحاری و معادل‌سازی فارسی می‌کنند. خب، آن‌ها هم نیاز به استخدام نیروهای جوان و فارغ‌التحصیلان متعهد رشته ادبیات دارند.
۳-ملتی که شروع به استفاده از این کلمات می‌کنند، گمان می‌برند که ماهیت مشاغل تغییرات شگرف داشته. بنابراین مسئولان موفق می‌شوند آن‌ها را سر کار بگذارند که این هم خود نوعی از اشتغال زایی است. در ادامه قصد داریم بعضی مسائل را «شیک سازی» و سپس معادل‌سازی کنیم:
سلمانی
روحانیزه شده: باربری (به کسر ب! به فتحش خودش یک شغل جداست)
حدادیزه شده: گیسوپرانی
کاربرد: «آقا‌زاده چه کاره‌اند؟» «نوکر شما گیسوپرانه»
انباردار
روحانیزه شده: استورمن
حدادیزه شده: مرد ذخیره‌ها (اشاره به ایمون زاید دارد که به عنوان یار ذخیره به میدان آمد و در ۱۰ دقیقه ۳ گل به یک تیم فوتبال زد)
کاربرد: «شوهرم مرد ذخیره است» «آخیییی… شوهر اولت فوت کرد؟» «شوهر اولم دیگه کیه؟!» «مگه نگفتی شوهرت ذخیره ست؟»
وزیر امور خارجه
روحانیزه شده: فارین افیرز مینیستر
حدادیزه شده: خادم دغدغه‌های بیگانگان (این یکی به نظر می‌رسد با حب و بغض معادلسازی شده! )
کاربرد: خیالتان راحت، این عبارت جز این‌که آقای ظریف در بخش about صفحه فیس‌بوکش از آن بهره ببرد، فایده دیگری ندارد.
سر باربر
روحانیزه شده: گاید لاینر (این یکی چون اسم درست و حسابی هم ندارد، خودمان موافق حدادیزه شدنش هستیم)
حدادیزه شده: خطانه راهنما
رییس‌جمهوری سابق
روحانیزه شده: لادن پرزیدنت
حدادیزه شده: خادم ملت، گل گلاب، عزیز دل حداد
کاربرد: فقط برای انتهای خیابان نارمک کاربرد دارد. بعد از دولت یازدهم تاریخ انقضای «رییس‌جمهوری سابق» تمام شده، تبدیل به «رییس‌جمهوری اسبق» می‌شود.

منبع: روزنامه بهار

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

4 + 6 =