۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲

رابطه کاریکاتوریست ها و روسای جمهور ایران به روایت تصویر!

در دوران ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی کاریکاتوریست ها بخصوص طراحان نشریه «گل آقا» نمی توانستند کاریکاتور ایشان را بکشند و لذا گل آقا، به طور مداوم تصویر مرحوم دکتر حبیبی (معاون اول دولت هاشمی) را به عنوان استعاره ای از دولت سازندگی و رئیس جمهور، منتشر می کرد.

«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): تمرکز کاریکاتوریست های ایران روی شخص رئیس جمهور، از زمان سید محمد خاتمی شروع شد و در دوران احمدی نژاد به اوج رسید. کاریکاتور چند روز قبل سایت «روز کارتون» از رییس‌جمهور منتخب هم که البته بیشتر به پرتره می ماند، مقدمه ای بود بر اینکه در ادامه شاهد انتقاداتی در قالب کاریکاتور از رئیس دولت یازدهم باشیم.
RoooHani
در دوران ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی کاریکاتوریست ها بخصوص طراحان نشریه «گل آقا» نمی توانستند کاریکاتور ایشان را بکشند و لذا  گل آقا، به طور مداوم تصویر مرحوم دکتر حبیبی (معاون اول دولت هاشمی) را به عنوان استعاره ای از دولت سازندگی و رئیس جمهور، منتشر می کرد:
DR.HABIBI
مرحوم حبیبی از سیاستمداران  اخلاق مدار و انتقادپذیر کشور بود و از انتشار کاریکاتورهای خود استقبال می کرد. پس از پایان مسئولیت وی به عنوان معاون اول رئیس جمهور، مروح کیومرث صابری (گل آقا) کتابی از مجموعه کاریکاتور های دکتر حبیبی منتشر و به وی تقدیم کرد.
gozaresh3final
سید محمد خاتمی هم در مقام رئیس جمهور آستانه تحمل بالایی از خود نشان داد تا جایی که اولین بار کاریکاتوریست ها توانستند کاریکاتوری از رئیس جمهور کشور بکشند، آنهم رئیس جمهوری که لباس روحانیت بر تن داشت:
KHATAMI CARTOON
تصویر زیر هادی حیدری، کاریکاتوریست مشهور کشور را نشان می دهد که کاریکاتوری از خاتمی را به وی تقدیم می کند:
28870
محمود احمدی نژاد هم در سالهای ریاست جمهوری خود سوزه کاریکاتوریست ها بود، به ویژه آنکه لباس روحانی نداشت و بهانه ای براتی کاریکاتور نکشیدن نمی ماند:
27865_971
ahmadi 20ivrah05h83z41h7z2c 1394 ahmadinejad
 
18583_922
35008_709
pahlevoon
vv2
کار به جایی رسید که هنرمندان خارجی هم در این زمینه دست به کار شدند. تصویر زیر کاریکاتوری به قلم ژو زی زون کاریکاتوریست چینی است که به بخش کاریکاتور چهارمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر راه یافت:
azadnegar_news_37322_1344232241_506399_In

امیدواریم رئیس جمهور آینده هم جنبه دو رئیس جمهور گذشته را داشته باشد و دست کارتونیست ها را نبندد!

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

- 9 = 1